بلاگ

کاربرد کمپرسور باد در صنایع غذایی و آشامیدنی

آپدیت شده در: 09 آذر 1402
1/5 - (1 امتیاز)

کاربرد کمپرسور باد در صنایع غذایی و آشامیدنی چیست ؟ کمپرسور باد به عنوان یک دستگاه صنعتی، کاربرد های مختلفی برای استفاده در کارگاه ها و کارخانه جات گوناگون دارند. یکی از مهم ترین کاربرد های آن، استفاده از کمپرسور در صنایع غذایی و آشامیدنی است. اهمیت استفاده از کمپرسور های هوا برای پردازش مواد غذایی و آشامیدانی بسیار بالاست. از جمله فرایند استفاده از کمپرسور هوا در این صنایع می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مخلوط کردن غذا
  • بسته بندی
  • پمپاژ مایعات
  • فیلتراسیون هوا

فیلتراسیون هوا، نقش مهمی در کیفیت هوای فشرده در صنایع غذایی و آشامیدنی دارد چرا که فیلتر کردن هوای آلوده برای ایجاد محیطی بهداشتی و پاکیزه در این صنعت، امری مهم و حیاتیست. پس هنگام خرید فیلتراسیون کمپرسور باد و نصب آن باید بسیار دقت کرد. جدا از آن کمپرسور های هوایی که در محیط تولید و فرآوری مواد غذایی استفاده می‌شوند، باید از بالاترین استاندارد ها برخوردار باشند.

انتخاب کمپرسور هوای مناسب در صنایع غذایی و آشامیدنی بسیار مهم و قابل توجه است، ما در این مقاله به معرفی کاربرد کمپرسور باد در صنایع غذایی و آشامیدنی می‌پردازیم و ویژگی های کمپرسور باد مناسب این صنعت را بیان می‌کنیم.

کاربرد کمپرسور باد در صنایع غذایی و آشامیدنی چیست؟

کاربرد کمپرسور باد در صنایع غذایی و آشامیدنی چیست؟

 

هوای فشرده ابزاری قدرتمند برای کاربرد کمپرسور باد در صنایع غذایی و آشامیدنی است. یک کارگاه کوچک صنعتی را تصور کنید که از کمپرسور باد در مرکز تولید و نگهداری ماست استفاده می‌کند. در قسمتی از این کارگاه، هوای فشرده پودرهای طعم دهنده را از طریق لوله ها هل می‌دهند تا با ماست های فرآوری نشده مخلوط شود. در قسمت دیگری، هوای فشرده هنگام فرآوری ماست، اکسیژن را به ماست می‌رساند.

 

پس از پایان این فرایند ها، ماست برای انجام فرایند های اضافی، داخل ظروفی قرار می‌گیرند که با هوای فشرده کمپرسور باد تمیز شده است. همچنین در طول انجام این فرایند ها، از هوای فشرده به منظور پر کردن و شکل دهی به بطری ها استفاده می‌شود.

گرچه این‌ها تنها نمونه هایی از کاربری کمپرسور باد در فرآوری مواد غذایی است، اما از طریق های مختلف می‌توان از کاربرد های هوای فشرده در صنعت غذایی و آشامیدنی بهره مند شد. کمپرسور باد می‌توانند مایعاتی مانند نوشابه ها، آبمیوه ها و مواد افزودنی را توزیع کنند. در سوی دیگر، مولد های هوای فشرده می‌توانند از کمپرسور باد به منظور تصفیه آب یا تولید نیتروژن برای ایجاد انواع نوشیدنی ها مختلف استفاده کنند.

بیشترین نقش کمپرسور ها در صنایع غذایی چیست؟

صنایع لبنی

این صنایع وابستگی زیادی به هوای فشرده دارند، علاوه بر پاکسازی لوله ها با هوای فشرده، برای به هم زدن شیر خام در تانکرها، باز و بست دریچه های پنوماتیک، تمیزکردن و ساخت بسته بندی محصول و پالت سازی محصول نهایی استفاده می‌‎شود.

نانوایی های تجاری

محصولات پخته شده در عین خوشمزه بودن، همه جا خرده ریزهایی از خود به جا می‌گذارند. در این صنایع برای اینکه در دستگاه ها خرده های ریز نان باقی نماند، از هوای فشرده برای تمیز کردن و پاکسازی دستگاه استفاده می‌شود.

فرآوری میوه و سبزیجات

وجود هوای فشرده در بسته بندی میوه ها و سبزیجات عمری ضروریست. به دلیل وجود استاندارد های بالا پاکیزگی در صنایع غذایی، کلیه میوه ها و سبزیجات پیش از بسته بندی باید شسته شوند. با این حال، پس از شستشو محصولات باید قبل از قرار گرفتن در بسته بندی، خشک شوند. چرا که وجود رطوبت زیاد بر روی میوه سبب رسیدن زود رس یا تولید کپک می‌شود.

در این صنایع از هوای فشرده به منظور خشک کردن میوه ها و سبزیجات استفاده می‌شود. هوای فشرده روند خشک کردن را سرعت می‌بخشد و کارایی را افزایش می‌دهد.

اهمیت فیلتراسیون در کمپرسور های صنایع غذایی

اهمیت فیلتراسیون در کمپرسور های صنایع غذایی

از کاربرد های هوای فشرده در صنایع غذایی و آشامیدنی برایتان گفتیم و توضیح دادیم که چطور می‌توان از هوای فشرده در این صنعت استفاده کرد. گفتیم که اولین و مهم ترین فاکتوری که هوای فشرده مصرفی در این صنایع باید داشته باشد، پاکیزگی است، ولی این پاکیزگی چگونه به وجود می‌آید؟

هوای ورودی کمپرسور هوا همواره حاوی انواع ذرات معلق و آلودگی ها می‌باشد، زمانی که هوای خارج کمپرسور قصد ورود به مخزن را دارد، فیلتر هوا، مانع از ورود ذرات و آلودگی ها به مخزن می‌شود.
در سوی دیگر، در مسیر خروجی کمپرسور های باد، میکروفیلتری قرار دارد که علاوه بر جلوگیری از خروج گردوغبار، باید از عبور روغن و رطوبت ناشی از فشرده سازی هوا جلوگیری کند. در چنین صنایعی، فیلتراسیون کمپرسور باد نقش اساسی در سازوکار کمپرسور و کیفیت هوای خروجی آن دارد.

خرید میکروفیلتر مناسب و با کیفیت و نگهداری صحیح و اصولی از آن، مهم ترین کاریست که در هنگام نگهداری از کمپرسور در صنایع غذایی و آشامیدنی باید انجام داد. پس حتما نسبت به خرید و نگهداری از فیلترهای کمپرسور مخصوصا میکرو فیلتر دقت نمایید.

بهترین کمپرسور برای صنایع غذایی و آشامیدنی

بهترین کمپرسور برای صنایع غذایی و آشامیدنی

می‌دانیم که کمپرسور یک ابزار صنعتی به شمار می‌آید و دارای نمونه های گوناگون با ساز و کار های مختلف می‌باشد. ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید در بین تمامی مدل های کمپرسور باد، کدام یک برای استفاده در صنایع غذایی و آشامیدنی مناسب می‎‌باشد؟
ابتدا باید بسنجید به چه مقدار هوای فشرده در کارگاه مواد غذایی یا کارخانه خود نیاز دارید؟ اگر قصد خرید کمپرسور باد برای صنایع و کارخانه جات بزرگ را دارید و لازم است کمپرسور باد به صورت مداوم روشن باشد و کار کند، باید به سراغ کمپرسور های بزرگ صنعتی چون کمپرسور های اسکرو بروید.

ولی در کارگاه های صنعتی غذایی کوچک و متوسط، از کمپرسور های نیمه صنعتی استفاده کنید. در بین انواع این کمپرسور ها، بهترین گزینه برای صنایع غذایی و آشامیدنی، کمپرسور فری اویل ( بدون روغن ) می‌باشد.

کمپرسور های اویل فری یا بدون روغن، کمپرسور هایی هستند که موتور آن در طول مدت استفاده به روغن نیاز ندارد. عدم وجود روغن در این کمپرسور ها، پاکیزگی و تمیزی هوای فشرده را به بالاترین حد خود می‌رساند. هوای فشرده این کمپرسور های عاری از هرگونه روغن اضافی بوده و هوای فشرده کاملا پاکیزه از خود خارج می‌کند.

نتیجه گیری

با کاربرد مهم کمپرسور در صنایع غذایی و آشامیدنی آشنا شدید، ولی نگهداری صحیح از کمپرسور باد در چنین محیط هایی بسیار اهمیت دارد. ترجیحا از کمپرسور باد فری اویل در این چنین صنایعی استفاده نمایید، همچنین از عملکرد فیلتراسیون کمپرسور باد نباید غافل شد.

باید از بهترین فیلتر ها برای این کمپرسورها استفاده نمایید و به طور مرتب آنها را بررسی نمایید. بررسی و تعویض به موقع فیلتر کمپرسور باد، علاوه بر اینکه نتیجه خوبی در پاکیزگی هوای فشرده کمپرسور دارد، باعث افزایش طول عمر انواع موتور کمپرسور هوا می‌شود.

چنانچه قصد خرید کمپرسور باد، مخصوصا کمپرسور اویل فری را دارید، به ایران کمپرسور مراجعه نمایید. ایران کمپرسور تولید کننده برتر انواع کمپرسور هوا مخصوصا کمپرسور های فری اویل به همراه انواع لوازم یدکی کمپرسور و قطعات جانبی آن می‌باشد.


بهترین کمپرسور برای صنایع غذایی و آشامیدنی چیست؟

کمپرسور های اویل فری یا بدون روغن، کمپرسور هایی هستند که موتور آن در طول مدت استفاده به روغن نیاز ندارد. عدم وجود روغن در این کمپرسور ها، پاکیزگی و تمیزی هوای فشرده را به بالاترین حد خود می‌رساند. هوای فشرده این کمپرسور های عاری از هرگونه روغن اضافی بوده و هوای فشرده کاملا پاکیزه از خود خارج می‌کند.

کاربرد کمپرسور باد در صنایع غذایی و آشامیدنی چیست؟

یکی از این کاربرد ها میتواند در قسمتی از این کارگاه، هوای فشرده پودرهای طعم دهنده را از طریق لوله ها هل می‌دهند تا با ماست های فرآوری نشده مخلوط شود. در قسمت دیگری، هوای فشرده هنگام فرآوری ماست، اکسیژن را به ماست می‌رساند.

من متخصص و پژوهشگر در زمینه هوای فشرده و انواع کمپرسور باد هستم و سعی می کنم تا جدیدترین و کارامدترین اطلاعات را در خصوص صنعت هوای فشرده با شما به اشتراک بگذارم.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫11 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا