بلاگ

کمپرسور فشار قوی چیست و عملکرد آن چگونه است؟

آپدیت شده در: 15 فروردین 1403
امتیاز شما به این مقاله:

آیا می دانید کمپرسور فشار قوی چیست و چه کاربردهایی در صنعت کشور دارد؟ کمپرسور فشار قوی مانند انواع کمپرسور باد با کمک نیروی الکتریکی، هوا را فشرده کرده و آن را وارد خنک کننده سیالات می کند. وجود کمپرسور در صنایع مختلف اهمیت زیادی دارد. فشار تولیدی کمپرسور متفاوت بوده و با توجه به محل استفاده این فشار متفاوت خواهد بود.

در صنایع بزرگ نفت و گاز، ساخت ظروف و حتی در غواصی از کمپرسور فشار قوی استفاده می شود. کمپرسورهای فشار قوی انواع مختلفی دارند و با توجه به نیاز صنعت باید بهترین گزینه انتخاب شود. آشنایی بیشتر با این کمپرسورها و نحوه عملکرد آنها بسیار مهم است.

کمپرسور فشار قوی چیست؟

اگر نمی دانید کمپرسور فشار قوی چیست؟ باید بگوییم که این کمپرسورها نمونه پیشرفته تر کمپرسور پیستونی هستند و به دلیل فشار بالای درون کمپرسور نسبت به انواع معمولی با نام کمپرسور فشار قوی شناخته می شوند. هوا، درون کمپرسور در چند مرحله فشرده شده و فشار تولیدی نهایی بسیار بالا خواهد بود.

برای جاهایی که به فشار بیشتر از 20 بار نیاز دارید می توانید از کمپرسور فشار قوی استفاده کنید. البته 20 بار حداقل فشار تولیدی است و این مقدار می تواند به 400 بار هم افزایش پیدا کند. وجود هوای فشرده در بسیاری از صنایع کشور نقش حیاتی دارد؛ به طور مثال در کاری مانند غواصی وجود کمپرسور فشار قوی اهمیت بسیار زیادی دارد. این نوع از کمپرسور به مرور زمان توانسته به یکی از پر استفاده ترین انواع کمپرسور در صنایع تبدیل شود.

انواع کمپرسور فشار قوی

کمپرسور فشار قوی در انواع مختلف تولید شده و در فشارهای بسیار بالا برای کاربردهای صنعتی استفاده می شود. انواع کمپرسور فشار قوی عبارتند از:

کمپرسور فشار قوی پیستونی

کمپرسور پیستونی فشار قوی

کمپرسور پیستونی همانطور که از نامش مشخص است به کمک پیستون، هوا را فشرده می کند. راندمان بسیار بالا از مهم ترین ویژگی های مثبت این نوع پمپ فشار قوی است. معمولا در صنایع بزرگ کشور مانند نفت و گاز و پتروشیمی از این نوع کمپرسورها استفاده می شود.

کمپرسور اسکرو با فشار بالا

این نوع از کمپرسور از پیچ مارپیچ در هم آمیخته ساخته شده و به دلیل وجود این قطعه می تواند کار فشرده سازی هوا یا گاز را انجام بدهد. این نوع کمپرسورها معمولا عملکرد روان و خوبی دارند و برای طولانی مدت می توانید از آنها استفاده کنید. در صنایعی که وجود هوای فشرده به صورت همیشگی ضروری است، باید از این نوع کمپرسور استفاده شود. در صنایعی مانند خودروسازی و فرآیندهای تولیدی از کمپرسور اسکرو استفاده می کنند.

کمپرسور گریز از مرکز

کمپرسور گریز از مرکز مانند سانتریفیوژ عمل کرده و به کمک پروانه، هوا را فشرده می کند. در کارهایی که سرعت بالا اهمیت زیادی دارد معمولا این نوع کمپرسور قابل استفاده است. در صنایعی مانند تولید برق و تبرید باید از کمپرسور با سرعت بالا استفاده شود.

کمپرسور اسکرول فشار قوی

این نوع کمپرسورها از دو طومار تشکیل شده اند که هوا را به خوبی فشرده می کنند. بی سر و صدا بودن مهم ترین مزیت کمپرسور اسکرول است. برای تهویه مطبوع و ساخت تجهیزات پزشکی از این نوع کمپرسور استفاده می شود.

کمپرسور باد محوری با فشار بالا

آخرین نوع کمپرسور فشار قوی از نوع محوری است که در موتور توربین گازی کار گذاشته می شود. با فشرده کردن گاز در یک سری پره ای به صورت ثابت عمل می کند.

مشخصات فنی کمپرسور فشار قوی

کمپرسور باد با فشار بالا

کمپرسور فشار قوی معمولا در ظرفیت های متنوعی برای کارهای خاص تولید می شود. معمولا ظرفیت 30 بار، 40 بار، 200 بار و 300 بار از پر کاربردترین انواع کمپرسور هستند. این دستگاه برای فشرده سازی هوا و انواع مختلف گاز کاملا مناسب خواهد بود. گازهایی مانند نیتروژن، هیدروژن، دی اکسید کربن، هلیوم و گاز طبیعی توسط کمپرسور فشار قوی فشرده می شوند. کمپرسورهایی با ظرفیت کم، دارای شاسی و مخزن به صورت همزمان هستند. در کمپرسورهای ظرفیت بالا ساختار یکدست بوده و با نام کمپرسور فشار قوی پرتابل شناخته می شوند.

کمپرسور فشار قوی چگونه کار می‌کند؟

شاید این سوال در ذهن شما به وجود آمده باشد که نحوه کار کمپرسور فشار قوی چگونه است؟ کمپرسور فشار قوی در طی مراحل مختلفی هوا را فشرده می کند. در ابتدا فشرده سازی و خنک کردن انجام می شود. هوا از طریق فیلتر به دستگاه وارد شده و تا 300 بار درون کمپرسور فشرده می شود که این کار انرژی گرمایی زیادی تولید می کند.

برای کم کردن گرما و خنک کردن سیستم باید از خنک کننده هایی مانند اینترکولر درون دستگاه استفاده کرد. سپس به مرور هوای درون دستگاه فشرده تر شده و گرمای بیشتری تولید می کند. بعد از خنک شدن، هوا از جدا کننده رطوبت رد شده تا رطوبت موجود در آن گرفته شود. برای بار سوم هم فشرده سازی هوا انجام می شود تا هوایی کاملا فشرده تولید شود. مراحل خنک کنندگی و رطوبت گیری مثل مراحل قبل انجام می شود. در نهایت هوای فشرده شده آماده خروج از کمپرسور خواهد شد. با کمک شیر فشار برگشتی هوای درون کمپرسور تنظیم شده تا به تعادل برسد.

کاربرد کمپرسور فشار قوی

کاربرد کمپرسور فشار قوی

برای اینکه بدانید کاربرد کمپرسور فشار قوی چیست، باید با موارد استفاده آن آشنا شوید. کمپرسور فشار قوی در بخش های مختلف صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد. چند مورد از مهم ترین کاربردهای کمپرسور فشار قوی شامل موارد زیر است:

  • استفاده در غواصی
  • کمپرسور تولید ظروف پت
  • استفاده به عنوان کمپرسور پر کننده کپسول
  • استفاده در آتش نشانی، ریخته گری و کشتی رانی
  • استفاده به عنوان کمپرسور پینت بال و راه اندازی ژنراتور
  • کمپرسور به کار رفته در سند بلاست سنگ و گرانیت
  • جهت تست لوله و اتصالات
  • استفاده در خودروسازی و صنایع حساس

مهم ترین فاکتورهای موثر در قیمت کمپرسورهای فشار بالا

عوامل موثر بر قیمت کمپرسور فشار قوی چیست؟ فاکتورهای زیادی می توانند روی قیمت کمپرسور تاثیر داشته باشند. این عوامل عبارتند از:

  • میزان فشار کاری کمپرسور
  • کیفیت ساخت کمپرسور
  • نوع موتور متحرک به صورت الکتریکی یا احتراق داخلی
  • نوع مصرف و کاربردهای کمپرسور
  • سیستم انتقال قدرت تسمه ای یا کوپله مستقیم
  • برند و کشور سازنده کمپرسور فشار قوی

سخن پایانی

امروزه به دلیل گسترش استفاده از کمپرسور همه افراد می دانند که کمپرسور چیست و چه کاربردهایی در صنایع دارد. با توجه به میزان فشار مورد نیاز، نوع کمپرسور مشخص می شود. با به کار بردن کمپرسور مناسب در صنایع، کارها با سرعت و کیفیت بالاتری انجام می شوند. در خرید کمپرسور به کیفیت و عوامل موثر بر قیمت توجه داشته باشید.

من متخصص و پژوهشگر در زمینه هوای فشرده و انواع کمپرسور باد هستم و سعی می کنم تا جدیدترین و کارامدترین اطلاعات را در خصوص صنعت هوای فشرده با شما به اشتراک بگذارم.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا