بلاگ

آشنایی کامل با تست خازن کولر با مولتی متر + علائم خرابی خازن کولر

آپدیت شده در: 21 شهریور 1402
امتیاز شما به این مقاله:

اگر می دانید خازن چیست، احتمالا در موقع خراب شدن این قطعه به دنبال علت و عیب یابی آن هستید. خازن کولر به عنوان یک بخش تاثیر گذار در عملکرد موتور کولر است. خازن یکی از مهم ترین قطعات است که به هنگام خرابی باید مورد بررسی قرار گیرد. از بهترین روش ها، تست خازن کولر با مولتی متر است که به سادگی خراب یا سالم بودن خازن را مشخص می کند.

روش های عیب یابی قبل از تست خازن کولر با مولتی متر

قبل از تست با مولتی متر موارد زیر را مرحله به مرحله بررسی نمایید تا موفق به تست کردن و عیب یابی شوید:

ابتدا به موتور فن دقت کنید، اگر موتور فن روشن می شود اما کمپرسور روشن نمی شود، امکان دارد که خازن کولر خراب شده باشد. در صورتی که خرابی به این علت باشد به محض حرکت ترموستات در جهت عقربه های ساعت، موتور میل حرکت از خود نشان داده اما روشن نمی شود. به این حالت overload گفته می شود که به دلیل جریان اضافی است که کمپرسور در این حالت می کشد.

اگر کلید فن را روی کلیه حالت ها قرار دادید اما فن روشن نشد، این امر می تواند خرابی خازن کولر گازی باشد. در این حالت فورا کلید فن را خاموش کنید تا به موتور آسیبی وارد نشود.

نکته مهم: در حالت های گفته شده، فورا خازن را از مدار خارج کنید و از طریق تست خازن کولر با مولتی متر که در پایین توضیح داده می شود، تست را انجام دهید و در صورتی که درست نشد باید خازن کولر گازی را تعویض نمایید.

تست خازن کولر با مولتی متر چگونه انجام می شود؟

قبل از یادگیری تست خازن کولر با مولتی متر این موضوع را فراموش نکنید که این یک کار تخصصی است  و به دانش فنی نیاز دارد:

  • قبل از انجام هر کاری باید ایمنی را رعایت کنید به همین منظور کولر را خاموش کنید. برای اطمینان بیشتر بهتر است کلید مدار را نیز قطع کنید تا در حین کار از اتصال مجدد برق جلوگیری شود.
  • در مرحله بعد با استفاده از یک پیچ گوشتی و یا یک تیغه فلزی که حتما دسته عایق داشته باشد، برای اندازه گیری ولتاژ خازن ابتدا مدار را کوتاه کرده و ولتاژ باقی مانده در خازن را تخلیه کنید.
  • در مرحله باید یک یا هر دو پایه را کاملا ار مدار اصلی جدا کنید
  • در مرحله آخر، مقاومت های پایانه های خازن را به وسیله مولتی متر اندازه گیری کنید. اگر مولتی متر بی نهایت و یا مولتی متر عدد صفر را نشان دهد و هیچ صعوی به سمت بالا نباشد به این معنی است که خازن خراب است و باید این قطعه تعویض شود تا به دیگر قطعات کولر آسیب نرساند.

مراحل تعویض خازن کولر گازی

تست خازن

اگر تست خازن کولر با مولتی متر انجام شد و مشخص شد که خازن باید تعویض شود مراحل زیر را طی کنید:

  • ابتدا باید برق کولر گازی را از فیوز قطع کنید و خازن خراب را از کولر جدا کنید. خازن جدید را جایگزین کنید.
  • در محله بعد سیمی که از نقطه S کمپرسور به طرف خازن آمده است را به نقطه اتصال HERM خازن وصل کنید و سیم دیگر از سمت نول ترمینال ورودی دستگاه که از سمت خازن آمده است، به خازن متصل می شود.
  • سیمی که از سمت نقطه R کمپرسور به سمت خازن آمده را به نقطه S خازن وصل کنید.
  • در آخر یک سیم که از سمت فن به سمت خازن می آید که به نقطه اتصال فن در خازن است، متصل می شود.

نکته ای که باید توجه داشته باشید این است که در خازن های دو پایه خازن فن جدا است و به این معنی که دیگر نقطه FAN در آن ها وجود ندارد.

مزایا و معایب تست خازن کولر با مولتی متر

مولتی متر تست خازن با کمک ولتاژ دی سی (DC)  باتری انجام می شود. ال سی آر از بهترین دستگاه های تست ظرفیت خازن است. lcr هایی که دارای قابلیت انتخاب فرکانس تست هستند از دقت بالایی نیز برخوردارند. برای اندازه گیری خازن های الکترولیت با ظرفیت بالا، باید کمترین فرکانس و به عکس برای اندازه گیری خازن های ظرفیت پایین از بیشترین رنج فرکانسی استفاده کنید. با استفاده از مولتی متر به سادگی اتصال کوتاه و قطعی خازن ها قابل تشخیص است و نیازی به دستگاه تخصصی مانند خازن سنج ندارید.

نشانه ها و علائم خراب شدن خازن کولر چیست؟

هنگامی که خازن کولر خراب می شود، دارای علائم بسیاری است در زیر به مهم ترین موارد آن اشاره می شود:

نوسان ولتاژ ورودی به دستگاه: اگر ولتاژ ورودی به خازن از ولتاژ نامی و اسمی خازن بیشتر باشد، خرابی و آسیب به خازن کولر را به همراه دارد

افزایش دمای کارکرد کولر: در محیط گرمی که تهویه مناسب ندارد احتمال خراب شدن  حتی سوختن خازن کولر به شدت افزایش می یابد.

فرسودگی موتور کولر: به علت این که کولرها پی در پی روشن و خاموش می شوند، به تدریج با گذشت زمان کیفیت و کارایی موتور کاهش می یابد که همین امر باعث خرابی و آسیب زدن خازن کولر می شود.

کند شدن دور موتور: با روشن شدن کولر و شروع کار موتور در دورهای کند و تند، سیم پیچ کمکی و خازن و حتی سیم پیچ اصلی در مدار کولر قرار گرفته و سبب کارکرد موتور کولر با همان دور می شوند. بنابراین کند شدن دور موتور کولر به علت آسیب دیدن یا سوختن سیم پیچ راه اندز است.

تنظیم نبودن تسمه کولر: از دیگر علت های سوختن خازن کولر آبی، تنظیم نبودن تسمه کولر است. تنظیم نبودن تسمه باعث افزایش فشار به موتور کولر شده و حتی باعث سوختن خازن می شود.

در پایان تست خازن کولر با مولتی متر

در صورت این که نشانه ها و علائم خرابی خازن کولر مانند ترکیدگی، فرو رفتگی و یا برآمدگی در خازن مشخص نیست باید تست خازن کولر با مولتی متر را انجام دهید تا مشخص شود خازن در چه وضعیتی قرار دارد.

سوالات متداول

تست خازن کولر با مولتی متر را توضیح دهید؟

کولر را خاموش می کنیم. با استفاده از یک پیچ گوشتی عایق، برای اندازه گیری ولتاژ خازن ابتدا مدار را کوتاه می کنیم و ولتاژ باقی مانده در خازن را تخلیه می کنیم. یک یا هر دو پایه را کاملا از مدار اصلی جدا کنیم . مقاومت های پایانه های خازن را به وسیله مولتی متر اندازه گیری می کنیم. اگر مولتی متر بی نهایت و یا مولتی متر عدد صفر را نشان دهد را نشان دهد و هیچ صعوی به سمت بالا نباشد به این معنی است که خازن خراب است.

علائم و نشانه های خرابی خازن کولر چیست؟

از مهم ترین علائم، نوسان ولتاژ ورودی به دستگاه، افزایش دمای کارکرد کولر، فرسودگی موتور کولر، کند شدن دور موتور و تنظیم نبودن تسمه کولر می تواند باشد

من متخصص و پژوهشگر در زمینه هوای فشرده و انواع کمپرسور باد هستم و سعی می کنم تا جدیدترین و کارامدترین اطلاعات را در خصوص صنعت هوای فشرده با شما به اشتراک بگذارم.

نمایش بیشتر

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا