بلاگ

کمپرسور صدابرداری

آپدیت شده در: 18 شهریور 1400
امتیاز شما به این مقاله:

کمپرسور صدابرداری یکی از مهم‌ترین ابزار‌های کاربردی در تجهیزات صدا و میکس می‌باشد. از این دستگاه کمپرسور برای کنترل و کاهش داینامیک رنج استفاده می‌کنند. شما می‌توانید با تنظیم پارامتر‌های کمپرسور صدا، صدای لطیف و بسیار نرمی را به همراه صوت با شدت بالایی را تولید کنید.

سیگنال‌های صدا بعد از ورود به کانال کمپرسور و مشخص شدن مقادیر آن‌ها از نظر کوچک یا بزرگ بودن مسیر عبور، جلوی عبور سیگنال‌های نامطلوب و نامتوازن را می‌گیرد. در حقیقت اگر از دستگاه کمپرسور صدابرداری به درستی استفاده شود، صدای بلند و سطوح آن به خوبی تحت کنترل قرار می‌گیرد. در این فرآیند، دستگاه کمپرسور فرکانس‌های بسیار تیز و زننده را به صورت صاف و مطلوب درمی‌آورد و باعث لطافت صدا می‌شود.

بخوانید: کمپرسور باد پیستونی

عملکرد کمپرسور صدابرداری چگونه است؟

در صدابرداری صدای بدون دیستورشن به واسطه دستگاه کمپرسور صدا و تغییرات جزئی و ظریفی که روی آهنگ انجام می‌شود، به وجود می‌آید. هر چقدر این تغییرات ظریف تر و بیشتر باشد، صدای خروجی از شفافیت و لطافت بیشتری برخوردار خواهد بود. توجه داشته باشید که اغلب کمپرسور‌های صدا از سیستم‌های نرم افزاری و سخت افزاری پشتیبانی می‌کنند. این نوع کمپرسور‌ها توسط امضای اختصاصی خود، باعث می‌شوند داینامیک و رنگ صدا به طور خاصی تغییر کنند.

البته هنگام انجام فرآیند کمپرسور بر روی آهنگ، باید دقت داشته باشید که اگر مقدار فرآیند کمپرسور بیشتر از حد تعیین شده باشد، علاوه بر اینکه نتایج خوبی حاصل نمی‌شود، صدای موزیک شما را هم خفه می‌کند. به همین دلیل یادگیری کار با کمپرسور صدابرداری و درک از پارامتر‌های این دستگاه بسیار مهم است و سبب می‌شود، شما این فرآیند را به آسانی انجام دهید.

شما از چه نوع کمپرسور صدابرداری استفاده می‌کنید؟

شما از کدام نوع کمپرسور صدا استفاده می‌کنید؟ آیا کمپرسور شما دارای سیستم نرم افزاری است یا سخت افزاری؟ نحوه کار پارامترها و کنترل آن‌ها به نوع عملکرد کمپرسور بستگی دارد. هر بخشی از کمپرسور دارای پارامتر‌های مختلفی برای تغییرات در صدا می‌باشد.

بخوانید: کمپرسور گریز ار مرکز

اگر تا انتهای این مقاله همراه ما باشید، خواهید دید که همه کمپرسور‌ها از انواع پارامتر‌ها پشتیبانی نمی‌کنند. البته اگر بدانید هر پارامتر در انواع کمپرسور چه کاری انجام می‌دهد، خالی از لطف نیست و باعث می شود شما با اطمینان بیشتری از این دستگاه استفاده می‌کنید.

وظیفه پارامتر‌های کمپرسور صدابرداری

فشرده سازی و تعیین آستانه سطح توسط Threshold کنترل می‌شود. Threshold به نوعی یکی از پارامتر‌های تعیین کننده در دستگاه کمپرسور صدا می‌باشد. وقتی کمپرسور فرآیند فشرده سازی را آغاز خواهد کرد که سطح سیگنال‌های وارد شده به دستگاه بیشتر از حد تعیین شده باشند. به طور مثال اگر شما میزان منفی 10 دسی بل را توسط Threshold تنظیم کنید، تمامی سیگنال‌های ورودی از این پیک به فرآیند کمپرسور دچار می‌شوند.

یکی از پارامتر‌های دیگری که عملکرد کمپرسور سیگنال‌ها و تغییرات در وضعیت آن‌ها را نشان می‌دهد، پارامتر Knee می‌باشد. با استفاده از این پارامتر می‌توانید، عملکرد کمپرسور را هنگام انجام تغییرات در حالت فشرده سازی مشاهده کنید.

این پارامتر دارای دو وضعیت می‌باشد، شما برای انتخاب هر کدام از آن‌ها می‌توانید تنها از یک سوئیچ استفاده کنید. وضعیت پارامتر Knee دستگاه کمپرسور صدا به دو نوع Hard Knee و Soft Knee تقسیم می‌شود. علاوه بر این نوع کمپرسور، دستگاه‌های دیگری تولید می‌شوند که دارای این پارامتر نیستند و شما نمی‌توانید با استفاده از آن وضعیت فرآیند کمپرسور را بررسی کنید. فرآیند کمپرسور در وضعیت Soft Knee درحالت ملایم و آرام تری صورت می‌گیرد.

ویژگی‌های دستگاه کمپرسور صدابرداری چیست؟

یکی از ویژگی‌های کمپرسور‌های صدابرداری، پارامتر Attack Time می‌باشد. سیگنال‌های ورودی به سطح آستانه برای کمپرس شدن به زمان نیاز دارند و شما به واسطه این پارامتر کاربردی می‌توانید مقدار زمانی را که برای این فرآیند صرف می‌شود را کنترل کنید. کمپرسور‌هایی که در آن Attack Time بین 20 تا 800 میکرو ثانیه انجام می‌شود با کمپرسور‌هایی که سرعت این فرآیند در آن‌ها کمتر است، تفاوت دارند.

بخوانید: کمپرسور باد سیلندری

تفاوت کمپرسور‌های دارای پارامتر Attack Time و انواع دیگر آن در نوع برند و کیفیت قطعات تشکیل دهنده دستگاه دیده می‌شود. ممکن است در برخی از کمپرسور‌ها پارامتر Attack Time را به عنوان نشان دهنده زمان در قالب دسی بل مشاهده کنید که این مورد تفاوت خاصی در کارایی آن ایجاد نمی‌کند.

در این بین Attack Time‌ های بسیار سریعی وجود دارند که شرایط را برای تغییر فرکانس و تولید دیستورشن فراهم می‌کنند. فرکانس‌ها در Attack Time‌های سریع به فرکانس‌های پایین تبدیل می‌شوند. به طور مثال اگر در یک فرکانس به مقدار 100 هرتز، یک سیکل به مقدار 10 ثانیه به طول بیانجامد، مدت زمان 1 میلی ثانیه موج و دیستورشن را تغییر می‌دهد.

نقش پارامتر Release Time در کمپرسور صدابرداری چیست؟

بر خلاف پارامتر Attack Time، پارامتر کنترل Release Time عملکرد کاملاً متفاوتی دارد. شما با استفاده از این نوع پارامتر می‌توانید، مدت زمان خروج سیگنال‌ها و تضعیف شدن آن‌ها را مشاهده کنید. مدت زمان Release Time از پارامتر Attack طولانی تر است، در این صورت می‌توان سیگنال‌ها را در مدت زمان بیشتری در حالت کمپرسور نگه داشت.

البته کمپرسور‌های صدایی که به صورت معمولی کار می‌کنند، می‌توانند Release Time را بدون غیر فعال شدن افکت صوتی تا میزان دلخواه کاهش دهند. یکی دیگر از پارامتر‌های کمپرسور صدابرداری، Ratio  می‌باشد. کمپرسور‌هایی که از امکان Ratio برخوردارند، می‌توانند درصد ضعیف شدن سیگنال‌ها را در فرآیند کمپرس شدن بررسی کند.

نتیجه گیری

بسیاری از افراد کمپرسور صدابرداری را به منظور افزایش قدرت صدا می‌شناسند. اما فعالیت‌های کمپرسور صدا که در این مقاله درباره آن‌ها توضیح دادیم، در کاهش سیگنال‌ها و تضعیف کردن صدا خلاصه می‌شوند. یکی از تجهیزات دیگری که شامل کمپرسور‌های صدا می‌شود، پارامتری به نام Make-Up Gain و یا Output Gain می‌باشد. این پارامتر کمک می‌کند بعد از فرآیند فشرده سازی، صدای سیگنال‌ها افزایش یابد.


ویژگی‌های دستگاه کمپرسور صدابرداری چیست؟

یکی از ویژگی‌های کمپرسور‌های صدابرداری، پارامتر Attack Time می‌باشد. سیگنال‌های ورودی به سطح آستانه برای کمپرس شدن به زمان نیاز دارند و شما به واسطه این پارامتر کاربردی می‌توانید مقدار زمانی را که برای این فرآیند صرف می‌شود را کنترل کنید.

عملکرد کمپرسور صدابرداری چگونه است؟

در صدابرداری صدای بدون دیستورشن به واسطه دستگاه کمپرسور صدا و تغییرات جزئی و ظریفی که روی آهنگ انجام می‌شود، به وجود می‌آید. هر چقدر این تغییرات ظریف تر و بیشتر باشد، صدای خروجی از شفافیت و لطافت بیشتری برخوردار خواهد بود.

من متخصص و پژوهشگر در زمینه هوای فشرده و انواع کمپرسور باد هستم و سعی می کنم تا جدیدترین و کارامدترین اطلاعات را در خصوص صنعت هوای فشرده با شما به اشتراک بگذارم.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫11 دیدگاه ها

  1. جالب بود چون منم فکر میکردم از کمپرسور صدا برای افزایش قدرت صدا استفاده می کنند.

  2. جالب بود چون منم فکر میکردم از کمپرسور صدا برای افزایش قدرت صدا استفاده می کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا