کمپرسور

چرا نیاز به تعمیر و نگهداری کمپرسور داریم؟

امتیاز شما به این مقاله:

کمپرسورهای هوا یکی از پایه‌ها و اساس دنیای صنعت هستند که نیازهای ما را در زمینه تولیدات و تاسیسات رفع می‌کنند. کمپرسور ها نیز مانند سایر ماشین آلات صنعتی خالی از عیب و ایراد نیستند. این دقیقا همان نکته ایست که ما را ملزم به تعمیر و نگهداری کمپرسور ها می‌کند. پس بهتر است که از همان اول بصورت فعالانه اقدام به تعمیر و نگهداری از کمپرسور‌ خود کنیم تا اینکه صبر کنیم تا مشکلات جدی برای کمپرسورمان پیش بیاید. منظور ما از تعمیر و نگهداری کمپرسور، پیشگیری از مسائلی چون انسداد فیلترها از رسوب، پاره شدن تسمه‌ها و سوختن انواع موتور کمپرسور قبل از شانس و احتمال رخ دادن آن‌ها می‌باشد.

چرا تعمیر و نگهداری کمپرسور مهم می‌باشد؟

چرا تعمیر و نگهداری کمپرسور مهم می‌باشد؟

زمان فعال شدن، بازده و تولید مطمئن از مهمترین فاکتورهای هر کسب و کاری می‌باشد. تعمیر و نگهداری کمپرسور به شما این اطمینان خاطر را می‌دهد که کمپرسورتان به درستی کار خواهد کرد. در نتیجه ریسک از کار افتادن کمپرسورتان را کاهش می‌دهد.

اگر با وجود تمامی توضیحات بالا به الزام تعمیر و نگهداری کمپرسور پی نبردید؟ به این مثال توجه کنید. شما برای درست کار کردن خودرو خود، آن را بصورت مرتب به تعمیرگاه می‌برید تا روغن موتور، لاستیک ها و فیلترهای آن را سر موعد تعویض کند. شما به این دلیل اینکار را انجام می‌دهید تا از خطرات احتمالی پرهیز کرده و همچنین مانع خراب شدن خودرو خود و پرداخت هزینه های سنگین برای تعمیر آن شوید. این موضوع دقیقا برای کمپرسورهای هوا نیز صدق می‌کند. هرچقدر در متناسب نگهداشتن شرایط کمپرسور خود تلاش کنید عملکرد و بازده بهتری از آن خواهید گرفت و احتمال خرابی آن را نیز تا حد زیادی کاهش می‌دهید.

بخوانیذ: اشتباهات رایج در نگهداری کمپرسور باد

مزایای تعمیر و نگهداری کمپرسور چیست؟

عملکرد بهتر کمپرسور

کمپرسوری که به درستی تعمیر و نگهداری نشود در بهترین حالت کار نمی‌کند. آلودگی های ناشی از نشت روغن، رسوب کردن فیلترها و عدم تعویض بموقع روغن مانع از کارکرد درست کمپرسور می‌شود. این بدان معناست که بازده کمپرسور شما پایین آمده و مصرف انرژی آن افزایش میابد و درصورت رفع نکردن این مشکلات، کمپرسور دچار مشکلات عملکردی متعددی می‌شود.

گریز از هزینه‌های غیر منتظره

تعمیرات اضطراری هیچگاه ارزان نیست. با نگهداری درست از کمپرسور خود می‌توانید از هزینه‌های زیاد ناشی از خرابی دستگاهتان بگریزید. خرابی ناگهانی پمپ باعث می‌شود که کار شما بخوابد و یا محصولات تولید شده دچار مشکلات متعددی شوند. پس منطقی است که با هزینه کردن برای تعمیر و نگهداری از کمپرسور خود جلوی اینگونه ضررهای مالی بزرگ را بگیرید.

بخوانید: حفظ بازده کمپرسور هوا

ایمن ساختن کمپرسور

چنانچه از کمپرسور به درستی مراقبت نشود، دستگاه ممکن است در دماهای به مراتب بالاتر از میزان درنظر گرفته شده کار کند. همراه شدن این موضوع با موضوعات دیگر می‌تواند باعث آتش گرفتن کمپرسور شما شود که این مسئله به تنهایی کافیست تا به فکر نگهداری مناسب از کمپرسور خود بیفتید. همچنین ممکن است مشکلات برقی در کمپرسور شما بوجود بیاید که باعث خرابی و از کار افتادن سایر دستگاه‌های شما نیز بشود.

افزایش طول عمر کمپرسور

کمپرسورها یکی از مهمترین تجهیزات صنعتی شما می‌باشند. با نگهداری درست و اصولی از کمپرسور، طول عمر دستگاه شما افزایش پیدا می‌کند و نیاز ندارید که هر چند سال یکبار برای خرید یک کمپرسور جدید هزینه کنید.

کمک به برنامه‌ریزی بهتر

بهتر است که دوره های سرویس کمپرسور خود را مشخص کنید تا اینکه در زمانی غیر مشخص کمپرسور شما دچار خرابی شود و مجبور شوید به دنبال تعمیرکار بروید. این عمل هم باعث برنامه‌ریزی زمانی بهتر می‌شود و هم به برنامه‌ریزی در هزینه ها کمک بسزایی می‌کند.

چگونه به کمپرسور هوا رسیدگی شود؟

کمپرسور شما بسته به ابعاد و اندازه آن و همچنین مدل و ساختار آن نیازمند یکسری رسیدگی‌های خاص می‌باشد. در دفترچه کمپرسورها زمان و شرح وظایف رسیدگی به بخش های مختلف کمپرسور توضیح داده شده است. به طور کل فیلترهای کمپرسور، تسمه ها، یاتاقان ها، دریچه ها و سطح روغن اجزای مهمی هستند که باید بصورت مرتب مورد بازرسی قرار بگیرند. موارد اضافه تری نیز هستند که شاید بد نباشد آنها را نیز مورد بررسی قرار دهید. این موارد شامل لیست زیر می‌باشد :

  • فیلتر هوا و جدا کننده روغن
  • آلودگی و مسدود شدن مسیر لوله ها و تاسیسات لوله کشی
  • ایجاد شدن قطرات آب

فیلترهای هوا و جداکننده روغن

فیلترهای هوا مانع از ورود آلودگی‌ها، غبار و سایر آلاینده ها به داخل کمپرسور شما می‌شوند. همچنین جدا کننده روغن همانطور که از نامش پیداست باعث جدا شدن روغن از هوای فشرده می‌شود. در نتیجه هوای فشرده داخل کمپرسور تمیز باقی می‌ماند و این موضوع باعث عملکرد بهتر کمپرسور شما می‌شود. پس ضروری است که فیلتر هوا و جداکننده روغن کمپرسور خود را در فواصل منظم چک و بازبینی کنید.

آلودگی و مسدود شدن مسیر لوله‌ها و تاسیسات لوله کشی

لوله ها مسیر رسیدن هوای فشرده شده به مقصد می‌باشند. اگر لوله‌های کمپرسور و یا تاسیسات لوله کشی ما دچار انسداد شوند باعث کاهش فشار هوا خواهند شد. پس مهم است که مسیر های لوله کشی را بررسی کنیم و در صورت وجود گرد و غبار و زنگ‌زدگی، آن را پاکسازی کنیم.

ایجاد شدن قطرات آب

فشرده شدن هوا در محیط های گرم منجر به افزایش میزان رطوبت هوا شده و باعث میعان در درون کمپرسور می‌شود. از آنجایی که قطرات آب حاصل از میعان درون کمپرسور جمع می‌شوند، می‌توانند مشکلات زیادی را برای ما بوجود آورند. از جمله این مشکلات می‌توان به کاهش کیفیت هوا، آلودگی فرایند و مسائل دیگر اشاره کرد. پس همواره شرایط دمایی محیط کار کمپرسور خود را کنترل کنید.

نتیجه گیری

کمپرسورها از آنجایی که تجهیزات بسیار مهمی هستند لازم است تا از آنها به درستی نگهداری کنیم. خراب شدن کمپرسورها نه تنها هزینه های گزافی را به ما تحمیل می‌کنند، بلکه باعث از کار افتادن خط تولیدمان نیز می‌شوند. حال آنکه ممکن است باعث آتش سوزی و کلی خسارت‌های جانبی دیگر نیز شوند. پس همواره در خاطر داشته باشید که از کمپرسور خود به درستی نگهداری کنید و طبق دستورات دفترچه آن عمل کنید. کنار گذاشتن مقداری پول برای تعمیر و نگهداری کمپرسور باعث صرفه‌جویی در خیلی از هزینه‌های دیگر می‌شود. امید است که به نقش مهم و ضروری تعمیر و نگهداری از کمپرسور پی برده باشید.

جدا از اینها، اگر خرید کمپرسور را به تعمیر آن ترجیح دادید، می‌توانید برای خرید کمپرسور به ایران کمپرسور مراجعه کنید. ایران کمپرسور، تولید کننده انواع کمپرسور باد صنعتی و نیمه صنعتی با انواع و اندازه های گوناگون بوده که می‌تواند بهترین فروشگاه برای خرید کمپرسور باشد. برای بازدید از محصولات ایران کمپرسور یا خرید آن ها، می‌توانید به فروشگاه اینترنتی این شرکت مراجعه یا با برقراری تماس با مشاورین آن ها، علاوه بر دریافت مشاوره رایگان، از قیمت محصولات هم با خبر شوید.

من متخصص و پژوهشگر در زمینه هوای فشرده و انواع کمپرسور باد هستم و سعی می کنم تا جدیدترین و کارامدترین اطلاعات را در خصوص صنعت هوای فشرده با شما به اشتراک بگذارم.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫11 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا