کمپرسور

علائم کمبود روغن کمپرسور کولر خودرو چیست؟

آپدیت شده در: 23 خرداد 1402
4/5 - (2 امتیاز)

کولرهای گازی خودرو از قطعات مختلفی ساخته شده که هریک کارایی خاص خود را دارا می باشد. یعنی از مهم ترین قطعاتی که در ساخت این دستگاه مورد استفاده قرار گرفته کمپرسور می باشد که به نوعی قلب کولر به شمار می رود و عملکرد و طول عمر کولر به آن بستگی دارد که روغن کمپرسور کولرهای گازی نقش مهمی در کارکرد صحیح آن ایفا می کنند. علائم کمبود روغن کمپرسور کولر خودرو را در این مطلب مطالعه کنید.

با انجام روغن کاری کمپرسور باد و تعویض روغن آن می توان طول عمر کمپرسور را بیشتر کرد و در نهایت کولر از عملکرد بهتر و طول عمر بیشتر برخوردار می شود. برای اینکه بتوانید به درستی روغن کمپرسور را تعویض کنید بهتر است به عواملی چون عدم حساسیت در انجام روغن کاری کولر گازی، مقدمات در سرویس کولر گازی توسط خود اشخاص و انجام روغن کاری کولر گازی توسط سرویسکار ماهر توجه کنید.

علائم کمبود روغن کمپرسور کولر خودرو

  • کمبود روغن کمپرسور کولر باعث فرسایش کمپرسور پیستون خودرو می شود.
  • در صورت کمبود روغن کمپرسور کولر اتفاقی که رخ می دهد شما باید کمپرسور کولر ماشین را مجددا شارژ کنید.
  • زمانی که روغن کمپرسور کولر به میزان کافی تامین نشده باشد یاتاقانهای جلوئی و عقبی دچار سایدگی می شود.
  • کمبود روغن کمپرسور کولر ماشین باعث گرفتگی فیلترهای داخلی کمپرسور ماشین می شود.

دلایل اهمیت روغن کمپرسور کولرهای گازی

هنگامی که شما از کولر های گازی خودرو استفاده می کنید، نیاز می باشد که به صورت مستمر و سالیانه، کولر گازی خود را چک و آن را سرویس کنید. چک کردن روغن کمپرسور کولرگازی از مهم ترین موراد در زمان سرویس کردن کولر به شمار می رود چرا که روغن کمپرسور سبب می شد تا قطعات مکانیکی و استاتیک دستگاه دچار سایش و اصطکاک شوند و همچنین از وارد شدن آسیب هایی نظیر خوردگی و.. به این قطعات جلوگیری می کند.

روغن آلوده چه تاثیری بر عملکرد کمپرسور کولر می گذارد؟

همانطور که گفته شد، شارژ روغن کمپرسور کولرهای گازی از اهمیت ویژه ای برخوردار است. برای اینکه بهتر با اهمیت روغن در کمپرسور کولر های گازی آشنا شویم، می توانیم این موضوع را که کاهش یافتن سطح روغن در کمپرسور یا پایین آمدن کیفیت روغن چه تاثیری بر عملکرد کمپرسور می گذارد مشاهده کنیم.

قبل از هر چیز شما باید علائم کمبود روغن کمپرسور کولر خودرو را بشناسید، آلودگی روغن کمپرسور ها ممکن است به دلایل متفاوتی پیش بیاید. به عنوان مثال آلودگی با رطوبت موجود در محیط کولر گازی یا ورود ذرات فلزی به روغن کمپرسور می تواند سبب آلوده شدن روغن کمپرسور باد شود.

آلوده شدن روغن کمپرسور به معنای پایین آمدن کارایی آن می باشد که رو عملکرد دستگاه نیز اثر می گذارد. آلودگی روغن کمپرسورها ممکن است به دلایل متفاوتی پیش بیاید. از جمله آسیب هایی که روغن آلوده به دستگاه وارد می کند می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • اسیدی شدن محیط کمپرسور
  • افزایش سایش درون کمپرسور کولر
  • ایجاد کف در درون روغن کمپرسور
  • ایجاد سر و صدای درون کمپرسور

اسیدی شدن محیط کمپرسور

اسیدی شدن محیط کمپرسورنفوذ رطوبت به درون کمپرسور کولر می تواند یکی علت اسیدی شدن روغن کمپرسور کولر باشد؛ همچنین موجب سیال مبرد درون کمپرسور شود که اسیدی شدن سیال های جاری در کمپرسور یکی از دلایل اصلی افزایش خوردگی درون کمپرسور به شمار می رود.

افزایش سایش درون کمپرسور کولر

ورود ذرات میکروسکوپی فلزی و همچنین آلودگی روغن کمپرسور می تواند سبب افزایش میزان اصطکاک و سایش درون قطعات کمپرسور شود. این مورد نیز می تواند یکی از علائم کمبود روغن کمپرسور کولر گازی خودرو باشد.

ایجاد کف در درون روغن کمپرسور

زمانی که روغن کمپرسور، کیفیت اولیه خود را از دست بدهد، با ورود رطوبت یا افزایش دمای حرارتی تولید کف می کند. کف تولید شده در درون روغن می تواند موجب مسدود شدن خطوط لوله شده و با بالا رفتن میزان حرارت درون کمپرسور باعث سوختن کمپرسور شود.

ایجاد سر و صدای درون کمپرسور

شارژ روغن کمپرسور کولر گازی زمانی که آلوده شده باشد، به خاطر عملکرد نامناسب آن باعث افزایش میزان سایش قطعات کمپرسور می شود که این افزایش میزان سایش، سبب ایجاد سر و صدا در داخل کمپرسور و کولر گازی می شود. از همین رو وجود صداهای اضافی را می توان یکی از علائم کمبود روغن کمپرسور کولر خودرو دانست.

تعویض روغن کمپرسور کولر گازی

تعویض روغن کمپرسور کولر گازیگاهی نیاز است کیفیت روغن کمپرسور و چیلرها به صورت مرتب بررسی شود. همچنین سطح روغن کمپرسور را نیز باید به صورت مرتب چک نمود. در زمانی که کولر های گازی با کاهش سطح روغن ایجاد سرو صدا می کنند نیاز می باشد که خیلی سریع اقدامات مورد نیاز برای تعمیر کمپرسور و تعویض کامل روغن کمپرسور در کولر های گازی انجام شود.

تعویض روغن در کولرهای گازی امری تخصصی است و نیاز به دانش بالایی دارد. به همین علت بهتر است برای تعویض روغن کمپرسور از شخصی کمک بگیرید که در این زمینه تخصص داشته باشد.

امروزه در کولرهای گازی از انواع متفاوت کمپرسور استفاده می شود. این امر باعث شده تا روغن های کمپرسور کولر های گازی نیز در انواع متفاوت و با کیفیت های متفاوتی تولید و به بازار عرضه شوند. به همین خاطر زمانی که تصمیم به تعویض روغن کمپرسور باد می گیرید، کسب اطلاعات درباره تولید روغن صنعتی یکی از مهمترین مواردی است که به شما باید درمورد این که چه نوع روغنی مناسب کولر گازی است کمک می کند.

روغن کمپرسور کولر های گازی ممکن است از نوع روغن های معدنی مانند روغن های پایه پارافینی، نفتیک و آروماتیکی باشد و یا از نوع مصنوعی مانند روغن های پایه گلیکول، آلکیل بنزین و … باشد. اینکه تصمیم بگیرید از چه نوع روغن و با چه کیفیتی استفاده کنید، بستگی به مدل کمپرسور و کولر گازیتان دارد. به همین علت بهتر است از دفترچۀ راهنمای کولر کمک بگیرید و با یک تعمیرکار مجرب مشورت های لازم را انجام دهید.

تعویض روغن کمپرسور کولر خودرو

علائم کمبود روغن کمپرسور کولر خودرو به صورتی است که اگر نشت روغن کمپرسور کولر گازی اتفاق بی افتد و روغن به بیرون نشت پیدا کند حتما به جای اضافه کردن روغن آن را تعویض کنید، چون که باعث کم شدن روغن می شود.

رسیدن هوا و رطوبت به روغن تا زمانی که هوا و رطوبت وارد آن نشده احتیاج به تعویض ندارد و هنگامی که سیکل به هر دلیلی باز شود و هوا وارد کمپرسور شود، این ترکیب روغن با اکسیژن سبب فاسد شدن روغن می شود.

بهترین کار برای جلوگیری از این اتفاق این است که روغن کمپرسور را عوض کنید.

کیپ شدن مدار گاز در بعضی از موارد که خوردگی لوله ها سبب مسدود شدن و کیپی مدار پیش می شود، حتما برای افزایش عمر کمپرسور، روغن را تعویض کنید. اگر تغییر رنگ روغن را متوجه شدید روغن کمپرسور سیاه شده و یا تغییر رنگ به طوسی و یا سبز پیدا کرده حتما باید روغن آن تعویض شود.

نکات مهم در روغن کاری کولر گازی

سرویس کولر گازیدر زمان سرویس کولر گازی، نیاز می باشد انجام روغن کاری کولر گازی نیز صورت گیرد. این عمل باید برای تمامی اجزای مورد نیاز به ویژه کمپرسور انجام گیرد. برای انجام این امر باید به موارد زیر توجه داشته باشید.

  • انجام روغن کاری کولر گازی در زمان مناسب
  • عدم حساسیت در انجام روغن کاری کولر گازی
  • مقدمات در سرویس کولر گازی توسط خود اشخاص
  • انجام روغن کاری کولر گازی توسط سرویسکار ماهر
  • نوع روغن مورد استفاده در انجام روغن کاری کولر گازی

نحوه روغن کاری کمپرسور کولر خودرو (روغن کولر ماشین)

بعد از مشاهده علائم کمبود روغن کمپرسور کولر خودرو، باید بدانیم نحوه روغن کمپرسور کولر گازی خودرو  را به چه صورت انجام دهیم تا عمر کولر خودرو را بالا ببریم؟

در واقع هرساله روغن کمپرسور کولر خودرو را که سرویس می کنید باید هنگام سرویس کارهایی از قبیل تعویض پوشال، روغن کاری یاتاقان ها، شستشوی کمپرسور کولر پراید چک کردن نحوه تعویض روغن کمپرسور کولر پراید اهمیت دارد. ولی روغن کمپرسور کولر ماشین و نحوه روغن کاری آن یکی از مهم ترین کارها به حساب می آید که باید هم زمان با سرویس کمپرسور کولر خودرو انجام شود که سبب می شود عمر کمپرسور ماشین افزایش یابد.

آموزش روغن کاری کمپرسور کولر خودرو

  • مرحله اول: بازکردن موتور کولر.
  • مرحله دوم: بازکردن فولی (برای بازکردن از آلن 4 استفاده کنید).
  • مرحله سوم: فولی را از روی دینام باز کنید.
  • مرحله چهارم: درپوش ها را با یک پیچ گوشتی دوسو باز کنید.
  • مرحله پنجم: کاسه نمد کمپرسور را روغن کاری کنید. (کمپرسور کولر خودرو را به صورت ایستاده قرار داده و دور تا دور کاسه نمد کمپرسور را روغن کاری کرده و سپس درپوش را جایگزین کنید).
  • مرحله ششم: برای درپوش های عقب دینام کمپرسور کولر خودرو مرحله قبلی را تکرار کنید.

نتیجه گیری

همان طور که گفته شد کمپرسور مهم ترین قطعه به کار رفته در کولر به شمار می رود، به گونه ای که عملکرد کولر به کمپرسور بستگی دارد و در صورت خرابی این قطعه کولر نیز خراب می شود و دیگه قادر خنک سازی محیط نخواهد بود. روغن کمپرسور کولرهای گازی با روغن کاری آن از عوامل اصلی است که با انجام آن می توان از خراب شدن این قطعه جلوگیری کرد و طول عمر آن را بیشتر نمود که در این صورت کولر نیز از عملکرد بهتری برخوردار خواهد بود.

از همین رو شما باید با علائم کمبود روغن کمپرسور کولر خودرو آشنا باشید و هر چند وقت یک بار روغن کمپرسور را تعویض کنید، برای انجام این امر در ابتدا باید انواع روغن های کاربردی در کمپرسور کولر را شناسایی و ویژگی های آن را بشناسید تا بتوانید روغنی با کیفیت مطلوب خریداری نمایید. سپس بهتر است کار تعویض روغن را به شخصی که در این زمینه دارای تخصص می باشد بسپارید تا کار به بهترین نحو انجام شود.

سوالات متداول

نکات مهم در روغن کاری کولر گازی چیست؟

انجام روغن کاری کولر گازی در زمان مناسب – عدم حساسیت در انجام روغن کاری کولر گازی – انجام روغن کاری کولر گازی توسط سرویسکار ماهر و…

چه زمانی باید روغن کمپرسور تعویض شود؟

کیپ شدن مدار گاز در بعضی از موارد که خوردگی لوله ها سبب مسدود شدن و کیپی مدار پیش می شود، حتما برای افزایش عمر کمپرسور، روغن را تعویض کنید. علائم دیگر در مقاله بیان شده است

من متخصص و پژوهشگر در زمینه هوای فشرده و انواع کمپرسور باد هستم و سعی می کنم تا جدیدترین و کارامدترین اطلاعات را در خصوص صنعت هوای فشرده با شما به اشتراک بگذارم.

نمایش بیشتر

‫11 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا