بلاگ

انواع خازن ماشین لباسشویی (تا فیها خالدون خازن را در بیارید!)

5/5 - (1 امتیاز)

شاید برای شما پیش آمده باشد که در هنگام روشن کردن ماشین لباسشویی مشاهده کنید دیگر ماشین نمی چرخد و فقط تکان می خورد برای حل این مشکل اول نیاز است خازن را بررسی کنید. آیا می دانید خازن چیست؟ خازن یک قطعه کوچک استوانه ای شکل است که وظیفه راه اندازی موتور دستگاه را دارد.
در نظر داشته باشید قبل از تست خازن لباسشویی باید به ظرفیت خازن توجه کنید و روش مناسب را برای چک کردن آن انتخاب کنید. چون انواع خازن ماشین لباسشویی وجود دارد که با توجه به میزان ظرفیت روش ها و ابزار متفاوتی برای تست آن ها به کار گرفته می شود.

علائم خرابی خازن

علائم خرابی خازناگر بعد از خارج کردن خازن از ماشین لباسشویی مشاهده کردید خازن مورد نظر تغییر فرم داده است مثلا از داخل باد کرده یا مقداری روغن بیرون زده است، دیگر نیازی به تست خازن لباسشویی نیست. بدون شک خازن خراب شده و باید عوض شود. اما در غیر این صورت اگر شک دارید می توانید روش های زیر را به دلخواه انجام دهید تا با اطمینان تصمیم بگیرید.

تست خازن با مولتی متر

یکی از روش های تست خازن لباسشویی، استفاده از مولتی متر است. برای تست انواع خازن ماشین لباسشویی با مولتی متر ابتدا باید آن ها را تخلیه یا دشارژ کنید سپس با استفاده از مولتی متر خازن را تست کنید. مراحل تخلیه و بررسی خازن توسط مولتی متر در ادامه به طور کامل توضیح داده شده است.

فقط دقت کنید برای جدا کردن خازن از ماشین لباسشویی، حتما کابل دستگاه از پریز جدا شده باشد. همچنین از دستکش عایق و پیچ گوشتی سالم برای جداسازی قطعه خود استفاده کنید.

قدم اول: خازن را تخلیه کنید!

تست خازن لباسشوییقبل از تست خازن لباسشویی، باید بار خازن را توسط یک پیچ گوشتی کاملا خارج کنید. به این صورت که در ابتدا با دستکش عایق، پیچ گوشتی را در دست می گیرید سپس وسط محور آن را پایین می آورید و روی پایه مثبت قرار می دهید. بعد از این مرحله نوک پیچ گوشتی را خم می کنید و به پایه منفی تماس می دهید. در اینجا یک جرقه کوچک روی نوک پیچ گوشتی ایجاد می شود که نشان دهنده تخلیه بار درون خازن است.

قدم دوم: از مولتی متر استفاده کنید

با استفاده از پروب های مولتی متر می توانید با سه روش سلامت انواع خازن ماشین لباسشویی را بررسی کنید. راحت ترین راه این است که مولتی متر از روی حالت بیزر قرار دهید و پروب های آن را یکبار بین دو پایه و یک بار بین پایه و بدنه قرار دهید اگر صدای مولتی را شنیدید بدانید خازن شما خراب شده است.

قدم سوم: تست خازن لباسشویی به روش جدید

اگر می خواهید مطمئن شوید تست خازن لباسشویی شما دقیق است یا نه می توانید روش دیگری را انتخاب کنید. در روش جدید نیاز است دستگاه مولتی متر را روی حالت اهم سنج قرار دهید. سپس پروب ها را روی پایه قرار دهید اگر روی صفحه نمایشگر افزایش عدد مقاومت را دیدید یعنی خازن شما سالم است و در حال شارژ شدن است در غیر این صورت باید آن را عوض کنید.

قدم چهارم: چک کردن ظرفیت خازن با مولتی متر

چک کردن ظرفیت خازن با مولتی متردر نظر داشته باشید شما می توانید با چک کردن ظرفیت خازن توسط مولتی متر متوجه خرابی آن شوید. به این صورت که مولتی متر را روی حالت خازن سنج قرار دهید و پروب ها را به دو سر پایه های مثبت و منفی قرار دهید اگر عدد نشان داده شده روی مولتی متر شبیه عدد ظرفیت ثبت شده روی خازن باشد، قطعه شما سالم است.

نکته ای که وجود دارد این است که مقداری اختلاف در عدد نشان داده شده، طبیعی است.

مثلا برای خازنی با ظرفیت 50 میکرو فاراد اعداد در بازه 47 تا 53 می تواند نشان داده شود. البته اگر با انواع خازن ماشین لباسشویی آشنا باشید می دانید خازن با چه ظرفیتی در دستگاه به کار رفته است.

قدم پنجم: تست خازن با لامپ

در این روش باید با توجه به ظرفیت خازن و ولتاژ آن لامپ مناسب را انتخاب کنیم. لامپ باید ولتاژ بالاتری نسبت به ولتاژ شارژ خازن داشته باشد. برای انجام این تست باید دو سر خازن را به لامپ وصل کنیم، اگر لامپ روشن شود و نور آن ذره ذره کم شود نشان دهنده این است که خازن سالم است اما اگر لامپ روشن نشود یعنی قطعه خازن ما خراب شده است.

انواع خازن ماشین لباسشویی

انواع خازن ماشین لباسشوییدر لباسشویی معمولا دو نوع خازن به نام پارازیت گیر و استارتر وجود دارد که در صورت خراب شدن هر کدام از آن ها مشکلاتی برای ماشین ایجاد می شود. اگر دستگاه شما دچار مشکل شده و احتمال می دهید خازن خراب شده باشد، برای تست خازن لباسشویی ابتدا به ظرفیت خازن و نوع آن دقت کنید سپس برای تست و بررسی اقدام کنید. در ادامه شیوه تست کردن خازن های لباسشویی را توضیح خواهیم داد.

ایران کمپرسور یکی از بزرگ ترین و بهترین شرکت های تولید کننده پمپ باد در دنیا شناخته شده است که سهم بزرگی از بازار خرید کمپرسور باد را به خودش اختصاص داده است.

خازن پارازیت گیر (کاهش ضربان قلب ماشین لباسشویی)

خازن های پارازیت گیر همانطور که از نام آنها پیداست وظیفه کاهش پارازیت های ایجاد شده توسط جرقه موتور یونیورسال را در ماشین لباسشویی دارند. وجود آن ها بسیار ضروری است چون اگر این پارازیت ها حذف نشود بر روی سیستم های صوتی و تصویری نویز می اندازند و در عملکرد آن ها اختلال ایجاد می کنند.

جالب است بدانید برای تست خازن پارازیت گیر لباسشویی نیازی به اجرای مرحله اول تست خازن لباسشویی یعنی تخلیه خازن نیست چون این خازن ها در ابتدای مدار الکتریکی قرار می گیرند و با یک مقاومت موازی می شوند که در هنگام جدا کردن آن از مدار برای تست انرژی ذخیره شده خود را به مقاومت منتقل می کنند و در واقع تخلیه می شوند.

خازن راه انداز یا استارتر (رها سازی ماشین لباسشویی)

خازن راه انداز یا استارتر (رها سازی ماشین لباسشویی)خازن راه انداز یکی از انواع خازن ماشین لباسشویی می باشد. در واقع در ماشین لباسشویی دو نوع خازن راه انداز برای آغاز به کار موتور های القایی استفاده می شود که هر دو از نوع الکترولیتی هستند. این خازن ها انرژی ذخیره شده خود را در هنگام استارت وارد سیم پیچ موتور می کنند و باعث راه اندازی موتور می شوند.

در برخی از ماشین ها، از خازن هایی با ظرفیت مساوی (16 میکرو فاراد) برای شروع دورهای تند و کند موتور استفاده می کنند.

اما همیشه اینطور نیست، بعضی از لباسشویی ها به گونه ای طراحی شده اند که ظرفیت خازن های استاتر دور کند و تند با هم متفاوت است. برای تست خازن استارت می توانید از یکی از روش های تست خازن لباسشویی استفاده کنید اما پیشنهاد ما این است از روش مولتی متر استفاده کنید فقط فراموش نکنید قبل از این کار خازن را دشارژ کنید.

حرف آخر، صفر تا صد تست خازن لباسشویی

اگر ماشین لباسشویی شما دچار مشکل شده، قبل از هر کاری بهتر است سالم بودن خازن را بررسی کنید. چون امروزه یکی از خرابی های رایج در انواع ماشین های لباسشویی آسیب دیدگی خازن های استارتر است. برای تست خازن لباسشویی نگران نباشید ساده ترین روش ها به شما آموزش داده شده است که می توانید با انجام آن ها هم لباسشویی خود را عیب یابی کنید هم از هزینه های اضافی جهت تعمیرات ساده دستگاه جلوگیری کنید.

سوالات متداول

 تست خازن لباسشویی دو قلو چگونه است؟

اگر خشک کن ماشین لباسشویی دو قلو شما از کار افتاده یا لباس ها تمیز شسته نمی شود ممکن است خازن دستگاه آسیب دیده باشد. برای تست کردن خازن می توانید از روش ای گفته شده در مقاله استفاده کنید.

انواع خازن ماشین لباسشویی کدامند؟

خازن پارازیت گیر و خازن راه انداز یا استارتر یکی از انواع خازن های ماشین لباسشویی به حساب می آیند که در مورد روش های تست هر یک از خازن ها و درآورن عیب خازن به صورت کامل در مقاله راجب آن ها صحبت کرده ایم.

من متخصص و پژوهشگر در زمینه هوای فشرده و انواع کمپرسور باد هستم و سعی می کنم تا جدیدترین و کارامدترین اطلاعات را در خصوص صنعت هوای فشرده با شما به اشتراک بگذارم.

نمایش بیشتر

‫7 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا