بلاگ

کمپرسور غلطکی

آپدیت شده در: 09 آذر 1402
امتیاز شما به این مقاله:

کمپرسور غلطکی به عنوان یکی از مهم‌ترین انواع کمپرسورها، برای راه اندازی سیستم‌های سرما ساز و تهویه هوا در محیط‌های مختلف استفاده می‌شود. این نوع کمپرسورها در صنایع مختلف به نام‌های کمپرسورهای پیستونی و دورانی شهرت دارند.

در حال حاضر کمپرسورهای غلطکی در صنعت، جای کمپرسورهای پیستونی را پر کرده‌اند. در ادامه مقاله تصمیم داریم درباره این نوع کمپرسورها و عوامل موثر در قیمت کمپرسور غلطکی صحبت کنیم. شما هم با ایران کمپرسور همراه باشید، تا با عملکرد کمپرسورهای غلطکی و تفاوت آن با سایر کمپرسورهای پیستونی آشنا شوید.

کمپرسور غلطکی چیست؟

کمپرسور غلطکی چیست؟

اجزای اصلی در تشکیل کمپرسور غلطکی، محفظه سیلندر مانند و پیستون دوار می‌باشد. این دستگاه از قطعات دیگری هم تشکیل شده‌است، اما فرآیند مکش گاز، تولید هوای فشرده و در نهایت خروج هوا توسط دو بخش اصلی دستگاه، یعنی محفظه سیلندر و پیستون دوار صورت می‌گیرد. یکی از دلایلی که به کمپرسورهای غلطکی، کمپرسور دورانی یا کمپرسور پیستونی می‌گویند، همین فرآیند مکش و تولید هوای فشرده‌ است.

فضای داخل سیلندر توسط حرکت دورانی پیستون به دو بخش تقسیم می‌شود. در واقع فضاهای ایجاد شده در سیلندر به واسطه حرکت دورانی پیستون، به صورت پشت سرهم کم و زیاد می‌شوند. این فرآیند در پمپ غلطکی شرایط را برای فشرده سازی هوا، خروج آن از داخل سیلندر و مکش گاز فراهم می‌کند.

دسته‌بندی کمپرسورهای غلطکی بر اساس دو معیار سرعت دوران و تعداد پره‌های سیلندر انجام می‌شود. ثابت و متغیر بودن سرعت دوران در کمپرسورهای غلطکی، به فرآیند مکش بستگی دارد.

عملکرد کمپرسور غلطکی چیست؟

بهتر است قبل از خرید کمپرسور مورد نظر خود، با نحوه عملکرد و اجزای مختلف آن آشنایی کامل داشته باشید. این دستگاه طی پنج مرحله فرآیند مکش و فشرده سازی هوا را انجام می‌دهد. با روشن کردن دستگاه و شروع فرآیند، ابتدا برای انجام حرکت دورانی پیستون در محفظه سیلندر، شیر ورودی باز می‌شود.

وقتی حرکت پره‌ها در محفظه سیلندر به صورت دورانی آغاز شود، در قسمتی از فضای سیلندر خلأ ایجاد می‌شود و شیر ورودی دستگاه به واسطه نیروی خلأ، فرآیند مکش گاز را انجام می‌دهد. این مرحله برای فشرده سازی هوا می‌باشد. یعنی عملیات فشرده سازی گاز توسط دوران پره‌ها در پشت شیر تخلیه انجام می‌شود. شیر تخلیه در این مرحله کاملاً بسته ‌است.

بخوانید: پمپ خلاء

در فرآیند تخلیه، دمای سیال و فشار تا حد تنظیم شده‌ای می‌رسد، بعد از باز شدن شیر تخلیه و بالا بودن دما و فشار، گاز به خارج از سیلندر هدایت می‌شود. در مرحله آخر، پره‌ها از حرکت می‌ایستند، در واقع حرکت 360 درجه ای آن‌ها در سیلندر به پایان می‌رسد. بعد از این که سیکل فرآیند به نقطه پایانی رسید، دستگاه دوباره شروع به کار می‌کند. در کمپرسور غلطکی بعد از راه اندازی دستگاه برای اولین بار، همه این مراحل طی یک فرآیند کامل انجام می‌شود.

اجزای تشکیل دهنده کمپرسور غلطکی چیست؟

اجزای تشکیل دهنده کمپرسور غلطکی چیست؟

یکی دیگر از عواملی که بر قیمت کمپرسور غلطکی تاثیر می‌گذارد، اجزای تشکیل دهنده و کیفیت دستگاه کمپرسور است. کافیست برای دیدن تمام اجزای درون یک کمپرسور، آن را برش دهید. پره‌های درون سیلندر حرکت دورانی دارند که فرآیند مکش هوا، تولید هوای فشرده و تخلیه به واسطه حرکت آن‌ها انجام می‌شود. تعداد پره‌ها در سیستم به نوع ظرفیت کمپرسور بستگی دارد.

همان‌طور که می‌دانید، علاوه بر وجود پره‌ها و ظرفیت کمپرسور، اجزای دیگری هم در انجام فرآیند فشرده سازی هوا نقش دارند. این اجزا عبارت اند از ورودی یا لوله مکش هوا، خروجی یا لوله تخلیه هوا، یاتاق‌ها، آکومولاتور، استاتور، روتور، میل لنگ، پره جداسازی، مافلر و …. همه این اجزا بر اساس هدف مشخصی در ساخت کمپرسور استفاده می‌شوند. در کمپرسور غلطکی، روتور توسط میل لنگ حرکت خود را شروع می‌کند، بعد از آن پیستون در حالت دورانی به حرکت در می‌آید.

پره‌های سیلندر، فرآیند جداسازی را در سیلندر انجام می‌دهند و آن را به دو بخش کاملاً جدا تقسیم می‌کند. در این صورت جلوی نشت هوای فشرده شده به سایر بخش‌ها گرفته می‌شود. کیفیت اجزای تشکیل دهنده دستگاه، نقش مهمی در تعیین قیمت کمپرسور غلطکی دارد.

مزیت‌های کمپرسور غلطکی چیست؟

مزیت‌های کمپرسور غلطکی چیست؟

این کمپرسور ها نسبت به کمپرسور پیستونی مزیت‌هایی دارد. در حال حاضر بسیاری از صنایع ترجیح می‌دهند به جای کمپرسورهای پیستونی از کمپرسورهای غلطکی استفاده کنند. افزایش بازدهی در کمپرسورهای غلطکی بسیار بالا است. در صورتی که کمپرسورهای پیستونی تنها تا ظرفیت تعیین شده‌ای بازدهی دارند.

افزایش بازدهی در کمپرسورهای غلطکی باعث می‌شود، میزان اتلاف در شیر تخلیه و قسمت خروجی کاهش یابد و فضای بیشتری برای درگیر کردن سیلندر فراهم شود. یکی از مزیت‌هایی که بر قیمت کمپرسور بی تاثیر نیست، سر و صدا و لرزش کمتر این دستگاه است. این نوع کمپرسورها چون قطعات کمتری دارند و حرکت دورانی آن‌ها به صورت خطی انجام نمی‌شود، هنگام انجام فرآیند مکش گاز، سر و صدا و لرزش را تا حدود زیادی کاهش می‌دهد. بر خلاف آن کمپرسورهای پیستونی سر و صدا و لرزش بیشتری دارند.

بخوانید: حفظ بازده کمپرسور هوا

آیا می‌دانستید برای استفاده از کمپرسور غلطکی نیاز به فضای کمتری دارید؟ کمپرسورهای غلطکی با توجه به اینکه وزن کمتری دارند، برای انجام فرآیند فشرده سازی هوا، به فضای کمتری هم نیاز خواهند داشت. وزن کمپرسورهای غلطکی با نوع پیستونی آن قابل قیاس نیست! وزن و حجم کمپرسورهای غلطکی چهل درصد سبک‌تر از کمپرسورهای پیستونی می‌باشند.

نتیجه گیری

با توجه با اطلاعاتی که از مقاله کمپرسور غلطکی چیست، بدست آوردید، می‌توانید برای انجام کارهای صنعتی خود از کمپرسورهای غلطکی استفاده کنید. همان‌طور که گفتیم این نوع کمپرسورها از قطعات و حجم کمتری برخوردار هستند و به راحتی می‌توانید، آن‌ها را جابجا کنید. کمپرسورهای غلطکی مزیت‌های بسیار خوبی دارند و همین امر سبب شده تا مورد استقبال بسیاری از مردم قرار بگیرند.

امیدواریم با مطالعه این مقاله سوالات و چالش‌های شما در رابطه با کمپرسورهای غلطکی برطرف شده باشد. اگر تصمیم به خرید بهترین نوع کمپرسور را دارید، به سایت ایران کمپرسور مراجعه کنید و با استفاده از مشاوره و راهنمای خرید، کمپرسور مورد نیاز خود را خریداری کنید.


کمپرسور غلطکی چیست؟

کمپرسور غلطکی به عنوان یکی از مهم‌ترین انواع کمپرسورها، برای راه اندازی سیستم‌های سرما ساز و تهویه هوا در محیط‌های مختلف استفاده می‌شود.

مزیت کمپرسور غلطکی چیست؟

این کمپرسور ها نسبت به کمپرسور پیستونی مزیت‌هایی دارد. در حال حاضر بسیاری از صنایع ترجیح می‌دهند به جای کمپرسورهای پیستونی از کمپرسورهای غلطکی استفاده کنند. افزایش بازدهی در کمپرسورهای غلطکی بسیار بالا است. در صورتی که کمپرسورهای پیستونی تنها تا ظرفیت تعیین شده‌ای بازدهی دارند.

من متخصص و پژوهشگر در زمینه هوای فشرده و انواع کمپرسور باد هستم و سعی می کنم تا جدیدترین و کارامدترین اطلاعات را در خصوص صنعت هوای فشرده با شما به اشتراک بگذارم.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫11 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا