کمپرسور

علت لرزش کمپرسور چیست؟

3.7/5 - (3 امتیاز)

مشکلات لرزش کمپرسور روتاری پیچ و کمپرسور رفت و برگشتی می‌تواند برای بسیاری از کاربران نگران کننده باشد. اگر در یک فضای کاری کوچک یا یک محیط صنعتی بزرگ کار می‌کنید، لازم است که علت لرزش در کمپرسورها را بدانید. با آگاهی از دلایل بروز این مشکل می‌توانید آن را تشخیص داده و برطرف کنید. اگرچه اغلب ارتعاشات کمپرسور هوا را می‌توان با رفع مشکل ثابت کرد، اما در برخی موارد نیز این مشکلات قابل حل نبوده و باید دستگاه را با مدل جدیدتری جایگزین کرد. دلایل لرزش در کمپرسورها از عوامل مختلف داخلی و خارجی ناشی می‌شود.

برای شناسایی منبع، شما باید تجزیه و تحلیل ارتعاش کمپرسور را روی انواع قطعات و اجزای داخل و خارج آن انجام دهید. به عنوان مثال، پیچ و مهره‌ها، اتصال دهنده‌ها، تسمه‌ها و چرخ دنده‌ها از جمله عوامل داخلی و دستگاه‌های مجاور، سطوح و پایه‌ها و اجزای پیوست شده از  عواملی خارجی هستند که می‌توانند سبب لرزش کمپرسور شده و مانع از عملکرد صحیح آن گردند. در ادامه ۱۰ مورد از مهمترین دلایل لرزش کمپرسور را به عنوان راهنمای عیب یابی لرزش کمپرسور باد بررسی خواهیم کرد تا با آگاهی از آن‌ها و رفع این مشکلات ارتعاشات دستگاه را از بین برده یا از احتمال وقوع آن‌ها به سادگی جلوگیری کرد.

دلایل لرزش کمپرسور باد چیست؟

پیش از هر اقدامی، موارد زیر را برای ردیابی دلیل لرزش کمپرسور بررسی کنید:

1_ پیچ و مهره‌های نصب شده

بررسی پیچ و مهره‌های نصب شده در لرزش کمپرسور

یکی از دلایل اصلی لرزش در کمپرسورهای هوا، پیچ‌های معیوب است. اگر پیچ و مهره‌ها به درستی بسته یا تثبیت نشده باشند، کمپرسور باد فاقد پایداری لازم برای کار بدون لرزش خواهد بود. علائم زیر نشان می‌دهند که دلیل لرزش کمپرسور باد، پیچ و مهره‌های معیوب و درست نصب نشده است:

شل بودن

اگر پیچ و مهره‌های نصب شده شل باشند، از کمپرسور به خوبی پشتیبانی نخواهند کرد. در نتیجه، کمپرسور هنگام روشن شدن و انجام چرخه‌ی فشرده سازی، لرزش خواهد داشت. حتی اگر یکی از پیچ و مهره‌ها شل باشد، می‌تواند تعادل کلی سیستم را بی‌ثبات کند. اگر پیچ و مهره‌ها شل به نظر می‌رسند، در صورت لزوم آن‌ها را محکم کنید.

ناهمواری

اگر پیچ و مهره‌ها ناهمواری داشته باشند، کمپرسور از پشتیبانی کافی برخوردار نخواهد بود؛ خواه دستگاه را روی زمین و یا در سطح بالایی نصب کرده باشید.

ناهماهنگی

اگر پیچ و مهره‌ها به درستی به کمپرسور متصل نباشند، دستگاه پشتیبانی لازم را نخواهد داشت. اطمینان حاصل کنید که هر یک از پیچ و مهره‌ها به طور مساوی بر روی کمپرسور باد قرار گرفته است.

سطح لرزان

سطح لرزان باعث لرزش کمپرسور می‌شود، خصوصا در هنگام فعال بودن. بررسی کنید که سطح تحت فشار لرزیده نشود. اگر کمپرسور روی میز نصب شده است، مطمئن شوید که هر پایه‌ی میز با زمین به شکل ثابت و محکم تماس دارد.

سطح ناهموار

اگر سطح نصب ناهموار باشد، باید کمپرسور را به سطحی کاملا سطح و صاف منتقل کنید. سطح نصب را از نظر خمیدگی یا شیب بررسی کنید و در صورت لزوم کمپرسور باد را به سطح دیگری منتقل کنید.

2_ براکت‌های نصب شده

بررسی براکت‌های نصب شده در لرزش کمپرسور

برای اینکه کمپرسور پایدار و عاری از لرزش باشد، باید پایه‌های آن کاملا محکم در یک سطح نصب شود. علاوه بر این، هر قسمت از کمپرسور باید به درستی نصب و بسته شود. در صورت نادیده گرفتن هر یک از این جزئیات، در کمپرسور باد لرزش ایجاد می‌شود. اگر صدای لرزش را می‌شنوید یا ارتعاش آن را می‌بینید، موارد زیر را بررسی کنید:

شل بودن بیش از حد

براکت‌های شل به خوبی از کمپرسور پشتیبانی نمی‌کنند. اگر براکت‌ها سست به نظر می‌رسند، اتصالات نصب را مجددا بررسی کرده و در صورت امکان آن‌ها را سفت یا در صورت لزوم تعویض کنید.

ضعیف بسته شدن

اگر براکت‌های نصب شده به درستی نصب نشده باشند، این مشکل برای کمپرسور دردسر ساز خواهد بود و عدم پشتیبانی آن‌ها می‌تواند باعث لرزش کمپرسور در هنگام فعال شدن شود. با گذشت زمان وضعیت بدتر شده و در نتیجه آسیب بیشتری ببیند. اتصال دهنده‌ها را بررسی کنید تا مطمئن شوید که محکم نصب شده‌اند و شل و یا نیمه باز نیستند.

پشتیبانی ضعیف

اگر براکت‌ها روی یک سطح ناپایدار نصب شده باشند، ممکن است مشکلات اساسی به وجود آورند. کمپرسور باد برای عملکرد صحیح به پشتیبانی محکم نیاز دارد. اگر پشتیبانی ضعیف است‌، سیستم را به مکانی محکم منتقل کنید.

زنگ زدگی

در صورت ایجاد زنگ زدگی در براکت‌های نصب شده، آن‌ها به طور حتم قدرت و استحکام خود را از دست می‌دهند. زنگ زدگی می‌تواند به سرعت گسترش یافته و باعث خراب شدن براکت‌ها شود. بنابراین، براکت‌های نصب شده‌ی زنگ زده باید بلافاصله تعویض شوند.

اتصال دهنده‌های فرسوده

اگر اتصال دهنده‌ها فرسوده شده یا از هم جدا شده باشند، کمپرسور باد توسط براکت‌های نصب شده به درستی محکم و ثابت نمی‌ماند. برای رفع این مشکل به اتصال دهنده‌های جدید نیاز است.

بیشتر بخوانید: علت دیر پر شدن پمپ باد

3_ میل لنگ

در یک کمپرسور باد رفت و برگشتی، هوای محیط با یک میل لنگ به داخل محفظه‌ی فشرده سازی کشیده می‌شود. اگر مشکلی در میل لنگ وجود داشته باشد، کمپرسور ممکن است مشکلات مختلف عملکردی از جمله لرزش را به وجود آورد. اگرچه مشکلات میل لنگ می‌تواند دردسر ساز باشند، اما اگر به درستی شناسایی شوند می‌توان آن‌ها را به راحتی برطرف کرد. ارتعاشات میل لنگ اغلب از مشکلات زیر ناشی می‌شود:

خمیدگی

اگر میل لنگ خم شود، به درستی کار نمی‌کند. یک میل لنگ به دلیل فشارهای مداوم درون کمپرسور ممکن است آسیب دیده باشد. اگر شک دارید که این مسئله در میل لنگ ریشه دارد، باید محفظه را برداشته و از خم نبودن میل لنگ اطمینان حاصل نمایید.

زنگ زدگی

وقتی قطعات فلزی زنگ می‌زنند، به درستی کار نمی‌کنند. زنگ زدگی باعث ایجاد شکنندگی، تیرگی و ضعف در قطعات فلزی می‌شود که همه‌ی این موارد برای قطعاتی که برای عملکردهای حیاتی مکانیکی در محل قرار می‌گیرند مضر است. اگر میل لنگ زنگ زده است، باید آن را حتما تعویض کنید.

انسداد

گیر کردن یک قطعه می‌تواند برای مکانیسم‌های داخلی کمپرسور باد دردسر ساز باشد، خصوصا اگر قطعه‌ی مورد نظر همانند میل لنگ نقش بسیار مهمی در عملکرد دستگاه ایفا کند. اگر میل لنگ گیر کرده باشد، باید به دفترچه‌ی راهنما مراجعه کرده و یا از متخصص کمپرسور باد کمک بگیرید.

از کار افتادن

اگر میل لنگ به هیچ وجه نتواند کار کند، این مشکل می‌تواند باعث عملکرد نادرست سیستم و لرزش کمپرسور باد شود. اگر میل لنگ خیلی سریع، خیلی کند یا ناسازگار حرکت می‌کند، باید آن را تعویض کنید.

4_ تسمه‌ها

بررسی تسمه در لرزش کمپرسور

تسمه‌ها از مهمترین قطعات کمپرسور باد هستند. هر تسمه در جای خود قرار دارد تا تنش و سرعت قطعات مربوطه را که در داخل موتور کمپرسور حرکت می‌کنند تنظیم کند. اگر تسمه‌های داخلی به درستی تنظیم نشده باشند، باعث لرزش کمپرسور می‌شوند. خوشبختانه مشکلات تسمه که یکی از رایج‌ترین مشکلات در کمپرسور باد است، به ساده‌ترین روش‌ها برطرف خواهد شد. مشکلات تسمه‌های کمپرسور به طور معمول ناشی از موارد زیر است:

بخوانید: رایج ترین اشتباهات در نگهداری کمپرسور باد

تنگی بیش از حد

هدف از تسمه،‌ تنظیم میزان کشش است. اگر تسمه برای عملکرد مورد نظر خیلی تنگ باشد، کشش به درستی تنظیم نمی‌شود. در نتیجه، کمپرسور ممکن است به دلیل سختی بیش از حد در عملکرد موتور، بلرزد. اگر تسمه خیلی محکم باشد، برای قطعات مورد نظر کمی کوتاه خواهد بود.

شل بودن

همان طور که تنگی بیش از حد تسمه ممکن است مشکل ایجاد کند، تسمه‌ی گشاد نیز سرعت و کشش قطعات مربوطه را تنظیم نخواهد کرد. در بعضی موارد تسمه‌ها کشیده شده و خاصیت ارتجاعی خود را از دست می‌دهند. با داشتن یک تسمه‌ی شل، می‌توانید قطعاتی داشته باشید که خیلی سریع یا بی حرکت کار می‌کنند و باعث لرزش کمپرسور باد می‌شوند، در این صورت شما به تسمه‌ی محکم‌تری نیاز دارید.

کُندی

کمربند باید خاصیت لاستیکی خود را حفظ کند تا ارتجاع کافی داشته باشد. اگر تسمه سفت شود،  توانایی تنظیم سرعت و کشش قطعات داخلی مربوطه را از دست می‌دهد. کشش تسمه‌های کمپرسور خود را بررسی کنید تا مطمئن شوید هر یک از آن‌ها برای انجام عملیات به خوبی سفت هستند.

بیشتر بخوانید: کار خازن چیست؟

تَرک

با سفت شدن لاستیک، تسمه‌ها به مرور ترک می‌خورند. در صورت مشاهده‌ی ترک خوردگی در تسمه، بلافاصله آن را تعویض کنید. تسمه‌ی ترک خورده می‌تواند در هر زمان گیر کند و باعث مشکلات متعدد عملکرد دیگری شود.

پارگی

اگر تسمه‌ای قبلا پاره باشد، کمپرسور با شدت بیشتری می‌لرزد. در صورت مشاهده‌ی چنین علائمی، بلافاصله کمپرسور را خاموش کرده و اجزای داخلی را بررسی کنید. در صورت مشاهده‌ی تسمه‌ی چسبیده، مشکل اصلی مشخص خواهد شد.

5_ قرقره (چرخ تسمه)

بررسی قرقره (چرخ تسمه) در لرزش کمپرسور

قرقره و فلای‌ویل (چرخ لنگر) در کمپرسور باد به یکدیگر وابسته هستند. اگر قرقره یا چرخ لنگر از خط خارج یا خراب شود، هیچ یک از آن‌ها به درستی کار نمی‌کنند. در نتیجه، کمپرسور ممکن است به دلیل مشکل قرقره یا چرخ دنده بلرزد. هنگام بازرسی قرقره، علائم خطر زیر را بررسی کنید:

شل بودن بیش از حد

اگر قرقره خیلی شل باشد، نمی‌تواند حرکت چرخ لنگر را به درستی تنظیم کند. برای بررسی شل بودن قرقره، آن را بکشید تا از منبسط شدن آن مطمئن شوید. اگر به نظر می‌رسد که این قطعه در آستانه‌ی لغزش است، یک قرقره‌ی محکم را جایگزین آن کنید.

محکم بودن بیش از حد

اگر قرقره خیلی محکم باشد، حرکت چرخ دنده با سرعت مناسب را محدود می‌کند. کشش شدید این امر می‌تواند کمپرسور باد را به راحتی بلرزاند.

سفتی

در بعضی موارد، قرقره اندازه‌ی مناسبی دارد، اما خاصیت ارتجاعی و لاستیکی خود را از دست می‌دهد. از لاستیکی بودن یا سخت بودن آن اطمینان حاصل کرده و در صورت لزوم آن را تعویض کنید.

ببینید: کمپرسور باد یخچالی

ترک خوردگی

مانند تسمه‌های ترک خورده، قرقره‌های ترک خورده نیز برای کمپرسورهای هوا بسیار مشکل ساز هستند. وجود شکاف در قرقره ممکن است باعث از کار افتادن سیستم شود. در صورت مشاهده‌ی ترک، بلافاصله قرقره را تعویض کنید.

خرابی

هرگاه پولی (قرقره) شکسته شود، چرخ دنده قادر به عملکرد صحیح نخواهد بود. تا زمانی که این مشکل برطرف نشود، کمپرسور نمی‌تواند کار کند.

6_ چرخ دنده

چرخ دنده در لرزش کمپرسور

نقش چرخ دنده کار کردن پمپ هوا است. در نتیجه بدون این عملکرد، کمپرسور هوا نمی‌تواند به سادگی کار کند. متاسفانه، فلای‌ویل‌ها ممکن است به مرور زمان مشکلاتی ایجاد کنند که از جمله‌ی آن می‌توان به ارتعاشات دستگاه اشاره کرد. فلای‌ویل شل نیز می‌تواند باعث ایجاد صدای زیاد در داخل کمپرسور شود. هنگام بازرسی چرخ لنگر، موارد زیر را بررسی کنید:

عدم انطباق

اگر چرخ لنگر یا فلای‌ویل (چرخ فلای) به درستی متصل نشده باشد، به راحتی می‌تواند مشکلات چرخشی را به وجود آورد. فلا‌ی‌ویل ممکن است پس از سال‌ها استفاده فرسوده شود، لذا پس از مدتی استفاده از آن باید بر اساس کتابچه‌ی راهنما وضعیت آن را بررسی کنید.

شل بودن

چرخ دنده‌ی شل می‌تواند فاجعه‌ای برای کمپرسور باد به وجود آورد. اگر مشکل را در ابتدای کار پیدا کنید، می‌توانید آن را برطرف کرده و از مشکلات پرهزینه‌ی بعدی جلوگیری کنید.

بیشتر بخوانید: روغن کمپرسور کولر

زنگ زدگی

اگر زنگ زدگی روی چرخ دنده ایجاد شود، به تدریج توانایی عملکرد خود را از دست می‌دهد. زنگ زدگی می‌‌تواند مانند علف‌های هرز روی اجزای فلزی پخش شود؛ بنابراین هر گونه زنگ زدگی که روی چرخ فلای ایجاد می‌شود، به اتصال دهنده‌‌ها و قطعات مجاور گسترش می‌یابد. در صورت مشاهده‌ی زنگ زدگی روی چرخ دنده، سریعا قطعه را تعویض کنید.

بستن ضعیف

اگر اتصال دهنده‌هایی که چرخ دنده را در جای خود نگه می‌دارند، شل یا نیمه باز باشند، ممکن است هنگام پمپاژ هوا به محفظه‌ی فشار، چرخ دنده دچار لرزش یا فشار شود. اگر سفت کاری موثر نباشد، به چرخ دنده جدیدی نیاز خواهید داشت.

عدم تناسب

اگر چرخ دنده موجود در کمپرسور باد یک قطعه‌ی تعویض شده باشد، شاید انتخاب درستی برای مدل دستگاه شما نبوده است. دفترچه‌ی راهنمای کاربر را برای کسب اطلاعات در مورد چرخ دنده‌ بررسی کرده و در صورت لزوم آن را تعویض کنید.

7_ محفظه

محفظه در لرزش کمپرسور

در یک کمپرسور باد، محفظه‌ی خارجی از قطعات داخلی در برابر قرار گرفتن در معرض گرد و غبار و سایر آلاینده‌ها محافظت می‌کند. بنابراین، محفظه‌ باید محکم و متناسب با کمپرسور شما باشد. در غیر این صورت می‌تواند یکی از عوامل احتمالی لرزش کمپرسور محسوب شود. هنگام بازرسی از محفظه، مشکلات زیر را بررسی کنید:

اتصال دهنده‌های شل

یکی از اصلی‌ترین دلایل شل بودن محفظه، سست بودن بودن اتصال دهنده‌هاست. برای بررس این مشکل، نقاط اتصال محفظه را فشار دهید. در صورت تکان خوردن، اتصال دهنده‌ها را محکم کنید.

صفحات نامناسب

برای اینکه یک محفظه به درستی با کمپرسور شما تناسب داشته باشد، صفحات (پنل) باید با چارچوب مربوطه همسو شوند. اطمینان حاصل کنید که هر صفحه به درستی وصل شده است.

پنل‌های خم شده

اگر کمپرسور در هر زمان کند شود، ممکن است پنل‌ها ضربه خورده باشند. این مسئله می‌تواند محفظه را کمی نیمه باز کرده و گوشه‌های آن را کج کند. خم و شل بودن محفظه را بررسی و در صورت لزوم آن را تعویض کنید.

زنگ زدگی

اگر صفحه‌ی محفظه زنگ بزند، می‌تواند یکپارچگی آن را از بین ببرد. زنگ زدگی باعث شکننده و ضعیف شدن فلز شده و در صورت گسترش آن، ممکن است محفظه به درستی جا نیفتد. اگر محفظه‌ی کمپرسور باد زنگ زده است، فورا آن را تعویض کنید.

جایگاه نامناسب

ممکن است محفظه به شکل نادرستی به کمپرسور متصل شده باشد. اگر محفظه قبل از محکم سازی به درستی در محل خود قرار نگرفته باشد، ممکن است برخی از پیچ‌ها در زاویه‌های نامناسب اعمال شده باشند. این مشکل را بررسی کرده و در صورت لزوم مجددا آن را وصل کنید.

8_ بلبرینگ (یاتاقان)

بلبرینگ‌ها سبب چرخش غلتک‌های داخل کمپرسور باد می‌شوند. اگر یاتاقان‌ها به هر طریقی مهار شوند، این امر می‌تواند برای قطعات چرخان مشکل ایجاد کند و به طور کلی بر کمپرسور تاثیر منفی بگذارد. دو عارضه‌ی جانبی قابل توجه این مشکل سر و صدا و لرزش است. مشکلات بلبرینگ معمولا از موارد زیر ناشی می‌شود:

بخوانید: علت صدای زیاد پمپ باد

روغن کاری ناکافی

یاتاقان‌ها برای غلت زدن صحیح و جلوگیری از اصطکاک سطح به روغن کاری نیاز دارند. اگر یاتاقان‌ها روغن کاری نشده باشند، ممکن است اصطکاک بین بلبرینگ‌ها و رولرهای داخلی باعث ایجاد زنگ زدگی بر روی فلزات مختلف شود. برای جلوگیری از این مشکلات، بلبرینگ‌ها را به صورت دوره‌ای روغن کاری کنید.

روغن کاری بیش از حد

حتی اگر یاتاقان‌ها به روغن کاری نیاز داشته باشند، در صورت استفاده بیش از حد از روغن، مشکلاتی رخ می‌دهد. مجموعه‌ای از یاتاقان‌ها که بیش از حد چرب شده‌اند حرکت را مهار کرده و باعث ایجاد مشکلات بیشتری در مکانیسم‌ کمپرسور می‌شوند.

زنگ زدگی

اثرات زنگ زدگی به دلیل حرکت مداوم در مجموعه‌ای از بلبرینگ‌های غلتکی می‌تواند فاجعه بار باشد. زنگ زدگی روی یک یاتاقان مانند دومینو به بلبرینگ‌های دیگر نیز سرایت کرده و بر قسمت داخلی غلتک تاثیر می‌گذارد. در صورت بروز چنین اتفاقی، بلبرینگ‌ها و غلتک‌ها باید تعویض شوند.

فشار

اگر غلتک‌ها به دلیل مشکلات اجزای مربوطه در کمپرسور باد فشار زیادی تحمل کرده باشند، به راحتی به یاتاقان‌ها آسیب می‌رسانند.

تخلیه

اگر غلتک دارای بلبرینگ کافی نباشد، برای انجام صحیح کار خود فشار وارد می‌کند. این مسئله می‌تواند بر عملکرد کمپرسور تاثیر منفی گذاشته و باعث تولید صدا هنگام روشن شدن سیستم شود.

9_ پایه

بررسی پایه در لرزش کمپرسور

هنگامی که ارتعاشات ادامه می‌یابد، یکی از بارزترین دلایل احتمالی می‌تواند پایه‌های کمپرسور باشد. در صورتی که کمپرسور باد روی چهار پایه قرار دارد، اگر یک یا چند پایه محکم نشود و یا حتی با سطح زیرین تماس نگیرد، به راحتی می‌تواند در کمپرسور لرزش ایجاد کرده و مشکل ساز شود. پایه‌های کمپرسور را از نظر علائم احتمالی زیر بررسی کنید:

ناهمواری

مانند میز و صندلی، پایه‌ی کمپرسور باد نیز باید کاملا یکنواخت باشد تا دستگاه بتواند وظیفه‌ی خود را به درستی انجام دهد. اگر حتی یکی از پایه‌ها ناهموار است، آن را تنظیم و یا در صورت لزوم تعویض کنید.

خمیدگی

اگر پایه‌ای در کمپرسور خم یا به نوعی کج است، باید آن را تعویض کنید. به طور کلی، هنگام تعویض یک پایه، باید سایر پایه‌ها را نیز تعویض کنید تا مطمئن شوید که آن‌ها کاملا یکدست هستند.

عدم پشتیبانی

در بعضی موارد، پایه‌ها ممکن است به دلیل سطح ناهموار دچار لرزش شوند. این مسئله می‌تواند با کوچکترین حرکت، کمپرسور را بلرزاند. اطمینان حاصل کنید که هر سطحی که برای نگهداری کمپرسور استفاده می‌کنید کاملا صاف، محکم و ایمن باشد.

آسیب دیدگی

اگر پایه‌های کمپرسور به هر طریقی آسیب دیده باشند، باید سریعا تعویض شوند. پایه‌ها با بالا بردن بدنه‌ی کمپرسور، که هدف آن عدم تماس مستقیم با زمین است، نقش اساسی دارند. بنابراین، هر گونه آسیب در آن‌ها به اندازه‌ی آسیب تسمه‌ها یا یاتاقان‌ها جدی و تاثیر گذار خواهد بود.

زنگ زدگی

اگر پایه‌ها زنگ زده باشند، در نهایت جای خود را باز می‌کنند. پس از زنگ زدگی، باید قسمت آسیب دیده را جایگزین کنید تا مشکل به فلزات مجاور سرایت نکند. در غیر این صورت در  آینده با مشکلات پرهزینه‌‌تری روبه‌رو خواهید شد.

10_ عوامل خارجی

مشکل عوامل خارجی در لرزش کمپرسور

گاهی اوقات علت اصلی لرزش کمپرسور از عوامل داخلی نبوده و از یک  منبع خارجی ناشی می‌شود. به یاد داشته باشید که حتی سالم‌ترین و مقاوم‌ترین کمپرسورهای هوا نیز از لرزش عاری نخواهند بود، مگر اینکه دستگاه را در یک فاصله‌ی ایمن از سطوح یا اجسام لرزان نگه دارید. اگر کمپرسور باد علی‌رغم یک محفظه‌ی مجهز، پایه‌های یکنواخت و یک مجموعه‌ی کامل از قطعات داخلی همچنان لرزش دارد، ممکن است علت آن از یکی از موارد زیر ناشی شود:

بخوانید: قطعات پمپ باد فندکی

ماشین‌آلات مجاور

اگر کمپرسور باد در کنار تجهیزات دیگری که مرتعش هستند قرار دارد، این مسئله می‌تواند مشکل اصلی باشد. وقتی دستگاه مجاور لرزش ایجاد می‌کند، کمپرسور را نیز می‌لرزاند. اگر هر دو ماشین روی یک میز قرار بگیرند این اتفاق محتمل‌تر خواهد بود.

اجزای پیوست شده

هر قطعه‌ای که حرکت کند می‌تواند لرزش را از طریق هر قسمت پیوست شده منتقل کند. بنابراین، اگر کمپرسور به تجهیزات دیگر یا دستگاه‌های پنوماتیکی متصل است که می‌لرزند، لرزش‌ها توسط کمپرسور نیز به راحتی احساس می‌شوند.

سطح ناپایدار

کمپرسور باد باید روی یک سطح جامد، یکنواخت، صاف و ساده قرار داشته باشد. اگر سطح به هر طریقی خم، کج یا ناهموار باشد، کمپرسور فاقد پایداری عملکرد بدون لرزش است، حتی اگر پایه‌های آن یکنواخت باشند.

زمین لرزان

اگر عوامل خارجی باعث لرزش زمین شوند، کمپرسور هوا نیز می‌لرزد. به عنوان مثال اگر کمپرسور را روی زمین چوبی قرار دهید، احتمالا لرزش‌های ظریفی در آن وجود دارد.

نتیجه‌گیری

در این مقاله از ایران کمپرسور به بررسی 10 تا از اجزای کمپرسور که باعث لرزش کمپرسور می شود پرداخته ایم، اجزایی مانند پیچ و مهره، براکت، میل لنگ و … که هرکدام به دلایل مختلفی می تواند کمپرسور را بلرزاند. درصورتی که با موارد ذکر شده نتوانستید لرزش کمپرسور را برطرف کنید، از طریق نظرات با ما در میان بگذارید.

منابع:

https://www.portlandcompressor.com/compressor/trouble-shooting/

https://www.quincycompressor.com/a-guide-to-troubleshooting-air-compressor-vibration/

من متخصص و پژوهشگر در زمینه هوای فشرده و انواع کمپرسور باد هستم و سعی می کنم تا جدیدترین و کارامدترین اطلاعات را در خصوص صنعت هوای فشرده با شما به اشتراک بگذارم.

نمایش بیشتر

‫13 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا