کمپرسور

کمپرسور دیافراگمی چیست؟ + اجزای اصلی پمپ باد دیافراگمی

آپدیت شده در: 16 شهریور 1400
امتیاز شما به این مقاله:

کمپرسور دیافراگمی نوعی از کمپرسور‌های رفت و برگشتی است که با استفاده از یک میله و میل لنگ عمل رفت و برگشتی به بهترین نحو ممکن انجام می شود. با در نظر گرفتن خرید کمپرسور باد می تواند خطرات احتمالی از گاز‌های قابل انفجار را به حداقل برساند، بنابراین می توان گفت که یکی از مهم‌ترین و کاربردی‌ ترین انواع کمپرسور‌ها به شمار می آید.

این کمپرسور‌ دارای ویژگی‌ هایی است که آن را از سایر کمپرسور‌ها متمایز کرده است. از این رو در این مقاله در نظر داریم تا توضیحات کاملی را در مورد آن‌ها بیان کنیم، تا بهتر با پمپ باد دیافراگمی آشنا شوید.

درصورتی که شرایط مطالعه ندارید، پادکست مقاله پمپ دیافراگمی چیست را گوش دهید:

پمپ دیافراگمی چیست؟

قبل از این که بدانید پمپ دیافراگمی چیست لازم است درمورد کلیت و ماهیت پاسخ به سؤال کمپرسور چیست؛ بدانید. پمپ دیافراگمی را می‌ توان نوعی از کمپرسور‌های رفت و برگشتی قلمداد کرد. در این نوع از کمپرسور‌ها برای فشرده سازی هوا از یک ممبران انعطاف پذیر استفاده می‌ کنند که به آن دیافراگم نیز گفته می‌ شود. در این دستگاه‌ از یک میله و یک میل لنگ استفاده شده تا توسط آن‌ها عمل رفت و برگشت دیافراگم به بهترین شکل ممکن انجام شود.

پمپ باد دیافراگمی می‌تواند بهترین گزینه برای فشرده سازی گاز‌های سمی و قابل انفجار باشد، به این دلیل که در آن‌ ها فقط دیافراگم و بدنه با گاز‌ها تماس دارند. این موضوع می‌تواند خطرات احتمالی از گاز‌های قابل انفجار را به حداقل برساند.

به طور کلی یکی از مهم‌ترین ویژگی‌ هایی که پمپ باد دیافراگمی دارند، مقاومت بالای آن‌ها است. مقاومت بالای دیافراگم‌ها سبب می‌شود تا این بخش از کمپرسور، بتواند فشار گاز ورودی به دستگاه را تا حد بسیار زیادی تحمل کند.

همچنین در کمپرسور دیافراگمی معمولا از ترکیب‌های شیمیایی مختلفی استفاده می‌کنند، تا دستگاه در مقابل گرما مقاومت بالایی داشته باشد. در صورتی که نمیدانید کدام نوع کمپرسور مناسب برای نیاز شما می باشد میتوانید مقاله راهنمای خرید کمپرسور باد مطالعه کنید.

روش کار کمپرسور دیافراگمی چگونه است؟

روش کار کمپرسور دیافراگمی چگونه است؟پمپ باد دیافراگمی از جمله کمپرسور هایی است که روش کار ساده ای دارند و کار با آن راحت است. این کمپرسور برای کار خود دو سیستم دارد که هرکدام به طور جداگانه وظایفی دارند. این دو سیستم شامل:

  • سیستم گاز
  • سیستم هیدرولیک

سیستم گاز کمپرسور‌های دیافراگمی

این سیستم از بخش‌های مختلفی تشکیل شده که مهم‌ترین آن‌ ها را می‌توان سه قطعه دیافراگمی و دو شیر یکطرفه پمپ باد دیافراگمی را نام برد. شیر‌ها برای ورود و خروچ گاز مورد استفاده قرار می‌گیرند. دیافراگم‌های سیستم گاز معمولا از جنس فلزی هستند، اما در برخی از موارد جنس‌های دیگری را برای آن‌ها در نظر می‌گیرند.

دیافراگم برای جدا کردن دو سیستم گاز و هیدرولیک استفاده می‌شود. سه دیافراگمی که در پمپ دیافراگمی وجود دارد، درون دو حفره قرار گرفته‌اند. در کنار این سه مورد یک شیر یک طرفه ورودی و خروجی نیز وجود دارد.

سیستم هیدرولیک کمپرسور دیافراگمی

میل لنگ و پیستون مهم‌ترین بخش‌های سیستم هیدرولیک هستند. این قطعات کمک می‌کنند، تا ستون سیال که داخل چرخه مکش و تخلیه قرار دارد، به خوبی حرکت کند. آلیاژ‌های فولادی سخت از جمله موادی هستند که معمولا در ساخت میل لنگ و پیستون مورد استفاده قرار می‌گیرند.

سیال هیدرولیک اطراف سیستم هیدرولیک را به طور کامل پر کرده است و از این رو وقتی که میل لنگ و پیستون، سیال را به سوی نقاط خالی هل می‌دهد، فشاری که سیال به دیافراگم وارد می‌کند، سبب شده تا دیافراگم به سمت بالا برود؛ این موضوع باعث می‌شود تا فضای گاز تا حد بسیار زیادی کم شده و بدین ترتیب گاز فشرده خواهد شد.

اجزای کمپرسور‌ دیافراگمی

اجزای کمپرسور‌ دیافراگمی چیست؟پمپ های دیافراگمی دارای اجزای مختلفی است که هر کدام از آن ها برای انجام وظیفه‌ مشخصی مورد استفاده قرار می‌گیرند، قطعات کمپرسور از اطلاعاتی است که لازم مهم‌ترین اجزای پمپ دیافراگمی را بخش‌های زیر تشکیل می‌ دهند:

  • شیرهای توپی یا گلوله ها
  • محفظه تراکم سیال
  • ورودی پمپ دیافراگمی
  • دیافراگم اولیه (قسمت در تماس با سیال)
  • دیافراگم ثانویه (قسمت در تماس با هوا)
  • خروجی پمپ دیافراگمی
  • مبدل هوای فشرده

میزان اهمیت هر کدام از این بخش‌ها به یک اندازه است، بنابراین برای اینکه یک پمپ باد دیافراگمی عملکرد خوبی داشته باشد باید همه‌ی آن‌ها به درستی کار کنند.

6 کاربرد پمپ باد دیافراگمی

کمپرسور‌های دیافراگمی دارای کاربرد‌های مختلفی هستند و از این رو این کمپرسور را می‌توان جزو کارآمد‌ترین دستگاه‌ها در صنایع مختلف به شمار آورد. صنایع گاز و پتروشیمی جزو مهم‌ترین صنایعی هستند که در آن‌ ها پمپ دیافراگمی کاربرد‌های زیادی دارد.

در این صنایع با گاز‌های قابل انفجار سروکار داریم و به همین دلیل استفاده از پمپ باد دیافراگمی بسیار مناسب و کاربردی است. در صنایع دارویی، سیستم بیولوژی و آزمایشگاهی نیز استفاده از این کمپرسور‌ها بسیار مناسب و کاربردی هستند. علاوه بر این موارد استفاده از این نوع کمپرسور در موارد مختلف کاربرد دارد که مهم‌ترین کاربردهای کمپرسور باد دیافراگمی را می‌توانید در متن زیر مشاهده کنید:

  1. شرکت‌های حفاری
  2. شرکت‌های پالایش گازها و نفت و گاز
  3. شرکت‌های آب و فاضلاب
  4. تسویه خانه‌ها
  5. فیلتر پرس ها
  6. تولیدات اسید و باز

به طور کلی کسب و کار‌های صنعتی که کار‌های مهم و یا سختی را باید در فرایند کاری خود انجام دهند، از پمپ دیافراگمی برای افزایش عملکرد دستگاه‌ها استفاده می‌کنند.

کمپرسور دیافراگمی چه مزایایی دارد؟

مزایای کمپرسور دیافراگمی به طور کلی تمامی کمپرسور‌ها علاوه بر ویژگی‌های متفاوت دارای معایبی نیز هستند و در برخی از موارد مشکلاتی را به وجود می‌آورند. کمپرسور باد دیافراگمی به گونه‌ای طراحی شده که برخی از این معایب را برطرف کرده و آن‌ها را تبدیل به مزیتی برای خود کرده است. از جمله این مزیت ها موارد زیر است:

  • مهم‌ترین مزیتی که نحوه‌ طراحی پمپ دیافراگمی دارد، عدم تماس بین گاز و بخش‌های مختلف کمپرسور است. این موضوع در کاهش احتمال انفجار بسیار کمک کننده است.
  • یکی از مشکلاتی که در هنگام استفاده از کمپرسور‌ها با آن روبه‌رو هستیم، نشتی دستگاه مورد نظر است. از این رو برای حل این مشکل از روش‌های مختلف آب‌ بندی استفاده می‌کنند. اما باید گفت که در استفاده از پمپ باد دیافراگمی هیچگاه با این مشکلات روبه‌رو نخواهید شد. چرا که این دستگاه نیاز به آب بندی ندارد و از این رو دچار نشتی نمی‌شود.
  • یکی دیگر از مزایای آن این است که تنها کمپرسور باد دیافراگمی، مجرای ورودی و مجاری خروجی کمپرسور در تماس با گاز کمپرس شونده هستند.

نتیجه گیری

کمپرسور دیافراگمی از کاربرد و مزیت‌های زیادی برخوردار است و به همین دلیل استفاده از آن در کسب و کار‌های صنعتی مختلفی رواج دارد. این کمپرسور با برخورداری از ویژگی و مزیت‌های متمایز توانسته جزو پر مصرف‌ترین کمپرسور‌ها باشد. برای خرید کمپرسور باد می توانید به فروشگاه ایران کمپرسور که یکی از بهترین فروشگاه ها در این زمینه است مراجعه کنید و یا در قسمت تماس باما ایران کمپرسور می توانید از مشاوره رایگان در زمینه کمپرسورهای باد کمک بگیرید.

سوالات متداول

روش کار کمپرسور دیافراگمی چگونه است؟

پمپ باد دیافراگمی از جمله کمپرسور هایی است که روش کار ساده ای دارند و کار با آن راحت است. این کمپرسور برای کار خود دو سیستم دارد که هرکدام به طور جداگانه وظایفی دارند. اطلاعات بیشتر در مقاله برایتان بیان شده است.

کاربردهای اصلی کمپرسور باد دیافراگمی کدامند؟

شرکت‌های حفاری – شرکت‌های پالایش گازها و نفت و گاز – تسویه خانه‌ ها و…

من متخصص و پژوهشگر در زمینه هوای فشرده و انواع کمپرسور باد هستم و سعی می کنم تا جدیدترین و کارامدترین اطلاعات را در خصوص صنعت هوای فشرده با شما به اشتراک بگذارم.

نمایش بیشتر

‫11 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا