کمپرسور

11 علت یکسره شدن موتور یخچال

آپدیت شده در: 13 دی 1402
امتیاز شما به این مقاله:

یخچال یکی از مهمترین وسایل خانه است که وجود آن در هر آشپزخانه ای ضروری است. یکی از مشکلاتی که ممکن است برای این وسیله رخ دهد، یکسره شدن آن است. یکسره شدن موتور یخچال می تواند دلایل گوناگونی مانند خرابی کمپرسور، کم بودن گاز یخچال، نا مناسب بودن محل قرار گیری یخچال و… داشته باشد که باید علت را پیدا و برای رفع آن اقدام کرد؛ در غیر این صورت ممکن است خرابی یخچال را شاهد باشید و متحمل هزینه های زیادی شوید.

علت یکسره شدن موتور یخچال

ایا موتور یخچال باید یکسره کار کند؟ جواب این سوال منفی است. یکسره کار کردن موتور یخچال یکی از مشکلاتی است باید به آن توجه کنید. این اتفاق  معمولا در ماه های گرم رخ می دهد و دلایل مختلفی دارد که در ادامه به آن می پردازیم.

قرار گرفتن یخچال در مکان نامناسب

یکی از مهمترین علل یکسره شدن موتور یخچال، قرار گیری آن در مکان نا مناسب است. یخچال را دور از وسایل گرما زا مانند اجاق گاز، آبگرمکن و… قرار دهید. همچنین باید به این نکته توجه کنید که یخچال در معرض آفتاب نباشد. این عوامل سبب می شوند که یخچال برای خنک نگه داشتن خود به طور دائم کار کند. همچنین یخچال باید در فاصله مناسبی از دیوار قرار بگیرد تا کمپرسور بتواند گرمای خود را به بیرون انتقال دهد.

خرابی کمپرسور

کمپرسور یخچال

یخچال ها ساختاری پیچیده و متشکل از قطعات و واحدهای فنی مختلفی دارند. یکی از این قطعات کمپرسور است که باعث گردش هوا در داخل یخچال و خنک شدن آن به صورت یکنواخت می شود. بر این اساس روشن و خاموش شدن یخچال به دلیل عملکرد صحیح کمپرسور است و طبیعی است که خرابی کمپرسور باعث خرابی یخچال شود.

خرابی کمپرسور ممکن است به دلیل خرابی سیم پیچ یا ضعیف شدن خود کمپرسور باشد که لازم است رفع این مشکل از یک متخصص کمک بگیرید.

کثیف بودن کندانسور

کثیف بودن کندانسور نیز می تواند روی عملکرد یخچال تاثیر بگذارد. ممکن است بپرسید کندانسور چیست؟ کندانسور یکی از قطعات مهم یخچال محسوب می شود که ممکن است آن را با نام چگالنده بشناسید. کثیف بودن این قطعه یا کویل های آن از تبادل حرارتی جلوگیری کرده و گرما از یخچال دفع خواهد شد. بنابراین باعث می شود حرارت در گاز برگشتی به یخچال باقی بماند و یخچال به طور مدائم کار کند تا سرمای مورد نیاز را تامین کند.

کم بودن گاز یخچال

یکی دیگر از علت های یکسره کار کردن موتور یخچال، کم بودن گاز آن است. گاز یخچال، یک گاز شیمیایی است که نقطه تبخیر کمی دارد و برای خنک سازی هوای اطراف متراکم می شود. این گاز تحت فرایندهای تکرار تبخیر و میعان قرار گرفته و در نهایت گرمای آن خارج و دمای یخچال سرد می شود.

امروزه از گاز R134 و R600 برای یخچال ها استفاده می شود که کم شدن این گازها فرایند خنک سازی یخچال را با مشکل مواجه می کند و ممکن است یخچال یکسره کار کند.

خرابی تایمر دیفراست

تایمر دیفراست

خرابی یا ایراد جزئی در تایمر دیفراست می تواند باعث یکسره کار کردن یخچال باشد. وظیفه اصلی تایمر دیفراست، فعال کردن دیفراست یا برفک زدایی از یخچال است. در یخچال های پیشرفته، از مدارهای حالت جامد جهت کنترل چرخه یخ زدایی استفاده می شود؛ اما در یخچال های قدیمی این تایمر سیستم یخ زدایی را کنترل می کند.

در صورت خراب شدن تایمر، این چرخه دچار مشکل شده و شاهد مدام کار کردن یخچال خواهید بود. برای حل این مشکل، لازم این قطعه تعمیر یا تعویض شود. البته این کار را به متخصص آن بسپارید و خودتان برای آن اقدام نکنید.

خرابی لاستیک درب یخچال

لاستیک درب یخچال

خرابی لاستیک یخچال اگرچه ممکن است جزئی و کوچک به نظر برسد؛ اما تاثیر زیادی در یکسره کار کردن یخچال دارد. این لاستیک به عنوان محافظ عمل کرده تا برودت از یخچال خارج نشود و گرما وارد آن نشود. در صورت خرابی، گرما به داخل راه پیدا می کند و کمپرسور مدام کار خواهد کرد تا دما را در حد نرمال نگه دارد.

برای جلوگیری از این مشکل لازم است یک برنامه برای تمیز کردن لاستیک یخچال داشته باشید تا باقی مانده مواد غذایی باعث ایجاد فاصله بین درب و یخچال نشود.

خرابی ترموستات

ترموستات

ترموستات در یخچال فریزر وظایف مختلفی را بر عهده دارد که مهمترین آن این است که دمای داخلی یخچال را بررسی کرده و با دمای تنظیم شده برای یخچال مقایسه می کند تا بتواند تنظیمات دما را به درستی انجام دهد. همچنین این قطعه وظیفه فرمان دادن به هیتر دیفراست را بر عهده دارد. خراب شدن این قطعه باعث می شود تا هیتر متوجه برفک نشود و یخچال به صورت اتومات کار نکند.

باز و بسته شدن مداوم درب یخچال

باز و بسته کردن مداوم درب یخچال باعث می شود گرما از بیرون به داخل یخچال نفوذ کند و در این صورت شاهد فعالیت مدام موتور باشید. توصیه می شود در صورت نیاز به مواد غذایی مختلف، آن ها را یک باره از یخچال خارج کنید و در را باز و بسته ننمایید.

اشکال در برد اصلی یخچال

یکی دیگر از علت های یکسره کار کردن موتور یخچال، ایراد در برد و سنسور آن است. برد و سنسور جزو قطعات مهم در مدل های امروزی هستند. این قطعه باعث می شود تا به صورت مدام دمای فضای داخلی یخچال و فریزر چک شود و هنگامی که به حالت ایده آل رسید فرمان قطع عملکرد به کمپرسور داده شود. سنسور یخچال حساسیت بالایی دارد و کوچکترین عملکرد می تواند روی آن تاثیر بگذارد.

خرابی فن یخچال

فن یخچال نیز می تواند روی یکسره کار کردن آن تاثیر بگذارد. فن، سرما را در سرتاسر یخچال به گردش در می آورد تا مواد داخل یخچال خنک شود. در برخی از موارد به دلیل گذاشتن مواد غذایی فراوان داخل یخجال یا ایراد در خود فن، هوای سرد نمی تواند داخل یخچال جابه جا شود و یخچال توان کاهش دمای داخل را نداشته باشد.

خرابی درب جا یخی در یخچال های قدیمی

درب یخچال قدیمی

در یخچال های قدیمی، علت یکسره کار کردن موتور را می توانید در خرابی درب جا یخی پیدا کنید. در این یخچال ها جا یخی در طبقه بالا قرار دارد و درب جداگانه ای برای آن در نظر گرفته شده است. اگر این در به درستی بسته نشود، سرما از این بخش وارد یخچال شده و مواد غذایی داخل یخچال یخ می زند. همچنین موتور یخچال باید به طور مداوم کار کند تا جا یخی دمای خود را از دست ندهد.

از کجا بفهمیم یخچال یکسره کار می کند؟

هر یخچال به طور متوسط بین 35 تا 85 درصد در روز کار می کند. اگر یخچال شما فراتر از این میزان کار می کند، باید نگران ایجاد مشکل باشید. هر یخچال پس از 6 تا 8 ساعت از چرخه خنک کننده باید حدود 20 دقیقه جهت چرخه یخ زدایی متوقف گردد. این امر باعث می شود تمام یخ زدگی های احتمالی ذوب شوند.

سخن آخر

یکسره شدن موتور یخچال مشکلی است که ممکن است برای این وسیله پرکاربرد رخ دهد. این مشکل دلایل زیادی دارد و بهتر است با پیدا کردن علت، برای رفع آن اقدام نمایید. عوامل موثر در یکسره کار کردن موتور یخچال شامل قرارگیری نامناسب یخچال، خراب شدن کمپرسور، خرابی لاستیک درب یخچال و… باشد. در صورت نیاز به کمپرسور یخچال می توانید آن را از ایران کمپرسور تهیه نمایید.

من متخصص و پژوهشگر در زمینه هوای فشرده و انواع کمپرسور باد هستم و سعی می کنم تا جدیدترین و کارامدترین اطلاعات را در خصوص صنعت هوای فشرده با شما به اشتراک بگذارم.

نمایش بیشتر

‫3 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا