کمپرسور

 چیلر بهتر است یا کولر گازی (اسپلیت)؟ (مقایسه و تفاوت در 12 ویژگی مهم)

آپدیت شده در: 27 اسفند 1402
امتیاز شما به این مقاله:

چیلر بهتر است یا کولر گازی؟ تفاوت این دو دستگاه سرمایش چیست؟ کدام بهتر است؟ مقایسه چیلر با اسپیلت و بررسی مزایا و معایب آنها می تواند انتخاب را برای شما راحت تر کند. تفاوت این دو محصول در عملکرد، نوع انرژی مصرفی، میزان مصرف برق، ظرفیت سرمایش و گرمایش تا هزینه تعمیر و نگهداری، نصب و اجرا و است. کافیست با توجه به نوع کاربری ساختمان، بودجه و شرایط اب و هوایی بهترین سیستم سرمایش را انتخاب کنید تا علاوه بر دریافت بیشترین بازدهی، کمتر متحمل هزینه های سرویس و عیب یابی اسپیلت یا چیلر شوید.

چیلر بهتر است یا کولر گازی؟

برای پاسخ به این پرسش باید تفاوت های چیلر با کولر گازی را از جهات مختلف مقایسه کنیم تا بتوانیم انتخاب مناسب تری برای استفاده از یکی از این دو دستگاه سرمایش داشته باشیم.

1. ظرفیت سرمایش با توجه به متراژ ساختمان

با مقایسه چیلر و کولر گازی (اسپلیت) از نظر ظرفیت سرمایش می توان به این نتیجه رسید که اسپلیت ها سیستم های سرمایش مناسب برای واحدهای ساختمانی کمتر از 150 متر هستند. در این سیستم ها برای رسیدن به سطح آسایش مطلوب بهتر است یک کولر گازی برای هر اتاق در نظر گرفته شود. برای واحدهای بزرگ تر استفاده از یک چیلر یا مینی چیلر، هم از نظر قیمت و هم سطح آسایش، گزینه بهتری است.

2. مقایسه اسپلیت و چیلر از نظر ظرفیت گرمایش

کولر گازی

قدرت گرمایش کولرهای گازی چندان زیاد نیست. ضمن اینکه به دلیل مصرف برق زیاد صرفه اقتصادی هم ندارد. برای تامین گرمایش باید سیستمی جداگانه چون شوفاژ یا رادیاتور در نظر گرفت. در حالیکه در چیلرها تامین گرمایش از طریق اتصال فن کویل ها یا هواسازها به موتورخانه یا ابگرم پکیج امکان پذیر است.

در چیلرها به دلیل تامین آب گرم از پکیج یا بویلر موتورخانه مصرف برق و گاز نسبتا پایین است. با توجه به خاموش بودن کمپرسور چیلر در این حالت، دستگاه مصرف برق زیادی ندارد. در نتیجه کاربری چیلرها برای تامین گرمایش روشی مقرون به صرفه تر است.

3. تفاوت چیلر و کولرگازی از نظر تاثیر در زیبای ساختمان

تفاوت چیلر و اسپلیت از نظر ویو و زیبایی ساختمان نیز قابل بررسی است. از این حیث چیلرها بهترین سیستم های تهویه مطبوع برای ساختمان های چند طبقه هستند. در این ساختمان ها می توان از یک چیلر مرکزی استفاده کرد و از طریق لوله کشی به هواسازها یا فن کویل های داخل ساختمان تهویه فضا را انجام داد. در حالیکه استفاده از یک یا چند اسپلیت در چین ساختمان هایی، نمای بیرونی ساختمان را نازیبا می کند؛ چرا که به ازای هر اسپلیت در هر واحد باید از یک کندانسور استفاده کرد.

4. قدرت خنک کنندگی هوا

کولرهای گازی به عنوان یکی از سیستم های تهویه مطبوع معمولا در بازه دمایی 70-60 درجه تنظیم می شوند. در چنین سیستم هایی امکان خنک کردن هوا در دمایی پایین تر از 60 درجه وجود ندارد. در حالیکه چیلرها می توانند دمای محیط را تا حد قابل توجهی کاهش دهند. با توجه به این قابلیت استفاده از چیلرها برای سرد کردن فضاهای بزرگ تر گزینه مناسبی است.

5. فرق چیلر و کولر گازی از لحاظ فیلتراسیون هوا

در کولرهای گازی به ازای هر یونیت داخلی تنها یک فیلتر وجود دارد. در حالیکه در چیلرها تجهیز سیستم به انواع فیلترهای هوا امکان پذیر است. فیلتر موجود در اسپلیت ها فقط قابلیت فیلتر کردن هوای داخل ساختمان را دارد و قادر به فیلتر کردن هوای تازه ورودی به ساختمان نیست. در حالیکه فیلترهای چیلرها هوای ورودی به ساختمان را هم می توانند از هر نوع آلودگی تصفیه کنند. ضمن اینکه کیفیت فیلتراسیون انجام شده در این سیستم ها نسبت به کولرهای گازی بیشتر است.

6. هزینه تعمیر و نگهداری

در مقایسه چیلر و اسپیلت (کولر گازی) به لحاظ هزینه های تعمیر و نگهداری، برای کولرهای گازی، با توجه به تعداد قطعات کمتر، هزینه تعریف شده کمتر است.

7. مقایسه چیلر و کولر گازی از نظر محل نصب

تفاوت چیلر و اسپلیت از نظر محل نصب هم قابل بررسی است. کولرهای گازی ساختاری متشکل از دو یونیت داخلی و خارجی دارند. محل نصب یونیت خارجی در تراس یا پشت بام است، در حالیکه یونیت داخلی در دیوار داخلی خانه نصب می شود. در نصب این یونیت ها باید محدودیت فاصله بین آنها با توجه به کاتالوگ دستگاه رعایت شود.

محل نصب چیلرها با توجه به نوع آنها تعریف می شود. انواع آبی آن در موتورخانه ساختمان و انواع هوا خنک این سیستم ها در پشت بام نصب می شوند. در انواع چیلرهای آبی جهت خنک کردن کندانسور باید یک برج خنک کننده نیز در پشت بام تعبیه شود.

8. تفاوت در میزان مصرف برق

برای پاسخ به این پرسش که چیلر بهتر است یا کولر گازی، تفاوت این دو سیستم از لحاظ مصرف برق هم می تواند مفید باشد. هر دو این سیستم ها با انرژی الکتریسیته کار می کنند. نوع و ظرفیت کمپرسور عامل تعیین کننده میزان مصرف برق هر یک از این سیستم هاست.

با توجه به اینکه در هر دو سیستم از قطعه کمپرسور استفاده شده است، میزان مصرف برق هر دو بالاست. اما این مصرف در کولرهای گازی به دلیل ساختار ساده و ابعاد کوچک کمتر است. البته فاکتورهایی چون طراحی مناسب، استفاده یا عدم استفاده از قطعات بهینه و تکنولوژی روز دستگاه نیز در مصرف برق این دو سیستم نقش دارند.

9. نوع انرژی مصرفی هر یک از سیستم ها

چیلر

در مقایسه چیلر و اسپلیت ها از نظر این فاکتور تفاوتی وجود ندارد. هر دو با انرژی الکتریسیته کار می کنند. اما در مقایسه چیلرهای گازی و اسپلیت ها، چیلرهای گازی، به دلیل در دسترس بودن و مقرون به صرفه تر بودن قیمت گاز، گزینه بهتری هستند. در این مدل چیلرها موتور احتراق جایگزین کمپرسور شده و هم قابلیت گرما و هم سرما دارد.

10. تفاوت از نظر تنظیم رطوبت هوا

کولرهای گازی رطوبت هوا را کاهش می دهند. اما چیلرها به تنهایی این قابلیت را ندارند. تنها با اتصال آنها به هواسازها این قابلیت در آنها فعال می شود. با این حال، با توجه به اینکه هواسازها دستگاه هایی حرفه ای برای کنترل دقیق رطوبت هوا هستند، برای تنظیم دقیق این فاکتور چیلرهای متصل به هواسازها انتخاب بهتری هستند.

11. مقایسه هزینه نصب و اجرا تا قیمت خرید

  • هزینه نصب و اجرا: در مقایسه چیلر و کولر گازی از این لحاظ باید فاکتورهایی چون نوع دستگاه، ابزارها و امکانات لازم برای نصب و نوع لوله کشی را مدنظر قرار داد. به عنوان مثال، برای استفاده از انواع آبی چیلرها قطعاتی چون پمپ آب و مخزن و برج خنک کننده هم باید نصب شوند که می تواند هزینه نصب این سیستم ها را افزایش دهد. از طرفی در کولرهای گازی هم به دلیل ضرورت انجام لوله کشی مسی هزینه تمام شده نصب بالاست.
  • قیمت خرید: برای مقایسه قیمت خرید کولر گازی و چیلر باید فاکتورهای مختلفی چون ایرانی یا خارجی بودن، برند، کیفیت و امکانات دستگاه را بررسی کرد.

برای انتخاب بهترین سیستم بهتر است ظرفیت برودتی مورد نیاز ساختمان و هزینه اجرای هر یک از سیستم های مورد بحث، محاسبه شود تا در نهایت بتوان سیستمی خریداری کرد که به بهترین شکل نیاز سرمایش و گرمایش ساختمان و سطح آسایش مورد نظر را تامین کند. برای ساختمان هایی با متراژ کم اسپلیت ها و برای واحدهای بزرگ تر چیلرها سیستم های بهتری هستند.

12.   تفاوت چیلر و اسپلیت از نظر عملکرد

چیلر دستگاهی است که بر اساس چرخه ترمودینامیکی و سیال مبرد، باعث خنک شدن هوا می شود. اما کولر گازی از تجهیزات خنک کننده هوا با عملکرد مبتنی بر کمپرسور برقی داخل دستگاه و استفاده از گاز خنک کننده است.

در چیلر مبرد خنک شده وارد فن کوئل ها می شود. فن موجود در یونیت فن کویل با مکش هوای اتاق و عبور آن از روی لوله های سرد کویل هوای خنک را به درون اتاق منتقل می کند.

در اسپلیت گاز خنک کننده در کمپرسور تحت فشار قرار می گیرد و به مبدل حرارتی منتقل می شود. هوا پس از سرد شدن توسط گاز خنک کننده به فضای مدنظر بازگشت داده می شود.

در پایان، چیلر بخریم یا کولر گازی؟ بررسی مزایا و معایب

پاسخ به این پرسش که چیلر بهتر است یا کولر گازی با توجه به نیاز شما به عنوان خریدار متفاوت است. با مقایسه مزایا و معایب هر یک از این دو محصول در ویژگی های زیر می توانید بهترین انتخاب را برای فضای خود داشته باشید.

ویژگی چیلر کولر گازی
راندمان دستگاه بیشتر کمتر
مصرف انرژی بیشتر کمتر
هزینه تعمیر، نگهداری، اجرا و نصب بیشتر کمتر
قیمت دستگاه گران تر مقرون به صرفه تر
عمر مفید بیشتر (با توجه به عملکرد خنک سازی هوا مبتنی بر آب) کمتر
اشغال فضا زیاد کم
مساحت مناسب فضا با توجه به ظرفیت سرمایش دستگاه مساحت بیش از 150 متر متراژ حداکثر 150 متر
تامین گرمایش دارد با قدرت کم و مصرف برق زیاد
تاثیر در نمای ساختمان مثبت منفی
فیلتراسیون هوا قابلیت تصفیه هوای وارد شده به ساختمان محدود به هوای داخل ساختمان
محل نصب متغیر با توجه به نوع دستگاه پشت بام (یونیت خارجی) و داخل خانه (یونیت داخلی)
تنظیم رطوبت دارد دارد

 

 سخن آخر

چیلر بهتر است یا کولر گازی؟ با توجه به مزایا و معایب این دو دستگاه می توانید انتخاب کنید که کدام یک را خریداری نمایید. کولر گازی مصرف برق و هزینه کمتری دارد و البته راندمان آن نیز کمتر است. چیلر امکان تامین گرما را دارد و تاثیر مثبت بر فضای ساختمان می گذارد. میزان فیلتراسیون هوا در کولر گازی محدود به فضای ساحتمان است. با مقایسه این شرایط بهترین تصمیم را برای ساختمان خود بگیرید.

https://irancompressor.com/blog/

 

من متخصص و پژوهشگر در زمینه هوای فشرده و انواع کمپرسور باد هستم و سعی می کنم تا جدیدترین و کارامدترین اطلاعات را در خصوص صنعت هوای فشرده با شما به اشتراک بگذارم.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا