کمپرسور

تعمیر پمپ باد + مهم ترین نکات تعمیر کمپرسور باد

3.4/5 - (9 امتیاز)

چگونه به تعمیر پمپ باد بپردازیم؟ اگر آموزش تعمیر پمپ باد را یاد ندارید بهتر است از یک متخصص تماس بگیرید. می توانید با شماره 05138543311 جهت راهنمایی تماس بگیرید یا این مقاله را بخوانید.

گاهی اوقات مجبور به تعمیر کمپرسور باد می شود و باید در همان لحظه پمپ باد را راه بیندازید. در ادامه از تعمیر قطع کن پمپ باد گرفته تا تعمیر پمپ باد تک سیلندر را یاد داده ایم. ایران کمپرسور به عنوان یکی از بزرگترین مراکز اطلاع از قیمت و خرید کمپرسور باد در ایران می باشد که در بین یکی از بهترین کمپرسورهای باد ایرانی قرار دارد.

در این مقاله به مطالبی مثل علت دیر پر شدن پمپ باد، تعمیر کمپرسور باد، تعمیر پمپ باد تک سیلندر، علت روغن دادن کمپرسور باد و علت خاموش شدن کمپرسور باد خواهیم پرداخت. پس تا انتها با ایران کمپرسور همراه باشید.

فهرست مطالب نمایش

چرا کمپرسور باد کار نمی کند؟

بهتر است نکات زیر را بررسی نمایید:

  • عدم وجود توان کمپرسور
  • عدم وجود روغن کمپرسور
  • خراب شدن کلید روشن/خاموش کمپرسور
  • اختلاف فشار کمپرسور

عدم وجود توان کمپرسور

ابتدا چک کنید که آیا کمپرسور هوا به برق وصل است یا خیر. دکمه روشن/ خاموش را کنترل کرده و کلید ریست را چک کنید. قطع کن را نیز بررسی کنید.

برای خرید کمپرسور می توانید با شماره 05138543311 تماس بگیرید.

همچنین اگر کمپرسور شما دیگر قابل تعمیر نیست، می توانید به صفحه راهنمای خرید کمپرسور باد برای انتخاب کمپرسوری جدید اقدام کنید.

عدم وجود روغن کمپرسور

کاربران گاهی اوقات بررسی و یا تغییر سیالات موجود در کمپرسور باد را فراموش می کنند و عواقب آن هم بسیار جدی است. اگر کمپرسور شما نتواند به درستی کار کند، می تواند علت آن عدم وجود روغن در آن باشد. در این صورت نیازی به تعمیر نیست و کافی است مقداری روغن به آن اضافه کنید. (البته قبل از اینکه کمپرسور گیرپاژ کند. در صورتیکه موتور بدون روغن برای مدتی کار کند گیرپاژ خواهد کرد. به روغن کمپرسور باد یادتان خیلی حساس باشید.)

خراب شدن کلید روشن/خاموش کمپرسور

زمانی که دستگاه روشن نمی شود ممکن است علتش عدم بر قراری ارتباط کلید روشن/ خاموش و مدار داخلی باشد. این احتمال با تنظیماتی در سوئیچ فشار کمپرسور قابل تعمیر و اصلاح است.

اختلاف فشار کمپرسور

ممکن است اختلاف فشار داخل مخزن کمپرسور به حدی کم شود که کمپرسور قادر به جبران آن نباشد. در این حالت حتما کلید قطع کن را بررسی کنید و در صورت نیاز آن را تعویض نمایید.

تعمیرات انواع کمپرسور باد

تعمیر قطع کن پمپ باد

با مشاهده ویدیو بالا که توسط ایران کمپرسور آماده شده است، می توانید تعمیر قطع کن پمپ باد را خودتان انجام دهید.

تعمیر پمپ باد تک سیلندر

یکی از پرتکرار ترین سوالاتی که در زمینه تعمیر کمپرسور و پمپ باد پرسیده می شود، تعمیر پمپ باد تک سیلندر است. در این مقاله به طور کلی درباره این تعمیرات صحبت کرده ایم. نمونه ای از کمپرسورهای تک سیلندر، کمپرسور باد سیلندری 50لیتری می باشند.

دلیل سرو صدای بیش از حد کمپرسور باد چیست؟

زمانی که سر و صدای بیش از حد کمپرسور به گونه ای که صدا کاملا از حالت عادی خارج شده و برای گوش تان آزاد دهنده است، به بررسی نکات زیر بپردازید تا صدا را کاهش داده و به حالت اولیه برگردانید.

  • شل شدن قطعات کمپرسور
  • مشکل میل لنگ کمپرسور
  • پیستون های کمپرسور
  • نصب نادرست کمپرسور

شل شدن قطعات

سرو صدا اغلب حاصل از شل شدن قطعات می باشد. در این حالت بهتر است برای تعمیر به بخش های مانند قرقره، چرخ لنگر، بست، تسمه، لوازم جانبی، و غیره مراجعه کنید. با سفت کردن آنها یا جایگزینی شان با قطعات جدید تر مشکل بر طرف می شود.

مشکل میل لنگ

یکی دیگر از علل اصلی ایجاد سر و صدا در پمپ باد خرابی یا کمبود روغن میل لنگ است. توصیه می کنیم همواره میل لنگ را روغن کاری کنید. در بیشتر اوقات از طریق روانکاری مشکل بر طرف می شود ولی اگر بر طرف نشد باید میل لنگ را تعویض نمایید.

بخوانید: کمپرسور اسکرال

پیستون ها

زمانی که پیستون ها به شیر بالای خود ضربه بزنند، سرو صدای زیادی ایجاد می شود. سر سیلندر را بیرون آورده و بررسی کنید شاید آلودگی یا گرفتگی در پیستون موجود باشد، سپس واشر را تعویض کرده و دوباره سر سیلندر را وصل کنید.

نصب نادرست

یکی دیگر از دلایل سر و صدا این است هنگام نصب کمپرسور دقت کافی نشده است. پیچ های روی کمپرسور را محکم کنید و بررسی کنید که آیا لنت های لرزش به درستی نصب شده اند یا نیاز به تعمیر دارند.

علت روغن دادن کمپرسور باد چیست و چرا زود تمام می شود؟

علت روغن دادن کمپرسور باد چیست؟ کمپرسور باد برای کار نیاز به روغن دارد تا به شکلی درست و بدون مشکل کار کند. به جرات می توان گفت بزرگ ترین مشکل زمانی است که روغن کمپرسور باد خیلی زود تمام شود. مخزن روغن را باید دائما پر کنید، ممکن است یکی از 4 حالت زیر برای کمپرسور شما اتفاق افتاده باشد:

  • انسداد ورود کمپرسور
  • نشتی روغن کمپرسور
  • رینگ پیستون ساییده شده کمپرسور
  • از دست رفتن کیفیت روغن کمپرسور

انسداد ورودی

نشانه آن زمانی است که انسداد در ورودی هوا شکل می گیرد. اگر این اتفاق بیفتد، فیلتر هوای کمپرسور شما به تمیز کردن فوری و در بعضی موارد جایگزینی نیاز دارد.

برای خرید کمپرسور می توانید با شماره 05138543311 تماس بگیرید.

نشتی روغن

نشت روغن معمولاً می تواند با سفت شدن پیچ قطعات دستگاه بر طرف شود یا با تعویض واشر روغن متوقف شود. همچنین می توان آن بخش را برای تعمیر کردن جدا کنید و نزد متخصص مربوطه ببرید.

رینگ پیستون ساییده شده

زمانی که رینگ پیستون به شدت ساییده شود زمان تعویض آنها فرا رسیده است و باید هرچه زودتر برای تعمیر این بخش وارد عمل شوید.

معرفی محصولی پرفروش: کمپرسور باد صنعتی

از دست رفتن کیفیت روغن کمپرسور

در این هنگام باید کل مخزن روغن را تخلیه کرده و دوباره با روغن جدید یا روغنی متفاوت پر نمایید. شاید روغن قبلی مناسب کمپرسور باد شما نبوده باشد.

همچنین اگر کمپرسور به طور پیوسته در حال حرکت یا چرخش باشد نیز ممکن است روغن موتور کاهش یابد. بهتر است برای جابجایی کمپرسور باد از پدهای ضربه گیر استفاده کنید تا لرزش چندانی به موتور کمپرسور باد اعمال نشود. همچنین می توانید اطلاعات بیشتری در ارتباط با جهت چرخش کمپرسور باد بدست آورید.

در صورت بررسی پیوسته روغن، هزینه تعمیر کمپرسور بسیار پایین می آید، اما اگر از این مورد غفلت کنید ضرر و زیان بسیاری مواجه شما خواهد شد.

چرا در هوای فشرده خارج شده از کمپرسور باد روغن وجود دارد؟

زمانی که روغن اضافی به صورت دانه های ریز در می آید باعث آسیب رسیدن به قطعات کمپرسور باد می شود. این آسیب ها در بلند مدت خود را نشان می دهند و تعمیر آنها بسیار هزینه بر خواهد بود. گاهی اوقات خرابی ها به حدی هستند که باید تمام پروژه متوقف شود و تا زمان تعمیر استفاده مجدد از کمپرسور باد ممکن نخواهد بود.

در بسیاری از کمپرسورهای باد، هنگام فشرده کردن هوا، مقداری روغن از داخل موتور وارد مخزن خواهد شد. به این دلیل وقتی شیر خروجی باد را باز می کنید،همراه هوا مقداری روغن هم خارج خواهد شد.

بیشتر بخوانید: انواع کمپرسور باد

خوشبختانه حل این مشکل بسیار ساده است و به راحتی قابل شناسایی خواهد بود، زیرا وجود روغن تنها به یکی از دلایل معرفی شده در زیر مربوط می شود. پس با برطرف کردن آنها می توانید از این مشکل پیشگیری کنید.

  • ورودی محدود شده کمپرسور
  • خرابی رینگ پیستون های کمپرسور
  • پر کردن بیش از حد مخزن روغن کمپرسور
  • ویسکوزیته روغن کمپرسور
  • رینگ پیستون معکوس شده کمپرسور
  • عدم تخلیه مخزن کمپرسور

ورودی محدود شده کمپرسور

تخلیه روغن اغلب به دلیل محدودیت در مصرف هوا کمپرسور باد ایجاد می شود. در مواردی از این قبیل فیلترهای هوا یا باید کاملاً تمیز شوند یا تعویض گردند.

خرابی رینگ پیستون های کمپرسور

دقیقاً مانند نشت روغن، تخلیه روغن نیز از رینگ پیستون های فرسوده ناشی می شود، که باید به صورت دوره ای جایگزین یا تعمیر شوند.

پر کردن بیش از حد مخزن روغن کمپرسور

اگر کمپرسور روغن زیادی داشته باشد، مقداری از این روغن اضافی می تواند در هوای فشرده وارد شود. سطح روغن باید دقیقا تا علامت “کامل” باشد نه بیشتر از آن.

ویسکوزیته روغن کمپرسور

عدم توجه به توضیحات سازنده کمپرسور باد در مورد مقدار چرب بودن یا همان ویسکوزیته روغن می تواند صدمات جدی به دستگاه وارد کند. پس اگر ویسکوزیته با شرایط کمپرسور شما مطابقت ندارد، مخزن روغن را خالی کرده و با روغن متفاوت ویسکوزیته مناسب مجددا مخزن را پر کنید.

کهنه بودن روغن کمپرسور هم می تواند منجرب به داغ شدن پمپ باد شود. اگر مایل به آشنایی بیشتر با علت داغ شدن کمپرسور باد هستید، می توانید به مقاله مربوطه مراجعه کنید.

رینگ پیستون معکوس شده کمپرسور

علت احتمالی تخلیه روغن رینگ پیستون وارونه است، این بدان معنی است که زمان تعویض میل لنگ فرا رسیده است.

عدم تخلیه مخزن کمپرسور

هر کمپرسور بادی نیاز به تخلیه مرتب مخزن دارد. در صورتیکه مخزن کمپرسور باد را تخلیه نکنید، بعد از مدتی در باد خروجی مقداری مایعات همراه هوای پر فشار خارج خواهد شد. در اکثر کمپرسورهای باد روغنی، مقدار کمی روغن در باد خروجی طبیعی می باشد. رعایت نکات مهم در ارتباط با مخزن کمپرسور، ممکن است منجرب به باد نشدن کمپرسور شود. اگر اطلاعات بیشتری در این زمینه نیاز دارید می توانید مقاله علت پر نشدن پمپ باد را مطالعه کنید.

اما در صورتیکه روغن زیادی در هنگام خروج باد از مخزن، همراه هوا خارج می شود، باید برسی شود و ایراد را پیدا کنید، زیرا در مدت طولانی باعث کم شدن روغن و احتمال قفل کردن کمپرس وجود خواهد داشت.

ویسکوزیته روغن کمپرسور باد
شبیه‌سازی دو مایع با ویسکوزیته مختلف (ویسکوزیته مایع سمت راست بیشتر از مایع سمت چپ است)

دلیل لرزش مداوم کمپرسور باد چیست؟

یکی از شایع ترین مشکلات در تعمیر پمپ باد، لرزش کمپرسور می باشد. در بعضی از کمپرسورهای باد لرزش موتور در هنگام کار کاملا طبیعی میباشد. اما اگر لرزش خیلی زیاد باشد و به طور غیر طبیعی باشد باید موارد مختلفی را مورد بررسی قرار دهیم.

لرزش هر قطعه از ماشین آلات می تواند مشکل ساز باشد. در مورد پمپ هوا، لرزش می تواند نتیجه سست شدن در بخشی از قطعات و تجهیزات باشد. در صورت وجود لرزش و ضربه، قسمت های زیر باید به دلیل مشکلات شل شدگی یا تراز نبودن مورد بازرسی و تعمیر قرار گیرند و بر این اساس سفت یا تنظیم شوند.

  • پیچ و مهره های نصب شده کمپرسور
  • بررسی میل لنگ کمپرسور
  • تسمه های کمپرسور
  • بررسی پولی و چرخنده های کمپرسور

پیچ و مهره های نصب شده کمپرسور

بررسی کنید تا پیچ ها شل نباشند، اگر پیچ ها شل هستند، باید با آچار کشی مناسب آنها را سفت کنید. گاهی اوقات پیچ ها نیز دچار خوردگی می شوند یا پیچ جا گشاد می کند که در این مواقع نیاز به تعمیر و تعویض دارند.

بررسی میل لنگ کمپرسور

اگر میل لنگ تاب برداشته است، وقت آن است که میل لنگ جدیدی جایگزین شود.

برای خرید کمپرسور می توانید با شماره 05138543311 تماس بگیرید.

تسمه های کمپرسور

تسمه ها وظیفه اصلی در حرکت کمپرسور باد را بر عهده دارند. باید بدانید که هر تسمه عمر مفیدی بر اساس ساعت کارکرد دارد. پس از مدتی اگر طول عمر آن تمام شود و تسمه را تعویض نکنید، تسمه گشاد می شود و باعث لرزش و عدم فعالیت مناسب کمپرسور باد تسمه ای می گردد.

بررسی پولی و چرخنده های کمپرسور

اگر هر یک از آنها نیز در عملکرد خود دچار مشکل شده باشند یا دچار زنگ زدگی و خوردگی شده باشند باید بلافاصله باید تعمیر شوند و از ضد خوردگی استفاده شود. مورد بعدی در واقع زمانیست که کمپرس شاتون زده باشد. یعنی به دلیل کمبود روغن شاتون در قسمت مکانیکی در حین کار روان نیست و دایما صدای ناهنجاری ایجاد مینماید که باید قطعه معیوب تعویض شود.

علت صدای زیاد پمپ باد

صدای بالای کمپرسور باد یکی از آزاردهنده ترین اتفاقات در حین استفاده از کمپرسور است. حال چاره چیست؟ ما در مقاله ای جامع درمورد علت صدای زیاد پمپ باد صحبت کرده ایم که می توانید به این صفحه مراجعه کنید. اگر هم دیگر توانی برایتان نمانده و از کمپرسور پرصدا خسته شده اید، پیشنهاد ما به شما خرید پمپ باد بدون صدا یا یخچالی می باشد که حتی لرزش هم ندارد!

دلیل فشار ناکافی هوا در کمپرسور باد چیست؟

یکی از اشکالات در تعمیر پمپ باد می تواند از فشار ناکافی هوا در کمپرسور باشد. از کمپرسور هوا به منظور ایجاد هوای فشرده با فشار بالا استفاده می شود. حال اگر هوای خروجی دارای فشار مطلوب نباشد پس کمپرسورباد با مشکل مواجه شده است.

در این صورت بهتر است موارد زیر را بررسی و تعمیر کنید:

  • نشت فشار کمپرسور
  • محدود کردن هوای ورودی کمپرسور
  • گشادشدن تسمه های کمپرسور
  • شلنگ با اندازه نامناسب کمپرسور

نشت فشار کمپرسور

مسیر خروجی را بررسی کنید ممکن است در این مسیر جایی سوراخ شده باشد. همچنین محل اتصالات را به دقت بازرسی کنید.

محدود کردن هوای ورودی کمپرسور

به دلیل تعویض دیر هنگام، فیلتر ها ممکن است دچار گرفتگی شوند و فشار کاهش یابد.

گشادشدن تسمه های کمپرسور

در مورد تسمه ها در بخش های قبلی به اندازه کافی توضیح دادیم.

شلنگ با اندازه نامناسب کمپرسور

ممکن است شلنگ برای انتقال هوا بسیار نازک باشد.

خرابی کمپرسور کامیون

آیا از علت خرابی پمپ باد کامیون مطلع هستید؟ پمپ باد کامیون یکی از موضوعات مهمی می باشد که در مقاله ای به طور مجزا و کامل درمورد آن صحبت کرده ایم.

چرا کمپرسور هنگام روشن شدن آمپر می کشد؟

هنگامی که موتور کمپرسور با آمپر بالا شروع به کار کردن میکند، بهترین کار خاموش کردن دستگاه و پیدا کردن عیب است. اگر در موقع روشن شدن دستگاه روشنایی سایر چراغ های محیط کم شد و در همان حالت ماند، بدانید که موتور مشکل دارد. در بسیاری از مواقع فقط یک لحظه نور چراغها کم میشود و سریعا به حالت عادی برمی گردد، این مشکل نیست. اما اگر به صورت مداوم نور چراغها کم ماند، دستگاه را از برق بکشید زیرا به احتمال قوی سیم پیچ دچار مشکل است.

در این مواقع بهترین کار تماس با تکنسین کمپرسور باد میباشد. در صورتیکه در همین وضعیت با دستگاه کار کنید احتمال سوختن سایر قطعات الکترویکی که با همان فیوز در حال کار کردن هستند بسیار زیاد می باشد.

تکنسین با گرفتن آمپر دستگاه یا تست کردن موتور با برق مستقیم و یا خازن استارت به راحتی متوجه مشکل خواهد شد. پس در این مورد اصلا سعی در تعمیر پمپ باد توسط خودتان نکنید. اگر نمی دانید خازن چیست، می توانید اطلاعات جامعی از مقاله مربوطه دریافت کنید.

علت برگشت مایع به پمپ باد

دلایل مختلفی موجب برگشت مایع به پمپ باد می شود که می توانید در این باره در مقاله علت برگشت مایع به کمپرسور اطلاعات تکمیلی را بدست آورید.

تعمیر کمپرسور باد در محل

به دنبال محلی مطمعن برای تعمیر کمپرسور باد در محل هستید؟ اگر در مشهد حضور دارید می توانید به ایران کمپرسور اعتماد کنید و با شماره 05138543311 تماس بگیرید.

نتیجه گیری

در این مقاله از ایران کمپرسور به دلایل خرابی کمپرسور و راه های تعمیر آن تحت عنوان تعمیر پمپ باد، پرداخته ایم. همچنین به چند سوال مهم از جمله آمپر کشیدن کمپرسور و لرزش کمپرسور اشاره کردیم. نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

سوالات متداول

علت روغن دادن کمپرسور باد چیست و چرا کمپرسور باد کار نمی کند؟

دلایل مختلفی مثل انسداد ورود کمپرسور و نشتی روغن از مهم ترین دلایل روغن دادن کمپرسور باد می باشد. و دلایل کار نکردن پمپ باد شامل: 1. عدم وجود توان 2. عدم وجود روغن 3. خراب شدن کلید روشن/خاموش 4. اختلاف فشار

دلیل سرو صدای بیش از حد کمپرسور باد چیست؟

1. شل شدن قطعات کمپرسور 2. مشکل میل لنگ کمپرسور 3. پیستون های کمپرسور 4. نصب نادرست کمپرسور

من متخصص و پژوهشگر در زمینه هوای فشرده و انواع کمپرسور باد هستم و سعی می کنم تا جدیدترین و کارامدترین اطلاعات را در خصوص صنعت هوای فشرده با شما به اشتراک بگذارم.

نمایش بیشتر

‫21 دیدگاه ها

  1. درود
    پمپ باد تک فاز دارم الان که روشنش میکنم موتورش معکوس کار میکنه یعنی هوارو از سمت ورودی که فیلتر داره با فشار خارج میکنه منم سریع خاموشش میکنم
    لطف کنید بگید علتش چیه وراهکار داره

    1. سلام وقت بخیر. اصطلاحا به این حالت پس زدن میگن. یعنی کمپرس یا قسمت مکانیکی کمپرسور توانایی مکیدن هوا و فشرده کردنشو نداره و به همین خاطر از یه حدی بیشتر که فشار بهش وارد بشه، هوارو به بیرون پس میزنه.راهکارش تعمیر قطعه معیوب هست که نیاز به تکنسین داره.

  2. با سلام هنگام کار کردن با پیستوله به محض بازکردن شیر مخزن از سر پیستوله باد خارج میشود بدون اینکه ماشه را فشار دهم . مشکل از چی میتونه باشه لازمه بدونید که اول از سوزن ماشه باد خارج میشد که مشکل از قسمت پلاستیکی نوک سوزن بود که با تعویضش درست شد ولی حالا از نوک پیستوله هوا خارج میشه . ممنونم از راهنماییتون

    1. سلام وقت بخیر. طبیعطا مشکل از واشر های پیستوله هست. اما دقت کنید اگر هوای پشته پیستوله مدت زمانی بمونه موجب ترکیدن شلنگ میشه و همین مساله باعث خراب شدن اورینگ های پیستوله هم میشه.

  3. سلام وقت بخیر
    وقتی کمپرسور کار می‌کنه و هوای داخل مخزن به ۱۰ بار میرسه اتوماتیک کار می‌کنه و برق قطع میشه و یه هوای خیلی کم از کنار اتوماتیک خارج میشه تا زمانی که دوباره کمپرسور شروع به کار کنه .
    من لوله رو از زیر اوتوماتیک خارج کردم و گفتم شاید خراب شده باشه و کمی از لوله رو کوتاه کردم و دوباره سر جای خودش وصل کردم ولی بازم هوا خارج میشه به نظر شما من باید چکار کنم و چی مشکلی پیش اومده

    1. سلام وقت بخیر. ربطی به لوله نداره.ابتدا قسمت انتهایی شیر یکطرفه روباز کنید و قطعه لاستیکی را بردارید و کاملا تمیزش کنید.مجددا تست کنید اگر بازهم هوا خارج میشد، توصیه ما تعویض کلید اتومات هست

  4. با سلام و وقت بخیر
    کمپرسور 50 لتیری تک سیلندر دارم در حین کار خاموش شد پیستون و شاتون را باز کردم و از روی میلنگ در اوردم زدم به برق شروع به کار کرد فقط چند ثانیه که کار کرد از دور چرخیدن میلنگ رفته رفته کم شد و قدرت چرخیدن خیلی ضعیف شده رینگ و پیستون با شاتون روی میلنگ میبندم
    کار نمیکنه باز میکنم میلنگ به تنهای کار میکنه خیلی ضعیف.
    پروانه برای خنک کردن سیم پیچی وجود داره بر خلاف عقربه های ساعت میچرخه . آیا باید مطابق با عقربه ساعت بچرخه یا خلاف عقربه ساعت. علتش چی میتونه باشه ممنون میشم راهنمائیم بفرمائید

    1. سلام من یه کمپرسور باد 250ایتری گرفتم فشار باد تا شش بار خوب میشه ولی از شش بار به بالا خیلی طول می‌کشه تا اتومات کنه مشکل از چیه

  5. با تشکر از مطالب اموزنده تان بنده کمپرسور پیستونی دارم که یک قطعه سوت مانند برای خروج هوای محفظه روغن داره و هنگام کار کمپرسور با وجود اندازه بودن روغن روغن داخل محفظه به بیرون پتاب میشه لطفا علت و راه حلشو عنایت فرمایید ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا