بلاگ

کمپرسور اسکرو چیست؟ انواع + اجزای تشکیل دهنده و نحوه کار

آپدیت شده در: 09 آذر 1402
5/5 - (1 امتیاز)

کمپرسور اسکرو یکی از ابزارهای پیشرفته است که کاربرد بسیاری در صنعت دارد و می توان از آن به عنوان کمپرسور کولر گازی نیز استفاده کرد، که عملکرد خاص خود را دارد. این کمپرسور برای تامین هوای فشرده بیش از ۱۰۰۰ لیتر بر دقیقه مورد استفاده قرار می گیرد. ویژگی خوب کمپرسور باد اسکرو صدای کم و قابلیت کارکرد مداوم و بدون وقفه است. همچنین برخورداری از سیستم کنترل plc از دیگر ویژگی های خوب کمپرسور هوا اسکرو می باشد.

کمپرسور باد اسکرو در واقع در تمامی صنایع با هوای متراکم و فشرده کار می‌کند و نقش اصلی در این زمینه دارد. کمپرسورهای اسکرو جزو دسته کمپرسورهای جابه‌جایی مثبت هستند و این مدل دارای کارکرد بالا، کاهش هزینه کاری و قابلیت اطمینان با سادگی در نصب و ارائه خدمات است.

کمپرسور اسکرو چیست؟

کمپرسور اسکرو چیست؟

پمپ باد اسکرو نوعی کمپرسور جابجایی مثبت است که از ساختار چرخشی برای متراکم کردن هوا استفاده می‌کند. کمپرسور باد اسکرو معمولا در جایی که نیاز به حجم هوای فشرده زیادی باشد، مانند چکش های بادی، و دیگر کمپرسور ها مثل کمپرسور های پیستونی جوابگوی آن نباشد استفاده می‌شود.

از دیگر این کمپرسورها، کمپرسور پیچشی، روتاری و حلزونی نیز می‌باشد. پس هر کجا این نام‌ها را شنیدید جای تعجب نیست و باید با آن‌ها کامل آشنا باشید. علت این نام‌گذاری‌ها را می‌توان برای آن دانست که کمپرسورهای اسکرو امروزه در اشکال حلزونی بیشتر توسعه داده شده‌اند و برای همین آن‌ها به این نام نیز معروفند.

از ویژگی‌های بارز این کمپرسورها نداشتن سوپاپ است که باعث می‌شود هیچ نیروی مکانیکی که باعث ایجاد عدم تعادل می‌شود به کار گرفته نشود و وارد نشود. بر یاتاقان این نوع کمپرسور نیروی محوری فعالی که به اختلاف فشار بین ورودی و خروجی بستگی دارد وارد می‌شود و در آن جریان پیدا می‌کند. کمپرسورهای اسکرو دارای شیرهای حلقه‌ای کربنی بدون پوشش هستند و این عمل به خنک‌سازی آن‌ها کمک می‌کند. وجود این شیرها در این نوع کمپرسور جلوی ورود روغن به داخل جریان هوای واحد فشرده‌سازی را می‌گیرد.

در کمپرسورهای اسکرو معمولا به دو روش نیرو از الکتروموتور به هواساز انتقال می یابد، یا انتقال به وسیله تسمه یا به صورت کوپل مستقیم هواساز به الکتروموتور. در طراحی این نوع از کمپرسورها از حرکت دورانی دو رزوه نر و ماده و در دو جهت مخالف استفاده می شود که این حرکت سبب بالا رفتن فشار و دمای گاز شده و فشار مورد نیاز را تامین می کند.

ساختمان طراحی شده کمپرسورهای اسکرو چندان پیچیده نیست و تعداد قطعات متحرک آن نسبت به دیگر کمپرسورهای صنعتی بسیار کمتر می باشد. درباره نحوه کار کمپرسور باد اسکرو می توان این گونه بیان کرد که عمل مکش گاز و فشرده سازی آن در پمپ باد اسکرو به کمک دوران دو مارپیچ (رزوه) انجام می شود.

کمپرسور باد اسکرو در طراحی بسته با هرمتیک، نیمه‌بسته یا کمپرسور سمی هرمتیک باز تولید می‌شوند و در سردخانه ها و تهویه مطبوع کاربرد زیادی دارند. میزان نسبت تراکمی پمپ باد اسکرو به طول روتر و زاویه حلزونی در کمپرسور بستگی دارد.

کمپرسور هوا اسکرو یکی از ابزارهای پیشرفته است که کاربرد بسیاری در صنعت دارد و می توان از آن به عنوان کمپرسور کولر گازی نیز استفاده کرد، که عملکرد خاص خود را دارد. این کمپرسور برای تامین هوای فشرده بیش از ۱۰۰۰ لیتر بر دقیقه مورد استفاده قرار می گیرد. ویژگی خوب این پمپ باد صدای کم و قابلیت کارکرد مداوم و بدون وقفه است. همچنین برخورداری از سیستم کنترل plc از دیگر ویژگی های خوب کمپرسور باد اسکرو می باشد.

انواع کمپرسور باد اسکرو چیست؟

کمپرسور اسکرو با روغن

این مدل کمپرسور همانطور که از نامش پیداست برای کارکردن به روغن احتیاج دارد تا بتواند نتیجه‌ای مثبت و درست داشته باشد. در این مدل مقداری روغن برای شروع کار کمپرسور به محفظه فشرده‌ساز هوا در کمپرسور اسکرو تزریق می‌شود و عمل فشرده‌سازی هوا در همین محفظه انجام می‌شود. روغن تزریق شده به کمپرسور به دلیل جلوگیری از خوردگی، آسیب دیدن روتورها و عملکرد روان کمپرسور انجام می‌شود.

البته این را در نظر داشته باشید که هوای خارج شده از کمپرسور در نهایت بدون روغن و پاکیزه است چون در طی انجام فرآیند روغن این کمپرسور توسط جداکننده‌های روغن جدا می‌شود، البته باید بدانید که 99درصد از روغن به کار رفته در محفظه داخلی کمپرسور باقی می‌ماند و مقدار خیلی ناچیزی از روغن آن از فیلتر عبور می‌کند و از کمپرسور خارج می‌شود. از این نوع کمپرسور در صنایع غذایی و بهداشتی به دلیل احتمال نشتی روغن استفاده نمی‌شود.

کمپرسور اسکرو بدون روغن

این مدل‌ها نیز همانطور که از نامشان پیداست بدون نیاز به روغن یا هر ماده چرب‌کننده‌ای توانایی این را دارند به راحتی کار کنند. روترها در کمپرسور اسکرو بدون روغن دارای جنس مقاوم‌تر و بهتری هستند. این روترها هنگام چرخش هیچ برخوردی با یکدیگر ندارند با اینکه فاصله بین دو روتر به کار رفته در کمپرسور خیلی کم است اما به گونه‌ای طراحی شده که برخورد ندارند.

قیمت این نوع از کمپرسورها بسیار بالاست به دلیل اینکه طراحی آن زمان و انرژی و همین‌طور هزینه بیشتری را می‌برد. پس اگر قیمت برای شما مهم و مطرح است می‌توانید از مدل پمپ باد اسکرو با روغن استفاده کنید چون قیمت‌های آن نسبت به این مدل پایین‌تر است. در کلیه صنایع قابل استفاده می‌باشند و به دلیل خشک و بدون روغن بودن محدودیتی ایجاد نمی‌کنند.

نحوه کار کمپرسور اسکرو چگونه است؟

سیستم کارکرد اصلی این کمپرسورها به روغن آنها بستگی دارد که در ادامه توضیح می دهیم که این به چه معناست؟ در این مرحله لازم است که هوا از فیلتر های مربوطه عبور کند و وارد قسمت هواساز کمپرسور باد اسکرو بشود. سپس در مرحله بعد هواساز وظیفه متراکم کردن هوا و فشرده سازی آن را باید به خوبی انجام دهد.

در مرحله سوم مرحله نهایی هوای فشرده شده و همراه کمی روغن خارج میشود، روغن داخل هوا توسط فیلتری خاص کاملاً جدا سازی می شود پس در این رابطه هیچ نگرانی نداشته باشید.

در واقع در مرحله چهارم هوا و روغنی که وارد مخزنه سپراتور شده اند، بر اساس قوانین فیزیک و شیمی که نشان می دهد وزن روغن از هوا بیشتر است، جداسازی به صورت کاملاً مهندسی شده انجام می شود. در این قسمت هوا کاملا دمای بالایی دارد که برای استفاده مناسب نیست پس باید به رادیاتور برود و دمای آن تا میزان لازم کاهش پیدا کند.

اجزای تشکیل دهنده کمپرسور هوا اسکرو چیست؟

به صورت کلی هوا از درون مکنده یا همان هواساز وارد دستگاه می‌شود که این مکنده یا هواساز دارای یک فیلتر است که می تواند مانع از ورود غبار و گرد و خاک شود. چرا که گرد و خاک و غبار می‌تواند به دستگاه و عمل کرد آن آسیب جدی وارد کنند. پس بهتر است به صورت مداوم به فکر تعویض فیلتر و یا تمیز کردن آن باشید.

همچنین در کمپرسور اسکرو یک کنترل کننده ورودی هوا به هواساز وجود دارد که وظیفه آن کنترل ورود و یا عدم ورود هوا به داخل دستگاه می باشد که نقش بسیار مهمی در عملکرد صحیح دستگاه دارد. این شیر وظیفه اصلی اش این است که مسیر ورود هوا به داخل کمپرسور را باز کند در غیر این صورت در شرایط خاص این دستگاه شیر ورود را می بندد. البته در نظر بگیرید اگر شیر ورودی بسته باشد بقیه دستگاه ها و اجزا های داخل کمپرسور در حال چرخش و انجام فعالیت خود هستند.

در قسمت بعد از اجزای مختلفی تشکیل شده است و وظیفه این را دارد که هوا را متراکم می کند سپس آن را به بخش جداسازی روغن و هوا هدایت کند. در مرحله بعد از جداسازی هوا و روغن باید هوا وارد یک رادیاتور بشود که دمای آن تا میزان لازم کاهش پیدا کند.

تفاوت های اصلی بین خرید کمپرسور باد اسکرو درجه یک و درجه دو یکی از سوالات متداول که در این زمینه همیشه از من پرسیده می شود این است که آیا خرید کمپرسور اسکرو بسته به نوع مارک و برند سازنده، تفاوت خاصی در عملکرد دارد؟ در نظر بگیرید که تمامی برند های سازنده این نوع کمپرسور در جهان شرکت های بسیار معتبری هستند که دارای استانداردهای لازم در زمینه ی ساخت و ارائه این نوع کمپرسور هستند.

کاربرد استفاده از کمپرسور باد اسکرو چیست؟

از این کمپرسور در صنایع مختلفی مانند صنایع غذایی، دارویی و بهداشتی استفاده می‌شود. مصارف این کمپرسور در صنایع می‌باشد و می‌توان گفت برای مصارف غیرصنعتی اصلا کاربردی ندارد. کمپرسورهای باد اسکرو اصولا جایگزینی برای کمپرسورهای پیستونی می‌باشند.

این مدل برای استفاده در مواردی که حجم زیادی از فشار قوی لازم است بسیار کارایی دارد. از جمله کاربردهای آن می‌توان به استفاده در تولیدات صنعتی، تجهیزات پزشکی و ابزارهای پرقدرت بادی مانند چکش‌ها و آچارهای بادی اشاره کرد. اگر عملی که می‌خواهید انجام دهید به فشار هوای مدام نیاز دارد می‌توانید از این کمپرسور قدرتمند استفاده کنید.

کاربردهای مختلف آن که شاید برای شما هم جالب باشد و حتی خیلی از شما آن را نمی‌دانید می‌تواند شامل: استفاده از کمپرسور هوا اسکرو برای صنایع مختلف مثلا اگر نوشابه قوطی می‌نوشید یا در ماشین رانندگی می‌کنید یا حتی مجله می‌خوانید در تمامی این موارد از مدل‌های مختلف این پمپ باد استفاده شده است.

در صنعت خودروسازی نیز استفاده فراوان دارد مثلا خودروسازان برای فرآیند تولید از آن بهره می‌گیرند و غیر از آن برای قالب‌سازی، ایجاد برش و حتی نقاشی بخش‌های مختلف خودرو کاربرد دارد و مورد استفاده قرار می‌گیرد. در تمامی این فرآیندها هوای پرفشار برای انجام آن لازم است که توسط کمپرسور باد اسکرو تهیه می‌شود و مورد استفاده قرار می‌گیرد. استفاده از آن در بطری‌سازی و بسته‌بندی. به طورکلی در هر موردی که نیاز باشد از هوای فشرده استفاده شود کمپرسور باد اسکرو در آن نقش دارد.

استفاده در تولید عروسک، برای تولید عروسک از نیروی باد حاصل از کمپرسور هوا اسکرو استفاده می‌شود. غیر از عروسک‌ها می‌توانید ماشین‌های اسباب‌بازی یا خانه‌سازی را نیز در نظر بگیرید. استفاده از آن در تولید تجهیزات کامپیوتری و الکتریکی مثلا اگر شما به لپ‌تاپ‌ها نگاه کنید متوجه می‌شوید در ساخت تمامی قطعات آن از برش‌هایی روی مواد خام استفاده شده است و قطعا نیروی کافی برای این برش‌ها توسط کمپرسور اسکرو بدست آمده است.

مزایای کمپرسور باد اسکرو صنعتی

مزایای کمپرسور باد اسکرو

از مزایای استفاده از پمپ باد اسکرو به شرح زیر است:

  • راندمان 25 الی 30 درصدی در مصرف انرژی
  • استفاده از قطعات استاتیک در کمپرسور اسکرو باعث پایین آمدن استهلاک آن می‌شود.
  • سیستم کنترل کیفیت کمپرسور اسکرو به صورت خطی است
  • قابلیت تزریق روغن برای کنترل دمای گاز خروجی

معایب خرید کمپرسور باد اسکرو

از معایب استفاده از پمپ باد اسکرو به شرح زیر است:

  • قیمت بالاتر نسبت به دیگر کمپرسور ها
  • برای ظرفیت های کمتر از 20 تن غیرقایل طراحی می‌باشند
  • هزینه نگهداری آن ها زیاد است

معروفترین شرکت های تولید کننده کمپرسور اسکرو کدام است؟

از جمله شرکت های سازنده این کمپرسور:

  • روتور کُمپ (ROTORCOMP) ساخت کشور آلمان
  • ترمومکانیکال(TMC) ساخت کشور ایتالیا
  • اِرزِن (AERZEN) ساخت کشور آلمان
  • وی اِم سی (VMC) ساخت کشور ایتالیا

این شرکت های اروپایی در حال حاضر بهترین سازنده کمپرسور باد اسکرو شناخته می‌شوند. اگر در این زمینه نیاز به مشورت دارید می توانید با کارشناسان ما تماس بگیرید تا شما را در این زمینه راهنمایی کنند.

چرا باید اقدام به خرید کمپرسور باد اسکرو صنعتی بکنیم؟

این پمپ باد صدای بسیار کمی دارد و شاید مهمترین و بهترین ویژگی که آن را خاص می‌کند این باشد که این کمپرسور می‌تواند به صورت ۲۴ ساعته و بدون هیچ وقفه ای فعالیت کند. همچنین اگر بخواهیم به قابلیت ها و ویژگی های مثبت این نوع از کمپرسور باد اضافه کنیم می‌توانیم از سیستم کنترل plc نام ببریم. پس با توجه به ویژگی های این پمپ باد می توانید به راحتی با توجه به نیاز خودتان اقدام به خرید کمپرسور باد صنعتی اسکرو نمایید.

در آخر آشنایی با کمپرسور باد اسکرو

کمپرسور اسکرو نسبت به کمپرسورهای روتاری و پیستونی از عملکرد بهتری برخوردار می باشد. افزایش بهره‌ وری، میزان لرزش کمتر، تولید هوای باکیفیت‌ بهتر و امکان تولید حجم بیشتر هوا از جمله مزیت های پمپ باد اسکرو به شمار می روند. به همین علت در صنایع بزرگ از کمپرسورهای اسکرو استفاده می شود، اما همچنان به علت هزینه های بسیار برای نگهداری و طراحی آن، استفاده از این کمپرسور برای ظرفیت های پایین توصیه نمی شود .

کمپرسورها و پمپ ها در دنیای امروز و صنعت بسیار مهم هستند پس بهتر است در این زمینه از شرکت های معتبر خرید کنید تا با خدمات پس از فروش آن ها بتوانید از خرید خود راضی باشید. شما می توانید نظرات خود را با ما و سایر افراد در قسمت نظرات به اشتراک بگذارید.


سوالات متداول

کمپرسور باد اسکرو چیست؟

این دستگاه نوعی کمپرسور جابجایی مثبت است که از ساختار چرخشی برای متراکم کردن هوا استفاده می‌کند. نوعی از کمپرسورهای باد که پرکاربرد و بسیار شناخته شده است کمپرسور باد اسکرو می‌باشد. این کمپرسور نوعی پمپ باد تعمیرگاهی است که به آن کمپرسور تولید هوای فشرده پیستونی نیز می‎گویند.

چند مدل کمپرسور اسکرو داریم؟

کمپرسور باد اسکرو دارای 2 مدل نیز می باشد که شامل : کمپرسور  باد اسکرو با روغن، کمپرسور باد اسکرو بدون روغن نیز می باشد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫11 دیدگاه ها

  1. لطفا آدرستون رو برای بنده ارسال کنینم چجوری باهاتون ارتباط بر قرار کنم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا