بلاگ

درمورد مانومتر چه می دانید؟

آپدیت شده در: 06 شهریور 1400
امتیاز شما به این مقاله:

مانومتر چیست؟ مانومتر نوعی وسیله اندازه گیری می باشد که جهت سنجش میزان فشار مورد استفاده قرار می گیرد. امروزه این دستگاه در موارد بسیاری مورد استفاده قرار می گیرد به همین جهت در سنسورهای مختلف، اندازه، مدل، متریال و با قیمت های متنوعی تولید و به بازار عرضه می شود.

در این مطلب سعی بر این شده تا شما را با کاربرد ها و مواردی که در هنگام خرید این دستگاه باید به آن ها توجه داشته باشید تا بتوانید مانومتر مورد نیاز خود را با بهترین کیفیت خریداری کنید آشنا کنیم. با ما همراه باشید. همچنین می توانید در سایت ایران کمپرسور در قسمت تبدیل واحد فشار مقدار موردنیاز خود را محاسبه کنید.

فشار چیست؟

فشار چیست

فشار P برابر مقدار نیرویی (F) است که بر واحد سطح (A) وارد می شود. معادله فشار در ریاضی به صورت زیر تعریف می شود:

P=F/A=mg/A

با توجه به اینکه نیرو و سطح هر دو کمیت های برداری هستند، فشار یک مقدار اسکالر یا عددی است. واحد فشار در دستگاه بین المللی SI پاسکال Pa است که برابر با یک نیوتن بر متر مربع است N/m2 . از دیگر واحدهای فشار متداول شامل موارد زیر می باشد:

  • بار
  • اتمسفر
  • پوند بر اینچ مربع
  • میلی متر آب
  • میلی متر جیوه

روش های اندازه گیری فشار چیست؟

روش های اندازه گیری فشار

شار مطلق

اگر در ظرفی مولکول نباشد فشار صفر می باشد. فشار مطلق در یک سیستم برابر با مجموع فشار گیج و اتمسفر است. به عبارت دیگر فشار مطلق به فشاری گفته می شود که در آن خلا کامل به عنوان مرجع اندازه‌گیری یا صفر مبنا درنظر گرفته می‌شود.

با توجه به متغیر بودن فشار اتمسفر در مکان های مختلف و تاثیرات آب و هوا، فشار مطلق یک سیستم در محیط های مختلف و متناسب با شرایط جوی، متفاوت است. در فشار مطلق، از واحد (paa (pascal’s absolute  یا psia (pounds per square inch absolute) استفاده می شود.

فشار گیج

فشار سنجش به فشاری گفته می شود که در آن فشار اتمسفر به عنوان مرجع اندازه‌گیری یا صفر مبنا درنظر گرفته می‌شود، از این نوع فشار برای فشار تایر ماشین و فشار خون استفاده می شود. واحد فشار گیج (pag (pascal’s guage یا psia (pounds per square inch guage) است. فشار گیج از اختلاف بین فشار اتمسفر و فشار مطلق حاصل می شود.

فشار تفاضلی یا اختلاف فشار

اختلاف فشار به صورت تفاوت فشار بین دو فرآیند متفاوت یا دو نقطه متفاوت از یک فرآیند تعریف می شود. اگرچه در بیشتر موارد تجهیزات اندازه گیری فشار مقادیر اختلاف فشار بین فرآیند و اتمسفر را اندازه می گیرند(فشار گیج) اما سنسور اختلاف فشار تفاوت فشار بین دو ورودی مجزا را اندازه گیری می کند. از این روش می توان برای حفظ فشار نسبی بین دو مخزن فشار استفاده کرد. در فشار دیفرانسیلی از واحد (pad (pascal’s differential  یا (psid (pounds per square inch differential استفاده می شود.

مانومتر چیست؟

مانومتر چیست

گیج یا مانومتر فشار نوعی وسیله اندازه گیری مکانیکی می باشد که جهت اندازه گیری فشار داخلی یا خلا در یک لوله یا سیستم به کار می رود و از آن برای تنظیم و متعادل سازی مایعات و گاز ها در یک سیستم استفاده می شود و بدون آن نصب و راه اندازی یا نگهداری سیستم ایمن نمی باشد.

در حالتی که فشار مرجع، خلا باشد مانومتر مقدار فشار مطلق را اندازه گیری می کند. در گیج فشار اگر عقربه صفر را نمایش دهد، فشار سیستم برابر با فشار اتمسفر است، اما صفر در مانومتر مطلق برابر با شرایط خلا است. با توجه به کاربرد گسترده این دستگاه، با سنسورهای مختلف، اندازه، مدل، متریال و با قیمت های متنوعی در بازار عرضه شده است.

کاربرد مانومترها چیست؟

مانومتر ها در موارد زیر مورد استفاده قرار می گیرند.

آزمایش نشتی

می‌توان با اندازه‌گیری افت فشار، نشتی سیستم را به دست آورد. روش‌های متداول برای این منظور، شامل موارد زیر می باشد:

  • مقایسه فشار سیستم با فشار سیستمی با نشتی معلوم و استفاده از این اختلاف فشار.
  • اندازه‌گیری فشار و بررسی تغییرات آن در طول یک بازه زمان.

بخوانید: کمپرسور آپاراتی

اندازه‌گیری فشار

اندازه گیری فشار یکی از کاربردهای اصلی سنسور های فشار می باشد که در مواردی از جمله تجهیزات هواشناسی، هواپیما، اتومبیل و سایر وسایلی که در آن‌ها فشار کارایی دارد از جمله کمپرسور های باد (کمپرسور پیستونی و…) به کار می‌رود.

اندازه‌گیری جریان

می‌توان با کمک اثر ونتوری و رابطه اش با فشار، جریان را اندازه گرفت. اختلاف فشار بین دو بخش یک تیوب نتوری (با قطرهای دهانه مختلف) اندازه‌گیری می‌شود. این اختلاف فشار، با سرعت جریان گذرنده از تیوب رابطه مستقیم دارد. از آنجا که این اختلاف فشار نسبتاً کوچک است سنسور فشار با بازه کم مورد استفاده قرار می گیرد.

اندازه‌گیری ارتفاع / عمق

می‌توان از سنسور فشار برای اندازه گیری ارتفاع سطح مایع استفاده کرد. معمولاً از این تکنیک برای اندازه‌گیری مکان جسم غوطه ور در آب (مانند غواص‌ها، زیر دریایی‌ها) و یا ارتفاع سطح مایع درون یک مخزن (مانند مایع داخل برج آب) استفاده می‌شود.

بخوانید: کمپرسور ساختمانی

اندازه‌گیری ارتفاع از سطح دریا

اندازه گیری ارتفاع سطح دریا

در هواپیما، موشک، ماهواره، بالن‌های هواشناسی و غیره که از رابطه بین تغییرات فشار با ارتفاع نسبت به سطح دریا استفاده می شود مانومتر مورد استفاده قرار می گیرد.

انواع مانومتر چیست؟

مانومتر یا همان گیج فشار در انواع مختلفی تولید و به بازار عرضه می گردند که شامل موارد زیر می باشند.

  1. گیج فشار خلاء
  2. گیج فشار منفی
  3. گیج فشار تست
  4. گیج فشار روغنی
  5. گیج فشار دیجیتال
  6. گیج فشار اکسیژن
  7. گیج فشار تفاضلی
  8. گیج فشار عقربه ای
  9. گیج فشار دیافراگمی

مواردی که در هنگام انتخاب مانومتر باید به آن ها توجه کرد

در هنگام خرید و سفارش گیج‌های فشار جهت انتخاب بهترین نوع آن باید موارد زیر مورد بررسی قرار گیرند.

  • دقت
  • برند مانومتر
  • محدوده اندازه‌گیری
  • قطر صفحه نمایش
  • نوع و سایز کانکشن
  • افقی یا عمودی بودن در نصب فشارسنج
  • کمیت برحسب(bar,psi,….)با توجه به نیاز
  • جنس فشارسنج که معمولا استیل یا برنجی است
  • مکان قرار گرفتن رزوه گیج فشار ( پشت گیج,زیر گیج)

نتیجه گیری

از مواردی که در بالا ذکر شد می توان نتیجه گرفت که فشار معادل نیرویی است که بر واحد سطح وارد می شود و یکی از وسایلی که برای اندازه گیری آن مورد استفاده قرار می گیرد مانومتر یا گیج فشار می باشد. مانومتر از ویژگی هایی برخوردار می باشد که در هنگام خرید باید آن ها را مورد بررسی قرار داد تا از کیفیت آن اطمینان حاصل شود. شما می توانید با مشاوره تیم مجرب ایران کمپرسور مانومتر مورد نیاز خود را با بهترین کیفیت خریداری نمایید.


مانومتر چیست؟

مانومتر نوعی وسیله اندازه گیری می باشد که جهت سنجش میزان فشار مورد استفاده قرار می گیرد. امروزه این دستگاه در موارد بسیاری مورد استفاده قرار می گیرد

انواع مانومتر چیست؟

مانومتر یا همان گیج فشار در انواع مختلفی تولید و به بازار عرضه می گردند که شامل: گیج فشار خلاء،گیج فشار منفی و… می باشد.

نمایش بیشتر

‫11 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا