بلاگ

چرا یخچال سرد نمی کند؟ (بررسی  علت سرد نکردن یخچال با ارائه راه حل)

آپدیت شده در: 03 دی 1402
امتیاز شما به این مقاله:

چرا یخچال سرد نمی کند؟ علت گرم بودن داخل آن چیست؟ چرا یخچال روشن است اما سرما ندارد؟ ممکن است شما هم با باز کردن درب یخچال متوجه شده باشید که مواد خوراکی موجود در آن به اندازه کافی خنک نیستند. گرم بودن یخچال می تواند دلایل مختلفی داشته باشد؛ از ایرادات فنی چون خراب بودن رله و کمپرسور، لوله کندانسور، فن اپراتور  و … گرفته تا عدم رعایت اصول استفاده صحیح از این وسیله! اما جای نگرانی نیست؛ با انجام راهکارهایی ساده می توان این مشکل را حل نمود و سرمایش کافی را در آن ایجاد کرد.

چرا یخچال سرد نمی کند؟

سرد نکردن یخچال به معنای کار نکردن آن نیست؛ بلکه به این مفهوم است که دستگاه دما را به اندازه لازم کاهش نمی دهد. در چنین شرایطی علاوه بر فشار بر اجزای مختلفی چون کندانسور، کمپرسور، مشکلاتی چون یکسره شدن موتور آن و از همه مهم تر، فساد زودتر مواد غذایی ایجاد می شوند. با توجه به اینکه عملکرد این دستگاه به کارکرد قطعات مختلفی وابسته است، ایراد در هر یک از این قطعات فنی می تواند دلیلی بر علت سرد نکردن این وسیله سرمایشی باشد.

1. آسیب دیدن رله اورلود و کمپرسور

کمپرسور

کمپرسور قطعه ای است که با تبدیل گاز به مایع و پمپاژ آن به اپراتور باعث سرد شدن یخچال می شود. معیوب شدن و آسیب این قطعه فرایند خنک شدن و سرمایش را در یخچال مختل می کند. چرا که در چنین شرایطی عملکرد موتور به خوبی انجام نمی شود.

2. تمیز نبودن لوله کندانسور

یکی دیگر از علت های سرد نکردن یخچال، تمیز نبودن لوله کندانسور است. اما کندانسور چیست؟ کندانسور قطعه ای متشکل از شبکه های توری شکل در بخش پشتی یخچال است که در خنک کردن گاز مبرد داغ شده در طی چرخه سرما سازی نقش دارد. گرم نبودن این قطعه در شرایطی که کمپرسور کار می کند دال بر مشکل دار بودن دستگاه است. این مشکل می تواند به دلیل کیپ کردن مدار کندانسور باشد.

در شرایطی که کمپرسور دچار مشکل شود، روغن نیز همراه گاز وارد مدار کندانسور می شود. این وضعیت باعث کیپ شدن شبکه توری شکل یا لوله های کندانسور شده و از برودت یخچال کم می کند. شستشوی لوله های کندانسور هنگام شارژ گاز می تواند بازدهی یخچال را در سطح بالایی حفظ کند.

3. اختلال در اتصالات برق و سیم کشی یخچال

علت سرد نکردن یخچال به خرابی سیم کشی برق و ایراد در اتصالات برقی آن نیز مربوط می شود. در این شرایط، به دلیل قطع و وصل شدن برق یخچال، دستگاه مدام روشن و خاموش می شود و در نتیجه موتور آن فرصت کافی برای تامین سرمایش یخچال پیدا نمی کند.

  • تعمیر پریز برق یا محافظ به حل این مشکل کمک می کند.

گاهی ممکن است سرد نکردن یخچال به دلیل اختلال در سیم کشی داخلی دستگاه باشد. در این شرایط چراغ یخچال قطع و وصل می شود.

  • در این شرایط باید از یک تعمیرکار برای تعمیر سیم کشی داخلی یخچال کمک بگیرید.

4. معیوب بودن ترموستات

ترموستات

ترموستات قطعه ای مرتبط با تنظیم دما در یخچال است که در مدل های امروزی این وسایل سرمایشی به صورت یک صفحه نمایش لمسی روی درب تعبیه شده است. خراب شدن این قطعه باعث مختل شدن دمای یخچال می شود. در این شرایط کاهش دما و برفک زدن یخچال و یا افزایش دما و فاسد شدن مواد غذایی را شاهد هستیم. در هر یک از این موارد یخچال از کار می افتد. در این شرایط بهترین راه حل تعویض ترموستات است.

5. عدم تنظیم صحیح دما

یکی دیگر از دلایلی که در پاسخ به پرسش “چرا یخچال سرد نمی کند” بیان می شود، به تنظیم نکردن دمای صحیح آن مربوط می شود. این دستگاه ها در فصل گرما و سرما نیازهای دمایی متفاوتی دارند. دمای بهینه یخچال ها در تابستان 2-1 درجه و در زمستان 4-3 درجه است. عدم توجه به این ویژگی می تواند خنک کنندگی این دستگاه را کاهش دهد. راه حل این مشکل تنظیم دمای بهینه با توجه به نوع دستگاه است:

  • یخچال های مکانیکی: 3-2 درجه
  • یخچال های الکترونیکی: 5-4 درجه
  • فریزرها: منفی 18 درجه

6. انباشت مواد غذایی بیش از حد در یخچال

پر بودن یخچال

یکی دیگر از دلایل خنک نکردن یخچال، وجود مواد غذایی بیش از ظرفیت دستگاه است. در چنین شرایطی هوای کمتری در یخچال تولید می شود. ضمن اینکه با هر بار باز و بسته کردن درب، هوای موجود در آن کمتر هم می شود. علاوه بر این، در صورت وجود بسته های بزرگ مواد غذایی، به دلیل مسدود شدن فن و دریچه های دستگاه، گردش هوا و برودت به درستی اتفاق نمی افتد. در نتیجه دمای داخل آن یکنواخت می شود.

7. نصب یخچال در مکان غیر استاندارد

گاهی سرد نشدن یخچال به دلیل نصب آن در مکان نامناسب است؛ یعنی مکانی که مانع گردش هوای لازم برای خنک کردن موتور می شود. این وضعیت زمانی پیش می آید که یخچال در جایی گرم نصب شود یا پشت آن به دیوار اتصال داشته باشد. این شرایط باعث داغ شدن کمپرسور و کم شدن قدرت سرمایش می شود.

  • یخچال نباید به دیوار چسبانده شود و کناره های آن باید تا اندازه ای با فاصله از دیوار قرار گیرند.
  • این دستگاه نباید در مجاورت وسایل گرمایشی قرار داده شود.

9. نشتی گاز مبرد

نشتی یا کمبود گاز می تواند برودت یخچال را کاهش دهد. گاز مبرد در بخش پشتی یخچال قرار دارد و با گرفتن باد گرم این دستگاه، گازی خنک را جایگزین آن می کند. کاهش این گاز هم می تواند علت خنک نکردن یخچال باشد. در این شرایط، علاوه بر کاهش برودت دستگاه، مشکلات دیگری چون ایجاد شبنم های کوچک در قطعات یخچال، یکسره کار کردن و در نهایت سوختن موتور نیز اتفاق می افتد. خدمات نشت یابی، وکیوم و شارژ گاز به حل این مشکل کمک می کند.

10. معیوب بودن فن اپراتور

با توجه به مدل و برند یخچال ها یک یا چند فن اپراتور در این دستگاه ها وجود دارد. در دستگاه هایی که یک فن وجود دارد، این قطعه در فریزر تعبیه شده است.

 فن اپراتور قطعه ای تعبیه شده در فریزر است که به هدایت سرما از این بخش به یخچال کمک می کند. آسیب دیدن این قطعه یکی دیگر از دلایل سرد نشدن یخچال است. زدن کمی روغن به میل شفت فن و یا برطرف کردن مشکل حرکت پروانه فن به خنک شدن یخچال کمک می کند.

11. اشکال در لاستیک یا لولای درب

اشکال در لاستیک یخچال

مواردی چون خشک شدن لولای درب، دفرمه یا پوسیده شدن لاستیک از بسته شدن درب یخچال جلوگیری می کنند. این وضعیت ضمن خروج هوای خنک و ورود هوای خارج، به مرور زمان باعث از بین رفتن برودت و سرمای مطلوب دستگاه می شود.

  • استفاده از کمی روغن می تواند مشکل خشک بودن لولای درب را حل کند.
  • لاستیک دفرمه و پوسیده شده دور درب باید تعویض شود.

11. خرابی دمپر هوای یخچال

دمپرها قطعاتی هستند که کارکردی مشابه شبکه کولر دارند. این دمپرها در دو نوع مکانیکی و الکترونیکی هستند. خراب شدن این قطعات از ورود برودت به یخچال جلوگیری می کند. چیدمان مواد غذایی در مقابل دمپرها یکی از مواردی است که در معیوب شدن این قطعات نقش دارد. این وضعیت مانع از ایجاد سرمای مطلوب در یخچال می شود.

  • در صورت بسته بودن دریچه دمپر مکانیکی، باید با دست آن را باز کرد.
  • در صورت وجود مشکل در دریچه دمپر الکترونیکی باید سنسور آن تعویض شود.

12. معیوب شدن برد الکتریکی

خراب شدن برد الکتریکی از دلایل دیگری است که از ایجاد سرمایش کافی در یخچال جلوگیری می کند. فعالیت کلیه قطعات در این دستگاه از طریق برد انجام می شود. عدم کارکرد فن، خنک نکردن دستگاه، نوسانات در جریان برق از جمله دلایلی هستند که اختلال در برد الکترونیکی را نشان می دهند. در صورت از کار افتادن این قطعه، تهویه هوا از طریق فن ها و یخ زدایی یخچال دچار اختلال می شود. خدمات تعمیر یخچال با کارشناسان خبره به حل این مشکل کمک می کند.

 در پایان

چرا یخچال سرد نمی کند؟ در پاسخ به سوال مطرح شده مهم ترین دلایل خنک نکردن آن را توضیح دادیم. علت سرد نکردن یخچال به برند دستگاه مرتبط نیست. در انواع برندهای داخلی و خارجی این مشکل گاها اتفاق می افتد.

این مشکل عموما ناشی از اختلال در عملکرد قطعات مختلف یخچال است که آن هم به دلیل عدم رعایت اصول کاربری و نگهداری از دستگاه می باشد. بر اساس طول عمر یخچال، مشکل مطرح شده می تواند با تعمیر یا تعویض قطعات حل شود.

با توجه به اینکه پایین بودن دمای این دستگاه می تواند منجر به فاسد شدن مواد غذایی شود، بهتر است در اولین فرصت جهت رفع علت سرد نکردن یخچال اقدام کرد تا از پرداخت هزینه های مازاد در شرایط پیشرفت خرابی قطعات جلوگیری کرد.

در صورت نیاز به تعویض قطعات خرید قطعاتی اصل می توانند سلامت دستگاه را برای مدت طولانی تری تضمین کنند. ایران کمپرسور با عرضه مرغوب ترین انواع کمپرسورهای یخچال نیاز شما جهت خرید قطعه ای باکیفیت تامین می کن

 سوالات متداول 

علت سرد نکردن یخچال فریزر چیست؟

در یخچال فریزرهای معمولی این مشکل به کمبود گاز یخچال، معیوب بودن فن فریزر، کمپرسور و یا ترموستات مربوط می شود. در انواع الکترونیک و ضد برفک این دستگاه ها، علت سرد نکردن عدم دیفراست (یخ زدایی) است. در این مورد باید گرفتگی در قسمت فاضلاب و قطعات مربوط به فن فریزر، دیفراست و برد الکترونیکی چک شوند.

دلایل خنک نکردن یخچال تک چیست؟

نشتی گاز، قدرت پایین کمپرسور برای کمپرس کردن گاز و خرابی ترموستات می توانند دلایل عدم خنک کنندگی یخچال های تک باشند.

 علت سرد نشدن یخچال بعد از جابجایی چیست؟

مهم ترین دلایل این مشکل آسیب دیدگی لوله های گاز و کندانسور و اختلال در اتصالات یخچال در بخش های موتور یا کمپرسور هستند. برای جلوگیری از نشتی گاز و سرد نشدن یخچال باید حداقل دو ساعت بعد از جابجایی دستگاه را به برق زد.

علت خنک نکردن یخچال ولی سرد بودن فریزر چیست؟

ایجاد اختلال در عملکرد هیتر دیفراست، نشتی گاز، معیوب بودن دمپر یا بسته بودن دریچه آن و عملکرد نامطلوب فن اپراتور

چرا یخچال سرما ندارد، در شرایطی که موتور آن کار می کند؟

مهم ترین دلیل آن می تواند خرابی فن اپراتور باشد. دیگر دلایل این وضعیت معیوب بودن برد الکترونیکی، کیپ شدن لوله های کندانسور، قطعات سیستم دیفراست و گرفتگی قسمت فاضلاب هستند.

 

من متخصص و پژوهشگر در زمینه هوای فشرده و انواع کمپرسور باد هستم و سعی می کنم تا جدیدترین و کارامدترین اطلاعات را در خصوص صنعت هوای فشرده با شما به اشتراک بگذارم.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا