بلاگ

آشنایی کامل با تفاوت پمپ باد سایلنت و معمولی

آپدیت شده در: 25 مرداد 1402
امتیاز شما به این مقاله:

ممکن است در فکر خرید کمپرسور باد باشید. حتما این سوال برایتان پیش خواهد آمد که کدام نوع کمپرسور مناسب است؟ قبل از خرید کمپرسور باد باید در نظر داشته باشید برای چه مکانی می خواهید استفاده کنید. آشنایی با تفاوت پمپ باد سایلنت و معمولی به شما در انتخاب یک محصول مناسب کار شما، ضروری است. در کل پمپ باد سایلنت نسبت به معمولی بی صدا است و هزینه نگهداری و تعمیر کم تری دارند. همچنین این کمپرسورها بدون روغن هستند و مصرف برق کمتری نیز دارند.

تفاوت پمپ باد سایلنت و معمولی در ظاهر

در زیر به تفاوت های بین این دو پمپ باد اشاره می شود:

  • کمپرسور باد سایلنت بسیار شبیه به کمپرسورهای معمولی هستند اما با کمی دقت متوجه می شوید که در قسمت سیلندر و موتور تفاوت های ریزی با هم دارند.
  • کمپرسور سایلنت و معمولی 50 لیتر که در کنار هم قرار می گیرند، متوجه خواهید شد که کمپرسور بدون صدا تعداد موتور بیشتری دارد
  • در پمپ باد معمولی فقط از یک موتور استفاده می شود. اما در کمپرسور های سایلنت معمولا به ازای هر 25 لیتر گنجایش مخزن، از یک موتور استفاده می شود.
  • در پمپ باد سایلنت معمولا از تعداد سیلندر بیشتر استفاده می شود. هر یک از سیلندرها ورودی هوای مخصوص به خود دارند که با استفاده از فیلترهای هوا پوشش داده می شود.

تفاوت پمپ باد سایلنت و معمولی از نظر کاربرد

در زیر به تفاوت های بین پمب باد سایلنت یا بدون صدا با معمولی می پردازیم:

  • میزان تولید صدای کم
  • هزینه نگهداری بسیار کم
  • هزینه تعمیر پایین
  • عدم نیاز به تعویض روغن
  • مصرق برق بسیار کم

میزان تولید صدا

در کمپرسورهای سایلنت همانطور که از اسمش پیداست، میزان صدای بسیار پایینی دارد و همین امر باعث می شود که در فعالیت های داخل شهر از آن استفاده می شود. اما در کمپرسورهای معمولی به علت سر و صدا زیاد در مکان ها عمومی و داخل شهر استفاده نمی شود

قدرت موتور

در پمپ های باد سایلنت، قدرت موتور در حد متوسط است. اما در پمپ های معمولی مخصوصا کمپرسورهای پیستونی به علت قرار گرفتن موتور تسمه ای بر روی کمپرسور، قدرت زیادی نسبت به دیگر کمپرسورها دارد.

میزان تولید هوای فشرده

در کمپرسورهای باد سایلنت، میزان هوای تولید شده 8 بار است. به طور معمول و استاندارد میزان هوای فشرده شده پمپ های باد 8 بار است. اما در کمپرسورهای باد معمولی یخچالی، توان تولید شده هوای فشرده بین 8 تا 20 بار است.

هزینه نگهداری و تعمیر

در پمپ های باد بدون صدا به خاطر عدم استفاده روغن باعث کاهش هزینه ها می شود. در کمپرسورهای معمولی، وجود روغن باعث هزینه های اضافی خرید روغن و تعویض آن می شود. در صورت این که به موقع روغن تعویض نشود باعث بروز مشکلاتی در قطعات کمپرسور می شود. به دلیل وجود قطعات انواع کمپرسورها، مشکلی برای تعمیر آن ها خوشبختانه ندارد. در صورت این که کمپرسور باد شما بسیار قدیمی و یا از مدل ایتالیایی باشد امکان تعمیر آن کم و یا هزینه تعمیر بسیار بالا خواهد بود.

عدم توان کار بلند مدت

تمام انواع کمپرسورها از بی صدا و معمولی، توان کار بلند مدت را ندارند و باید بعد از یک یا دو ساعت به مدت نیم ساعت استراحت کنند. در صورت بی توجهی به این مسئله و کار مداوم آن ها، موجب داغ شدن موتور شده و سوختن سیم پیچ و خراب شدن موتور را به همراه دارد.

میزان مصرف برق

پمپ های باد بدون صدا به علت داشتن قطعه های مانند رله و خازن، مصرف برق پایینی دارند. ولی در کمپرسورهای معمولی به طبع مصرف برقشان بیشتر است.

مزایا پمپ باد سایلنت (بدون صدا) نسبت به نوع معمولی

پمپ باد معمولی

پمپ های باد توانایی و قدرت کافی برای تامین فشار مورد نیاز شما را دارند. فقط نکته ای که در زمان انتخاب مهم است انتخاب گنجایش مناسب و در چه مکانی می خواهیم استفاده کنیم. از جمله مزایای استفاده از کمپرسور باد بدون صدا موارد زیر می باشد:

  • این پمپ بادها بی صدا است و هیچ گونه آسیبی به گوش نمی رسد
  • می توانید کمپرسورهای سایلنت را در سطح ناهموار مانند پشت بام استفاده کنید
  • این کمپرسورها آلودگی هوای کمتری دارند به علت این که از 4 موتور به صورت مجزا استفاده می شود. همچنین موتور این دستگاه ها دینامی است
  • از میخکوب و منگنه شارژی یا بادی در پمپ باد سایلنت استفاده نمی شود
  • کمک به کاهش هزینه ها به علت نیاز به مصرف برق کم، خرابی بسیار کم این پمپ ها و همچنین عدم نیاز به عایق بندی محیط است
  • این پمپ ها معمولا دارای طول عمر زیاد دارد. تولید کنندگان این دستگاه ها از قطعات مرطوب و با کیفیتی استفاده می کنند تا ضمن خرابی کم، دوام طول عمر دستگاه نیز تضمین شده باشد.

در پایان آشنایی با تفاوت پمپ باد سایلنت و معمولی

از بزرگ ترین تفاوت پمپ باد سایلنت و معمولی در مکان استفاده از آن ها است. کمپرسورهای سایلنت با همان بی صدا انتخاب های بهتری برای مصارف شهری هستند. این پمپ های باد به علت نداشتن صدا و لرزش، مزاحمتی برای دیگران ندارند. در کل کمپرسورهای بدون صدا دارای وزن کم و قابلیت جا به جایی آسان دارند. در مقابل کمپرسورهای معمولی مناسب برای کارخانه ها و کارگاه های صنعتی هستند که به حجم زیادی از هوای فشرده نیاز دارند.

سوالات متداول

مهم ترین تفاوت پمپ باد سایلنت و معمولی چیست؟

همانطور که از نامش پیداست بی صدا بودن این کمپرسورها از مهمترین تفاوت آن می باشد. به همین خاطر این کمپرسورها انتخاب مناسبی برای اماکن شهری هستند.

موتور کمپرسور سایلنت چند تا است؟

در کمپرسور های سایلنت معمولا به ازای هر 25 لیر گنجایش مخزن، از یک موتور استفاده می شود.

من متخصص و پژوهشگر در زمینه هوای فشرده و انواع کمپرسور باد هستم و سعی می کنم تا جدیدترین و کارامدترین اطلاعات را در خصوص صنعت هوای فشرده با شما به اشتراک بگذارم.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا