کمپرسور

نکاتی برای بهینه کردن مصرف برق کمپرسور هوا

امتیاز شما به این مقاله:

به نظر شما چرا کمپرسور مصرف برق بالایی دارد؟ چه عواملی بر مصرف برق کمپرسور می تواند تاثیر گذار باشد؟ این روزها کمپرسور را می توان با توجه به کاربردهای متفاتی که دارد، در هر مکانی پیدا کرد. اگر شما هم یک کمپرسور در محیطی که هستید دارید و نگران مصرف برق آن هستید، در ادامه بهینه کردن مصرف برق کمپرسور هوا می پردازیم. کمپرسورهای هوا مصرف برق بسیار بالایی دارند و به همین دلیل جزو یکی از گران‌ترین منابع انرژی هم در بخش‌های صنعتی و هم بخش‌های تجاری هستند. در نتیجه یکی از عمده ترین مصارف برق در بخش‌های تولیدی به مصرف برق کمپرسورهای هوا مرتبط می‌شود.

برای کاهش دادن هزینه برق مصرفی کمپرسورها، افزایش بازده و کارآیی کمپرسور هوا عملی موثر می‌باشد. تولید کنندگان کمپرسورها توصیه‌هایی برای بهینه کردن مصرف برق کمپرسور هوا پیشنهاد می‌دهند اما رعایت این توصیه‌ها برای کاهش مصرف برق کمپرسور کافی نیست. بهینه کردن مصرف برق کمپرسور هوا نیازمند شناخت کاستی‌ها در سیستم کمپرسور هوا، مشکلات آن و بهبود عملکرد کمپرسور هوای شما می‌باشد. در این مقاله به چند نکته کلیدی برای بهینه کردن مصرف برق کمپرسور هوا اشاره خواهیم کرد.

مصرف برق کمپرسور هوا چه تاثیری بر هزینه ها دارد؟

چگونه مصرف برق کمپرسور را کاهش دهیم 3

هوای فشرده نیرویی است که تقریبا در تمامی بخش‌های صنعتی و اکثر بخش‌های تجاری از آن استفاده می‌شود. همواره یکی از بزرگترین چالش‌های بخش تولیدی و صنعتی، کاهش هزینه‌ها برای افزایش سود خالص بوده که یکی از عمده ترین این هزینه‌ها، هزینه مصرف برق می‌باشد. از آنجایی که تولید هوای فشرده سهم عمده‌ای در مصرف برق واحدهای صنعتی دارد، بهینه کردن مصرف برق کمپرسورهای هوا می‌تواند تاثیر زیادی بر روی کم کردن هزینه‌های شما داشته باشد.

ببینید: کمپرسور یخچال

همچنین مصرف زیاد برق توسط کمپرسورهای هوا نشان از ناکارآمدی سیستم و مشکلات فنی در آن است. با شناخت این مشکلات و دلایل ناکارآمدی کمپرسور خود نه تنها می‌توانید مصرف برق آن را کاهش دهید، بلکه مشکلات آن را رفع کرده و مانع از خرابی و بروز مشکلات بیشتر در کمپرسور هوای خود شده‌اید.

برای بهینه کردن مصرف برق کمپرسور هوا چه اقداماتی انجام دهیم؟

کاهش مصرف برق کمپرسور

ارزیابی کنترل‌ها

مجموع کنترل‌های صحیح سیستم باعث تطبیق خروجی کمپرسور هوا با نیاز شما به هوای فشرده برای راه اندازی ابزارها و تجهیزات‌تان می‌شود. اگر کنترل‌ها به گونه‌ای تنظیم شوند که خروجی سیستم کمپرسور هوا بیش از نیاز شما باشد، اتلاف انرژی دارید و در صورتیکه خروجی سیستم کمتر از نیازهای شما باشد نیز راندمان کار شما کاهش می‌یابد. بهترین کنترل، کنترلی است که باعث می‌شود تا سیستم کمپرسور هوای شما کمترین میزان اتلاف انرژی را داشته باشد. همچنین تنظیم کنترل‌ها تاثیر مستقیم بر روی بازده کمپرسور هوای شما دارد.

ببینید: قیمت کمپرسور باد صنعتی

برای اینکه بتوانید مصرف برق کمپرسور را بهینه کنید و در حین حال، راندمان کارتان نیز حفظ شود نیازمند شناختی دقیق از نوع و میزان تقاضای ابزار خود به هوای فشرده دارید. پس در اولین قدم مقدار نیاز کسب و کار خود را به هوای را پیدا کرده و سپس کنترل‌های سیستم کمپرسور هوای خود را تنظیم کنید. برخی از کنترل‌ها که می‌توانند بازده کمپرسور هوای شما را افزایش دهند شامل کنترل کننده‌های شروع و پایان، بارگزاری و باربرداری، کنترل کننده اصلی، کنترل تعدیل کننده و کنترل کننده فشار و جریان می‌شود.

ثبت و بررسی داده‌های مصرف

ثبت و بررسی داده‌های مصرف، روند و میزان تقاضای کسب و کار شما را به هوای فشرده بررسی و آنالیز می‌کند. این کار به نوعی کنترل و حسابرسی مقدار هوای فشرده‌ای است که ابزارها و تجهیزات شما به آن نیاز دارد.ثبت و بررسی داده‌ها در هفت روز انجام شده و در طی این هفت روز، روند مصرف هوای فشرده در ساعات مختلف و همچنین ساعات شبانه و آخر هفته بررسی می‌شود تا اتلاف هوای فشرده شناسایی شود. در طول ثبت و تحلیل این داده‌ها لازم است تا کمپرسورهای شما در حالت نرمال کار کنند. تحلیل و بررسی این داده‌ها یک تصویر واقعی از مقدار هوای فشرده مورد نیاز ابزار شما ارائه می‌کند.

ببینید: قیمت سوپاپ اطمینان کمپرسور باد

نتایج به دست آمده می‌تواند بیشینه و کمینه هوای فشرده خروجی از کمپرسور و نیاز ابزارها را نشان دهد. با توجه به این اطلاعات به دست آمده، می‌توانید بازده و کارآیی کمپرسور هوا را در حین حفظ راندمان کسب کار‌تان، به حداکثر برسانید و از اتلاف انرژی جلوگیری کنید. همچنین این اطلاعات می‌تواند هرگونه مشکل در سیستم هوای فشرده را از جمله کوچک بودن سایز کمپرسور، نشتی، بازده کم و اتلاف انرژی را شناسایی کند. در طی این پروسه می‌توانید کارکردهای اضافه سیستم را شناسایی کرده و راهی برای رفع این موضوع پیدا کنید. حتی ممکن است به این نتیجه برسید که یک کمپرسور هوای جدید برای کسب و کارتان تهیه نمایید.

بخوانید: حفظ بازده کمپرسور هوا

با شناخت مشکلات فنی کمپرسورهایتان همچون نشتی و رفع آنها در حین افزایش بازده سیستم کمپرسور خود، از اتلاف انرژی نیز جلوگیری کرده و به دلیل افزایش بازده حتی ممکن است تعدادی از کمپرسورهای خود را نیز از خط هوای فشرده خود جدا کرده و هزینه‌های خود را به میزان چشمگیری کاهش دهید.

بررسی زیرساخت لوله‌ها

یکی از مهم‌ترین قسمت‌های سیستم هوای فشرده، لوله‌های انتقال هستند. یک بررسی همه جانبه از لوله‌ها می‌تواند مشکلاتی همچون نشتی و خرابی لوله‌ها را شناسایی کند که باعث اتلاف هوای فشرده می‌شوند. همچنین اگر لوله‌ها مسیر طولانی داشته باشند و یا تغییر مسیر در طول ان‌ها زیاد باشد، افت فشار در طول خط لوله افزایش یافته که باعث اتلاف نیروی هوای فشرده می‌شود. برای بررسی زیرساخت لوله‌ها مشکلات ساختاری آن را شناسایی کنید. یک خط لوله مناسب جریان هوای فشرده را به خوبی انتقال داده و هوای فشرده را با دبی و فشار مورد نیاز ابزارها، به آنها می‌رساند.

ببینید: خرید لوازم یدکی کمپرسور + قیمت

قطر و طول لوله‌ها بر روی افت فشار تاثیر مسقیم دارند. هرچه خط لوله شما طولانی تر باشد و قطر کمتری نیز داشته باشد، هوای فشرده شما افت فشار بیشتری خواهد داشت. پس در زمان چینش لوله‌ها به این موضوع توجه داشته باشید و در صورتی که این مسائل را در لوله کشی خود رعایت نکرده‌اید در اولین فرصت به اصلاح آن بپردازید. چراکه خط لوله نامناسب می‌تواند مصرف برق کمپرسور هوای شما را به طرز چشمگیری افزایش دهد. همچنین در موارد حاد تر ممکن است شما را نیازمند اضافه کردن کمپرسوری دیگر کند. همچنین لوله‌های دارای نشتی و رسوب گرفته را تعویض کنید چراکه این لوله‌ها باعث تلفات فشار زیادی می‌شوند.

رابطه بازده با مصرف برق کمپرسور هوا چیست؟

رابطه بازده با بهینه کردن مصرف برق کمپرسور هوا

بطور کل هر اقدامی که باعث افزایش حفظ بازده کمپرسور هوا شود بر روی بهینه تر شدن مصرف برق کمپرسور تاثیر مستقیم می‌گذارد. عوامل متعددی هستند که باعث کاهش بازده کمپرسور هوا می‌شوند. از فیلترهای کثیف گرفته تا هوای فشرده مرطوب همگی می‌توانند بازده کمپرسور شما را تحت تاثیر خود قرار دهند.

رسیدگی به این موضوعات باعث کاهش برق مصرفی کمپرسور شده و همچنین فشار اضافی را از روی موتور کمپرسور هوای شما بر می‌دارد. در نتیجه عمر مفید کمپرسور هوای شما افزایش پیدا می‌کند. بهینه کردن مصرف برق کمپرسور هوا بدون شناخت مشکلات سیستم هوای فشرده امکان پذیر نیست. پس اولین قدم برای کاهش دادن مصرف برق کمپرسور هوا، بررسی ریزبینانه سیستم هوای فشرده می‌باشد.

من متخصص و پژوهشگر در زمینه هوای فشرده و انواع کمپرسور باد هستم و سعی می کنم تا جدیدترین و کارامدترین اطلاعات را در خصوص صنعت هوای فشرده با شما به اشتراک بگذارم.

نمایش بیشتر

‫11 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا