کمپرسور

معرفی 0 تا 100 کمپرسور سمی هرمتیک

امتیاز شما به این مقاله:

یکی از محبوب ترین انواع کمپرسور، کمپرسور سمی هرمتیک می باشد. یکی از گازها زمانی که تحت  فشار قرار می گیرند متراکم می شوند و خاصیت های جدید را پیدا خواهند کرد. این خاصیت در بسیاری از صنایع مورد استفاده قرار می گیرد. به دستگاهی که باعث می شود گاز به حالت متراکم و فشرده تبدیل شود، کمپرسور می گویند.

سیستم های تبرید تراکمی با متراکم کردن یا فشرده سازی گاز، عمل خنک سازی را انجام می دهند. کمپرسور در این سیستم تبریدی نقش فشرده سازی را بر عهده دارد.

کمپرسورها در واقع بر حسب طراحی به سه دسته کلی تقسیم می شوند که شامل کمپرسور هرمتیک یا بسته، کمپرسور سمی هرمتیک یا نیمه بسته و باز. اگر می خواهید درباره معرفی 0 تا 100 کمپرسور سمی هرمتیک اطلاعاتی را کسب کنید تا پایان با ما همراه باشید.

کمپرسور چیست؟

با توجه به اطلاعات قبلی که در اختیار دارید، کمپرسور چیست؟ در سیستم تبرید تراکمی، یک گاز مبرد با تغییر فاز حرارت را جذب کرده و به بیرون دفع می کند این عمل توسط چهار دستگاه اصلی صورت می گیرد. اواپراتور، شیر انبساط، کندانسور و کمپرسور که فشار مبرد را افزایش می دهد. در هر دوره کمپرسور با افزایش فشار مبرد نیروی کافی برای حرکت در سیکل را تأمین می کند، با افزایش فشار دمای تقطیر مبرد افزایش پیدا می کند تا مبرد بتواند در دمای محیط مایع شود.

ساختار هر کمپرسور به دو قسمت اصلی تقسیم شده است. این دو قسمت شامل موتور الکتریکی است که انرژی برق را به حرکت تبدیل می کند و تجهیزات مکانیکی عمل فشرده سازی را انجام می دهند. اما باید به این نکته توجه کنید که با توجه  به نوع قطعات روش کار متفاوت می باشد. موتور و تجهیزات مکانیکی، می توانند به سه شکل به هم مرتبط باشند.

نوع اول در یک محفظه بسته که به آن کمپرسور بسته یا هرمتیک گفته می شود. نوع دوم به صورت جدا از هم که توسط شفت به هم متصل می شوند که به آن کمپرسور باز می گویند و حد وسط این دو که به آن کمپرسور نیمه باز یا کمپرسور سمی هرمتیک می گویند.

مزایای کمپرسور هرمتیک

مزایا کمپرسور سمی هرمتیک

دلیل محبوبیت کمپرسورهای هرمتیک در سیستم های برودتی خانگی به شرح زیر است :

  • جابه جایی آن ها بسیار آسان است و تمام قطعات در داخل یک محفظه قرار دارند. برای جابه جایی فقط کافی است اتصالات را قطع کنید و به راحتی کمپرسور را جابه جا کنید. بر خلاف مدل های باز دیگر نیازی به جداکردن قطعات و دوباره سرهم کردن آن ها نیست.
  • در بیشتر دستگاه های برودتی که از کمپرسور هرمتیک استفاده می کنند، کندانسور و کمپرسور در یک پکیج قرار دارند که این عامل باعث می شود حمل ونقل و نصب آن ها بسیار راحت تر باشد.
  • هیچ اتصال شفت خارجی وجود ندارد، استهلاک بسیار کمتر است و تعمیر و نگهداری این کمپرسورها آسان می باشد.
  • سیستم روغن کاری و روان کاری بسیار ساده است، فقط کافی است از منفذ مخصوص مقدار مشخصی روغن در آن ها ریخته شود و نیازی به روانکاری های خارجی نیست.
  • طول عمر کمپرسورهای هرمتیک بسیار بالا است.
  • احتمال نشت مبرد در آن ها وجود ندارد.

معایب کمپرسور هرمتیک

در مقابل مزایایی که کمپرسور های هرمتیک دارند، معایبی نیز وجود دارد. از مهم ترین معایب کمپرسورهای هرمتیک این است که درصورتی که موتور کمپرسور بسوزد ، هرچند قطعات سالم باشند، باید کمپرسور تعویض شود و در صورت آسیب دیدن قطعات مکانیکی با وجود سالم بودن سیم پیچ باید کمپرسور تعویض شود.

اما در کمپرسورهای باز این مشکل وجود ندارد و به راحتی این امکان وجود دارد که قسمت های آسیب دیده را تعویض کنید و دیگر نیازی به تعویض کل دستگاه نیست در نتیجه هزینه کمتری را متحمل می شوید. اما می توانید اطلاعات زیادی در ارتباط با تعمیر پمپ باد و حل مشکل کمپرسور خود بدست آورید.

کمپرسور سمی هرمتیک

کمپرسور سمی هرمتیک چیست

در کمپرسور سمی هرمتیک مانند کمپرسورهای باز، قسمت موتور الکتریکی وظیفه تبدیل انرژی الکتریکی به حرکت را بر عهده دارد که جدا از قسمت فشرده سازی قرار دارد. این دو بخش با شفت به یکدیگر وصل می شوند اما کمپرسورهای نیمه بسته مانند کمپرسورهای بسته در یک محفظه قرار می گیرند.

جریان برق باعث گردش موتور الکتریکی کمپرسور می شود و این دوران با شفت به بخش فشرده سازی می رسد که این دوران با به حرکت در آوردن تجهیزات مکانیکی عمل فشرده سازی مبرد را انجام می دهد، تجهیزات در کمپرسور سمی هرمتیک پیستونی شامل یک میل لنگ متصل به شفت می باشد که پیستون را داخل سیلندر حرکت می دهد و مبرد در فضای سیلندر مکیده، فشرده و در نهایت تخلیه می شود.

طراحی کمپرسور سمی هرمتیک برای رفع مشکل کمپرسورهای بسته می باشد. در کمپرسورهای بسته قطعات الکتریکی و مکانیکی به صورت یکپارچه هستند و در صورت خرابی یکی از آن ها کل کمپرسور باید تعویض شود. اما در کمپرسورهای سمی هرمتیک محفظه با پیچ ومهره وصل می شوند که امکان بازکردن و تعمیرات را فراهم می کند.

در نتیجه کمپرسورهای سمی هرمتیک مزایای هر دو نوع کمپرسورهای باز و بسته را دارند. کاربرد کمپرسورهای نیمه بسته در سیستم های برودتی است که دارای ظرفیت متوسط به بالا هستند توان این کمپرسورها می تواند تا 350 کیلووات نیز باشد.

بیشتر با انواع کمپرسور باد آشنا شوید.

مقایسه کمپرسور هرمتیک و کمپرسور سمی هرمتیک

  • امکان تعمیرات

کمپرسورهای هرمتیک را نمی توان باز و تعمیر کرد. اگر قسمتی از کمپرسور خراب شود کل آن کمپرسور با یک کمپرسور جدید باید تعویض شود. اما این مشکل در کمپرسور سمی هرمتیک برطرف شده است. محفظه کمپرسورهای نیمه بسته توسط پیچ بسته می شود که قابلیت بازشدن را دارد و اگر سیم پیچ بسوزد به راحتی می توانید آن را تعویض کنید.

  • نشتی مبرد

در کمپرسورهای هرمتیک بدنه آن ها جوش شده است و به همین دلیل هیچ گونه نشتی به وجود نمی آید. اما نشتی در کمپرسور سمی هرمتیک به دلیل اینکه بدنه آن ها پیچی است ممکن است رخ دهد هرچند که در مقایسه با کمپرسورهای باز به مراتب کمتر است.

  • روان کاری

در کمپرسورهای هرمتیک روغن با نیرویی از مرکز حرکت می کند. اما کمپرسور سمی هرمتیک برای حرکت روغن نیاز به پمپ روغن دارد. پمپ روغن، روغن را به سمت منفذه های مخصوص روغن حرکت می دهد.

  • کاربرد

کمپرسورهای هرمتیک در سیستم های تبرید تراکمی خانگی مانند یخچال و کولرگازی استفاده می شود. اما کمپرسور سمی هرمتیک برای ظرفیت های بیشتر مانند یخچال های فروشگاهی و سیستم های برودتی صنعتی متوسط به بالا بسیار کاربرد دارد.

  • هزینه

کمپرسورهای هرمتیک ارزان تر از کمپرسورهای سمی هرتیک است. اما باید به این نکته توجه کنید که کاربرد آن ها معمولاً متفاوت است و نباید تنها قیمت را مدنظر جهت انتخاب قرارداد.

  • طول عمر

طول عمر کمپرسورهای هرمتیک بین 2 تا 3 سال است و کمتر پیش می آید که تا بیشتر از آن کار کند؛ اما کمپرسور سمی هرمتیک بین 3 تا 10 سال کاربرد دارد و گاهی در صورت استفاده صحیح بیشتر از آن نیز کار می کند.

مشخصات کمپرسور هرمتیک و کمپرسور سمی هرمتیک

مشخصات کمپرسور سمی هرمتیک

  • از کمپرسور نیمه بسته در سیستم های برودتی با ظرفیت متوسط و بالا مانند سیستم های برودتی صنعتی، یخچال های فروشگاهی و غیره استفاده می شود. کمپرسور سمی هرمتیک معمولاً پیستونی یا اسکرو می باشند.
  • در سیستم های برودتی که از کمپرسور هرمتیک استفاده می شود چون گرمای خود کمپرسور به بار برودتی اضافه می شود، مقدار بازدهی کمتر است.
  • در کمپرسور هرمتیک دو منفذ برای خروج و ورود گاز وجود دارد که توسط جوش، لوله ها به این منافذ متصل می شوند.
  • محفظه کمپرسور هرمتیک با جوشکاری بسته شده است و دسترسی به قطعات وجود ندارد به همین دلیل نمی توان آن ها را تعمیر کرد در نتیجه نباید بدنه آن ها را برش داد و باز کرد.
  • باید به این نکته توجه کرد که در کمپرسورهای هرمتیک گاز مبرد و روغن با هم سازگاری داشته باشند، زیرا درون یک محفظه کنار هم قرار می گیرند و ممکن است بین آن ها واکنشی اتفاق بیافتد.
  • حمل ونقل کمپرسور هرمتیک بسیار آسان است.
  • کمپرسور بسته یا هرمتیک به دلیل فشرده بودن فضای بسیار کمتری نسبت به کمپرسورهای باز را اشغال می کند.

چه اطلاعاتی از تاریخچه کمپرسور در اختیار دارید؟ کمپرسورها که از مدت های زیادی در اختیار افراد قرار دارد، می تواند بسیار به فعالیت های روزانه و صنعتی شما کمک کند.

اجزای کمپرسور سمی هرمتیک

  • روتور
  • لوله مکش
  • پیستون
  • لوله تخلیه
  • سیلندر
  • پوسته
  • میل لنگ
  • استاتور
  • روتور
  • لوله مکش
  • پیستون
  • لوله تخلیه
  • سیلندر ( قیمت سیلندر پمپ باد)
  • پوسته
  • میل لنگ
  • استاتور

قیمت کمپرسور سمی هرمتیک

قیمت کمپرسور سمی هرمتیک، نسبت به کمپرسورهای هرمتیک بیشتر است. به این نکته باید توجه نمایید که قیمت این نوع کمپرسور به عوامل مختلفی مانند ظرفیت برودتی، برند و توان الکتریکی بستگی دارد. برای دریافت لیست قیمت و داشتن اطلاعات بیشتر می توانید با کارشناس فروش ایران کمپرسور تماس بگیرید تا شما را راهنمایی کنند.

 خرید کمپرسور سمی هرمتیک

خرید این مدل کمپرسور می تواند به صورت اینترنتی و حضوری خریداری شود که هرکدام دارای مزایایی است. می توانید نسبت به بودجه و نیاز خود این کمپرسور را خریداری کنید. در هنگام خرید به این نکته توجه کنید که دستگاه دارای گارانتی و خدمات پس از فروش باشد تا در صورت آسیب به دستگاه در سریع ترین زمان توسط افراد متخصص مشکل رفع شود.

نتیجه گیری

کمپرسورها به سه دسته باز، بسته و نیمه بسته تقسیم می شوند. کمپرسور سمی هرمتیک نوعی از کمپرسورهای رفت و برگشتی است که با حرکت پیستون ها متراکم سازی را انجام می دهند. این کمپرسور درون محفظه ای با پیچ ومهره بهم وصل می شوند که کارایی بالا، عمر طولانی و قابلیت تعمیر را دارا می باشند. توان این کمپرسورها تا 350 کیلووات است. از مزیت های این کمپرسور وجود پمپ روغن است که با روغن کاری از نشتی جلوگیری می کند.

انتخاب انواع کمپرسور به عوامل زیادی بستگی دارد و می توانید بر اساس نیاز بهترین مورد را انتخاب کنید. کمپرسور باانرژی مکانیکی، کار می کند و این قابلیت را دارد که هوا را از گاز های مختلف تشکیل شده، به داخل خود بکشد.

کشیدن هوا به داخل دستگاه، با سرعت بالایی اتفاق می افتد و بعد فشرده سازی صورت می گیرد. ایران کمپرسور تأمین کننده و عرضه کننده انواع کمپرسورهای سمی هرمتیک در خاورمیانه است.

من متخصص و پژوهشگر در زمینه هوای فشرده و انواع کمپرسور باد هستم و سعی می کنم تا جدیدترین و کارامدترین اطلاعات را در خصوص صنعت هوای فشرده با شما به اشتراک بگذارم.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫11 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا