کمپرسور

کمپرسور چیست؟

آپدیت شده در: 29 مهر 1402
3.5/5 - (2 امتیاز)

کمپرسور چیست؟ این سؤالی است که ما قصد داریم در این متن در مورد آن نکاتی را با شما به اشتراک بگذاریم، برای خرید و قیمت کمپرسور باد این مقاله را تا انتها بخوانید. گاز‌ها وقتی تحت فشار قرار گرفته و متراکم می‌شوند، دارای خواص جدیدی خواهند شد. بسیاری از صنایع از این خاصیت استفاده کرده و سعی می‌کنند از آن به نحو احسن استفاده کنند.

دستگاهی که باعث می‌شود گاز به حالت متراکم و فشرده در آید، کمپرسور است. چنانچه تمایل دارید بدانید کمپرسور چیست، چه کاربرد‌هایی دارد، انواع آن کدام است و چگونه کار می‌کند، در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.

کمپرسور چیست؟

کمپرسور چیست؟

یکی از مهم‌ترین سؤالاتی که در حوزه کمپرسور برای اغلب افرادی که با این دستگاه آشنایی ندارند، به وجود می‌آید این است که کمپرسور چیست؟ در پاسخ به این سؤال باید بگوییم که کمپرسور، یکی از دستگاه‌هایی است که از آن برای کم کردن حجم و یا فشرده کردن هوا استفاده می‌کنند. این دستگاه، هوا را فشرده و یا متراکم کرده و صنایعی که به این قابلیت نیاز دارند از آن نهایت استفاده را می‌برند.

نکته مهم دیگری که در این رابطه باید مطرح گردد، نحوه کار آن است. این دستگاه با انرژی مکانیکی، کار کرده و قادر است هوا را که از گاز‌های مختلف تشکیل شده به داخل خود بکشد. کشیدن هوا به داخل دستگاه، با سرعت بالایی در مکش اتفاق افتاده و بعد از این مرحله است ک فشرده‌سازی صورت می‌گیرد.

کمپرسور باد صنعتی

در داخل این دستگاه، سیستم‌ هایی تعبیه شده که قادر هستند هوای راه یافته به داخل کمپرسور را کاهش حجم داده و آن را فشرده کنند. موضوعی که در رابطه با عملیات فشرده‌سازی باید ذکر شود این است که وقتی گاز در حال متراکم شدن است، دمای آن افزایش قابل توجهی پیدا می‌کند. گاز فشرده شده و متراکم در بسیاری از صنایع به کار برده شده و بسیاری از نیاز‌های آن‌ها را برطرف می‌کند.

البته برای آنکه بتوان از گاز فشرده شده استفاده کرد، باید دمای آن را کاهش داد و به حد تعادل رساند. به همین دلیل است که کمپرسور‌ها به لوله‌هایی موسوم به لوله‌های خنک‌کننده مجهز شده‌اند. این لوله‌ها، دمای گاز متراکم را پایین آورده و به صنایع اجازه می‌دهند تا از خواصی که به واسطه فشردگی گاز ایجاد شده، استفاده کنند.

این گاز، انرژی لازم برای انجام بسیاری از فرایند‌ها را در اختیار صنایع قرار داده و به همین جهت، بشر سعی کرده انواع و اقسام متفاوتی از این دستگاه را ابداع و وارد بازار کند. انواع متفاوت کمپرسور، کمک می‌کند تا از انرژی به دست آمده نهایت استفاده برده شود. لازم به ذکراست که کمپرسور‌ها از نظر ظرفیت و قدرت، تفاوت‌های عمده‌ای با هم داشته و به همین سبب است که در جا‌های مختلف، انواع مختلف این دستگاه به کار برده می‌شود.

کمپرسور باد یخچالی

البته تفاوت‌های انواع کمپرسور تنها به ظرفیت و قدرت آن ختم نشده و عوامل دیگری نیز مانند تعداد سیلندر‌های به کار برده شده در آن، اندازه و ابعاد دستگاه، قابلیت استفاده از آن در بازه‌های کوتاه مدت و یا طولانی مدت و غیره نیز بر روی تقسیم‌بندی کمپرسور تأثیرگذار هستند. با توجه به تقسیم‌بندی‌هایی که برای این دستگاه وجود دارد در جا‌های مختلف از یک نوع خاص و مناسب استفاده می‌گردد.

قسمت‌های تشکیل دهنده کمپرسور ؟

 

 وقت آن است تا در مورد مشخصات فنی این دستگاه نیز نکاتی ارائه گردد. کمپرسور‌ها از قطعات متفاوتی تشکیل شده‌اند که هر کدام از آن‌ها وظایف مختلفی بر عهده دارند. یکی از مهم‌ترین قطعات تشکیل دهنده کمپرسور‌ها، سیلندر یا هواساز است.

 از جمله قطعات مهم در این دستگاه بوده و کار اصلی فشرده‌سازی هوا بر عهده آن است. همان طوری که در فوق اشاره کردیم، تعداد سیلندر‌ها در انواع کمپرسور متفاوت بوده و به همین دلیل است که قدرت فشرده‌سازی آن در مدل‌های مختلف این دستگاه با هم فرق دارد.

نکته‌ای که در مورد این قطعه باید ذکر شود این است که اگر در دستگاه، لرزش و یا صدایی به گوش برسد، معمولاً سیلندر‌ها هستند که با مشکل مواجه شده‌اند. برای رفعِ این مشکل و برای آنکه دستگاه با بیشترین کارایی و بازدهی به کار خود ادامه دهد، باید هر چه سریع‌تر برای تعویض این قطعه اقدام گردد.

یکی دیگر از مهم‌ترین قطعاتی که برای درست کار کردن این دستگاه لازم و ضروری به نظر می‌رسد، دینام است. کمپرسور برای فشرده‌سازی هوا نیاز به دریافت انرژی دارد. انرژی مورد نیاز برای فشرده‌سازی، توسط دینام تأمین شده و به همین سبب از این قطعه نیز می‌توان به عنوان یکی از مهم‌ترین قطعات این دستگاه یاد کرد.

کیفیت دینام بر کیفیت کار کمپرسور تأثیر زیادی داشته و به همین دلیل می‌بایست از بهترین و با کیفیت‌ترین دینام‌های موجود در بازار، برای ساخت این دستگاه استفاده گردد. البته توجه داشت که در همه انواع کمپرسور از دینام استفاده نمی‌گردد و برخی از آن‌ها برای تأمین انرژی به توربین وابسته‌اند. پارامتری که استفاده و یا عدم استفاده از توربین را مشخص می‌کند، قدرت کمپرسور است.

از دیگر قسمت‌های این دستگاه می‌توان به مخزن کمپرسور اشاره کرد. مخزن هوای فشرده یکی از دیگر اجزاء این دستگاه به شمار رفته و در مدل‌های متفاوت، حجم‌های متفاوتی دارد.فیلتر‌ها نیز از دیگر قطعات تشکیل دهنده کمپرسور‌ها هستند. وظیفه فیلتر‌ها در این دستگاه نیز جداسازی است. فیلتر کمپرسور، روغن و هوا را از هم جدا می‌کند. این قطعه نیز تأثیر زیادی بر روی بالا بودن کارایی و عملکرد این دستگاه دارد.

قطعات تشکیل دهنده کمپرسور؟

  • شاتون
  • تسمه
  • چرخ
  • پیستون
  • تابلو برق
  • یاتاقان

برای آنکه کمپرسور با بالاترین کارایی و بازدهی کار کند، تمامی اجزاء باید در نهایت کیفیت باشند و به همین جهت، خرید کمپرسور باد دستگاه‌ های حساس باید از مراکز معتبر مثل ایران کمپرسور صورت گیرد.

کاربرد‌های کمپرسور چیست؟

کاربرد‌های کمپرسور چیست؟

موضوعی که ذکر آن در اینجا لازم و ضروری به نظر می‌رسد این است که کمپرسور‌ها را نه تنها در صنایع، بلکه در دیگر فضا‌ها نیز به کار می‌برند. برای مثال، این دستگاه کاربرد‌های خانگی هم دارد. از جمله کاربرد‌های غیر صنعتی این دستگاه می‌توان به تنظیم باد در تایر‌ها، باد کردن توپ و یا باد کردن تشک‌های بادی اشاره کرد.

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید کمپرسور باد

همانطوری که اشاره کردیم کمپرسور چیست، باید بدانید که این دستگاه، به خوبی قادر است هوا را تحت فشار قرار داده و آن را متراکم کند. انرژی که در این عملیات به دست می‌آید، نیاز‌های موجود در بسیاری از، صنایع را فراهم می‌کند. بخشی از کاربرد‌های این دستگاه به شرح زیر است:

  • یکی از جا‌هایی که استفاده از این دستگاه، کارایی بالایی از خود نشان می‌دهد، پزشکی است. دستگاه‌هایی که برای انجام برش در پزشکی استفاده می‌شوند، به یک عدد کمپرسور مجهزند.
  • هوایی که غواصان برای شنا زیر آب نیاز دارند توسط این دستگاه فراهم می‌گردد.
  • برای انتقال برخی سیالات، این دستگاه کارایی بالایی از خود نشان خواهد داد.
  • در جدا کردن برخی مواد اضافی استفاده از کمپرسور‌های باد بسیار کمک‌کننده است.
  • برای پر کردن سیلندر‌های گاز، هوای فشرده و یا متراکم، مورد نیاز است.
  • جهت خنک کردن مواد دارویی و یا برخی لوله‌ها که وظیفه انتقال مواد غذایی را بر عهده دارند، حضور کمپرسور‌ها لازم و ضروری به نظر می‌رسد.
  • برای فشرده کردن هوای موتور توربین در صنایع هوایی نیز این دستگاه یاری‌گر خوبی به شمار می‌رود.
  • از جمله کاربرد‌های خانگی این دستگاه می‌توان به استفاده در جاروبرقی، اسباب بازی‌های کودکان و غیره نیز اشاره کرد.
  • در جک‌های پنوماتیک و‌گان‌های بادی نیز می‌توان حضور این دستگاه را مشاهده کرد و از حضور آن نهایت بهره را برد.

انواع کمپرسور‌ها

انواع کمپرسور‌ها

بعد از آنکه در مورد کمپرسور صحبت کردیم، نکاتی ارائه شد، باید به بررسی و توصیف انواع مختلف این دستگاه نیز پرداخته شود. در قسمت‌های بالایی اشاره شد که یک نوع کمپرسور وجود نداشته و با توجه به نیاز‌هایی که صنایع مختلف دارند، این دستگاه در مدل‌های مختلف، ساخته و به بازار عرضه می‌گردد. معمولاً با توجه به مشخصات فنی که هر دستگاه دارد، نوعی از آن که قادر است نیاز‌های موجود را به خوبی برآورده کند، باید تهیه شود. البته برای انتخاب بهترین و کاراترین مدل باید با انواع کمپرسور نیز آشنا بود و به همین سبب انواع کمپرسور و معرفی آن‌ها در ادامه ذکر خواهند شد.

دو دسته‌بندی کلی در مورد کمپرسور وجود دارد:

  • کمپرسور‌های جا به جایی مثبت
  • کمپرسور‌های دینامیک

هر یک از این دسته‌بندی‌های کلی، شامل دسته‌بندی‌های دیگری نیز هستند که در ادامه این متن مفصلاً در مورد آن‌ها صحبت خواهد شد. البته قبل از ورود به بحث اصلی و معرفی انواع مختلف این دستگاه، باید توجه داشت که کمپرسور‌های دینامیک، مناسب صنایعی هستند که به فشار پایین نیاز دارند و انتقال انرژی سیال به آن‌ها، مداومت دارد.

در مورد کمپرسور‌های جا به جایی مثبت، انتقال انرژی، مداومت ندارد و این مورد یکی از مهم‌ترین تفاوت‌هایی است که میان این دو می‌توان مشاهده کرد. برای مشاهده مقاله کامل در مورد انواع کمپرسور مقاله مربوطه را مشاهده نمایید.

جمع‌بندی

کمپرسور و تمامی نکاتی که باید در مورد آن اطلاع‌رسانی شود، در این مقاله به بحث و بررسی گذاشته شد. کمپرسور‌ها از جمله دستگاه‌هایی هستند که در عملیات فشرده‌سازی به کار برده می‌شوند و در صنایعی که به این دستگاه نیاز دارند، حضور پر رنگ و پرفایده‌ای از خود نشان می‌دهند.

از آنجایی که کیفیت قطعات تولید شده در عملکرد و بازدهی این دستگاه تأثیر زیادی داشته، به صنایع نیازمند به این دستگاه توصیه می‌شود برای تأمین آن به سراغ تولیدکنندگانی چون ایران کمپرسور بروند. تمامی کمپرسور‌های ذکر شده، توسط ایران کمپرسور و با بالاترین کیفیت، تولید و در اختیار صنایع قرار داده می‌شود.


کمپرسور چیست؟

کمپرسور چیست؟ دستگاهی که به آن فشرده ساز هوا نیز می گویند. کمپرسور یک ابزار صنعتی است که در ابعاد و کاربردهای مختلف تولید می شود.

کاربرد کمپرسور هوا

تهیه هوای با فشار بالا برای پر کردن سیلندر گاز . تهویه هوا تمیز با فشار متوسط ​​به غواص تهیه شده به سطح زیر آب و …

نمایش بیشتر

‫11 دیدگاه ها

  1. محتوا کمپرسور باد دیافراگمی خوب بود
    شما کمپرسور مخصوص دندانپزشکی هم دارید؟
    irancompressor ایران کمپرسور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا