بلاگکمپرسور

کمپرسور باد چاپ

آپدیت شده در: 09 آذر 1402
5/5 - (1 امتیاز)

کمپرسور باد چاپ، یکی از پرکاربرد ترین کمپرسور ها می باشد، که در صنعت چاپ و بسته بندی عملکرد خوبی نیز دارد،که در ادامه به مزیت های آن، کاربرد های آن در صنعت و دیگر موارد نیز اشاره شده است.

یکی از اساسی ترین کاربرد های کمپرسور هوا به عنوان کمپرسور باد چاپ بوده که در صنایع چاپ و بسته بندی مورد استفاده قرار می گیرد.  در این مطلب ما قصد داریم شما را با کمپرسور های باد، انواع، مزیت و کاربرد آن در صنایع مختلف آشنا کنیم و در انتهای مطلب از کمپرسور باد چاپ تعریفی دقیق تر را برای شما ارائه کنیم.

آشنایی با کمپرسور باد

آشنایی با کمپرسور باد

در زمینه های مختلف صنعتی ، لوازم پزشکی، لوازم خانگی و … از کمپرسور باد یا کمپرسور هوا به عنوان یک ماشین با ارزش استفاده می شود. دلیل با ارزش دانستن این ماشین این است که در زمینه های مختلفی مورد استفاده قرار می گیرد و کاربرد بسیار فراوانی دارد. به دلیل کاربرد فراوان کمپرسور باد در اصطلاح به آن اسب بارکش صنایع هم گفته می شود و همین لقب می تواند اهمیت این دستگاه مکانیکی را به خوبی نشان دهد.

عملکرد کمپرسور باد

عملکرد کمپرسور باد به این شکل است که با استفاده از انرژی مکانیکی زیادی، هوا را به سرعت به داخل خود مکیده و در مرحله بعد آن را فشرده می کند. به عبارت دیگر وظیفه کمپرسور هوا، فشرده سازی هوا می باشد و این عمل با صرف مقدار زیادی انرژی مکانیکی انجام می شود. با فشرده سازی هوا؛ دمای گازی که فشرده شده است، افزایش خواهد یافت و به همین دلیل به طور معمول گاز پر فشار خروجی از کمپرسور هوا لازم است تا از یک سیستم خنک کننده عبور کند تا دمای آن به اندازه معمولی برگردد.

این دستگاه پرکاربرد در صنایع مختلف، عمل مکش هوا را در یک فشار انجام می دهد و سپس آن را در فشاری بالاتر بیرون می دهد. در هنگام استفاده از انواع مختلف کمپرسور هوا، لازم است که به توان موتور وسیله ای که برای آن قرار است از کمپرسور هوا استفاده کرد؛ توجه شود.

استفاده از کمپرسور باد چه مزیت هایی دارد؟

یکی از مهم ترین مزیت های استفاده از کمپرسو باد، صرف انرژی کمتر است. علاوه بر صرفه جویی در مصرف انرژی، نگهداری آسان و همچنین ایمنی بالا از مزیت های دیگر استفاده از این دستگاه است. علاوه بر این موارد هزینه تعمیر نسبتاً پایین این دستگاه را نیز می توان جزء مزایای استفاده از آن دانست. این مزایا باعث می شوند که از کمپرسور باد در کارخانه ها و صنایع سنگین و نیمه سنگین به طور گسترده استفاده شود.

محفظه باد و موتور از اجزاء اصلی کمپرسور باد هستند که می توانند به صورت درون سوز و یا برقی کار کنند. مهم ترین وظیفه اجزاء اصلی کمپرسور باد، دمیدن هوای پر فشار به درون مخزن پمپ می باشد. در کمپرسور های باد یک شیر کنترل وجود دارد که وظیفه آن جلوگیری از افزایش فشار تا مقداری بیش تر از اندازه استاندارد است. در واقع کنترل فشار درون محفظه با استفاده از شیر کنترل انجام می شود. در صورتی که اندازه فشار به بیش تر از حد استاندارد برسد، موتور کمپرسور باد به صورت اتوماتیک خاموش خواهد شد.

اهمیت دقت در تولید کمپرسور باد چاپ

تولید کمپرسور باد بر اساس اهاف متنوعی انجام می شود و دارای معیار های دسته بندی متفاوتی نیز می باشد. در صورتی که در زمان تولید کمپرسور باد، دقت کافی صرف نشود و استاندارد های لازم رعایت نشود؛ ممکن است خسارت های فراوانی به وسیله این دستگاه ایجاد شود.

در بسیاری از سیستم ها مانند خودرو، هواپیما و کشتی از کمپرسور باد استفاده می شود و وجود مشکل در این دستگاه می تواند آسیب های مهمی را به وجود بیاورد. کمپرسور های باد دارای انواع و دسته بندی های مختلفی از قبیل کمپرسور باد ثابت،کمپرسور باد اویل فری، کمپرسور باد یخچالی،کمپرسور باد استوانه ای، کمپرسور باد پیستونی، کمپرسور باد شعاعی و … می باشد. برای تولید هر کدام از این موارد نیاز به شناخت و دقت کافی در زمان تولید وجود دارد.

کاربرد های کمپرسور باد چیست؟

کاربرد های کمپرسور باد

با پیشرفت علوم مختلف و تکنولوژی کاربرد های کمپرسور باد رو به افزایش است. در مصارف خانگی از کمپرسور هوا در یخچال، جارو برقی، باد کردن تیوپ ها و تایر ها و … استفاده می شود.  کاربرد کمپرسور های هوا در صنایع سنگین و نیمه سنگین هم بسیار متنوع است، در صنایع از کمپرسور باد برای جابه جایی اجزای مکانیکی استفاده می شود.

در صنایع بزرگی مانند صنعت پتروشیمی، داروسازی، معادن و … از کمپرسور باد صنعتی استفاده می شود. امروزه این دستگاه ها به حدی پر کاربرد شده اند که بسیاری از مشاغل کوچک و بزرگ به نوعی با آن مرتبط شده و از آن استفاده می کنند.

کاربرد کمپرسور ها در بخش صنعت :

  1. انواع و اقسام ماشین صحافی
  2. میز های هوا
  3. انواع ماشین های برش
  4. ماشین های چسب زن و اتیکت بر روی  پاکت ها
  5. انواع و اقسام ماشین تا کننده کاغذ
  6. سامانه های گیره
  7. استفاده در هنگام بار گذاری و همین طور تخلیه ماشین های برش
  8.  جا به جا کردن پالت ها به وسیله هوا
  9. انواع سامانه دسته بندی نامه ها
  10. جا به جایی بسته های کاغذ
  11. دستگاه های جا به جا کننده کاغذ

کمپرسور باد و کاربرد آن در صنایع چاپ و بسته بندی

کمپرسور باد و کاربرد آن در صنایع چاپ و بسته بندی

صنعت بسته بندی در جهان از تنوع بالایی بر خوردار است، به خصوص در کشور هایی که به عنوان کشور های در حال توسعه شناخته می شوند، خیلی سریع رشد و توسعه پیدا کرده است.

در محصولات دارویی، محصول غذایی، محصولات خانگی، قطعات یدکی ماشین آلات و … در همه موارد از انواع ماشین های بسته بندی برای پک کردن محصول، تحویل آن به مصرف کننده و توزیع کننده، از انواع کمپرسور باد چاپ کوچک و بزرگ استفاده می شود. کمپرسور باد در صنایع بسته بندی اصولا جز تجهیزات اولیه محسوب می شود.

البته این پمپ های خلاء و کمپرسور باد چاپ را در زمان بر چسب زدن روی بسته، همین طور قرار دادن بسته در داخل کارتن و یا فرآیند تا زدن نیز به کار گرفته می شود. از بسته بندی قرص و کپسول در صنایع مرتبط به دارو سازی گرفته تا سامانه تسمه نقاله در کار خانه های شیرینی سازی، قرار دادن قطعه های مختلف در صنعت الکترونیک، انواع سامانه هوشمند کنترل و فرمان به میزان، مقدار دقیق و صحیح خلاء و هوای فشرده نیاز مند هستند.

می توان به طور کلی و جامع عنوان کرد که در بیش تر مراحل تولید در شرکت های چاپ و بسته بندی، از انواع کمپرسور باد چاپ استفاده می شود.‌  هنگامی که تصمیم می گیرید عکس یا فیلم قدیمی خود را مورد ویرایش قرار دهید و یا نور دهی آن را برای کپی کردن و چاپ کلیشه تنظیم و آماده کنید، از کمپرسور های بادی استفاده می کنید.

همان طور که در مطالب بالا عرض شد کمپرسور در انواع شرکت های چاپ و بسته بندی و همه صنعت های مرتبط با آن استفاده می شود. یکی از صنایعی که به تازگی از کمپرسور های باد در تولید محصول بهره می برد، صنعت تولید مواد غذایی است.

تولید کنندگان صنعت غذایی برای این که بتوانند تازگی و ارزش مواد غذایی تولید شده خود را حفظ کنند؛ از این کمپر سور باد صنعتی در زمان تزریق و وارد کردن نیتروژن لازم در هنگام بسته بندی محصول بهره می برند. تولید کننده با استفاده از کمپرسور باد، محصول تولیدی با کیفیتی را در اختیار مصرف کننده قرار می دهد.

سخن پایانی

. کمپرسور باد چاپ از اساسی ترین نیاز ها جهت شروع فعالیت های کاغذ سازی و چاپ بوده که برای بخش های مختلفی کاربرد دارد. حال با خواندن این مطلب در ایران کمپرسور دریافتید؛ یکی از مهم ترین دستگاه های صنعتی لازم برای شروع بعضی کسب و کار های صنعتی، دستگاه کمپرسور باد بوده که در انواع مختلفی از نظر عملکرد قابل استفاده می باشد.


سوالات متداول

1. کاربرد کمپرسور باد چاپ در صنعت چیست ؟

کمپرسور باد چاپ از اساسی ترین نیاز ها جهت شروع فعالیت های کاغذ سازی و چاپ بوده که برای بخش های مختلفی کاربرد دارد.

2. کاربرد کمپرسور باد در صنعت چیست ؟

از کاربرد کمپرسور باد در صنعت میتوان به این موارد شاراه کرد :الف) انواع و اقسام ماشین صحافی ب) میز های هوا ج) انواع ماشین های برش و… مورد استفاده قرار می گیرد.

من متخصص و پژوهشگر در زمینه هوای فشرده و انواع کمپرسور باد هستم و سعی می کنم تا جدیدترین و کارامدترین اطلاعات را در خصوص صنعت هوای فشرده با شما به اشتراک بگذارم.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫11 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا