کمپرسور

کمپرسور سردخانه چیست؟ + راهنمای خرید بهترین موتور سردخانه

امتیاز شما به این مقاله:

خرید کمپرسور باد یکی از مهم ترین بخش های یک سردخانه می باشد. زمانی که یک کمپرسور قدرتمند در اختیار داشته باشید دیگر نگرانی بابت دمای محیط نخواهید داشت. کمپرسور سردخانه یا موتور سردخانه مطلبی است که در ادامه به طور کامل با آن آشنا خواهید شد.

کمپرسور سردخانه ای امروزه به عنوان یکی از ماشین آلات حرفه‌ای در صنایع مختلف کاربرد دارد. همانطور که می‌دانید صنایع غذایی و کارخانه‌ها برای نگهداری مواد غذایی و کشاورزی نیاز به سردخانه دارند. در‌این میان جهت راه اندازی سردخانه‌ ای با متراژ بسیار بالا، تاسیسات برودتی توانمندی لازم است که بتوان انواع محصولات را تا مدت‌ها در آن نگهداری کرد. شاید برای شما جالب به نظر برسد، اما مهم‌ترین عنصر تشکیل دهنده تاسیسات برودتی ‌این سردخانه، کمپرسور آن است.

با توجه به پیشرفتی که کارخانه‌های تولید کمپرسور در‌ این سال‌ها داشته‌اند، مدل‌های مختلف کمپرسور با تجهیزات سرمایشی را به تولید رسانده‌اند. بسیاری از سردخانه‌هایی که تاسیسات برودتی گسترده‌ای دارند، از کمپرسور‌های مدل رفت و برگشتی، کمپرسور مدل اسکرو و اسکرول استفاده می‌کنند. در‌این مقاله می‌خواهیم در مورد کمپرسور سردخانه ای و کاربرد آن برای تجهیزات سرمایشی صحبت کنیم و در پایان به شما خواهیم گفت چگونه بهترین نوع کمپرسور را خریداری کنید.

به کمپرسور سردخانه، موتور سردخانه هم گفته می شود!

چه نوع کمپرسور‌ی برای سردخانه مناسب هستند؟

برخی از انواع کمپرسورها که در مدل‌های بسته یا نیمه بسته تولید می‌شوند، در دو حالت تک مرحله‌ای یا دو مرحله‌ای کار می‌کنند. ‌این نوع کمپرسور‌ها مرکز متحرک سیکل تبرید هستند. دو عاملی که در انتخاب نوع و کیفیت موتور تاثیر می‌گذارد، شامل ظرفیت موتور سرمایشی و گنجایش مخزن آن می‌شود. سردخانه‌ها با توجه به گنجایش مخزنی که دارند، سعی می‌کنند از بهترین نوع کمپرسور سردخانه ای استفاده کنند.

انواع کمپرسور سردخانه

در ادامه با انواع کمپرسور سردخانه یا همان موتور سردخانه آشنا می شوید که می تواند راهنمای خوبی برای خرید شما باشد.

آشنایی با کمپرسور هرمتیک و سمی هرمتیک

کمپرسور سردخانه ای در سه مدل باز، بسته و نیمه باز تولید می‌شود. به کمپرسور‌هایی که فشرده سازی هوا را در حالت بسته انجام می‌دهند، کمپرسور هرمتیک و به کمپرسور‌هایی که در حالت نیمه باز هوای فشرده تولید می‌کنند، کمپرسور سمی هرمتیک می‌گویند.

اجزا و قطعات تشکیل دهنده کمپرسور Hermetic یا بسته درون پوسته قرار دارد و شما نمی‌توانید به راحتی قطعات دستگاه را ببینید. در نتیجه ‌این کمپرسور‌ها وقتی به تعمیر نیاز دارند، دیگر قابل استفاده نخواهند بود و تعمیرات مجدد آن برای فرد مصرف کننده به صرفه نخواهد بود. همچنین اگر نیاز داشتید تا بیشتر با قطعات کمپرسور آشنا شوید در این باره مقاله ای نوشته ایم.

بخوانید: همه چیز درمورد تعمیر پمپ باد

Hermetic compressors کاربرد زیادی در سردخانه‌هایی با متراژ کمتر و ظرفیت پایین سرمایشی دارند. تنها مزیت مهمی که سیستم‌های Hermetic دارند، جلوگیری از نفوذ گرد و غبار به داخل موتور دستگاه است. به همین علت اغلب ‌این دستگاه‌ها عمر طولانی دارند. اما کمپرسور‌های نیمه باز، از لحاظ شکل ظاهری و طراحی شبیه به کمپرسور‌های بسته هستند، در ساخت کمپرسور‌های بسته پوسته محافظت از دستگاه همچنان روی موتور آن نصب می شود.

تنها تفاوتی که سیستم نیمه بسته با بسته دارد، دسترسی آسان و راحت به قطعات اصلی و تشکیل دهنده کمپرسور می‌باشد. بسیاری از سردخانه‌های بزرگ که ظرفیت سرمایشی بالایی دارند، از دستگاه‌های کمپرسور سردخانه ای نیمه بسته استفاده می‌کنند.

خرید یکی از بهترین مدل های کمپرسور باد، کمپرسور باد 100 لیتری هرمتیک

کمپرسور سردخانه مدل اسکرو چیست؟

شاید در مورد نحوه عملکرد و شباهت کمپرسور‌های اسکرو با مدل اسکرال شنیده باشید، دو کمپرسور اسکرو و اسکرال تنها یک تفاوت دارند و آن هم در فشرده سازی هوا است که ‌این فرآیند توسط کمپرسور اسکرو با دو رزوه که شبیه به مارپیچ گردان هستند، انجام می‌شود. ‌این نوع فشرده سازی توسط کمپرسور‌های اسکرو شامل مقادیر کم سیال هم می‌شود.

از بهترین و با اهمیت‌ترین ویژگی‌ این دستگاه می‌توان به استفاده از انرژی الکتریکی و کم مصرف بودن آن اشاره کرد. توجه داشته باشید که دستگاه‌های کمپرسور باد اسکرو به گونه طراحی شده‌اند که برای فرآیند تولید هوای فشرده، نیازی به سوپاپ مکش و سیستم دهش نداشته باشند.

برای عملیات خنک سازی داخل کمپرسور اسکرو، سیستمی طراحی شده‌است که خنک سازی را به واسطه رزوه‌ها و پاشش روغن به روی سایر قطعات انجام می‌دهد. سردخانه‌هایی که در تاسیسات برودتی آن‌ها ظرفیت‌های متفاوت سرمایشی وجود دارد، می‌توانند با خرید کمپرسور اسکرو از آن استفاده کنند.

چگونه بهترین نوع کمپرسور سردخانه‌ ای را تهیه کنیم؟

برای خرید بهترین مدل کمپرسور سردخانه ای در اولین مرحله باید بررسی کنید به چه مقدار فضا برای ‌ایجاد سردخانه نیاز دارید. بعد از آن هدف خود را مشخص کنید که چرا می‌خواهید سردخانه راه اندازی کنید و در آن چه محصولاتی را نگه دارید؟ تشخیص آن که سردخانه شما برای حفظ و نگهداری محصولات در بهترین حالت ممکن، به چه میزان دمایی نیاز دارد و تناژ کلی آن باید چگونه باشد، در مرحله سوم قرار دارد که باید توسط افراد متخصص و کارشناس بررسی شود.

پس از آن که موارد لازم را برای راه اندازی سردخانه بررسی کردید، باید به فکر انتخاب کمپرسور اختصاصی برای سردخانه باشید. کارشناسان در‌این مرحله میزان ورودی بار‌های گرمایی و خروجی آن‌ها را در محیط سردخانه محاسبه می‌کنند.

زیرا باید دقت کنید که مهم‌ترین هدف سردخانه حفظ دمای ثابت در محیط است و کمپرسور سردخانه ای هم دقیقاً همین وظیفه را انجام می‌دهد؛ بنابراین باید تمامی بار‌های گرمایی، انرژی های هدر رفته، میزان انرژی که توسط ورود و خروج افراد در محیط جابجا می‌شود، بار‌های گرمایی حاصل از سیستم های روشنایی و فن‌های سردخانه و … محاسبه شود. بعد از رعایت کردن تمام ‌این موارد، می‌توانید برای خرید بهترین کمپرسور اقدام کنید.

بخوانید: کمپرسور باد صعنتی

نتیجه گیری

همان طور که گفتیم کمپرسور‌ها، انرژی مورد نیاز را برای حرکت دورانی یا جنبشی انواع سیالات در مدت زمان معین برای انجام سیکل تولید می‌کنند. یکی از صنایع مهم و پرکاربرد که به عنوان یک صنعت تبریدی به حساب می‌آید، سردخانه می‌باشد. ساخت انواع سردخانه با فضا‌های کوچک و بزرگ با هدف نگهداری و حفظ مواد غذایی، مرکبات و سایر محصولات کشاورزی انجام می‌شود.

افرادی که قصد خرید کمپرسور سردخانه ای دارند، به تناژ کلی سردخانه و کارایی آن مکان توجه می‌کنند. شما برای خرید کمپرسور مختص سردخانه باید مدل‌های متفاوت موتور‌های آن‌ را بررسی کنید، ‌این نوع کمپرسور‌ها در دسته بندی‌های صفر و بالای صفر، مدل‌های بسته و نیمه بسته، کیفیت و برند کمپرسور و … طراحی می‌شوند.

آیا می‌دانستید شما برای خرید کمپرسور مورد نظر خود، می‌توانید از راهنمایی مشاوران و کارشناسان سایت‌ایران کمپرسور بهره‌مند شوید؟ شما با ورود به سایت ‌ایران کمپرسور می‌توانید انواع مدل‌ها و قیمت کمپرسور‌ باد را ببینید و هر کدام را که مطابق نیاز شما بود را تهیه کنید. با مشاوره و راهنمای خرید ‌ایران کمپرسور، بهترین کمپرسور با مناسب ترین قیمت را خریداری کنید.

من متخصص و پژوهشگر در زمینه هوای فشرده و انواع کمپرسور باد هستم و سعی می کنم تا جدیدترین و کارامدترین اطلاعات را در خصوص صنعت هوای فشرده با شما به اشتراک بگذارم.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫11 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا