کمپرسور

همه چیز درمورد کمپرسور رفکامپ + مشخصات فنی و مزایا

رفکامپ یک شرکت ایتالیایی است که فعالیت خود را از سال 1991 آغاز کرد. اما به دلیل وجود رقبای قوی و سرسخت و بزرگ در اروپا، این شرکت فعالیت خود را محدودتر کرد. برند رفکامپ اصالتاً ایتالیایی است، اما سرانجام شرکت Snowman که در چین فعالیت می‌ کند، این شرکت و تجهیزات آن را خریداری کرد.

کمپرسورهای رفکامپ در مقایسه با رقبای خود در کشورهای اروپایی کمی عقب‌تر از نظر تکنولوژی ساخت است، اما در سال‌ های اخیر که شرکت Snowman آن را در اختیار گرفته است، توانسته است که فاصله‌ خود را با رقبا کمتر کند و خود را به جلو بکشاند. بیشتر کمپرسورهای رفکامپ برای سردخانه‌ های بالای صفر و زیر صفر مورد استفاده قرار می‌ گیرند که در طول زمان، کارایی مناسبی از خود نشان داده‌ اند. در این مطلب در مورد کمپرسور رفکامپ بیشتر صحبت خواهیم کرد.

تاریخچه‌ شرکت رفکامپ

پیش از هر چیز، بیایید کمی با تاریخچه کمپرسور و شرکت رفکامپ آشنا شویم. شرکت Refcomp که از زیر مجموعه‌ های هلدینگ Snowkey است، در کارخانه‌ ای در شهر لونیگو ایتالیا قرار دارد. شعبه دوم این کمپانی در کشوری دیگر، یعنی چین و در شهر فوجیان بوده که در حال حاضر خط تولید کمپرسورهای سیلندر پیستونی و دو مرحله‌ ای رفکامپ را در دست داشته و به‌ صورت محدود تعدادی کمپرسور باد اسکرو نیز در دستور کار خود برای تولید دارد.

پس از اینکه مدیرعامل مجموعه رفکامپ به مجموعه ایتالیایی srmtec رفت، واردات کلیه کمپرسورها از مجموعه سوئدی ایتالیایی SRMTEC انجام گرفت و به همین دلیل است که به روزترین موجودی‌های رفکامپ متعلق به این شرکت است.

کمپرسور رفکامپ

شرکت رفکامپ بیشتر در زمینه ساخت و تولید کمپرسورهای سیلندر پیستونی و اسکرو فعالیت دارد و کمپرسور اسکرو رفکامپ از محصولات ویژه و قدیمی این شرکت است. در ادامه انواع این کمپرسور و مزیت‌ هایی که هر کدام دارند را بیشتر مورد بررسی قرار می‌ دهیم.

مشخصات فنی کمپرسور اسکرو رفکامپ

مشخصات فنی کمپرسور رفکامپ

از برجسته‌ ترین شرکت‌ های تولید کمپرسور اسکرو، رفکامپ ایتالیا است که محصولاتش را در 2 نوع سیلندر پیستونی و اسکرو به بازار جهانی ارائه و عرضه کرده است.

انواع اسکرو در 4 مدل با نام کمپرسور اسکرو رفکامپ سری SRC، سری s 134، سری sw-5، سری sw-3 عرضه می‌ شوند که با نام کمپرسور اسکرو رفکامپ SRM-TEC نیز شناخته می‌ شوند.

رفکامپ سابقه‌ ای در تولید کمپرسور اسکرو دارد؛ سابقه‌ ای 25 ساله در زمینه‌ تولید و تحقیق درباره این نوع از کمپرسورها، که نتیجه‌ تحقیقات آن ها به ثمره نشستن و تولید اولین کمپرسور اسکرو برودتی سازگار گاز R134A است. این کمپرسورها  یکی از بهترین مارک های کمپرسور باد در سراسر جهان می باشند و دارای مزیت‌ هایی مانند راندمان بالا، میزان لرزش بسیار کم و سر و صدای کمتر و همچنین دوستدار محیط‌ زیست هستند که آن ها را از سایر محصولات متمایز می‌ کند.

اکنون وقت آن است که کمپرسور رفکامپ سری SRC، سری s 134 ،sw-3 و 5 آن را معرفی کنیم.

کمپرسور اسکرو رفکامپ سری SRC

SRC یکی از مدل‌ های کمپرسور اسکرو رفکامپ است که سازگاری مناسبی با گازهای R22، 134 و 407 دارد. این دسته از کمپرسورهای شرکت رفکامپ دارای بیش از 14 مدل، با ویژگی‌ هایی نظیر جابه‌جایی از 118 تا 700 مترمکعب بر ساعت با دامنه قدرت 30 تا 240 اسب بخار هستند. این کمپرسورها به دلیل طراحی کامپکت و مهندسی شده‌ ای که دارند، دارای راندمان کاری بالا، نصب آسان و لرزش و سر و صدای کمتری نسبت به بقیه مدل‌ ها هستند.

کمپرسور رفکامپ سری s 134

یکی دیگر از مدل‌ های کمپرسور اسکرو رفکامپ، سری s 134 آن است که جهت کارکردن با گاز R134A ساخته و طراحی شده است. این سری از مدل اسکرو کمپرسورهای شرکت رفکامپ دارای 14 مدل با ظرفیت جا به‌ جایی از 270 تا 1100 متر مکعب بر ساعت با دامنه قدرت 70 تا 300 اسب بخار است. از مهم‌ ترین ویژگی‌ های کمپرسورهای سری 134 S رفکامپ می‌ توان به داشتن جدا کننده روغن داخلی، ساختار کامپکت، راندمان بالا، سر و صدا و لرزش کمتر اشاره کرد.

از دیگر مزایای آن، موارد زیر هستند:

  • محدوده توانی 270 اسب بخار
  • عملکرد عالی
  • راندمان بالا
  • سروصدای کم
  • لرزش کم
  • طراحی فوق‌ العاده

کمپرسور رفکامپ سری sw-3

کمپرسور اسکرو مدل sw-3 خود 14 مدل دارد. که همگی دارای مزیت‌ های زیر هستند:

  • جا به‌ جایی 118- 700 متر مکعب بر ساعت گاز
  • دارای محدوده توانی 240 – 30 اسب بخار
  • محدوده دمایی 50- تا 110 درجه سانتی‌ گراد

کمپرسور رفکامپ سری sw-5

این نوع کمپرسورها بر 20 مدل تقسیم‌ بندی می‌ شوند.

کمپرسور رفکامپ sw-5 دارای مزیت‌ هایی همچون:

  • محدوده توانی 250 – 20 اسب بخار
  • محدوده دمایی در خط ساکشن از 45- تا 10 درجه سانتی‌ گراد و در خط دیس چارج از 40 تا 120 درجه سانتی‌ گراد
  • جا به‌ جایی 850 – 84 متر مکعب بر ساعت گاز
  • مبردها: R507A، R407C، R134A و …

کمپرسور سیلندر پیستونی رفکامپ

پمپ باد رفکامپ

 

 

اگر ابتدای مطلب را به یاد داشته باشید، گفتیم کمپرسورهای این برند در دوسته کلی اسکرو و پیستونی تهیه و تولید می‌ شوند. اکنون که شناخت نسبتا خوبی از انواع اسکرو دارید، وقت آن است که با مدل‌ های پیستونی آشنا شوید. در ایران بیشتر از این نوع از کمپرسورها در سردخانه‌ های بالا و زیر صفر استفاده می‌ شود.

از مزیت‌ های آن می‌ توان به تعمیر پذیری ساده و راحت و در دسترس‌ بودن لوازم و قطعات آن اشاره کرد که در ادامه انواع مدل‌ های آن را به شما معرفی می‌ کنیم. اگر اطلاعات بیشتری از کمپرسور باد پیستونی نیاز دارید، می توانید به مقاله مربوطه مراجعه کنید.

کمپرسور هرمتیک پیستونی

اولین دسته کمپرسورهای پیستونی، کمپرسورهای هرمتیک یا (hermetic) بوده که ساختمان کاملاً بسته‌ ای دارند؛ یعنی همه‌ اجزای آن از جمله موتور و محفظه فشرده‌ سازی (مثل سیلندر و پیستون و …)، داخل یک محفظه‌ اند که این محفظه معمولاً قابلیت بازشدن ندارد. این کمپرسورها می‌ توانند از یک یا چندین سیلندر تشکیل شده باشند. با وجود تکنولوژی این روزها، کمپرسور hermetic پیستونی رفکامپ، بسیار قابل‌ اعتماد است و از کیفیت قابل قبولی برخوردار است.

از این نوع کمپرسور در جهت دستیابی به دماهای زیر صفر و صفر (حداقل منفی 45 درجه سانتی‌ گراد) استفاده می‌ شود که در سیستم‌ های برودتی مقیاس بزرگ در صنعت و تجارت کاربرد دارد. از کمپرسورهای این نوع از رفکامپ برای ساخت سردخانه، آیس بانک، تهویه مطبوع، یخ‌ سازی و سایر سیستم‌ های برودتی استفاده می‌ شود. در واقع این مدل، برای استفاده در همین موقعیت‌ ها هم ساخته شده است.

از مزایای کمپرسور هرمتیک پیستونی می‌ توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • سر و صدا و لرزش کم
  • قابل کار با مبردهای رایج مانند R507A، R404A، R407C، R134A و …
  • عملکرد عالی در دامنه گسترده دمایی
  • راندمان مناسب در بار میانی و در حالت full load
  • طول عمر مفید بالا به دلیل استفاده از بلبرینگ قدرتمند
  • لرزش کم که به‌ خاطر نوع طراحی آن است
  • امکان موازی‌ سازی کمپرسور برای رسیدن به ظرفیت بیشتر
  • محدوده توانی 270 اسب بخار
  • سر و صدای کم، دوام بالا، مدل‌ های متنوع و قابلیت نصب آسان

کمپرسور رفکامپ سری سمی هرمتیک پیستونی

 کمپرسور سمی هرمتیک پیستونی رفکامپ سری (REFCOMP SP) دارای کاربردهای گسترده‌ ای است. به‌ طور کلی می‌ توان گفت کمپرسور رفکامپ در مقایسه با رقبای اروپایی خود از نظر تکنولوژی ساخت کمی عقب‌ تر است، اما با پیشرفت‌ هایی که در این سال‌ های اخیر داشته است توانسته فاصله خود با با آن ها خیلی کم کند و راه رو به‌ جلو خود را به‌ پیش ببرد.

و اما کاربرد این کمپرسورها کجاست؟ کمپرسورهای سمی hermetic پیستونی رفکامپ سری بیشتر در سردخانه‌ های بالای صفر و زیر صفر مورد استفاده قرار می‌ گیرند.

وظیفه‌ اصلی این کمپرسورها این است که نیروی لازم برای مکش گاز مبرد از اپراتور را فراهم کند، سپس آن را متراکم و فشرده‌ سازی کند و آن را به کندانسور بفرستد که در این مرحله گاز تبدیل به مایع می‌ شود. مکندگی کمپرسور گاز را از سمت راست و با فشار قوی منتقل می‌ کند که حجم گازی که باید فشرده شود، بستگی به میزان جا به‌ جایی پیستون کمپرسور دارد.

گاهی اوقات ممکن است کمپرسور رفکامپ شما دچار آسیب شود. شما در مقاله تعمیر پمپ باد می توانید اطلاعات جامعی در ارتباط با تعمیر کمپرسور بدست آورید.

کمپرسور رفکامپ سری هرمتیک کامپکت

کمپرسورهای رفکامپ سری hermetic کامپکت در جهت دستیابی به دماهای بالاتر از صفر درجه سانتی‌ گراد (حداقل منفی 5 درجه سانتی‌ گراد) مانند سیستم‌ های تهویه مطبوع و رطوبت‌ گیری و … مورد استفاده قرار می‌ گیرند.

از مزایای آن می‌ توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • راندمان و عملکرد مناسب
  • عمر مفید رو به‌ بالا
  • طراحی کم لرزش
  • موتور خنک شونده با گاز داخلی پیوسته
  • و …

نکات مهم در ارتباط با کمپرسور رفکامپ

نکات مهم در رابطه با کمپرسور رفکامپ

روغن‌ کاری یکی از اصول فراموش‌ نشدنی در کمپرسورها است که در هنگام استفاده از آن‌ ها باید به‌ خاطر داشت تا کارایی دستگاه حفظ شود و طول عمر آن‌ ها افزایش یابد.

از موارد دیگر در هنگام استفاده از این دستگاه‌ ها می‌ توان به چند موردی که در زیر برای شما آورده‌ ایم اشاره کرد:

  • خنک‌ سازی قطعات داخلی کمپرسور
  • آب‌ بندی قطعات متحرک بین روتور و محفظه‌ سیلندر
  • کنترل حرکت اسلایدینگ ولو جهت کنترل ظرفیت کمپرسور
  • روغن‌ کاری روتورها و بلبرینگ‌ های داخلی

مزایا کمپرسور رفکامپ

یکی از مزایایی که برای کمپرسور رفکامپ می‌ توان متصور شد، می‌ توان به جداسازی روغن داخل و محفظه‌ فیلتر روغن خارجی قابل تعویض آن اشاره کرد. این امر موجب حفظ روغن داخلی برای فرایند روغن‌ کاری قطعات داخلی و جلوگیری از خروج روغن داخل کمپرسور به همراه گاز مبرد آن می‌ شود. همچنین سر و صدای کمپرسورهای اسکرو رفکامپ نسبت به سایر برندها به‌ خاطر این نوع روغن‌ کاری و محفظه‌ جداگانه، فوق‌ العاده کم است.

جمع‌ بندی

کمپرسور به‌ عنوان یکی از دستگاه‌ های مکانیکی شناخته می‌ شود که امروزه در صنایع کوچک و بزرگ کاربرد بسیار فراوانی دارد. کاربرد آن‌ ها این است که نیروی لازم برای مکش گاز مبرد از اپراتور را فراهم کنند، سپس آن را متراکم و فشرده‌ سازی کرده و سپس آن را به کندانسور بفرستند که در این مرحله گاز تبدیل به مایع می‌ شود.

در این مقاله ما به معرفی کمپرسور رفکامپ و انواع آن پرداختیم و کاربرد آن‌ ها را بررسی کردیم و همه آنچه که باید در مورد کمپرسورهای رفکامپ باید بدانید را در اختیارتان گذاشتیم. سپاسگزاریم که وقت ارزشمندتان را برای خواندن این مطلب، صرف کردید.

سوالات متداول

برند کمپرسور رفکامپ مربوط به کدام کشور است؟

شرکت Refcomp که از زیر مجموعه‌ های هلدینگ Snowkey است، در کارخانه‌ ای در شهر لونیگو ایتالیا قرار دارد. همچنین شعبه دوم این کمپرسور در چین قرار دارد.

کمپرسور هرمتیک پیستونی چه مزایایی دارد؟

سر و صدا و لرزش کم – قابل کار با مبردهای رایج مانند R507A، R404A، R407C، R134A و … – عملکرد عالی در دامنه گسترده دمایی – راندمان مناسب در بار میانی و در حالت full load و کاربردهای فراوان دیگر که در مقاله بیان شده است.

من متخصص و پژوهشگر در زمینه هوای فشرده و انواع کمپرسور باد هستم و سعی می کنم تا جدیدترین و کارامدترین اطلاعات را در خصوص صنعت هوای فشرده با شما به اشتراک بگذارم.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫11 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا