بلاگ

کولر گازی پیستونی چیست و چه مزایایی دارد؟

آپدیت شده در: 06 فروردین 1403
امتیاز شما به این مقاله:

کولر گازی پیستونی چیست؟ به بیان ساده کولر گازی ای که در آن از کمپرسور باد پیستونی استفاده شده باشد کولر گازی پیستونی گفته می شود. در دنیای امروز، کولرهای گازی پیستونی به عنوان یکی از اصلی‌ ترین و پرکاربردترین وسایل خنک کننده در منازل، محل کار و فضاهای تجاری شناخته می‌ شوند.

این دستگاه‌ ها با استفاده از فناوری پیشرفته، هوا را سرد و دمای محیط را به‌ طور موثری کاهش می‌ دهند. از آنجایی که کولرهای گازی پیستونی دارای سیستم‌ های حفاظتی هوشمندی هستند، می‌ توانند برای مدت زمان طولانی و با کارایی بالا عمل کنند. کولر گازی پیستونی دارای مزایا و ویژگی‌ های منحصر به فرد فراوانی است که در ادامه به بررسی آن خواهیم پرداخت.

منظور از کولر گازی پیستونی چیست؟

کولرگازی پیستونی

تمامی دستگاه‌ های کولر گازی شامل سه قسمت اساسی هستند، که شامل کندانسور، کمپرسور و اواپراتور می‌ شود. در این دستگاه‌ ها، از گازهای خاصی که به عنوان مبرد شناخته می‌ شوند برای خنک کردن محیط داخلی یا فضایی بسته استفاده می‌ گردد. برخی از مبردهای معمول که در اکثر کمپرسورهای سیستم‌ های خنک کننده استفاده می‌ شوند شامل R-22، R-134a و R-404 هستند.

به دلیل اینکه گاز R22 برای لایه ازون زمین، مضر و آسیب زننده است، تحقیقات در زمینه گازهای جایگزین با تخریب کمتر محیط زیست انجام شد. لذا، استفاده از گاز R22 از سال ۲۰۱۲ ممنوع شده و جایگزین آن گازهای R410 و R32 شده است. کولر گازی با استفاده از چرخه تبرید تراکمی، گرما را از داخل اتاق جمع آوری کرده و در فضای خارجی دور می کند. برای درک بهتر از نحوه کار دستگاه های خنک‌ کننده، باید به مطالعه سیکل تبرید تراکمی بپردازیم.

در این سیستم، حرارت از یک سیال جذب و در سیال دیگر دفع می‌ شود. در سیستم‌ های تراکمی، تراکم هوا یا سیال دیگر از طریق یک کمپرسور انجام می‌ شود. در واقع، کولر گازی پیستونی یک نوع کولر گازی است که از کمپرسور پیستونی برای فشرده کردن گاز و خنک کردن هوا استفاده می‌ کند. این نوع کولر گازی برای فعالیت‌ های خانگی یا صنعتی و حتی در مناطق گرم و مرطوب عملکرد خوبی دارد و می‌ تواند هوای محیط را به طور موثر خنک کند.

کمپرسور باد پیستونی از قسمت‌ های مختلفی مثل سیلندر، وال ها، استوانه، پیستون، کمک فنرها و صفحات سوپاپ‌ تشکیل شده است. کولر گازی پیستونی به عنوان یک گزینه اقتصادی برای خنک‌ کردن محیط‌ های مختلف استفاده می‌ شود. این نوع کولر گازی هر چند که از نظر صدا و مصرف انرژی کمی با دیگر کولرها فرق دارد، اما از طریق نگهداری منظم و نصب صحیح می‌ توان بهره‌ وری آن را بیشتر کرد.

نحوه عملکرد کمپرسور پیستونی به صورت رفت و برگشتی است. بدین شکل که این کمپرسور از پیستون و سیلندر مشابه خودرو استفاده می کند، که با حرکت رفت و برگشت پیستون، گاز مبرد فشرده شده و به سیستم هدایت می شود. تعداد پیستون ها در راستای تعیین ظرفیت کمپرسور و افزایش آن است. در نهایت اگر دوباره از شما سوال شد که کولر گازی پیستونی چیست؟ می توانید خیلی راحت بگویید کولر گازی ای که در آن از کمپرسور باد پیستونی استفاده شده کولر گازی پیستونی می باشد.

کمپرسور پیستونی موجود در کولر گازی پیستونی چه مزایایی دارد؟

کمپرسور باد پیستونی

کولرهای گازی پیستونی به دلیل برخورداری از کمپرسور باد پیستونی به این نام شناخته می‌ شوند. کمپرسور پیستونی در مقایسه با انواع دیگر کمپرسور همانند کمپرسور روتاری دارای مزایا و ویژگی های دیگری هستند. از جمله این ویژگی‌ ها قابلیت فشرده‌ سازی مناسب آن است که باعث صرفه‌ جویی در مصرف انرژی می‌ شود.

همچنین، هزینه نسبتاً کمتر نسبت به کمپرسور های روتاری، ساختار ساده‌ تر و قابلیت‌ تعمیر بیشتر و عمر مفید بالاتر در برخی موارد از دیگر ویژگی‌ های آن است. این نوع کمپرسور ها امکان کنترل دقیق‌ تر فشار خروجی را دارند و توانایی تولید فشار بالا در برخی مدل‌ های این کمپرسور از دیگر ویژگی‌ های مثبت این کمپرسور به حساب می آیند.

یکی از ویژگی‌ های مثبت دیگر کمپرسور پیستونی، انتقال حرارت بیشتر نسبت به کمپرسورهای دیگر است که در برخی موارد مورد توجه قرار می‌ گیرد. همچنین، این نوع کمپرسورها انعطاف‌ پذیری بالایی به همراه دارند که باعث می‌ شود در صنایع مختلف مانند خودروسازی، تهویه مطبوع، ساختمان‌ سازی و … قابل استفاده باشند.

علاوه بر این، قابل استفاده بودن این کمپرسورها در محیط‌ های مختلف و حتی در شرایط آب و هوایی مختلف، همچنین توانایی کارکرد در محیط‌ های خطرناک نیز از دیگر مزیت‌ های آن ها است. در نهایت، عدم نیاز به فضای بسیار کوچک به منظور نصب و نگهداری این نوع کمپرسورها نیز یکی از ویژگی‌ های مثبت آن ها به شمار می آید.

کولرهای پیستونی برای چه مکان هایی مناسب هستند؟

کولر گازی برای مناطق گرمسیری

کولر های پیستونی به واسطه برخورداری از کمپرسور های پیستونی در فشار های بسیار بالا هم قابلیت کار کردن دارند. از این جهت، به خاطر امکان فعالیت در درجه حرارت بالا، در نواحی گرمسیری مثل مناطق جنوبی و مناطق مرکزی برای خنک کردن محیط مورد استفاده قرار می‌ گیرند.

کولر گازی پیستونی مناسب آب و هوای گرم بوده و آب و هوای 21 تا 52 درجه سانتی‌ گراد و بالاتر را پاسخگو است. این کولرها دارای هزینه نگهداری و تعمیر کمی هستند و به علت  قدیمی بودن، تعمیرکاران بسیاری هستند که می توانند آنها را تعمیر و سرویس کنند. البته ناگفته نماند که ممکن است کولر گازی پیستونی سر و صدای بالایی ایجاد و تولید حرارت نسبتا زیادی هم داشته باشند.

کولر گازی پیستونی مناسب برای مصارف خانگی و واحدهای مسکونی

اگر قصد دارید تا کولر گازی مناسبی برای منزل مسکونی تهیه کنید، با توجه به اینکه نوسانات دما در محیط خانگی کم است، کولر گازی پیستونی گزینه‌ مناسبی برای شما است. این نوع از کولر گازی با توجه به کارایی و اثر بخشی مناسبی که از خود نشان می دهد، به راحتی قادر است تا مصارف خانگی و مسکونی را پاسخگو باشد.

نتیجه‌ گیری

کولرهای گازی پیستونی با توجه به عملکرد مناسب و قابلیت تعمیر آسان، همواره جایگاه خود را در میان سایر کولرهای گازی حفظ کرده اند. کولر گازی پیستونی به سبب داشتن کمپرسور پیستونی به این نام شناخته شده است. کمپرسور پیستونی دارای یک ردیف سیلندر و پیستون است که شباهت بسیاری به موتور خودرو دارند.

با حرکت عقب-جلو، گاز فشرده و تخلیه می شود تا سبب خنک کردن محیط گردد. این نوع از کولر گازی برای آب‌ و هوای گرم و خشک و مناطق جنوبی کشور ایران که با گرد و خاک دست و پنجه نرم می‌ کنند، انتخاب مناسبی به حساب می آید. به علاوه، تعمیرکاران بسیاری نحوه تعمیر این نوع از کولر را می دانند و قابلیت تعمیر آسان هم از ویژگی‌ های مثبت این کولر گازی محسوب می‌ شود. شما می‌ توانید جهت تهیه و خرید انواع مختلف کولر گازی، از جمله کولر گازی پیستونی و … با مشاورین ایران کمپرسور در تماس باشید.

 

من متخصص و پژوهشگر در زمینه هوای فشرده و انواع کمپرسور باد هستم و سعی می کنم تا جدیدترین و کارامدترین اطلاعات را در خصوص صنعت هوای فشرده با شما به اشتراک بگذارم.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا