کمپرسور

کمپرسور باد ساختمانی

3/5 - (2 امتیاز)

کمپرسور باد یا همان کمپرسور هوا یکی از دستگاه های بسیار پرکاربرد است. همانطور که از تاریخچه کمپرسور باد مطلع هستید، کمپرسور های باد قدمت زیادی دارند که در زمینه های مختلف نقش مهمی ایفا می کند. فعالیت اصلی این دستگاه متراکم سازی هوا است.

در واقع هوا را درون خودش می کشد و با فشار بالاتر در اختیار شما قرار می دهد. این دستگاه در مدل ها و ظرفیت های متفاوت تولید می شود. بنابراین برای تهیه آن حتماً به مدل و گنجایش مخزن توجه ویژه داشته باشید.

اگر تمایل به مشاهده قیمت کمپرسور و یا اطلاعاتی در مورد نحوه عملکرد و انواع کمپرسور باد ساختمانی بیشتر بدانید در ادامه همراه ما باشید.

نحوه کار کمپرسور باد ساختمانی

نحوه کار کمپرسور باد

نحوه عملکرد کمپرسور هوا چگونه است؟ این دستگاه به عنوان یک دستگاه مکانیکی با صرف انرژی مکانیکی هوا را به درون خودش می کشد و بعد از متراکم کردن آن شاهد افزایش دمای سیال خواهید بود. به همین خاطر، لازم است با کمک خنک کننده گاز خروجی با دمای پایین تر تحویل داده شود.

انتخاب کمپرسور باد بر اساس نیاز

کاربرد کمپرسور در صنایع مختلف متفاوت است. با توجه به عملکرد آن می‌توان از این دستگاه برای رفع نیازها و کارکردهای متفاوت استفاده کرد. اما به طور کلی، تمام کمپرسورها یک کار انجام می دهند و آن هم فشرده سازی گاز است. اما با توجه به نحوه فرایند متراکم سازی و سرعت و  عملکرد این دستگاه شاهد انواع کمپرسور در بازار هستیم.

اگر انتخاب یک کمپرسور متناسب با نیاز شما، برایتان دشوار است می توانید مقاله راهنمای خرید کمپرسور باد را مطالعه کنید و بدون مشکل کمپرسور مورد نظر خود را انتخاب کنید.

لازم به ذکر است که کمپرسور باد ساختمانی دارای چند مدل مااند سایر کمپرسورها می باشد که تنها در این مقاله به معرفی مدل های ساختمانی خواهیم پرداخت. کمپرسور های ساختمانی شامل:

  • کمپرسور باد اسکرو
  • کمپرسور باد سیلندری
  • کمپرسور باد تسمه ای
  • کمپرسور باد فشار قوی

می شوند که در این مقاله به آن ها پرداخته ایم.

کمپرسور باد اسکرو

کمپرسور باد اسکرو از دو مدل مارپیچ یا حلزونی که به صورت نر و ماده انتخاب شده است تشکیل می شود. هوا به محض ورود داخل دستگاه در قسمت مارپیچ یا دوران مارپیچ ها گیر می افتد و در ادامه مسیر فشرده سازی می شود و از انتهای این قسمت خارج می گردد. مدل باد اکسترو به دو نوع روغنی و بدون روغنی تقسیم می شود. در مدل روغنی با تزریق روغن به همراه استهلاک قطعات کاسته شده و افزایش عمر دستگاه را به دنبال دارد و در آخر هوای چرب شده  با عبور از فیلتر به صورت فشرده شده تحویل داده می شود.

مدل بدون روغن باد اسکرو هوای کاملا پاکیزه و تمیز و بدون هیچ روغن تولید می شود که برای صنایع خاصی کاربرد دارد. اما استهلاک این مدل نسبت به مدل روغنی بیشتر است.

کمپرسور باد سیلندری (رفت و برگشتی)

کمپرسور باد سیلندری (رفت و برگشتی)

کمپرسور باد سیلندری همانطور که از نامش مشخص است به صورت حرکت رفت و برگشتی فعالیت خود را انجام می‌دهد. در ابتدای کار هر دو سوپاپ بسته است و حرکت به سمت پایین با کاهش فشار سیلندر موجب باز شدن سوپاپ ساکشن می شود و هنگام وارد شدن گاز به سیلندر پیستون به سمت بالا حرکت می کند و به خاطر بسته بودن سوپاپ ها فشار هوا بالا می رود و در آخر گاز فشرده شده خارج می شود.

این مدل کمپرسور باد خانگی به صورت تک و دو مرحله ای با توجه به تعداد فرایند تراکم طراحی و ساخته شده است.

کمپرسور باد تسمه ای

کمپرسور باد تسمه ای یا سایلنت به کمپرسور هایی گفته می شود که هنگام شروع فعالیت نویز کمتری تولید می کند. دلیل اصلی این ویژگی اصطکاک قطعات و ضربات است. باز صدای تولیدی برای این کمپرسور در محدوده 40 ال ۹۰ دسیبل قرار دارد. براش مشاهده کمپرسور باد تسمه ای کلیک کنید. می توانید برای تعمیر پمپ باد خود به مقاله مربوطه مراجعه کنید.

کمپرسور باد فشار قوی (مخصوص کارخانه های بسته بندی)

کمپرسور باد فشار قوی (مخصوص کارخانه های بسته بندی)

این مدل کمپرسور برای کارخانه های مخصوص بسته بندی و تولید بطری آب بسیار مناسب است و فشار آن حدود ۳۰ الی ۴۰ بار می رسد. ساختار کمپرسور باد فشار قوی شامل پیستون و سیلندر است که با کمک سوپاپ های فشار باد بسیار بالایی برای مصارف مختلف کارخانه و صنعتی ایجاد می شود.

کاربرد کمپرسور باد در زمینه های صنعتی و غیرصنعتی

کاربرد کمپرسور باد بسیار گسترده است و در زمینه های مختلف صنعتی و غیرصنعتی استفاده می شود. امروزه این دستگاه به صورت کاملا پیشرفته طراحی و ساخته می شود و به همین دلیل موجب استفاده بیشتر آن شده است. کمپرسور باد خانگی به منظور مصارف خانگی برای باد کردن تیوب، تایرها، توپ، جاروبرقی، یخچال استفاده می شود و در صنایع هم به منظور جابجایی اجزای مکانیکی کاربرد دارد. به عنوان مثال، باز کردن اتوبوس های بزرگ.

همچنین در صنایع بزرگ خودروسازی، معادن و پتروشیمی از کمپرسور صنعتی استفاده های بسیاری می شود و نبود آن می‌تواند خطر بزرگی برای این صنایع به حساب آید. همچنین کمپرسور اویل فری یکی از معروف ترین کمپرسورهای موجود در بازار می باشد که می توانید در مقاله کارکرد کمپرسور اسکرو اویل فری اطلاعات بیشتری از این پمپ باد بدست آورید.

کمپرسور باد خانگی

کمپرسورهای کوچک خانگی یکی از پر مصرف ترین نوع کمپرسورها است که به خاطر داشتن مخزن کوچک، حجم کمتر و وزن سبکتر به راحتی قابل جابجایی است و در زمینه های مختلف مانند باد کردن استخر، اسباب بازی کودکان، باد کردن لاستیک خودرو یا برای مصارف شغلی مانند نصب کابینت و قرنیز پارکت های چوبی، نقاشی ساختمان، دیوار نویسی کاربرد دارد. این مدل کمپرسور از مخزن حدود ۳ لیتر در بازار موجود است تا مخزن های حاوی ۵۰ لیتری و حتی بالاتر که با توجه به نوع کاربرد به راحتی قابل خریداری است.

همانطور که خواندید، کمپرسورهای خانگی از کمپرسورهای کوچیک می باشند که پر مصرف هستند. اما با وجود مصرف بالا بسیار کاربردهای مختلفی دارد که می توانید در مقاله پمپ باد کوچک کاربردهای متنوع این کمپرسور را بخوانید.

راهنمای خرید کمپرسور باد ساختمانی

راهنمای خرید کمپرسور باد ساختمانی

علاوه بر مقاله ای جامع در ارتباط با راهنمای خرید کمپرسور باد، در این قسمت هم راهنمای کوتاهی از خرید کمپرسور باد ساختمانی برای شما آورده شده است. برای خرید کمپرسور با توجه به نیاز خود نکات زیر را در نظر بگیرید:

  • برای تهیه کمپرسور باد ساختمانی به چه فشار کاری نیاز دارید؟ هر کدام از کمپرسورها در یک محدوده فشار کار می کند. به عنوان مثال، محدوده فشاری کمپرسور پیستونی تک مرحله حدود ۱۵۰ psi-e است.
  • دیگر نکته ای که باید هنگام خرید کمپرسور دقت داشته باشید مخزن آن است. اگر تصمیم دارید برای مدت زمان کوتاهی از کمپرسور استفاده کنید انتخاب مخزن کوچک کفایت می کند. اما هر چقدر مدت زمان استفاده شما بیشتر شود حجم‌ مخزن نیز باید بیشتر باشد.
  • انتخاب قدرت اسب بخار کمپرسور باد ساختمانی هم بسیار مهم است و این علم بیانگر توان دستگاه است. دقت داشته باشید کمپرسور مورد نیاز شما باید پرتابل داشته باشد یا خیر. برای در نظر گرفتن این ویژگی حتما شرایط کاری خود را بررسی کنید.
  • یکی دیگر از نکات فنی هنگام خرید کمپرسور باد توجه جریان حجمی است.

کمپرسور یخچالی ، مفید و شگفت انگیز!

نتیجه گیری

کمپرسور باد ساختمانی با کاربردهای متنوع و نحوه عملکرد آن به کمک هوای فشرده هرگز با دیگر ابزارها و دستگاه ها قابل مقایسه نیست. دلیل پرطرفدار بودن آن مصرف کمتر، انرژی استهلاک ناچیز و هزینه تعمیر پایین‌ تر است. همچنین نگهداری و ایمنی آن نسبت به دیگر دستگاه ها بسیار ساده تر است.

شما می توانید با تهیه این دستگاه نتایج اثر بخشی از آن در طولانی مدت مشاهده کنید. این مقاله توسط ایران کمپرسور تهیه شده است و شما می توانید نظرات خود را با کاربران دیگر به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول

کمپرسور باد ساختمانی چه انواعی دارد؟

کمپرسور ساختمانی انواع مختلفی دارد که می توان به کمپرسور اسکرو، فشار قوی و تسمه ای اشاره کرد که می توانید در مقاله بیشتر با آن ها آشنا شوید.

نحوه کارکرد کمپرسور ساختمانی

این کمپرسور به عنوان یک دستگاه مکانیکی با صرف انرژی مکانیکی هوا را به درون خودش می کشد و بعد از متراکم کردن آن شاهد افزایش دمای سیال خواهید بود.

من متخصص و پژوهشگر در زمینه هوای فشرده و انواع کمپرسور باد هستم و سعی می کنم تا جدیدترین و کارامدترین اطلاعات را در خصوص صنعت هوای فشرده با شما به اشتراک بگذارم.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫11 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا