کمپرسور

کمپرسور باد پیستونی چیست؟

آپدیت شده در: 04 شهریور 1400
5/5 - (1 امتیاز)

کمپرسور باد پیستونی چیست؟ کمپرسور باد پیستونی یکی از مهم ترین انواع کمپرسور جابجایی مثبت می باشند. این نوع کمپرسورها با محبوس کردن گاز ورودی و کاهش حجم آن توسط قسمتی متراکم کننده سبب افزایش فشار گاز می شوند. کمپرسور پیستونی چندان گران‌قیمت نیست و نسبت به کمپرسورهای محوری و سانتریفیوژی از قیمت نسبتا پایین تری برخوردار می باشد.

استفاده از کمپرسور پیستونی بیشتر در خطوط انتقال گاز، نیروگاه های پتروشیمی، پالایشگاه و بسیار از صنایع دیگر رایج است. اگر کمپرسور از سرویس خارج شود، عملکرد تمامی واحد ها مختل خواهد شد. گاهی صدمه دیدن کمپرسور منجر می شود کمپرسور به مدت طولانی از سرویس خارج شود. در پی آن باعث از سرویس خارج شدن کل یا بخش اعظمی از کارخانه نیز می شود. حالا در ادامه این مطلب سعی کرده ایم تا شما را به طور کامل با کمپرسور باد پیستونی آشنا کنیم. با ما همراه باشید.

خرید کمپرسور باد بدون صدای پیستونی 80لیتر

کمپرسور باد پیستونی چیست؟

کمپرسور باد پیستونی چیست؟

کمپرسور باد پیستونی به نوعی از کمپرسورها گفته می شود که با محبوس کردن گاز ورودی و کاهش حجم آن توسط قسمتی متراکم کننده سبب افزایش فشار گاز می شود. این کمپرسو یکی نوع کمپرسور جابجایی مثبت محسوب می شوند. طراحی آن ها بسیار ساده و غیر اتوماتیک است. وقتی از بالا نگاه کنید، می‌ بینید که سیلندرهای مراحل مختلف در یک خط مستقیم قرار دارند. معمولا محرک این کمپرسورها موتورهای الکتریکی یا موتورهای دیزلی هستند.

کمپرسور باد سیلندری را بیشتر بشنانسید!

کمپرسورهای رفت و برگشتی معمولاً در مواردی استفاده می شوند که نسبت فشرده سازی زیاد (نسبت دبی به فشار مکش) در هر مرحله بدون سرعت جریان زیاد مورد نیاز باشد و مایع فرآیند نسبتاً خشک باشد. آن ها اغلب برخی از سیستم های بسیار مهم و گران قیمت در یک مرکز تولید هستند و سزاوار توجه ویژه هستند.

کار خطوط انتقال گاز، نیروگاه های پتروشیمی، پالایشگاه ها و بسیاری از صنایع دیگر همه به این نوع تجهیزات بستگی دارند.

مزایا و معایب کمپرسور باد پیستونی

در ادامه برای انتخاب شما در انتخاب کمپرسور، معایب و مزایای آن را بیان کرده ایم تا انتخابی راحت و مطمئن را تجریه کنید.

10 مزیت کلیدی کمپرسور پیستونی

مزایای کمپرسور باد پیستونی چیست؟

کمپرسور پیستونی چندان گران‌ قیمت نیستند و نسبت به کمپرسورهای محوری و سانتریفیوژی از قیمت نسبتا پایین تری برخوردار هستند. استفاده از این مدل کمپرسورها در صنایع مختلفی رایج می‌ باشد، تقریبا در بیشتر ابزارهایی که با هوا کار می‌کنند و یا حالت دمنده دارند و نیاز به هوای فشرده شده دارند از کمپرسور رفت و برگشتی یا سایر کمپرسورها استفاده می‌کنند.

یکی از مزایای استفاده از کمپرسورهای رفت و برگشتی این است که ذخیره‌سازی گاز فشرده شده بسیار راحت‌ تر می‌ باشد. چرا که پس از دریافت هوا و فشرده‌ سازی آن توسط پیستون و ورود آن به سیلندر می‌ توان از طریق شیر خروجی، گاز فشرده شده را در تانکرها ذخیره‌سازی کرد. استفاده از این کمپرسور مزایای دیگری نیز همراه خود دارد که عبارت اند از:

  1. نصب آسان
  2. تنوع ظرفیت
  3. کاربرد فراوان
  4. طراحی آسان
  5. انتقال بدون روغن
  6. مصرف کمتر از انرژی
  7. دامنه ای وسیع از اسب بخار
  8. برخورداری از فشارهای نسبتا بالا
  9. برخورداری از دوام بالا و طول عمر زیاد
  10. صرف هزینه اولیه کمتر نسبت به سایر کمپرسورها

معایب کمپرسور پیستونی چیست؟

معایب کمپرسور باد پیستونی چیست؟

کمپرسور رفت و برگشتی چون نسبت به دیگر کمپرسورهای صنعتی قدیمی تر هستند، معایب بیشتری هم دارند. از جمله معایب کمپرسور پیستونی عبارت اند از:

  • بازدهی پایین
  • سروصدای زیاد
  • تحرک بیش از حد
  • هزینه های بالای نگهداری
  • مشکلات لرزشی در قطعات
  • اشغال فضای زیاد و وزن بالا
  • حساسیت نسبت به ورود مایعات
  • افت ناگهانی فشار به دلیل عملکرد ضعیف دیسک‌های نگهدارنده

نقش اقتصادی کمپرسور پیستونی صنعتی در فرآیندها

کمپرسور پیستونی صنعتی در انتقال سیال تراکم پذیر و فرآیند های شیمیایی در صنایع پتروشیمی کاربرد دارند. موارد زیادی در صنعت وجود دارد که فرآیند بدون فشرده سازی گاز حتی با راندمان کم قابل انجام نمی باشد. در این نوع موارد نبود کمپرسور در صنعت به منزله انجام نشدن فرآیند و عدم برخورداری از مزایای اقتصادی آن است.

اگر کمپرسور از سرویس خارج شود، عملکرد تمامی واحد ها مختل خواهد شد. گاهی صدمه دیدن کمپرسور منجر می شود کمپرسور به مدت طولانی از سرویس خارج شود. در پی آن باعث از سرویس خارج شدن کل یا بخش اعظمی از کارخانه نیز می شود. دراین صورت علاوه برخسارت های ناشی از علت خاموش شدن کمپرسور، ممکن است تولیدات کارخانه نیز متوقف شود.

4 مرحله نهایی نصب کمپرسور باد پیستونی

مراحل نصب کمپرسور باد پیستونی

کمپرسور رفت و برگشتی بخشی جدایی ناپذیر از یک سیستم فشرده سازی کامل است. در ادامه مراحل نصب کمپرسور باد پیستونی ذکر می شود.

1. شیر بازیافت

فشار مکش کمپرسور با کاهش سرعت جریان تا زمانی که گاز برای افزایش جریان مورد نیاز سیلندر منبسط شود کاهش می یابد. افزایش نسبت فشرده سازی ناشی از کاهش فشار مکش منجر به افزایش دمای دبی می شود. به همین علت، شیر بازیافت در سیستم باید به گونه ای تنظیم شود که از ایجاد فشار کم مکش در تولید دمای تخلیه بیش از حد جلوگیری شود.

خرید کمپرسور باد 350 لیتری پیستونی(تسمه ای)

2. دریچه ضربه

در هنگامی که کمپرسور خاموش می باشد شیر فشار، فشار به دام افتاده در کمپرسور را کاهش می دهد. کنترل دریچه ضربه معمولا به طور اتوماتیک صورت می گیرد اما در نصب برخی از کمپرسورهای کوچک به صورت دستی نیز قابل انجام می باشد.

3. اسکراب مکش

ورود مایعات به کمپرسور پیستونی از طریق جریان گاز ورودی می تواند باعث آسیب به اجزای کمپرسور شود. به همین جهت، استفاده از یک اسکراب مکش به ابعاد مناسب و مطابق با مقررات تخلیه ضروری می باشد. هنگامی که جریان ورودی نزدیک به اشباع باشد، استفاده از سیلندرهای افقی و نازل های تخلیه به پایین توصیه می شود.

4. دریچه های امداد

شیرهای کاهش فشار در حاشیه 10٪ بالاتر از بالاترین مرحله فشار تخلیه یا حداقل 15 تا 25 psi ، محافظت از فشار استاتیک برای لوله کشی و کولرها را فراهم می کنند. در زمان تنظیم شیر امداد باید به درجه حرارت لوله های گاز، سیلندرها و دریچه های کاهش دهنده توجه نمود.

باید این نکته را نیز مدنظر قرار داد که در هنگام تنظیم شیر امداد درجه فشار آن هرگز نباید از حداکثر فشار کار مجاز سیلندر تجاوز کند.

نتیجه گیری

همان طور که گفته شد کمپرسور باد پیستونی نوعی کمپرسور جابه جایی مثبت هستند که با محبوس کردن گاز ورودی و کاهش حجم آن توسط قسمتی متراکم کننده سبب افزایش فشار گاز می شود. از این مدل کمپرسور ها اغلب جهت انجام فرایند های شیمیایی در صنایع پتروشیمی استفاده می شود. این کمپرسور ها از مزایا و معایبی برخوردار می باشند که از جمله آن ها می توان به تنوع ظرفیت و یا میزان بازدهی پایین اشاره کرد.

در هنگام خرید کمپرسور باید به کیفیت تجهیزات آن توجه داشته باشید تا بتوانید کمپرسوری با طول عمر زیاد را خریداری کنید. تیم ایران کمپرسور در هنگام خرید به مشتریان خود مشاوره می دهد تا بتوانند خرید کمپرسور را به راحتی انجام دهند. شما می توانید نظرات خود را با ما و سایر افراد در قسمت نظرات به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول

مزایا کمپرسور پیستونی چیست؟

کمپرسور پیستونی چندان گران‌ قیمت نیستند و نسبت به کمپرسورهای محوری و سانتریفیوژی از قیمت نسبتا پایین تری برخوردار هستند. از مزایای آن می توان به : نصب آسان، تنوع ظرفیت، کاربرد فراوان، طراحی آسان و… اشاره نمود.

معایب کمپرسور باد پیستونی چیست؟

کمپرسور رفت و برگشتی چون نسبت به دیگر کمپرسورهای صنعتی قدیمی تر هستند، معایب بیشتری هم دارند. از جمله معایب کمپرسور باد پیستونی عبارت اند از: بازدهی پایین، سروصدای زیاد، تحرک بیش از حد،هزینه های بالای نگهداری و… اشاره نمود.

نمایش بیشتر

‫11 دیدگاه ها

  1. سلام و خسته نباشید؛
    من چند وقتی هستش که برای ارائه یک تحقیق کامل درباره کمپرسور ها دارم مطلب گردآموری میکنم اول اینکه خواستم تشکر کنم بابت مقاله و دوم اینکه من بخصوص دارم درباره کمپرسور دیزلی هم اطلاعات گردآوری میکنم؛ طی سرچ‌ها وبسایت شمارو مشاهده کردم که اطلاعات مفیدی راجبه کمپرسور دیزلی داشتید. گفتم معرفی کنم تا دوستان نیز استفاده کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا