کمپرسور

8 دلیل و علت باد نشدن پمپ باد

آپدیت شده در: 25 خرداد 1402
5/5 - (1 امتیاز)

به وجود آمدن مشکلات فنی در هنگام خرید کمپرسور باد ممکن است پیش بیاید، از این رو بسیاری از افراد که با کمپرسور هوا کار می کنند با مشکلاتی رو به رو خواهند شد یکی از آن ها پر نشدن مخزن پمپ باد است.

علت باد نشدن انواع پمپ باد خانگی و صنعتی مانند پمپ باد 1000 لیتری بدون روغن، می تواند موارد بسیاری باشد، ممکن است در زمان استفاده یا قبل از روشن کردن کمپرسور این مشکل به وجود آید و می تواند به صورت دائمی یا زودگذر باشد. اگر می خواهید درباره این موضوع اطلاعاتی را کسب کنید تا پایان با ما همراه باشید.

معرفی 8 علت باد نشدن پمپ باد

معرفی 8 علت باد نشدن پمپ بادتشخیص علت باد نشدن پمپ باد تاثیر بسیاری در رفع مشکل این دستگاه دارد. تشخیص صحیح علت، باعث می شود شما متحمل هزینه زیاد برای تعمیر پمپ باد نشوید و به راحتی بتوانید مشکل پمپ را برطرف کنید. از دلایل پر نشدن مخزن پمپ باد می توان به موارد زیر اشاره نمود:

1. بررسی شیر یکطرفه مخزن

شیر یکطرفه یکی از قطعات پمپ است که بر روی مخزن نصب می شود و اجازه برگشت هوا به موتور را نمی دهد. شیر یک طرفه زمانی که موتور به درجه فشار مشخصی رسید و خاموش شد از خروج هوا جلوگیری می کند. دلیل نام گذاری شیر یکطرفه این است که شیر فقط اجازه ورود هوا از سمت موتور به مخزن را دارد. این قطعه در نگهداری هوای فشرده شده، بسیار تاثیر دارد.

زمانی که این قطعه با مشکل مواجه شود می تواند علت باد نشدن پمپ باد گردد و هوای داخل کمپرسور خالی می شود.

2 دلیل مشکل ساز برای شیر یکطرفه مخزن

  • موتور بیش تر از حد فشار پمپ هوا تولید کند، زیرا باعث خروج هوا از شیر یکطرفه می شود.
  • خرابی شیر یکطرفه یکی از علت باد نشدن پمپ باد است. هنگامی که موتور کمپرسور مخزن را پر کرد و بعد خاموش شد به دلیل خرابی شیر یک طرفه دوباره مخزن خالی می شود.

روش های مختلفی برای پی بردن به خرابی شیر یک طرفه وجود دارد شما ابتدا باید مخزن را پر و بعد موتور را خاموش و فیلتر شیر یک طرفه را باز کنید. بعد از آن دست خود را به مدت کوتاهی بر روی شیر یک طرفه قرار دهید و بعد از چند ثانیه بردارید. اگر متوجه خروج هوا شدید به این معنی است که شیر یک طرفه خراب است و باید تعویض شود.

علت خرابی شیر یکطرفه

بررسی شیر یکطرفه مخزنشیر یکطرفه دارای یک فنر و یک روکش پلاستیکی است. هنگامی که از شیر یکطرفه هوا عبور کند، فنر جمع شده و بعد از این که هوا از شیر خارج شد، فنر باز می شود. همین امر باعث جلوگیری از خروج هوای از شیر یکطرفه پمپ باد می گردد. اگر در شرایطی این فنر به حالت بسته بماند و قفل شود، هوای داخل کمپرسور از مخزن خارج و باد بیرون می آید و می تواند دلیل باد نشدن پمپ باد باشد.

2. شاید مخزن نشتی داشته باشد

یک دلیل باد نشدن پمپ باد نشتی مخزن است. هوایی که داخل کمپرسور باد پیستونی بوده حاوی مقداری آب است که به مرور زمان این مقدار آب افزایش پیدا می کند.

باید به این نکته توجه کنید که اگر آب هر چند وقت یکبار خالی نشود باعث زنگ زدگی، پوسیدگی و سوراخ شدن مخزن می شود.

در ابتدا ممکن است این سوراخ بسیار کوچک باشد و دیده نشود. شما می توانید به راحتی با آب و کف، مکان سوراخ شده را پیدا کنید. در این حالت هنگام خروج کف، مقداری حباب از سوراخ خارج شده و می توانید سوراخ را بیابید. همچنین می توان از وسایلی مانند نشت گیر استفاده کنید.

3. موتور کمپرسور را بررسی کنید

موتور کمپرسور را بررسی کنیدشما باید ابتدا اطمینان داشته باشید که موتور پمپ و قطعات سالم هستند. یک دلیل باد نشدن پمپ باد، مشکل موتور است. در چنین شرایطی موتوری که در گذشته با مقداری فشار مخزن را پر می کرد دیگر توان پر کردن مخزن با آن مقدار را ندارد. موتور بعد از روشن شدن فشار کمتری را می تواند به بار برساند و دیگر مانند گذشته نیست. در چنین حالتی موتور بیشتر کار ‎کرده و علاوه بر دیر پر کردن مخزن به دیگر قطعات پمپ آسیب وارد می شود.

این مشکل برای موتورهای که به صورت روغنی هستند، زمانی رخ می دهد که روغن موتور تعویض نشده باشد.

4. از سالم بودن سوپاپ اطمینان مخزن مطمئن شوید

سوپاپ اطمینان یکی از قطعات بسیار مهم پمپ باد است که وظیفه تخلیه فشار اضافی مخزن را دارد. مخزن می تواند مقدار معینی فشار را تحمل کند، اما اگر فشار هوا در مخزن از این مقدار مشخص شده بیشتر تجاوز کند، مخزن سوراخ می شود و فشار به موتور وارد می گردد. در نتیجه سوپاپ اطمینان برای خارج کردن فشار اضافی مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین گاهی سوپاپ اطمینان کمپرسور باد از تنظیمات خود خارج می شود و بر روی فشار پایین تری قرار می گیرد و مخزن کمپرسور باد به اندازه کافی پر نمی شود.

به عنوان مثال اگر سوپاپ یک مخزن روی فشار 8 تنظیم شده باشد. حال اگر تنظیم سوپاپ اطمینان به هم ریخته شود و فشار آن روی 6 بار آمده باشد، مخزن شما در نهایت فشاری برابر با 6 بار خواهد داشت، زیرا فشارهای بالاتر از 6 بار توسط سوپاپ اطمینان تخلیه می شود و این مورد نیز یک علت باد نشدن پمپ باد است و می بایست سوپاپ اطمینان مخزن را بررسی کنید.

5. بررسی محل کمپرسور باد

بررسی محل کمپرسور بادکمپرسورهای باد برای ایجاد هوای فشرده، هوای محیط را با استفاده از یک دریچه ورودی جذب می کند و آن را با موتور فشرده و بعد به مخزن انتقال می دهد. در صورتی که پمپ باد دارای تهویه خوبی نباشد، هوا به اندازه مطلوب وارد موتور نمی شود و کارایی موتور کاهش پیدا می کند. همچنین به دلیل کمبود هوا، بر روی موتور باید کار بیشتری انجام شود و همین امر علت داغ شدن کمپرسور باد را رقم می زند و همچنین باعث پایین آمدن کارکرد کمپرسور باد می شود. داغ شدن موتور نیز به دلیل کمبود هوای ورودی، راندمان و کارایی موتور را کم می کند.

بنابراین اگر شما متوجه کاهش فشار هوا مخزن شدید و شرایط را تغییر دادید و مشکل برطرف نشد، مشکل می تواند از جریان هوای مکان قرارگیری دستگاه باشد. همچنین باید به این نکته توجه کنید گاهی فیلتر کمپرسور ورودی که مسدود شده اند نیز باعث کاهش هوای ورودی و راندمان کمپرسور خواهد شد.

6. تنظیمات صحیح پرشر سوئیچ

تنظیمات صحیح پرشر سوئیچیکی دیگر از علت باد نشدن پمپ باد این است که پرشر سوئیچ به صورت صحیح تنظیم نشده است. پرشر سوئیچ قطعه ای است که با اندازه گیری فشار مخزن، فرمان روشن و خاموش شدن را برای کمپرسور ارسال می کند. پرشر سوییچ به دو حالت فشار بالا و پایین تنظیم می شود.

فشار بالا، فشاری است که پرشر سوییچ با رسیدن به آن، مدار برق را قطع می کند. در نتیجه فشار مخزن هیچ موقع از فشار بالا فراتر نخواهد رفت. اما اگر پرشر سوییچ روی فشار پایین تری از حد مطلوب تنظیم شده باشد، موتور پمپ زودتر از زمان موعد خاموش و مخزن پر نمی شود.

برای رفع این مشکل باید فشار قطع پرشر سوییچ را روی بالاترین فشار تنظیم کنید.

7. عدم هماهنگی میان عرضه و تقاضا برای تامین باد

گاهی علت باد نشدن پمپ باد به دلیل این است که بین عرضه و تقاضا هماهنگی وجود ندارد. در صورتی که میزان تقاضای ابزار شما بیشتر از تولید هوای فشرده پمپ بادتان باشد، مخزن شما هیچ موقع پر نخواهد شد، در نتیجه بهتر است در این زمینه یک بررسی انجام دهید.

8. برطرف نمودن مشکلات پر نشدن مخزن کمپرسور باد

برطرف نمودن مشکلات پر نشدن مخزن کمپرسور باداین امکان وجود دارد که همه موارد ذکر شده رفع شوند، برخی از این مشکلات راحت تر و با هزینه کم برطرف می شود اما برای برخی از مشکلات باید هزینه بیشتری را متحمل شوید و نیاز به افراد متخصص دارید. به عنوان مثال هنگامی که مخزن کمپرسور نشت کند می توانید با هزینه کم آن را تعویض و تعمیر کنید. اما زمانی که برای موتور این مشکل پدید آید، موتور به صورت مداوم کار می کند و با سرعت بیشتری به سمت خرابی می رود و باعث آسیب به سایر قطعات می شود.

نتیجه گیری

در این مقاله دلایل پر نشدن پمپ باد را توضیح دادیم در صورتی که با هر یک از این مشکلات رو به رو شدید، پیشنهاد می کنیم که با متخصصین ایران کمپرسور که در زمینه فروش کمپرسور فعالیت دارد، برای رفع این مشکل ارتباط برقرار کنید. متخصصین این مجموعه با ارائه مشاوره در خصوص کمپرسور می توانند شما را برای انتخاب و خرید بهترین کمپرسور مطابق با نیاز شما راهنمایی کنند.

سوالات متداول

دلایل باد نشدن پمپ باد چیست؟

بررسی شیر یکطرفه مخزن – شاید مخزن نشتی داشته باشد – موتور کمپرسور را بررسی کنید – بررسی محل کمپرسور باد و…

بررسی محل کمپرسور باد به چه صورت است؟

کمپرسورهای باد برای ایجاد هوای فشرده، هوای محیط را با استفاده از یک دریچه ورودی جذب می کند و آن را با موتور فشرده و بعد به مخزن انتقال می دهد. اطلاعات بیشتر در مقاله بیان شده است.

من متخصص و پژوهشگر در زمینه هوای فشرده و انواع کمپرسور باد هستم و سعی می کنم تا جدیدترین و کارامدترین اطلاعات را در خصوص صنعت هوای فشرده با شما به اشتراک بگذارم.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫11 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا