کمپرسور

پمپ خلا چیست؟ | نحوه عملکرد پمپ وکیوم رینگ آبی

آپدیت شده در: 09 آبان 1402
5/5 - (1 امتیاز)

پمپ خلا چیست؟ پمپ خلا به ابزاری گفته می شود که با تخلیه مولکول های هوا (یا گاز دیگر) از یک محفظه مشخص آب بندی شده، فشاری منفی یا خلاء ایجاد می کند. از این رو پمپ خلاء یک نوع پمپ صنعتی است که با نام پمپ خلع یا خلا نیز شناخته می شود.

پمپ خلا چیست؟

پمپ خلاء چیست؟پمپ خلا چیست؟ این پمپ ابزاری است که جهت انجام برخی آزمایشات که در آن ها نیازی به حضور اکسیژن و گازهای دیگر نیست، مورد استفاده قرار می گیرد. این ابزار در واقع نوعی محفظه کاملاً ایزوله هستند که بسته به نوع آن با روش های مختلفی اقدام به ایجاد خلاء در محفظه مذکور می نمایند.

مولکول های هوا و به صورت کلی تمام گازها در صورتی از نقطه ای به نقطه دیگر حرکت می کنند که بین این دو نقطه اختلاف فشار وجود داشته باشد.

در همین رابطه می توان گفت پمپ وکیوم هوا ابزاری هست که جهت ایجاد اختلاف فشار و خارج کردن مولکول های هوا و گاز های دیگر از محفظه هستند.

معنی خلع یا خلا چیست؟

در علم فیزیک خلع یا خلا به معنی فضایی است که خالی از هرگونه مولکول گاز باشد و همین طور در علم فیزیک به این فضا فضای خلاء نیز می گویند. به طور عامیانه به فضاهایی که فشار آن فضا از فضای بیرون کمتر باشد، فضای خلاء و یا فضای با فشار پایین گفته می شود.

با توجه به نظر متخصصان این حوزه فضاهایی با فشار کمتر از ۱۱۳ میلی متر جیوه فشار های منفی و یا خلاء شناخته می شوند.

مخترع پمپ خلا کیست؟

پمپ مکنده هوا وسیله ای که اولین بار در سال 1650 میلادی توسط دانشمندی آلمانی به نام اتو وان گریکه که آزمایش نیمکره ماگدبورگ را انجام داد اختراع شد. از آن پس انواع مختلفی بر این اساس و برای کابردهای متفاوت تولید و برای استفاده عموم مردم به بازار عرضه شده اند.

پمپ خلا در ابتدا برای کمک به شیمیدانان اختراع شده بود تا آن ها بتوانند خواص گاز ها و پدیده تازه کشف شده ای به نام نیروی التکریکی را مورد مطالعه قرار دهند. عمل مکش با حذف هوای موجود در یک محفظه مهر و موم شده ایجاد می شود.

هنگامی که گاز وارد محفظه شد، دانشمندان توانستند خواص گاز را بدون تاثیر هوا بر روی مواد تشکیل دهنده مورد بررسی قرار دهند. پس از آن، افزودن بار الکتریکی به گاز کار آسانی بود که سبب ایجاد نوعی جریان الکتریکی می شد که دانشمندان می توانستند آن را مورد مطالعه قرار دهند و عوامل و مولکول های دیگر تاثیری بر روی آن نمی گذاشتند.

پمپ خلا چگونه کار میکند؟

پمپ خلا چگونه کار میکند؟ در این ویدیو آموزشی به تمام سوالات در مورد خلع هوا پاسخ داده ایم. از این رو وکیوم کردن یا ایجاد خلا، به خالی کردن فضای مورد نظر از هرگونه مایع یا گازی اشاره دارد. به طور معمول و ساده وکیوم کردن یا مکش به ایجاد فشار منفی در محیط مورد نظر اطلاق می گردد.

8 کاربرد پمپ خلاء

پمپ خلاء (Vacuum Pump) با عناوین مختلفی در زندگی همه ما نقش دارد. و موارد استفاده آن به صورت های گوناگونی مشکلاتی که در زندگی با آن ها موجه می شویم را برطرف می کند. به واسطه کمک پمپ وکیوم هوا و ایجاد فشار منفی انسان توانسته است تا به دانش بسیاری در خصوص فیزیک سیالات دست یابد. لذا بررسی و تاثیر کاربرد پمپ خلا که در ادامه اشاره شده است بسیار حائز اهمیت می باشد:

  • مصارف خانگی
  • لاستیک سازی
  • مصارف پزشکی
  • صنایع پتروشیمی
  • صنایع بسته بندی
  • داروسازی و صنایع مرتبط با فضای آزمایشگاهی
  • فرم دهی و شکل دهی (مانند دستگاه های پرس لوازم پلاستیکی)
  • طلاسازی و جواهرسازی و فلزات رنگی صنایع غذایی (استفاده از پمپ های وکیوم برای خروج دادن هوا از بسته بندی های مواد غذایی و جلوگیری از فساد آن ها)

نقش پمپ خلا در پزشکی

پمپ خلا در مکان های پزشکی شامل اتاق عمل دندانپزشکی ها و بیمارستان ها استفاده زیادی دارد. از آنجایی که بقیه کمپرسورهایی که در محیط بیمارستان ها به کار برده می شوند دارای صدا و لرزش، هنگام کار کردن هستند، استفاده از پمپ باد کوچک در هنگام کار کردن در مکان های پزشکی مناسب تر به نظر می رسند

 مصارف خانگی پمپ خلا

یکی از کاربردهای متداول که در زندگی روزمره ما از آن جارو برقی است. که در مدل ها و طرح های مختلفی در بازار موجود می باشد. پمپ خلا در جارو برقی نقش مهمی دارد و باعث می شود با مکش فوق العاده محیط را تمیز کند.

انواع پمپ خلا

به طور کلی پمپ های خلا به چند دسته مختلف تقسیم می شوند که این دسته ها شامل موارد زیر می شود:

  • پمپ خلاء لیکویید رینگ
  • پمپ خلا روتاری وین
  • پمپ وکیوم هوا پیستونی
  • پمپ وکیوم هوا خشک
  • پمپ تقویت کننده خلا
  • پمپ خلا با سیستم گردش آب

پمپ خلاء لیکوئید رینگ

پمپ وکیوم لیکویید رینگ توسط پروانه منحنی واری که دارد، یکی از مدل های آخرین تکنولوژی و صنعت ساخت پمپ های وکیوم با مکانیزم روتاری هستند. این پمپ برای ایجاد خلاء در صنایع مختلفی به کار می رود. از جمله صنایعی که این پمپ در آن ها به کار می رود می توان به آبگیری از خمیر های آزبست، سیستم ساکشن مرکزی بیمارستان ها و سیستم خلع ید از صنعت فلزات و معادن اشاره کرد. این پمپ در ابعاد و موارد مختلفی تولید می شود که با توجه به نوع فعالیتی که قصد انجام آن را دارید می توانید آن را انتخاب کنید.

پمپ خلا روتاری

کمپرسور دورانی دارای درزگیر های روغنی می باشد و برای پمپ کردن گازهای خنثی و بدون رطوبت و پاکیزه کاربرد دارد. پمپ خلا روتاری با توجه به خلائی که تولید می کند از نظر قیمتی در رده متوسط پمپ های وکیوم قرار می گیرد.

پمپ وکیوم هوا

پمپ وکیوم هوا پیستونیپمپ وکیوم هوا پیستونی از جمله پمپ هایی است که در صنایع برای کاربری با ظرفیت بالا استفاده می شود. این پمپ ها به دلیل ویژگی خاصی که دارند، از عمر بالایی نیز برخوردار هستند و قیمت آن ها  نسبتاً مناسب است.

پمپ وکیوم هوا خشک

پمپ وکیوم هوا خشک کننده از جمله پمپ هایی است که بدون نیاز به ماده برای درزگیری گاز ها را فشرده می سازد و موارد خاصی از مصرف دارد این پمپ در شرایطی خورندگی بالا مقاومت خوبی نیز دارد.

پمپ آب در گردش وکیوم

پمپ وکیوم آب در گردش یکی از آن دسته پمپ ها می باشد که از محبوبیت خاصی برخوردار است. این پمپ در صنایع کاربرد بسیار بالایی دارد و حجم گسترده ای از مصرف کنندگان از این پمپ استفاده می کنند. در صورت خراب شدن پمپ آب در گردش وکیوم تعمیر پمپ باد می تواند زمان بیشتر را از شما بگیرید که می توانید در خصوص تعمیر اطلاعات بیشتری را در مقاله مربوطه مطالعه کنید.

قیمت پمپ خلاء چقدر است؟

قیمت پمپ خلاءاگر بخواهیم در رابطه با قیمت این پمپ ها نظر بدهیم به دلیل نوع کاربری و موارد مصرف قیمت ها و ابعاد این نوع پمپ ها تغییر خواهد کرد. و به دلیل نوسانات بسیار زیادی که در بازار وجود دارد قیمت دقیقی نمی توان برای این نوع از پمپ ها در نظر گرفت.

نتیجه گیری

همان طور که در مطلب بالا گفته شد پمپ خلا چیست؟ در واقع ابزاری است که برای ایجاد فشار منفی یا خلاء با استفاده از تخلیه مولکول های هوا از یک محفظه آب بندی شده مورد استفاده قرار می گیرد. در قرن 21، استفاده از خلا به نوعی ضرورت برای سبک زندگی پیشرفته تبدیل شد.

سوالات متداول

پمپ خلا چگونه کار میکند؟

وکیوم کردن یا ایجاد خلا، به خالی کردن فضای مورد نظر از هرگونه مایع یا گازی اشاره دارد. به طور معمول و ساده وکیوم کردن یا مکش به ایجاد فشار منفی در محیط مورد نظر اطلاق می گردد.

پمپ خلا چیست؟

در واقع به ابزاری گفته می شود که جهت انجام برخی آزمایشات که در آن ها نیاز به عدم حضور اکسیژن و گازهای دیگر می باشد مورد استفاده قرار می گیرد. اطلاعات بیشتر در مقاله برایتان بیان شده است.

من متخصص و پژوهشگر در زمینه هوای فشرده و انواع کمپرسور باد هستم و سعی می کنم تا جدیدترین و کارامدترین اطلاعات را در خصوص صنعت هوای فشرده با شما به اشتراک بگذارم.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫11 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا