کمپرسور

کمپرسور کولر خودرو چیست و چگونه کار می کند؟

car-air-conditioner-compressor

امتیاز شما به این مقاله:

بشر هر چیزی را برای رفع نیاز ساخته است. سیستم‌ های تهویه مطبوع به خصوص سیستم‌ های خنک‌ کننده خودرو هم یک نوع از این دستاوردها ست. زیرا کاهش دما از سخت‌ترین کارهای ممکن است زیرا باید ساختار مواد را از هم شکست و از انرژی درونی آن‌ها است.

در ادامه مقاله سیستم‌های خنک‌ کننده مورد بررسی قرار می‌ گیرند و کمپرسور کولر خودرو بررسی می‌ شود و نشانه‌ های نقصان آن ذکر می‌ شود و در انتها راهکارهای افزایش طول عمر این کمپرسور باد بیان می‌ شود.

سیستم‌ های خنک‌ کننده

سیستم‌ های خنک‌ کنندهیک نوع از سیستم‌ های تهویه مطبوع، سیستم‌ های خنک‌ کننده می‌ باشند. به طور کل هدف استفاده از این سیستم‌ ها، ساخت و تامین شرایط مطلوب برای انسان در محیط‌ های مختلف ازجمله خودرو است. سیستم تهویه مطبوع خودرو، همان گونه که از اسمش هویدا ست، برای مطلوب کردن شرایط داخل کابین خودرو مورد استفاده قرار می‌ گیرید. به صورت کلی می‌ توان گفت این سیستم علاوه بر کاهش دمای کابین با جذب رطوبت شرایط مساعدتری را برای راننده و سرنشینان فراهم خواهد کرد.

این سیستم‌ ها بر اساس سیکل‌ های ترمودینامیکی پایه‌ ریزی شده‌ اند و با استفاده از مواد مبرد مانند گازهای R-22 و یا R-410 و خواص آنان عمل کاهش دما را انجام می‌ دهند. این گاز‌ها در دمای محیط حالت گازی دارند و زمانی که در کمپرسور فشارشان افزایش می‌ یابد تبدیل به مایع می‌ شوند. چون وضعیت این گاز در حالت مایع ناپایدار است تمایل دارد که به حالت پایدار و گازی خود برگردد.

از این رو در مرحله دیگری از سیستم کولر خودرو این مایع، با گرفتن گرما از پیرامون خود انرژی خود را افزایش داده و به حالت پایدار گازی خود بر ‌می گردد. در این اثنا، زمانی که گرما را از محیط پیرامون خود می‌ گیرد، محیطی را سرد می‌ کند که از این سرما برای کاهش دمای محیط مدنظر استفاده می‌ کنند.

اجزای کمپرسور کولر خودرو خنک کننده

سیستم خنک کننده خودرو

این سیستم از نه قسمت زیر تشکیل شده است.

  • کمپرسور
  • کندانسور
  • شیر انبساط
  • اواپراتور
  • مایع مبرد
  • کلید کنترل فشار
  • مجموعه لوله و شلنگ
  • خشک‌کن هوا
  • فیلتر کابین

کمپرسور ماشین چیست؟

کمپرسور ماشین اجزای مختلفی دارد که قدرت موتور ماشین و وزن آن با یکدیگر ارتباطی دوجانبه دارند. البته این قطعه به صورت مشخص شده باید آب بندی شود تا از نشتی کمپرسور ماشین جلوگیری شود. کمپرسور خودرو به قسمت های مختلفی تقسیم بندی می شوند که عبارتنداز:

  • کمپرسور مکانیکی
  • کمپرسور حلقوی
  • کمپرسور هیدرواستاتیکی

کار کمپرسور کولر چیست؟

این دستگاه در 4 مرحله دمای هوا را کاهش می‌ دهد و به شرایط مطلوب می‌ رساند.

  • در مرحله نخست این فرایند، مایع مبرد که به صورت گاز است، توسط کمپرسور فشرده می‌ شود که با این امر، فشار و دمای مایع مبرد افزایش چشم‌ گیری می‌ یابد.
  • در این مرحله سیال که تبدیل به بخار داغ و فشرده شده است، وارد کندانسور شده و به صورت مایع در می‌ آید.
  • مایع مبرد با عبور از شیر انبساط، فشار و دمایش کاسته می‌ شود و تبدیل به گاز سرد می‌ شود.
  • در مرحله آخر این مبرد که به صورت گاز است با عبور از اواپراتور موجب خنک شدن هوای تامین شده توسط موتور فن شده و در نتیجه بعد از عبور از فیلتر کابین وارد کابین خودرو می‌ شود. این مبرد بعد از جذب گرما دوباره تبخیر شده و با فشار پایین دوباره به کمپرسور باز می‌ گردد.

شاهرگ کمپرسور پیستونی

کمپرسور پیستونی

در سیستم خنک‌ کننده خودرو‌ها با توجه به شرایط موجود از کمپرسور باد پیستونی استفاده می‌ شود. در این دسته از کمپرسورها، میلنگی وجود دارد که به پیستون یا پیستون‌ها متصل است. تعداد این پیستون‌ ها بسته به حجم مورد نظر متفاوت است. این نوع از کمپرسورها دارای انواع متحرک، ثابت، یک مرحله‌ای و یا چند مرحله‌ای می‌ باشد. محرک میل لنگ می‌تواند موتورهای الکتریکی و یا موتورهای احتراق داخلی باشند.

نوع مورد استفاده در خودرو بسته به حجم مورد نظر، کمپرسورها 5 تا 30 اسب بخاری می‌باشد. همچنین بسته با سازکار و نوع موتور ماشین از یکی از شیوه‌ های ذکر شده جهت حرکت میل لنگ بهره برده می‌ شود. لازم به ذکر است که این نوع کمپرسورها برای استفاده مدوام و 24 ساعته مناسب نیستند و بهتر است با وقفه‌ های منظم کار کند تا کمتر صدمه ببیند.

شیوه کار کمپرسور پیستونی

در این دسته از کمپرسورها، میل‌لنگ، انرژی مکانیکی را از شفت خودرو و یا موتور الکتریکی به وسیله تسمه دینام دریافت می‌ کند و آن را به پیستون‌ها می‌ دهد و عامل ایجاد حرکت رفت و برگشتی می‌ یابد. بعد از این مرحله در حرکت به سمت پایین پیستون، سوپاپ ورودی باز می‌ شود و ماده مبرد به پیستون وارد می‌ شود.

با جابه‌ جایی پیستون و بالا آمدن آن هر دو سوپاپ بسته می‌ شوند و با بسته شدن سوپاپ‌ ها و همچنین بالا آمدن پیستون، فشار و دما افزایش می‌ یابد. در این مرحله ماده فشرده و متراکم از طریق سیستم انتقال به کندانسور می‌رود و در آن‌ جا ادامه روند صورت می‌ گیرد.

تاثیر عملکرد ناقص کمپرسور پیستونی بر سیستم خنک‌کننده خودرو

برای افزایش طول عمر این قطعه مکانیکی، همچون سایر قطعات نیاز به روغن کاری و روان کاری می‌ باشد. اگر این امر به طور مرتب انجام نگیرد، باید منتظر پدیده خوردگی کمپرسور باشید.

روان کاری موجب روانی حرکت می‌ شود و مانع از اصطکاک و خوردگی در کمپرسور خودرو می‌ شود. عمل نکردن درست این دستگاه منجر به ایجاد نشتی مایع مبرد، ایجاد صدا، کاهش عملکرد در سیستم خنک‌ کاری و نشان دادن ارور در ECU خودرو خواهد شد. که همه‌ این موارد باعث ایجاد صدمات بیشتر به سیستم خنک‌ کننده خودرو و در ادامه سایر قسمت‌ های خودرو می‌ شود.

عملکرد کمپرسور کولر خودرو چیست؟

همانگونه که می دانید کمپرسور کولر چیست، این قطعات با توجه به نوع و طراحی ساخت خود، از انعطاف کمی برای تعمیر برخوردار هستند و عموما در صورت معیوب بودن مجبور به تعویض آنان هستید. برای این امر باید بتوانید تشخیص بدهید که کمپرسور چه وضعیتی دارد.

همان گونه که می‌ دانید، وظیفه کمپرسور کولر خودرو خنک‌ کردن خودرو، افزایش فشار مایع مبرد است.

برای سنجش صحت عملکرد این دستگاه باید از یک گیج کمپرسور باد استفاده کنید تا تشخیص دهید که آیا کمپرسور عملکردی صحیح دارد یا خیر. اگر عملکرد کمپرسور صحیح نباشد و فشار به حد ایده‌ آل نرسد و یا تغییر نکند پس از تست سیستم انتقال و نبود اشکال در آن به ناچار باید به فکر تعویض کمپرسور خودرو خود بی افتید.

وظیفه کمپرسور کولر

  • سرد کردن سیستم تهویه ماشین
  • جلوگیری از نم زدگی اتاق خودرو
  • به جریان درآوردن گازمبرد خودرو

نتایج استفاده از کمپرسور کولر خودرو چیست؟

اولین نکته این است که در خودرو‌های موجود در ایران، همه‌ی خودروها نیروی لازم برای حرکت میل‌ لنگ کمپرسور را از موتور خودرو می‌ گیرند؛ و با این نکته متوجه می‌ شویم که بسته به حجم کمپرسور کولر خودرو مقداری از نیروی محرکه خودرو کاسته می‌ شود.

نکته دیگر این است که استفاده از کمپرسور کولر خودرو، باعث افزایش محسوس مصرف سوخت خودرو خواهد شد.

اما باید بدانید که استفاده از کولر خودرو اگر اصولی و استاندارد باشد، ضرری برای خودرو ندارد که اگر اینطور بود این سیستم بر روی خودروها نصب نمی‌ شد.

کار کمپرسور کولر ماشین چیست؟

برای این که بهترین کیفیت کارکرد را از کولر ماشین خود، به دست بیاورید؛ لازم است که سرویس‌ های دوره‌ای کمپرسور کولر ماشین را انجام دهید و به موقع بازبینی قطعات کمپرسور کولر ماشین را داشته باشید. هرگونه نشانه احتمالی از خرابی و عیب در سیستم کمپرسور کولر ماشین و یا نیاز به روغن کاری و شارژ ماده مبرد را جدی گرفته و سر وقت به انجام آن بپردازید؛ زیرا در غیر اینصورت مجبور به صرف هزینه‌ های هنگفت تعویض کمپرسور خواهید شد.

نتیجه گیری

همان طور که در مطلب بالا گفته شد از کمپرسور پیستونی در کولر خودرو استفاده می شود که عمل تغییر سیالات و خنک سازی را عهده دار می باشد. این نوع از کمپرسورها دارای انواع متحرک، ثابت، یک مرحله‌ ای و یا چند مرحله‌ ای می‌ باشد. بهتر است از کمپرسور کولر خودرو به صورت مقطعی استفاده کنید چرا که کمپرسور پیستونی توانایی کار در تمامی ساعات روز را ندارد. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد تعویض کمپرسور کولر ماشین می توانید با کارشناسان ایران کمپرسور در ارتباط باشید.

سوالات متداول

کار کمپرسور کولر ماشین چیست؟

برای این که بهترین کیفیت کارکرد را از کولر ماشین خود، به دست بیاورید؛ لازم است که سرویس‌ های دوره‌ای کمپرسور کولر ماشین را انجام دهید. اطلاعات بیشتر در مقاله بیان شده است.

اجزای کمپرسور کولر خودرو چیست؟

کمپرسور – کندانسور – خشک‌کن هوا – شیر انبساط و…

من متخصص و پژوهشگر در زمینه هوای فشرده و انواع کمپرسور باد هستم و سعی می کنم تا جدیدترین و کارامدترین اطلاعات را در خصوص صنعت هوای فشرده با شما به اشتراک بگذارم.

نمایش بیشتر

‫11 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا