کمپرسور

مهم ترین دلایل و علت برگشت مایع به کمپرسور چیست؟

4.7/5 - (3 امتیاز)

دستگاه مکانیکی که حجم گاز را کاهش می دهد، تا فشار آن افزایش یابد، کمپرسور نام دارد. در برخی ماشین آلات مثل، کمپرسور باد باعث می شود علاوه بر فشرده کردن هوا، آن را به قسمت احتراق فرستاده شود. این دستگاه با استفاده از انرژی مکانیکی، سیالات را به درون خود مکیده و متراکم می کند، در نهایت گاز کمپرس شده از دمای بالاتری برخوردار می شود. شاید بپرسید آیا این افزایش دمای گاز خروجی مشکلی به‌ وجود نمی آورد؟ خیر، این گاز فشرده را از سامانه های خنک کننده عبور می دهند، تا دمای آن کاهش پیدا کند.

ایجاد نیروی مکش برای مکیدن گاز مبرد از اپراتور، فشرده سازی گاز و ارسال آن به کندانسور از وظایف اصلی این دستگاه می باشد. اگر می خواهید با این وسیله کاربردی، انواع آن و علت برگشت مایع به کمپرسور آشنا شوید، این مطلب را تا انتها مطالعه نمایید.

در این فرآیند گاز به مایع تبدیل می گردد. کمپرسورها در گونه های متعددی طراحی شده اند و مصارف گوناگونی در صنایع بزرگ و کوچک دارند. دسته بندی این دستگاه متراکم کننده براساس قابلیت های منحصر به فردش است. نیروی محرکه این وسیله موتور دیزلی، ژنراتور یا برقی می باشد. متناسب با شیوه انتقال انرژی از کمپرسور به سیال، این وسیله به دو دسته تقسیم می شود: کمپرسورهای جابه جایی مثبت و دینامیک. مشکل عمده کمپرسورها مهاجرت ماده مبرد است که در ادامه به توضیح آن خواهیم پرداخت.

انواع مدل کمپرسور

همان طور که بیان شد، دو نوع کمپرسور وجود دارد. مدل دینامیک با فشار ثابت کار می کند و مدل جابه جایی مثبت که با جریان ثابت کار می کند. اکنون در مورد ویژگی های آن ها به اختصار توضیح خواهیم داد.

کمپرسور دینامیک

کمپرسور دینامیکدر کمپرسور دینامیکی انتقال انرژی به سیال به صورتی دائمی انجام می گیرد. در فشارهای پایین و دبی های بالا از این نوع متراکم کننده بهره می گیرند. دستگاه دینامیک تحت تاثیر شرایط بیرونی قرار دارد و با کوچک ترین تغییری در فشار ورودی، میزان ظرفیت آن بسیار افزایش می یابد. دو نمونه از کمپرسور دینامیک طراحی شده:

  • طرح محوری که همان کمپرسورهای توربینی شعاعی هستند.
  • گریز از مرکز که جریان رانش آن به صورت شعاعی می باشد. پره های شعاعی گاز را وارد مرکز چرخ پروانه می کنند، سپس از طریق نیروهای گریز از مرکز به بیرون رانده می شود.

 کمپرسور جابه جایی مثبت

این دستگاه انرژی را به صورت تناوبی به سیال منتقل می کند. قدرت تراکم کمپرسور جابه جایی مثبت بیشتر از مدل دینامیک است، اما دبی آن کمتر از دینامیک می باشد.

مدل جابه جایی مثبت در دو طرح موجود است: طرح دورانی و طرح رفت و برگشتی.

5 مدل دیگر کمپرسور

1. مدل روتاری پره ای

مدل روتاری پره ایکمپرسور باد روتاری پره هایی در شکاف روتور دارد. زمانی که روتور شروع به چرخش می کند، پره ها به داخل و خارج شکاف حرکت می کنند.

2. نوع دوار

این مدل کاربرد تجاری و صنعتی دارد و دارای دو مارپیچ دوار است و گاز را با فشار به یک فضای کوچک منتقل می کند.

3. دستگاه اسکرال

دستگاه اسکرالاسکرال دارای دو پره مارپیچی شکل است که در جهت پمپ کردن پمپ باد ماشین و متراکم سازی سیالات به کار گرفته می شود.

4. متراکم کننده کمکی

در مواردی که به فشار بالاتر نیاز است، این دستگاه مورد استفاده قرار می گیرد.

5. کمپرسور تشدید دهنده فشار

دستگاهی مناسب جریان های کم که فشار سیال را افزایش می دهد.

علت برگشت مایع به کمپرسور چیست؟

در این قسمت علائمی که نشان دهنده جابه جایی مایع مبرد به کمپرسور است، را شرح می دهیم. در صورت مشاهده این نشانه ها مبرد به سمت موتور دستگاه روانه شده است.

1. کاهش راندمان و عملکرد سیستم

ذرات روغن موجود در مایع مبرد، موجب افزایش چگالی آن می گردد، که علت برگشت مایع به کمپرسور را به همراه خواهد داشت.

این فرآیند باعث افزایش بیش از حد فشار کمپرسور شده و این بار اضافی، مصرف انرژی توسط موتور کمپرسور را نیز افزایش می دهد.

در نتیجه راندمان دستگاه کاهش می یابد. روغن موجود در ماده مبرد بر روی شیرها و لوله ها می نشیند و این امر نیز بر عملکرد سیستم تأثیر می گذارد. اگر نیاز دارید تا بیشتر با محصولات انواع موتور کمپرسور باد آشنا شوید، کافیست کلیک کنید.

2. کاهش مقدار روغن موجود در دستگاه

برای روان سازی قطعات کمپرسور، مقداری روغن توسط مایع مبرد و در طول کارکرد دستگاه وارد کمپرسور می شود. در صورت علت برگشت مایع به کمپرسور، این روغن قادر به حرکت نخواهد بود و از دست خواهد رفت. در این صورت، اصطکاک قطعات مکانیکی افزایش می یابد و روی موتور دستگاه تاثیر منفی می گذارد. همچنین زمانی که مایع در سیلندر نفوذ می کند، روغن جابه جا شده و روان سازی قطعه های دستگاه انجام نخواهد شد.

3. کف کردن روغن

افزایش حجم مایع سبب به جوش آمدن روغن و مبرد می شود، که کف کردن روغن را به دنبال خواهد داشت. در حالت طبیعی روغن کمی کف می کند، اما در صورت برگشت مایع به کمپرسور این کف کردن مدام رخ می دهد.

دلایل پیشگیری از برگشت مبرد مایع به کمپرسور

یکی از عمده ترین آسیب هایی که به کمپرسور وارد می گردد، بازگشت مبرد کمپرسور می باشد. برگشت مبرد اختلال زیادی در کارکرد دستگاه ایجاد می کند. اما خوشبختانه اقدامات پیشگیرانه ای هم وجود دارد که مانع از ورود مبرد به درون دستگاه می گردد. این روش ها عبارت است از:

1. نصب مایع شکن در خط مکش

 مایع شکن یک مخزن ذخیره جهت مبرد اضافی می باشد و برای سیستم هایی که احتمال علت برگشت مایع به کمپرسور وجود دارد، امری حیاتی محسوب می شود. در برخی سیستم ها مانند هیت پمپ احتمال برگشت مبرد بالاست و باید از مایع شکن استفاده شود. در سیستم هایی که از دیفراست با هوای داغ بهره می برند، برگشت مبرد ممکن است، در شروع یا پایان دیفراست اتفاق بیفتد. بنابراین، استفاده از مایع شکن الزامی می باشد.

2. حداقل میزان شارژ دستگاه

 اگر می خواهید با مشکل پیشگیری از برگشت مبرد مایع به کمپرسور مواجه نشوید، مقدار کمتری مبرد استفاده نمایید.

3. بهره گیری از سیستم down pump

بهره گیری از سیستم down pumpاگر میزان بیشتری مبرد مورد نیازتان است، استفاده از سیکل down pump بسیار اهمیت دارد. این سیکل قابلیت این را دارد که از مهاجرت مبرد به درون دستگاه متراکم کننده جلوگیری کند. Down pump شیر برقی خط مایع را می بندد.

در نتیجه کمپرسور تمام مبرد درون اپراتور را مکش کرده و به سمت کندانسور و رسیور هدایت می کند.

در حالی که فشار داخل دستگاه کم شده، اپراتور اقدام به قطع فشار پایین کمپرسور می نماید. وقتی دیگر مبردی درون اپراتور نباشد، درحالت خاموشی دستگاه، برگشت مایع به کمپرسور انجام نمی گیرد.

4. به کارگیری هیتر داخل کارتر

به کارگیری هیتر داخل کارتربعضی سیستم ها امکان دارد با سیکل down pump سازگار نباشند و دچار اختلال گردند. در این صورت استفاده از هیتر داخل کارتر توصیه می شود. هیتر همان طور که از اسم آن پیداست، وظیفه گرم نگهداشتن را بر عهده دارد. این دستگاه دمای روغن کمپرسور باد را بالا نگه می دارد و با تبخیر مبرد درون روغن، از برگشت مایع به کمپرسور جلوگیری می کند.

8 دلیل برگشت مبرد به کمپرسور

علت برگشت مایع به کمپرسور دلایل زیادی نقش دارند که در ذیل آن ها را ذکر خواهیم کرد.

  1. افزایش مقدار مبرد در سیستم
  2. خراب شدن فن های اپراتور
  3. انتخاب نادرست لوله موئی
  4. مهاجرت مبرد
  5. برفک زدن اپراتور
  6. تنظیم نادرست شیر انبساط ترموستاتیکی
  7. قرار دادن فیلتر هوای کثیف بر روی اپراتور
  8. اختلال در عملکرد اپراتور

مهاجرت مایع مبرد در حالت خاموشی کمپرسور

هنگامی که سیستم در حالت خاموشی قرار دارد، اختلاف فشار میان روغن و ماده مبرد ایجاد می گردد. این اختلاف فشار در زمان خاموشی کمپرسور ایجاد می شود، زیرا سردتر از اپراتور می باشد. این اتفاق معمولاً در نیمه شب و حوالی صبح رخ می دهد و ماده مبرد به سمت قسمت های کم فشار می رود و علت برگشت مایع به کمپرسور اتفاق می افتد.

وزن این مایع بیشتر از روغن است و در زیر آن قرار می گیرد. پس از روشن شدن کمپرسور، این مایع شروع به بخار شدن کرده و ذرات ریز آن وارد روغن می شود. این اتفاق برای دستگاه خطر دارد و ممکن است آن را از کار بیندازد.

اختلال در عملکرد شیر انبساط عامل برگشت مایع به کمپرسور

شیر انبساط عامل  برگشت مایع به کمپرسورکنترل ورود سرعت مایع به اپراتور بر عهده شیر انبساط است. هرگونه اختلال در این قطعه، موجب شده که میزان ورود مایع مبرد به اپراتور افزایش یافته و در نتیجه مبرد به سمت کمپرسور برود. مشکلاتی که ممکن است در این قطعه ایجاد شود، در ذیل آمده است:

  • انتخاب نادرست شیر انبساط
  • نصب غیر استاندارد محل بالب شیر انبساط که باعث عدم شناسایی سوپر هیت می گردد و مبرد اضافی به کمپرسور انتقال داده می شود.
  • در صورتی که پلیسه آهن و گرد و غبار در لوله باقی بماند، شیر باز می ماند و مایع زیادی به درون کمپرسور برگشت داده می شود. 

سخن پایانی

بزرگترین ایراد کمپرسورهای تبریدی، در علت برگشت مایع به کمپرسور نهفته شده است. مهاجرت مبرد به دستگاه، موجب ایجاد اختلال شدید در آن می شود و در نهایت کل سیستم از کار می افتد. علاوه بر رعایت کردن مواردی که در مقاله بیان کردیم، خرید کمپرسورهای تبریدی با کیفیت اهمیت زیادی دارد. برای خرید این دستگاه متراکم کننده می توانید از سایت ایران کمپرسور دیدن کنید.

سوالات متداول

دلایل پیشگیری از برگشت مبرد مایع به کمپرسورچیست؟

نصب مایع شکن در خط مکش – حداقل میزان شارژ دستگاه – بهره گیری از سیستم down pump و…

انواع مدل کمپرسور کدامند؟

کمپرسور دینامیک – کمپرسور جابه جایی مثبت – مدل روتاری پره ای و…

من متخصص و پژوهشگر در زمینه هوای فشرده و انواع کمپرسور باد هستم و سعی می کنم تا جدیدترین و کارامدترین اطلاعات را در خصوص صنعت هوای فشرده با شما به اشتراک بگذارم.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫11 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا