کمپرسور

نکاتی در خصوص حفظ بازده کمپرسور هوا

امتیاز شما به این مقاله:

اگر به صورت منظم و دائمی از کمپرسورهای هوا استفاده می‌کنید، قطعا به دنبال حفظ بازده کمپرسور های خود هستید. برای حفظ بازده کمپرسور هوا باید به صورت منظم از آن تعمیر و نگهداری کنید. اما تعمیر و نگهداری کمپرسور هوا به صورت منظم و مناسب کافی نیست. لازم است تا از روش‌های استفاده درست از کمپرسورهای هوا نیز مطلع باشید تا بتوانید بازده کمپرسورهای خود را به حداکثر برسانید.

چگونه باعث حفظ بازده کمپرسور هوا شویم؟

حفظ بازده کمپرسور هوا

کمپرسورهای هوا ابزاری پر مصرف هستند و برای تولید هوای فشرده مقدار زیادی برق استفاده می‌کنند. کاهش بازده کمپرسورهای هوا بدین معناست که برای دریافت یک مقدار مورد نیاز هوای فشرده باید مقدار بیشتری برق مصرف کنید. اما کار به همینجا ختم نمی‌شود. برای اینکه کمپرسور بتواند کار از دست رفته را جبران کند نیاز به کار کردن بیشتر دارد. کار کردن بیشتر کمپرسور نیز باعث اصطحلاک بیشتر آن می‌شود.

در نتیجه عمر مفید آن کاهش پیدا کرده و دفعات خرابی کمپرسور شما بیشتر می‌شود. این موضوع نیز به خودی خود باعث ایجاد وقفه در کسب و کار شما خواهد شد. همانطور که مشاهده می‌کنید کاهش بازده کمپرسورهای هوا به معنای افزایش هزینه‌های برق و تعمیرات شده و با افزایش دفعات خاموش شدن، سود دهی کار شما را نیز تحت تاثیر خود قرار می‌دهد.

بخوانید: بهینه کردن مصرف برق کمپرسور هوا 

عوامل موثر بر کاهش بازده کمپرسور هوا چیست؟

برای حفظ بازده کمپرسور هوا باید عواملی را که بر روی کاهش بازده آن است را شناخته و از آنها جلوگیری کنیم. از مهم ترین دلایل کاهش بازده کمپرسور هوا می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

از کنترل کننده کمپرسور هوا به درستی استفاده کنید

حفظ کمپرسور هوا بازده

 

کنترل کننده کمپرسور هوا همان رابط بین خروجی و بار تقاضا شده می‌باشد. تنظیم کنترل کننده با ظرفیت تجهیزات امری ضروری است. کمپرسور هوا، هوا را  تا یک بازه فشار مشخصی فشرده می‌کند و کنترل کننده همان چیزی است که در آن فشار مشخص شده، کمپرسور را متوقف می‌کند. همچنین حداقل فشار نیز با کنترل کننده تنظیم می‌شود تا در صورت رسیدن فشار به میزان مشخص شده، کمپرسور دستور روشن شدن دریافت کند.

از آنجایی که فشار مشخص شده رو کنترل کننده برای توقف کار کمپرسور فشار زیادی به سیستم وارد می‌کند پس لازم است تا کنترل کننده‌ای با دقت بالا داشته باشیم. لیست کنترل‌هایی که می‌توانند در حفظ بازده کمپرسور هوا تاثیر گذار باشند را مشاهده می‌کنید:

  • کنترل شروع و پایان: بسته به فشار مورد نظر به کمپرسور دستور خاموش و روشن شدن می‌دهد.
  • کنترل بارگیری و تخلیه: در کنار کنترل شروع و پایان کار کرده و به کمپرسور دستور آزاد کردن فشار را می‌دهد.
  • کنترل تعدیل کننده: کنترل تعدیل کننده امکان تنظیم پارامترهایی چون جریان هوا را به ما می‌دهد.
  • کنترل دوگانه و دوگانه خودکار: به کاربر اجازه انتخاب و سوویچ بین کنترل شروع – پایان و بارگیری – تخلیه را می‌دهد.
  • جابجایی متغیر: به کمپرسور اجازه می‌دهد تا در چندین حالت مختلف در بارهای جزئی کار کند.
  • دور درایو متغیر: باعث ایجاد پیوستگی در توان خروجی موتور شده و به موتور این امکان را می‌دهد تا در سطوح بسیار متنوعی کار کند.
  • کنترل‌های اصلی سیستم: از مجموعه کنترل‌های سیستم تشکیل شده است که کار کنترل سیستم را بسیار ساده‌تر می‌سازد. کنترل‌های اصلی در کمپرسورهایی که کنترل‌های محلی آن به سادگی قابل دستیابی نیستند، بسیار مناسب است.
  • کنترل فشار و جریان: مانند منبع ذخیره انرژی پشتیبان عمل کرده و زمانی که افت شدید فشار بوجود بیاید، امکان دسترسی سریع به منبع تغذیه را فراهم می‌کند.

با بهره گیری صحیح از این کنترل کننده‌ها می‌توانید بازده کمپرسور هوای خود را به حداکثر برسانید.

بخوانید: پمپ باد ماشین

طراحی سیستم کمپرسور هوای خود را  بهبود ببخشید

یکی از مهم‌ترین فاکتورها در افزایش بازده کمپرسور هوا، طراحی آن می‌باشد. در اینجا چند نکته درخصوص ساده‌ سازی طراحی کمپرسور هوا برای افزایش بازده آن، آورده‌ایم:

  • سایز سیستم توزیع را به درستی انتخاب کنید: سایز و متریال انتخابی در سیستم توزیع هوای فشرده بسیار حیاتی و مهم است. چراکه لازم است تا حد امکان، فشار و جریان هوا فشرده در طول مسیر حفظ شود. برای خطوط انتقال خود می‌توانید از لوله‌های آلومینیومی غیر خورنده و صیقلی استفاده نمایید چراکه مقدار افت فشار در این لوله‌ها خیلی کم می‌باشد.
  • زانویی‌ها و پیچ‌های تند را در شبکه انتقال کاهش دهید: وجود زانویی و پیچ‌های تند در خطوط انتقال باعث افزایش اصطکاک و تولید گرما در لوله می‌شود. در نتیجه انرژی جریان کاهش پیدا کرده و مقدار افت فشار افزایش پیدا می‌کند. پس برای کاهش تلفات فشار تا حد امکان خطوط انتقال خود را صاف و بدون زاویه بسازید.
  • از سیستم بازیابی گرما استفاده نمایید: کمپرسورهای هوا بخش زیادی از برق دریافتی خود را به گرما تبدیل می‌کنند و بازدهی آنها تنها در حدود 10 درصد می‌باشد. می‌توان از این گرمای تولید شده برای اموری که نیاز به گرما دارند استفاده کرد. برای مثال در زمستان می‌توانید از گرمای تولید شده برای گرم کردن اتاق‌ها استفاده کنید.
  • از مخزن ذخیره سازی مناسب استفاده کنید: مخزن ذخیره سازی امکان ذخیره هوا فشرده را به کمپرسور می‌دهد. در نتیجه نیازی به کار کردن مداوم کمپرسور نبوده و نوسانات فشار خروجی نیز از بین می‌رود. اگر قصد خرید مخزن ذخیره سازی کمپرسور را دارید، اندازه آن را با توجه به اندازه کمپرسور، توان خروجی آن و کسب و کار خود انتخاب نمایید.
  • مطمئن شوید که هوای ورودی خنک است: برای خنک سازی هوای ورودی به کمپرسور روش‌های مختلفی وجود دارد. یکی از بهترین روش‌ها استفاده از مبدل حرارتی می‌باشد.
  • چندین کمپرسور هوای کوچک در مقابل کمپرسور هوای بزرگ: اگر کسب و کار شما نیاز به هوای فشرده زیادی دارد بهتر است تا از چندین کمپرسور هوای کوچک بجای یک کمپرسور هوای بزرگ استفاده نمایید. چراکه هرچه حجم کار یک کمپرسور بیشتر باشد، بازده آن نیز کاهش می‌یابد. می‌توانید با استفاده از کنترل اصلی، کار کمپرسورها را با هم همگام‌سازی کنید. زمانی هم که مقدار بار کاهش بیابد فقط تعدادی از کمپرسورها کار می‌کنند. شاید تعدادی از خرید کمپرسور هوای کوچک کاری هزینه ساز باشد اما در بلند مدت، هزینه‌های شما را کاهش می‌دهد.
  • نشت‌ها را از بین ببرید: نشتی‌ در کمپرسور هوا یکی از بزرگ‌ترین دلایل کاهش بازده می‌باشد. نشتی نه تنها باعث افت فشار می‌شود بلکه منجر به سخت کار کردن سیستم برای جبران فشار از دست رفته می‌شود.

نیازهای سیستم خود را بررسی کنید

 

 

اغلب اوقات کمپرسور هوا با توجه به نیاز ابزارهایی که از هوای فشرده کمپرسور استفاده می‌کنند، تنظیم نمی‌شوند. برای آنکه مطمئن شوید که کمپرسور هوای شما اتلاف انرژی ندارد، به نکات زیر توجه کنید:

  • فشار اضافی را کاهش دهید: گاهی وقت‌ها به ابزاری که 60 PSI هوای فشرده نیاز دارد، 100 PSI هوای فشرده از سمت کمپرسور هوا دریافت می‌کند و این فشار اضافی برای آسیب ندیدن ابزارهای به بیرون تخلیه می‌شود. برای سیستم شما این چنین اتلافی نداشته باشد، فشار کمپرسور را با فشار مورد نیاز ابزارهای خود تنظیم نمایید.
  • کمیت نیاز همه ابزارهای خود را پیدا کنید: اگر از کمپرسور هوا برای راه اندازی مجموعه‌ای از ابزارها استفاده می‌کنید، لازم است تا فشار مورد نیاز هر یک از ابزارها را پیدا کرده و جمع کنید. با این‌ محاسبات متوجه خواهید شد که به چه اندازه کمپرسور هوایی نیاز دارید.
  • سیستم خود را با مخزن هوای ذخیره پشتیبانی کنید: اگر از چند ابزار مختلف استفاده می‌کنید و این ابزارها در زمان‌هایی با هم مشارکت کرده و پیک مصرفی بوجود می‌آورند، کمپرسور برای تامین هوای فشرده باید به سختی تمام کار کند تا بتواند هوای فشرده مورد نیاز اضافی را تامین کند. با استفاده از مخازن ذخیره هوا می‌توان هوای فشرده را برای چنین مواقعی ذخیره نمود.
  • مشخصات کاری سیستم خود را بشناسید: ممکن است کار شما به گونه‌ای باشد که کمپرسور هوا مجبور شود تا در سطوح مختلفی در دوره‌های زمانی مشخص کار کرده و بازده خود را در بارهای کم و زیاد حفظ کند. در این چنین شرایطی استفاده از چندین کمپرسور هوا یا استفاده از کمپرسورهای چند سرعته انتخاب بهتری می‌باشد.
  • فشار کمپرسور را کاهش دهید: استفاده از کمپرسور در حداقل فشار، باعث حفظ بازده کمپرسور هوا در بالاترین سطح ممکن می‌شود. تغییرات اندک در فشار می‌تواند تاثیر زیادی بر روی برق مصرفی کمپرسور داشته باشد. بنابراین برای حفظ بازده، فشار کمپرسور را در حداقل سطح ممکن نگه دارید.
  • تقسیم بندی سیستم با نمودار جعبه ای: برای اینکه بتوانید بیشترین بازده را از سیستم خود دریافت کنید، فشار ورودی را برای هر یک از اجزا اندازه گیری کنید. با این کار میزان افت فشار در هر یک از بخش‌های سیستم را پیدا کرده و می‌توانید به بهترین نحو سیستم خود را بهینه کنید.

ببینید: تبدیل واحد فشار

افت فشار را کاهش دهید

افت فشار به دلایل مختلفی رخ می‌دهد. با تضعیف کردن مواردی که باعث افت فشار می‌شوند می‌توان میزان افت فشار را به حداقل رساند:

  • از لوله با سایز مناسب استفاده کنید: ممکن است برای کنترل هزینه‌ها از سایزهای کوچک لوله استفاده کنید. برای انتخاب سایز مناسب لوله دقت داشته باشید که لوله بتواند حداکثر جریان ایجاد شده را هندل کند.
  • رطوبت را کاهش بدهید: رطوبت در سیستم باعث میعان و ایجاد قطرات آب می‌شود. قطرات آب نیز باعث زنگ زدگی سیستم می‌شود. زنگ زدگی نه تنها احتمال نشتی را بالا می‌برد بلکه میزان مقاومت در برابر جریان را نیز افزایش می‌دهد. فیلتر هوا را به صورت مرتب تعویض کرده و از خشک‌کن‌های مناسب استفاده نمایید تا رطوبت وارد سیستم شما نشود.
  • فیلترها را تمیز نگه دارید: زمانی که فیلتر هوا کثیف می‌شود، دچار انسداد شده و کمپرسور به سختی می‌تواند هوا را به داخل مکش کند. این عامل باعث ایجاد افت فشار در سیستم می‌شود. برای جلوگیری از این اتفاق، فیلترهای هوا را طبق زمان بندی مشخصی تعویض کنید.
  • کمترین افت فشار را هدف بگیرید: در زمان خرید وسایلی چون خشک‌کن‌ها، جداکننده‌ها، فیلترها، رگلاتورها، شیلنگ‌ها، اتصالات و سایر اجزای دیگر به دنبال مورادی باشید که کمترین افت فشار را بین سایر هم گروه‌هایش دارد.
  • مسیر انتقال را ساده نگه دارید: هر چه مسافت خطوط انتقال بیشتر باشد فشار بیشتری نیز از دست می‌رود. پس تا حد امکان مسیر انتقال هوا را کوتاه‌تر کنید.

ببینید: کمپرسور تسمه ای

یک برنامه تعمیر و نگهداری مناسب و منظم داشته باشید

کمپرسور باد

برای حفظ بازده کمپرسور هوا در طولانی مدت هیچ چیزی مهم‌تر از تعمیر و نگهداری مناسب و منظم از کمپرسور هوا نمی‌باشد. با توجه به قطعات متحرک کمپرسور و جریان همیشگی هوا از آن لازم است تا به کمپرسور خود توجه کامل داشته باشید. در غیر اینصورت عواملی چون فیلترهای کثیف یا میعان می‌توانند خرابی سیستم و در پی آن هزینه‌های سنگین تعمیرات را به دنبال داشته باشند.

از مهم‌ترین اقداماتی که می‌بایست در تعمیر و نگهداری کمپرسور هوا انجام شود، نشتی یابی سیستم است. نشتی‌ها می‌توانند انرژی زیادی را تلف کنند و بازده را تا حد زیادی کاهش دهند. حتی یک نشتی کوچک نیز می‌تواند عامل حد رفت مقدار زیادی انرژی شده و فشار اضافی بر روی موتور کمپرسور تحمیل کند.

همچنین در تعمیر و نگهداری خود برنامه‌‌ای مشخص برای تعویض فیلترهای کمپرسور داشته باشید. با تعمیر و نگهداری مناسب از سیستم کمپرسور هوای خود نه تنها جلوی کاهش بازده در طولانی مدت را گرفته‌اید، بلکه از خرابی کمپرسور و هزینه‌های تعمیرات آن نیز جلوگیری کرده‌اید.

بخوانید: بهترین مارک کمپرسور باد

نتیجه‌گیری

با رعایت نکات و توجه به مواردی که در این مقاله گفته شد می‌توانید بازده کمپرسور هوای خود را به بالاترین سطح رسانده و آن را در همان سطح نگه دارید. با بالا بردن بازده کمپرسور هوا نه تنها در مصرف برق صرفه جویی می‌کنید، بلکه کار شما سریع تر انجام شده و همچنین ابزارهای پنوماتیک شما دچار خرابی و فرسودگی نمی‌شوند.

همچنین اقداماتی که برای حفظ بازده کمپرسور هوا انجام می‌دهید تاثیر مستقیم بر روی عملکرد صحیح کمپرسور نیز دارد. پس با انجام اقدامات گفته شده نه تنها بازده کمپرسور هوای خود را حفظ کرده‌اید، بلکه از خرابی آن نیز جلوگیری نموده‌اید. در این مقاله تلاش کردیم تا مواردی حول حفظ بازده کمپرسور هوا برای شما بیان کنیم. امیدواریم از مقاله نکاتی در خصوص حفظ بازده کمپرسور هوا استفاده کافی را برده باشید.


برای حفظ بازده کمپرسور هوا چه اقداماتی باید انجام داد؟

1- کاهش فشار اضافی 2- پشتیبانی با مخزن هوای ذخیره 3- تقسیم بندی سیستم با نمودار جعبه ای. این اقدامات برای حفظ بازده کمپرسور هوا انجام می شوند.

زمانی که فیلتر کثیف باشد چه اتفاقی می افتد؟

این عامل باعث انسداد فیلتر هوا شده و کمپرسور به سختی می تواند هوا را به داخل بکشد که باعث افت فشار هوا می شود.

من متخصص و پژوهشگر در زمینه هوای فشرده و انواع کمپرسور باد هستم و سعی می کنم تا جدیدترین و کارامدترین اطلاعات را در خصوص صنعت هوای فشرده با شما به اشتراک بگذارم.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫11 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا