بلاگ

راه کار هایی مفید برای کاهش صدای کمپرسور هوا

آپدیت شده در: 11 دی 1402
3/5 - (1 امتیاز)

چه در خانه خود کار کنید و چه در فروشگاه خود و یا حتی در یک محیط صنعتی، صدای زیاد در طولانی مدت آسایش را از شما می‌گیرد. حتی اگر صدای بلند شما را آزار ندهد، صد درصد دوست ندارید مشتریان شما در معرض صدای بلند کمپرسور باد قرار بگیرند. اگر از بحث آسایش هم بگذریم، صداهای بلند در طولانی مدت بر روی سلامتی شما و کارمندان‌تان تاثیر منفی خواهند گذاشت. در این مقاله قصد ارائه راهکارهایی برای کاهش صدای کمپرسور هوا را داریم. همچنین در مورد ویژگی های کمپرسور هوا صحبت کرده ایم.

اندازه گیری صدای کمپرسور هوا بر حسب دسی‌بل

در هنگام مقایسه و خرید یک کمپرسور هوا کم صدا با اصطلاحاتی چون بسیار کم صدا، کم صدا و حتی بی صدا روبرو خواهید شد. اما این اصطلاحات به چه معناست؟ آیا برای خرید کمپرسور هوا کم صدا می‌توان به همین کلمات اکتفا کرد؟

برای اینکه درک بهتری از مقدار صدای کمپرسور هوا پیدا کنید، باید میزان صدای تولیدی آن را بر حسب دسی‌بل بپرسید. برای اینکه میزان صدا تولید شده توسط کمپرسور هوا بر حسب دسی‌بل را درک کنید، به جدول زیر نگاه کنید. در این جدول، صداهایی که به صورت روزانه می‌شنوید، بر حسب دسی‌بل آورده شده است.

کاهش صدای کمپرسور هوا

چرا کمپرسورهای هوا پر صدا هستند؟

میزان صدای تولید شده در کمپرسورهای جدید در بازه ی 40 تا 92 دسی‌بل قرار می‌گیرد. همانطور که مشاهده می‌کنید، اختلاف زیادی بین این دو عدد قرار دارد. چگونه صدای یک کمپرسور هوا به آرامی صدای یک کتابخانه ساکت است و صدای آن یکی به بلندی صدای ماشین چمن زنی؟ باید گفت صدای کمپرسور هوا به چند عامل بستگی دارد :

  • اصطکاک
  • منبع تغذیه
  • محل کمپرسور

اصطکاک

اصلی‌ترین عامل در بلندی صدا در کمپرسورهای هوا، اصطکاک است. همانطور که می‌دانید هر چه اجزا و قطعات متحرک یک ماشین بیشتر باشد، اصطکاک آن نیز بیشتر است. از آنجایی که در کمپرسورهای رفت و برگشتی، قطعات متحرک و در تماس با هم زیاد است در نتیجه میزان صدای تولید شده در این کمپرسورها نیز زیاد است. سایر کمپرسورها مانند کمپرسورهای اسکرال و روتاری اسکرو از اجزا متحرک بسیار کمتری استفاده می‌کنند و در نتیجه صدای کمتری نیز تولید می‌کنند.

اصطکاک بسته به ظرفیت و سایز دستگاه، نقش بسیار مهمی دارد. تقریبا تمامی کمپرسورهای فندکی بسیار پر صدا هستند چراکه ظرفیت مخزن آنها صفر است و در حقیقت مخزنی برای ذخیره سازی هوا فشرده ندارند. به عنوان مثال، کمپرسورهای فندکی برای رسیدن به فشار لازم جهت پر کردن یک لاستیک، پیستون به شکل فزاینده ای کار می‌کند و در نتیجه صدا و گرمای زیادی به دلیل اصطکاک به وجود می‌آید. به طور کل، هرچه کمپرسور هوا کم صدا تر باشد، قیمت بالاتری نیز دارد.

منبع تغذیه

فاکتور دیگری که در ایجاد صدای کمپرسورهای هوا نقش دارد، منبع تغذیه آن است. کمپرسورهایی که از نیروی برق استفاده می‌کنند بی شک، کم صدا تر از کمپرسورهایی هستند که از سوخت برای ایجاد هوا فشرده استفاده می‌کنند. چراکه در کمپرسورهای نوع دوم از موتور برای ایجاد نیروی لازم برای فشرده سازی هوا استفاده می‌شود.

محل کمپرسور

بی شک هر چقدر که به کمپرسور هوا نزدیک‌تر باشید، صدای بیشتری نیز می‌شنوید. در مکان‌هایی مانند دندان پزشکی‌ها، صدای کمپرسور هوا به هیچ وجه قابل قبول نیست. در نتیجه راهکار این است که کمپرسور هوا را به اتاقی دیگر انتقال دهید و توسط خطوط انتقال، هوا فشرده را به مکانی که نیاز دارید، هدایت کنید.

ویژگی‌های کمپرسور کم صدا

ویژگی کمپرسور کم صدا

در هنگام انتخاب و خرید کمپرسور می‌بایست به میزان صدایی که گوش انسان در طولانی مدت می‌تواند تحمل کند، توجه کنید. شاید برایتان عجیب بنظر برسد اما قرارگرفتن طولانی مدت در معرض صدایی به بلندی 80 دسی‌بل نیز می‌تواند قدرت شنوایی شما را تحت تاثیر قرار دهد.

این موضوع در مشاغلی که اپراتور در فاصله بسیار نزدیکی از دستگاه قرار دارد اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. از آنجایی که همه به دنبال کمپرسورهای کم صدا هستند، دو مورد از راه های کاهش صدای کمپرسور هوا به شرح زیر می باشد :

  • دمپ صدا
  • پدهای لاستیکی

دمپ صدا

اگر به کمپرسورها نگاه کنید خواهید دید که در اکثر موارد پمپ آنها در معرض دید قرار گرفته است. صدا خارج شده از این پمپ‌ها به راحتی هر گوشی را آزار می‌دهد. درحال حاضر بسیاری از کمپرسورهای حرفه ای از فولاد یا آلمینیوم ضخیم شده استفاده می‌کنند. برخی از تولید کنندگان نیز از محفظه دمپ صدا درست روی موتور، پمپ و فن کمپرسور استفاده می‌کنند. همچنین در تعدادی از کمپرسورهای هوا در نقاط حساس از لایه‌های دمپ صدا استفاده شده تا ارتعاش و لرزش دستگاه را کاهش دهد.

پدهای لاستیکی

ارتعاش ساطع شده از کمپرسور ممکن است تقویت شده و صدای کمپرسور را دست‌خوش افزایش شدیدی کند. برای رفع این مشکل می‌توان از پدهای لاستیکی استفاده کرد. با استفاده از پدهای لاستیکی و به کار گیری سایر تکنیک‌های دمپ صدا می‌توان صدای کمپرسور هوا را به کمتر از 70 دسی‌بل رساند. این میزان صدا کمی بیشتر از صدای مکالمه دو نفر می‌باشد.

روغن در مقابل بدون روغن

شاید این جمله برای شما آشنا باشد ؛ کمپرسورهای بدون روغن سر و صدای بسیار زیادی تولید می‌کنند! باید گفت این جمله تنها در کمپرسورهای رفت و برگشتی صدق می‌کند. بر خلاف تصور عامه مردم، کمپرسورهای هوا بسیار کم صدایی وجود دارند که از روغن نیز استفاده نمی‌کنند.

بسیاری از تولید کنندگان به دنبال ساخت کمپرسورهای پاک، کم صدا و بدون روغن هستند. این نوع از کمپرسورها بیشتر در صنایع غذایی و پزشکی مورد استفاده قرار می‌گیرند. به عنوان نمونه می‌توان به کمپرسورهای اسکرال و روتاری اسکرو اشاره کرد.

انواع کمپرسورهای هوا کم صدا

با وجود اینکه کمپرسورهای الکتریکی بسیار کم صدا هستند، گزینه‌های زیادی برای انتخاب وجود دارد. شما می‌بایست بسته به نوع نیاز خود، یک کمپرسور هوا مناسب تهیه کنید. همچنین مقاله ای جامع درمورد انواع کمپرسور های باد بدون صدا نوشته ایم که می توانید اطلاعات کامل را دریافت کنید.

کمپرسورهای رفت و برگشتی

کمپرسورهای رفت و برگشتی متداول ترین مدل است. این کمپرسورها از فشرده سازی هوا درون یک مخزن توسط پیستون، هوا فشرده تولید می‌کنند. کمپرسورهای رفت و برگشتی تک پیستون صدای بیشتری نسبت به نوع دو پیستون تولید می‌کنند. کمپرسورهای دو پیستون در دورهای کمتری کار می‌کنند و بهتر خنک‌کاری می‌شوند.

کمپرسورهای روتاری اسکرو

کمپرسورهای روتاری اسکرو بسیار کم صداتر از کمپرسورهای رفت و برگشتی هستند. این کمپرسورها از سیستم جابجایی مثبت استفاده می‌کنند و از نظر طراحی شبیه به توربوشارژرها هستند.

کمپرسورهای روتاری اسکرو در دو مدل تزریق روغن و بدون روغن وجود دارند. مدل تزریق روغن ارزان‌تر از مدل بدون روغن است. با اینکه مدل بدون روغن گرانتر بوده و هزینه تعمیر و نگهداری کمپرسور بیشتر است اما کیفیت بسیار بهتری داشته و در صنایع پزشکی و غذایی بهترین گزینه است. علت کم صدا بودن کمپرسورهای روتاری اسکرو، عدم تماس چرخدنده‌ها با هم می‌باشد. بزرگترین مزیت این کمپرسورها، امکان استفاده از آن در فضاهای نزدیک است.

کمپرسورهای اسکرال

کمپرسور اسکرال، کم صدا ترین و کارآمد ترین نوع کمپرسور می‌باشد. این کمپرسورها از دو قطعه فلزی مارپیچی شکل تشکیل شده است که موقعیت یکی از آنها ثابت است و قطعه دوم درون قطعه اول چرخیده و هوا را فشرده‌سازی می‌کند. کمپرسورهای اسکرال در بسیاری از صنایع همچون صنایع دارویی، غذایی، پزشکی، نساجی، الکترونیک و آزمایشگاه‌ها گزینه ای بسیار ایده‌آل است. تنها ضعف این کمپرسورها، دبی محدود آنها می‌باشد.

نتیجه گیری

در این مقاله با راهکارهایی به منظور کاهش صدای کمپرسور هوا آشنا شدید. کاهش صدای کمپرسور از مواردی است که رعایت کردن آن بسیار اهمیت دارد.اگر قصد خرید کمپرسور بخصوص کمپرسور بدون صدا را دارید، می‌توانید به فروشگاه اینترنتی ایران کمپرسور مراجعه نمایید.

فروشگاه ایران کمپرسور دارای انواع زیادی از کمپرسور و لوازم یدکی کمپرسور باد است که می‌‎تواند بهترین گزینه برای خرید کمپرسور باد باشد. همچنین می‌توانید با برقراری تماس با کارشناسان ایران کمپرسور ضمن مشاوره رایگان در مورد کمپرسور، قیمت محصولات این شرکت را جویا شوید.


سوالات متداول

چگونه باعث کاهش صدای کمپرسور هوا شویم؟

به غیر از مواردی که اشاره شد، گزینه‌های دیگری نیز وجود دارد که باید در نظر گرفته شود مانند قرار دادن کفی لاستیکی در زیر کمپرسور برای کاهش دادن ارتعاشات کف.

برخی افراد فویل‌های عایق صوتی خودرو را برش داده و در محل‌های خاصی از اطراف موتور کمپرسور قرار می‌دهند. چنانچه از این فویل‌ها استفاده می‌کنید حواستان که مشکلات برقی و گرمایی دورن موتور اتفاق نیفتد.

اگر کمپرسور شما در گوشه اتاق قرار دارد، برای دمپ صدا و کاهش اکو می‌توانید از روکش‌های صدا استفاده کنید.

صدا خفه کن کمپرسور هوا چیست؟

برخی از افراد از صدا خفه کن اتومبیل بر روی کمپرسورهای هوا خود استفاده می‌کنند تا صدای کمپرسور را دمپ کنند. این کار با آنکه باعث کاهش صدای کمپرسور هوا می‌شود اما توصیه شده نیست. صدا خفه کن اتومبیل در گذر زمان کربن جذب می‌کند و این کربن جذب شده  در صدا خفه کن برای کمپرسور هوا خوب نیست. بهتر است با کمی هزینه بیشتر از روش‌های دیگری برای کاهش صدای کمپرسور هوا استفاده کنید.

ساختن محفظه ضد صدا چگونه است؟

از دیگر راه کار ها برای کاهش صدای کمپرسور هوا می توان به ساختن محفظه ضد صدا اشاره کرد. ممکن است عده ای برای کاهش صدای کمپرسور هوا خود، دست به ساخت محفظه‌های ضد صدا کنند. باید گفت که تا کنون هیچ دستورالعمل استانداردی برای ساخت محفظه ضد صدا برای کمپرسور نوشته نشده است. در نتیجه بهتر است که ایده ساخت و استفاده از محفظه ضد صدا را از ذهن خود دور کنید.

انواع کمپرسورهای کم صدا چه کمپرسور هایی هستند؟

1- کمپرسور اسکرال 2- کمپرسور رفت و برگشتی 3- کمپرسور روتاری اسکرو

چرا کمپرسور های هوا پر صدا هستند؟

1- اصطکاک 2- منبع تغذیه 3- محل کمپرسور

من متخصص و پژوهشگر در زمینه هوای فشرده و انواع کمپرسور باد هستم و سعی می کنم تا جدیدترین و کارامدترین اطلاعات را در خصوص صنعت هوای فشرده با شما به اشتراک بگذارم.

نمایش بیشتر

‫11 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا