کمپرسور

مهم ترین دلایل و علت داغ شدن کمپرسور باد (9 دلیل)

آپدیت شده در: 29 خرداد 1402
5/5 - (2 امتیاز)

بیشتر مشکلات مربوط به عملکرد و بازده کمپرس باد را می توان در گرمایش آن پیدا کرد. به عبارت ساده تر گرم شدن بیش از حد این محصول یکی از مهم ترین عوامل خرابی آن به حساب می آید. افرادی که قصد خرید کمپرسور باد را دارند و درصدد هستند علت داغ شدن آن را بداند. در این مقاله به علت داغ شدن کمپرسور باد می پردازیم. با ما همراه باشید تا به اطلاعات جامعی در مورد این محصول دست پیدا کنید.

کمپرسور باد چیست؟

کمپرسور باد چیستانواع کمپرسور باد از نمونه های صنعتی مانند پمپ باد ۵۰۰ لیتری گرفته تا مدل های خانگی برای فشرده کردن هوا به کار می روند. این محصول با صرف انرژی مکانیکی فراوان هوا را با سرعت به درون خود مکیده و آن را فشرده می کند. این عمل سبب می شود دمای گازی که فشرده می شود افزایش یابد. معمولاً برای این که دمای این گاز به حد طبیعی خود بازگردد آن را از سیستم خنک کننده عبور می دهند. در واقع این محصول عملیات مکش هوا را در یک فشار انجام داده و آن را در فشار بالاتر تحویل می دهد که برای این کار باید به نکات ایمنی کمپرسور هوا هم توجه بسزایی کرد. از این رو در زمینه های مختلفی می توان از کمپرسور باد استفاده کرد.

9 دلیل داغ شدن کمپرسور باد

علت داغ شدن کمپرسور می تواند بسیار متنوع باشد. شما با آگاهی از این عوامل می توانید به عملکرد بهتر این محصول کمک کنید. قطعاً با آگاهی از عیب یک محصول و رفع آن، عملکرد بهتری از آن مشاهده خواهید کرد. عوامل متعددی می توانند علت داغ شدن کمپرسور سهیم باشد. اکنون به مهم ترین این عوامل می پردازیم.

1. فشار کم مکش

از جمله اصلی ترین علت داغ شدن کمپرسور، فشار کم مکش است. این عامل به حدقابل توجهی می تواند در گرم شدن بیش از حد کمپرسورهوا تاثیر گذار باشد. فشارکم مکش خود براساس مشکلاتی مانند نصب نامناسب قطعات کمپرسور، معیوب بودن دستگاه های اندازه گیری، از بین رفتن مبرد، انسداد فیلترها، افت فشار و… به وجود می آید.

2. فشار تخلیه اضافی

فن کندانسو متناقضعواملی مانند خط تخلیه نامناسب، انسداد هوای کندانسور، فن کندانسو متناقض، شارژ شدن بیش از حد مبرد می توانند در فشار تخلیه اضافی تاثیر گذار باشند. شما می توانید برای تحت کنترل نگه داشتن سطح فشار تخلیه به صورت دوره ای قطعات چگالنده را بررسی کنید.

یکی از شایع ترین علت داغ شدن کمپرسور باد فشار تخلیه اضافی کمپرسور است.

حتی در سیستم های بزرگ با نظارت بر تخلیه داخلی بسیاری از مشکلات می توانند قبل از این که به دیگر قسمت های کمپرسور باد سیلندری سرایت کنند شناسایی شوند. پس اگر شما می خواهید از نظر اقتصادی ضرر کمتری داشته باشد بهتر است قسمت های مختلف این محصول را به صورت منظم بازرسی کنید. این حداقل کاری است که شما می توانید برای بازدهی بیشتر این محصول انجام دهید، بنابراین بهتر است از انجام این کارهای ساده و پربازده اجتناب نکنید.

3. محیط نامناسب

بر کسی پوشیده نیست اگر از یک دستگاه در محیطی نامناسب استفاده کنید به طور چشمگیری عملکرد آن پایین می آید. حتی می تواند منجر به خراب شدن آن نیز شود. دستگاه کمپرسور باد پیستونی نیز از این قاعده مستثنی نیست. اگر شما از این محصول در یک منطقه گرم استفاده کنید هنگام تنظیم هوای ورودی و خنک کردن آن در دمای لازم با مشکل روبرو می شوید.

4. عدم تخلیه اصولی و مناسب

از جمله مهم ترین مشکلاتی که علت داغ شدن کمپرسور باد به حساب می آیند. می توان به دمای احاطه کننده کمپرسور باد و همچنین میزان تهویه موجود اشاره کرد. اگر این محصول در محیطی قرار گیرد که دریچه ها مستقیماً در مقابل دیوار قرار داشته باشند کمپرسور باد نمی تواند عملکرد خوبی را از خود نمایش دهد. پس بهتر است جای دستگاه را از این موقعیت مکانی جا به جا کرد.

به علاوه اتاقی که کمپرسور باد در آن قرار دارد باید از تهویه مناسبی برخوردار باشد. تهویه نامناسب، خفگی و گرمای هوا باعث گرم شدن دستگاه خواهد شد.

5. قطعات کهنه و قدیمی

قطعات کهنه و قدیمیقطعات قدیمی به دلیل بازده کم می توانند محصول را دچار مشکل کنند. از جمله شایع ترین علت داغ شدن کمپرسور باد می توان به قطعه های قدیمی آن اشاره کرد. معمولاً قطعه های قدیمی به خوبی روزهای اول نمی توانند کار کنند. همین امر سبب می شود دستگاه میزان توان بیشتری را خرج کند. توان بیشتر می تواند سبب داغ شدن این محصول شود. عوض کردن قطعات تا حد زیادی در این راستا به شما کمک می کند.

6. میزان استفاده

معمولاً وسیله ها و تجهیزات این گونه سیستم ها در صورت استفاده مکرر و پی در پی داغ می شوند. به همین دلیل با استفاده مداوم شما عملکرد این محصول را به حد چشم گیری کاهش خواهید داد. اگر تجهیزات این محصول کهنه نیز باشند با استفاده مکرر دستگاه ضرر بیشتری را متحمل خواهد شد. میزان دفعات و تایم استفاده از این محصول بسیار مهم است. باید با توجه به توانایی آن انتظار درست و مناسبی از این دستگاه داشت.

7. میزان دمای محیط

میزان دمای محیطجدیداً با گرم شدن کره زمین دمای هوا در نقاط مختلف تغییر کرده است. اگر شما نیز در محیط جغرافیایی زندگی می کنید که دچار تغییر شده است، پس بهتر است عملکرد این دستگاه را مورد بازبینی قرار دهید. اگر میزان دمای هوا در منطقه شما بالاتر رفته باید تدابیر جدیدی برای این دستگاه در نظر گرفته باشید، تا بتوانید بازده بالاتری از آن داشته باشید.

8. روغن کهنه

از جمله شایع ترین علت داغ شدن کمپرسور باد استفاده از روغن کهنه و قدیمی است. این عامل می تواند سبب گرفتگی درون یک سیستم هوای فشرده شود. اگر روغن مورد استفاده شما قدیمی و سفت باشد قطعات داخلی مجبور هستند بدون روغن کاری کافی به فعالیت خود ادامه دهند.

این امر سبب می شود سطح های قطعات فلزی به یکدیگر ساییده شود و اجزای دستگاه فشار زیادی را تحمل کند.

در این صورت دستگاه مجبور است برای انجام عملیات در سطح قبلی خود سخت تر کار کند. می توان گفت روغن های قدیمی و سفت شده عامل مهمی در تولید گرمای سیستم به شمار می آیند. باید روغن های مورد استفاده را در فواصل متوالی عوض کنید. اگر موتور کمپرسور بوی روغن سوخته می دهد این نشانه ای است که روغن به نسبت توانایی خنک کنندگی کمپرسور سفت و سخت شده است. معمولاً حرارت و گرما سبب از بین رفتن ویسکوزیته روغن و ایجاد مشکلات متعددی از این قبیل خواهد شد.

بیشتر بخوانید: علت باد نشدن پمپ باد

9. خراب شدن شیر حرارتی

خراب شدن شیر حرارتیخرابی شیرحرارتی می تواند علت داغ شدن کمپرسور باد باشد. برای جلوگیری از بروز این مشکل بهتر است همراه خود یک شیرحرارتی یدک داشته باشد تا مانع توقف احتمالی دستگاه شوید. شیرحرارتی یدک می تواند به شما در مدیریت زمان کمک کند، زیرا که درصورت نبودن شیرحرارتی مجبور هستید مدت زمان زیادی برای جایگزینی این قطعه در نظر بگیرید.

انواع کمپرسور باد

دستگاه های کمپرسور باد انواع مختلفی دارند. قطعا انتخاب نامناسب که نتواند انتظارات شما را به جا بیاورد می تواند در داغ شدن کمپرسور تاثیر گذار باشد. پس اول باید تعیین کنید چه نوع فیلتراسیون کمپرسور باد را نیاز دارید. در این صورت با مشکلات عملکردی این دستگاه روبرو نخواهید شد.

 اندازه، طول عمر و ظرفیت سیستم هوای فشرده از جمله عواملی است که با توجه به آن ها می توانید نوع کمپرسور باد را تعیین کنید.

2 نکته طلایی برای جلوگیری از داغ شدن کمپرسور باد

حتما شما نیز این جمله را بسیار شنیده اید که پیشگیری بهتر از درمان است. با رعایت برخی نکات می توانید از علت داغ شدن کمپرسور باد جلوگیری کنید. اکنون 2 نکته طلایی را به شما می آموزیم.

1. تهویه مناسب

تهویه مناسببهترین راه برای جلوگیری از گرمایش کمپرسور باد تهویه داخلی است. شما ابتدا باید هر دریچه را بررسی کنید تا اطمینان داشته باشید آن ها برای نیازهای دستگاه کافی هستند. اگر مناسب نبودند باید آن ها را تعویض کنید. البته عوامل خارجی نیز مثل، مخزن کمپرسور تاثیرگذار هستند. مثلاً اگر دستگاه در منطقه گرم، بدون تهویه قرار داشته باشد باید فضای مناسب تری را برای آن در نظر داشته باشید.

2. بررسی دقیق و منظم فیلتر ها و سطح روغن

نکته بسیار حائز اهمیت، اطمینان از سالم بودن روغن کمپرسور باد است. حتماً لازم است سطح روغن این محصول را به طور دقیق بررسی کنید. با این کار می توانید به حدقابل توجهی از گرمایش آن جلوگیری کنید.

توجه داشته باشید علاوه بر بازرسی روغن فیلترها را نیز بررسی کنید.

سخن پایانی

در این مقاله به علت داغ شدن کمپرسور باد پرداختیم. کمپرسور در صنایع مختلف و مناطق مسکونی قابل استفاده است. این محصولات بازده قابل توجه ای نسبت به قیمت خود دارند. به همین دلیل متقاضیان فراوانی در سطح دنیا توانستند به خود جذب کند. اما نکته حائز اهمیت، خرید این محصول است. باید این محصولات را از مرکز معتبر خریداری کنید. شما با خرید از یک مرکز معتبر می توانید از کیفیت محصول اطمینان خاطر داشته باشید. ایران کمپرسور از جمله مجموعه هایی که سال هاست به فروش این محصول مشغول است و می توانید بهترین کمپرسورها را این مجموعه تهیه کنید.

سوالات متداول

9 دلیل داغ شدن کمپرسور باد چیست؟

فشار کم مکش – فشار تخلیه اضافی – محیط نامناسب – عدم تخلیه اصولی و مناسب – قطعات کهنه و قدیمی و سایر دلایل که به طور دقیق و تخصصی به این دلایل در این مقاله پرداخته ایم.

روغن کهنه چطور باعث داغ شدن کمپرسور باد می شود؟

از جمله شایع ترین علت داغ شدن کمپرسور باد استفاده از روغن کهنه و قدیمی است. این عامل می تواند سبب گرفتگی درون یک سیستم هوای فشرده شود. اگر روغن مورد استفاده شما قدیمی و سفت باشد قطعات داخلی مجبور هستند بدون روغن کاری کافی به فعالیت خود ادامه دهند.

من متخصص و پژوهشگر در زمینه هوای فشرده و انواع کمپرسور باد هستم و سعی می کنم تا جدیدترین و کارامدترین اطلاعات را در خصوص صنعت هوای فشرده با شما به اشتراک بگذارم.

نمایش بیشتر

‫12 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا