بلاگ

کمپرسور ضد انفجار و هر آنچه که باید در مورد آن بدانید!

آپدیت شده در: 17 شهریور 1400
امتیاز شما به این مقاله:

کمپرسور ضد انفجار برای جلوگیری از آتش‌سوزی در محیط‌های بسته ساخته شده‌است. یکی از مهم‌ترین وظایف این پمپ‌های ضد انفجار این است که، از ایجاد جرقه حاصل از بخارات و گازهای قابل اشتعال جلوگیری کند. این گونه کمپرسور، حجم زیاد و وزن سنگینی برای محیط‌های سر بسته دارند. حساسیت و اهمیت زیادی که این دستگاه‌ها برای حفظ و ایمنی فضا دارند، باعث شده بسیاری از صنایع مختلف از این نوع دستگاه‌ها استفاده کنند.

در این مقاله از سایت ایران کمپرسور درباره مشخصات کمپرسور ضد انفجار و الکترو موتور Ex اطلاعاتی را در اختیار شما قرار می‌دهیم. این کمپرسور انواع مختلفی دارد که هر کدام از آن‌ها برای صنایع گوناگونی استفاده می‌شود. در ادامه خواهیم گفت این کمپرسور چه ویژگی‌هایی دارد.

کمپرسور ضد انفجار چیست؟

در محیط‌های که از وسایل مخاطره آمیز با قابلیت اشتعال و انفجار در ارتباط با گازها و انواع مواد محترقه استفاده می‌کنند، پمپ‌های ضد انفجار به کار گرفته می‌شوند. به طور کلی در محیطی که ممکن است، با یک جرقه مثلث آتش شکل بگیرد، از الکترو موتور Ex استفاده می‌کنند. کمپرسورهای ضد انفجار باید از ایمنی و حفاظت کاملی برخوردار باشند، در غیر این صورت شرایط احتراق در محیط‌های سربسته به آسانی مهیا می‌شود.

اگر در محیط‌های صنعتی از تجهیزات ضد انفجار استفاده نکنند، ممکن است در اثر یک بی‌توجهی کوچک و ایجاد احتراق، خسارات و خطرات جبران ناپذیری دامنگیر صنعت و محیط کاری شود. راعایت کردن نکات ایمنی کمپرسور هوا از مسائلی است که باید آنها را بدانید. پیشنهاد می شود که این مقاله را از دست ندهید.

استفاده از کمپرسور ضد انفجار در صنایع خطرناکی مانند پالایشگاه‌های نفتی، معادن، کارخانه‌های بزرگ ریسندگی و بافندگی امری ضروری تلقی می‌شود. زیرا در این محیط‌ها همواره غبارهای قابل اشتعال حاصل از مواد اولیه در فضا پخش می‌شود و احتمال آتش‌سوزی را افزایش می‌دهد. یکی از پمپ‌هایی که مورد استفاده بسیاری از صنایع قرار می‌گیرد، الکترو موتور Ex است.

مشخصات کمپرسور ضد انفجار چیست؟

در برخی از کمپرسورها، ممکن است انفجار احتمالی به داخل موتور ورود پیدا کند. اما در طراحی و ساخت کمپرسورهای جدید ضد انفجار از تجهیزاتی استفاده کرده‌اند که این خطر را کاهش دهد. آب‌بندی در این کمپرسورها باید به گونه ای انجام شود، که از ورود گازهای قابل اشتعال در محیط به داخل پمپ جلوگیری کند.

مواد اولیه نقش مهمی در استحکام و مقاومت پمپ ضد انفجار دارند؛ بنابراین کارخانه‌های صنعتی هنگام تولید کمپرسورهای ضد انفجار از مواد اولیه با کیفیت و درجه یکی استفاده می‌کنند، تا در مقابل انفجار مقاومت خود را از دست ندهند. شاید برای شما هم جالب باشد درمورد قطعات کمپرسور توضیحاتی دریافت کنید. پیشنهاد می شود این مقاله را از دست ندهید.

یکی از مشخصات کمپرسور ضد انفجار استحکام دستگاه در مقابل خوردگی است. دستگاه کمپرسور ضد انفجار باید در برابر خوردگی از مقاومت بسیار زیادی برخوردار باشد. زیرا خوردگی دستگاه، آسیب‌هایی مانند نشت بندی پمپ ضد انفجار را به همراه دارد. به همین علت بسیاری از صنعتگران معتقدند برای ساخت پمپ‌های ضد انفجار باید از مواد اولیه بسیار مقاومی استفاده کرد.

توجه داشته باشید در محیط‌های سر بسته‌ای که احتمال انفجار یا جرقه بر اثر گازهای قابل اشتعال، بخارهای حاصل مواد محترقه و میعانات قابل احتراق وجود دارد، از کمپرسورهای معمولی استفاده نکنید. این گونه کمپرسورها جرقه را به بیرون هدایت کرده و شرایط را برای آتش‌سوزی فراهم می‌کنند.

بخوانید: نشتی کمپرسور هوا

کمپرسور ضد انفجار چه کاربردهایی دارد؟

همان‌طور که گفتیم از کمپرسورهای ضد انفجار در کارخانه‌های صنعتی بزرگ به منظور جلوگیری از احتراق استفاده می‌کنند. کمپرسور ضد انفجار کاربردهای دیگری هم دارد، که در این بخش به آن‌ها می‌پردازیم. دستگاه پمپ ضد انفجار بهترین گزینه برای انتقال گازها و جابجایی سوخت می باشد. به ویژه کمپرسورهای ضد انفجاری که امنیت و مقاومت بالایی داشته باشند. از این نوع کمپرسورها در جایگاه‌های پمپ گاز CNG و پمپ بنزین استفاده می‌کنند.

  • شاید برایتان جالب باشد، اما یکی از کاربردهای مهمی که کمپرسورهای ضد انفجار دارند، استفاده آن‌ها به عنوان میکسر و همزن است. افرادی که با صنایع نفتی، گازی و پتروشیمی سروکار دارند، دائماً از دستگاه پمپ ضد انفجار استفاده می‌کنند.
  • از دیگر کاربردهای پمپ‌ ضد انفجار می‌توان به صنایع گسترده رنگ سازی، الکل سازی، نظامی، شیمیایی و البته هسته ای اشاره کرد.

یکی از انواع کمپرسورهای ضد انفجاری که کارایی بسیار زیادی دارد، الکترو موتور Ex می‌باشد. در این نوع الکتروموتور ضد انفجار، اگر احتمال احتراق و جرقه افزایش یابد، از ورود آن به فضای بیرونی جلوگیری می‌کند. در این صورت خطر آتش‌سوزی محیط به شدت کاهش می‌یابد. در ساخت این مدل کمپرسور از بهترین مواد اولیه استفاده می‌کنند.

اگر به جنس دستگاه دقت کنید، می‌بینید که از پوسته بسیار ضخیمی تشکیل شده‌است، که همین ضخامت باعث افزایش وزن دستگاه نسبت به کمپرسورهای ضد انفجار دیگر می‌شود.

ببینید: انواع موتور کمپرسور باد

کمپرسورهای ضد انفجار چه انواعی دارند؟

تقسیم‌بندی پمپ‌های ضد انفجار بر دو نوع است:

  • پوسته باز
  • پوسته محصور

سیستم حفاظتی کمپرسورهای ضد انفجار پوسته باز دارای چهار بخش است. این نوع کمپرسور در مقابل قطره، پاشش، شرایط مختلف آب و هوایی محافظت شده‌است. اما کمپرسورهای مدل پوسته باز برای محیط‌های خیلی خطرناک توصیه نمی‌شوند. در این گونه محیط‌ ها باید از کمپرسورهای مدل پوسته محصور استفاده کرد.

انواع کمپرسورهای پوسته محصور در مدل‌های مختلف، کمپرسور محصور بدون تهویه هوا، کمپرسور مجهز به پروانه فن خنک‌کننده، کمپرسور محصور با ایجاد هوای کافی و مهم‌ترین آن‌ها کمپرسور محصور ضد انفجار تولید می‌شوند. بهترین نوع کمپرسوری که برای محیط‌های بسته با قابلیت اشتعال توصیه می‌شود، کمپرسور ضد انفجار می‌باشد.

بخوانید: انواع کمپرسور باد صنعتی

نتیجه گیری

در این مقاله درباره کمپرسور ضد انفجار و انواع مدل‌های آن، اطلاعاتی به شما مشتریان عزیز ارائه کردیم. اکنون با دانستن مشخصات کمپرسور ضد انفجار و سایر انواع آن می‌توانید با مراجعه به سایت ایران کمپرسور بهترین نوع آن را خریداری کنید. سایت ایران کمپرسور به عنوان یکی از شرکت‌های موفق در زمینه تولید کمپرسورهای ضد انفجار، هنگام خرید شما را به‌طور کامل راهنمایی می‌کند، تا کمپرسور مورد نظر خود را با توجه به معیارهایی که در نظر دارید، انتخاب کنید.

شما با ورود به سایت ایران کمپرسور می‌توانید، درباره آخرین تولیدات این شرکت صنعتی، اطلاعات مورد نیاز را بدست آورید و برای کارگاه صنعتی خود کمپرسورهای با کیفیتی را در نظر بگیرید. اگر به دنبال راهنمایی های لازم جهت خرید کمپرسور باد هستید، ایران کمپرسور مقاله ای تحت عنوان راهنمای خرید کمپرسور باد نوشته است که می توانید به راحتی به پاسخ های در سر خود برسید. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های شرکت ایران کمپرسور ارائه انواع کمپرسورهای معمولی و ضد انفجار با مناسب‌ترین قیمت می‌باشد.


انواع کمپرسور ضد انفجار چیست؟

1-کمپرسور ضد انفجار پوسته محصور 2- کمپرسور ضد انفجار پوسته باز

کاربرد کمپرسور ضد انفجار چیست؟

از این نوع کمپرسور ها می توان به عنوان همزن در صنایعی مثل پتروشیمی استفاده کرد. کاربرد دیگر هم استفاده در رنگ سازی می باشد.

من متخصص و پژوهشگر در زمینه هوای فشرده و انواع کمپرسور باد هستم و سعی می کنم تا جدیدترین و کارامدترین اطلاعات را در خصوص صنعت هوای فشرده با شما به اشتراک بگذارم.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫11 دیدگاه ها

  1. ممنون از مقاله جالبتون.نیدونستم کمچرسور باد ضد انفجار هم وجود داره.لطفا در باره کاربردهای کمپرسور باد الاعات بیشتری قرار بدین.اکثر مشاغل به یک نوعی با پمپ باد سرو کار دارند.

  2. ممنون از مقاله جالبتون.نیدونستم کمچرسور باد ضد انفجار هم وجود داره.لطفا در باره کاربردهای کمپرسور باد الاعات بیشتری قرار بدین.اکثر مشاغل به یک نوعی با پمپ باد سرو کار دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا