بلاگ

ایرند کمپرسور چیست و چه کاربردی دارد؟

آپدیت شده در: 13 دی 1402
امتیاز شما به این مقاله:

ایرند کمپرسور چیست؟ اگر در صنعتی فعالیت می کنید که به احتراق گازها مربوط می شود، یا به نحوی به افزایش فشار گاز با کاهش حجم آن ارتباط دارد، با مفهوم کمپرسور آشنا هستید.  ایرند کمپرسور، قلب یکی از انواع محبوب کمپرسور، یعنی کمپرسور اسکرو است. اما نقش این قطعه در کمپرسور اسکرو چیست؟ این قطعه به خنک سازی کمپرسور اسکرو می پردازد و عملکرد آن را افزایش می دهد.

ایرند کمپرسور چیست؟

کمپرسورها در انواع مختلفی در بازار وجود دارند اما ماهیت کار همه آنها یکسان است. همه کمپرسورها گاز را مکیده و با کاهش حجم گاز، فشار آن را افزایش می‌ دهند. در نتیجه کاهش حجم گاز و افزایش فشار آن، دمای گاز افزایش پیدا می کند. بنابراین در کمپرسورها بخشی به عنوان خنک کننده وجود دارد. ایرند، قلب کمپرسور و بخش اصلی آن است.

کار ایرند کمپرسور، خوانساری است. به عبارت صریح‌ تر، ایرند کار اصلی کمپرسور اسکرو، یعنی فشرده سازی هوا را انجام می ‌دهد. ایرند کمپرسور با کاهش فضای محفظه ‌ای که گاز درون آن حبس شده، فشار گاز را را افزایش می ‌دهد و این کار از طریق دو روتور نر و ماده یا male و female انجام می شود. روتور نر، به موتور الکتریکی کمپرسور متصل شده و چرخش پیدا می‌ کند. چرخش روتور male از طریق روغن به روتور female  منتقل می‌ شود. نتیجه این است که هوا یا گاز مورد نظر ما، در‌شیارهای روتور female حبس شده و با جلو رفتن تدریجی شیارهای روتور male و کاهش فضا، هوا یا گاز انتخابی ما متراکم می‌ شود.

اجزای تشکیل دهنده ایرند کمپرسور چیست؟

بخش های اصلی ایرند کمپرسور شامل موارد زیر است:

سیلندر

فضای استوانه ‌ای شکل ایرند کمپرسور است که انجام فعالیت رفت و برگشتی را برای کمپرسور امکان پذیر می کند. هر کمپرسوری برای انجام کار خود، حداقل به یک‌ سیلندر نیاز دارد.

روتورهای نر و ماده

بخش بعدی ایرند کمپرسور، روتورهای male و female است که به فشرده سازی هوا از طریق کاهش حجم می پردازند.

خروجی هوا

خروجی هوا قسمت دیگر ایرند کمپرسور است. هوای فشرده شده توسط روتورها از از طریق این بخش به قسمت خنک کننده منتقل می‌ شود.

آنلودر

آنلودر در ایرند کمپرسور نقشی مانند نگهبان را ایفا می‌ کند. در حقیقت آنلودر وظیفه مکش هوا به فضای میان روتورها را به عهده دارد. زمانی هم که نیازی به هوای فشرده نباشد، آنلودر اجازه ورود هوا را نخواهد داد.

فیلتر هوا

فیلتر هوا همان طور که از نام آن مشخص است، قبل از آنلودر قرار گرفته و وظیفه تصفیه هوای ورودی را بر عهده دارد.

سایر بخش ‌ها

بخش هایی که در بالا ذکر کردیم، وظایفی کلیدی را در ایرند کمپرسور به عهده داشتند، اما قسمت هایی مانند پوشش محافظتی بخش هواساز و … اگرچه اهمیت زیادی دارند اما نقش مهمی در فرایند فشرده سازی هوا ایفا نمی کنند. همچنین می توان به مواردی مثل یاتاقان‌های شعاعی یا یاتاقان رانشی نیز اشاره کرد که کارکرد آنها در چرخش روتورها به طور ضمنی بیان شده است.

ساختار انواع ایرند کمپرسور چیست؟

ایرند کمپرسور

در ابتدای بخش معرفی اجزای ایرند کمپروسور اشاره کردیم که دو نوع مهم از این قطعه وجود دارد، در این بخش قصد داریم تا انواع ایرندها را از نظر ساختار بررسی کنیم.

ایرند کمپرسور روغنی

بعضی از انواع کمپرسور از روغن استفاده می کنند. ایرندهایی که دارای روتورهای فلزی هستند از روغن برای موارد زیر استفاده می کنند:

  • کاهش استهلاک و روانکاری
  • پر کردن لقی
  • محافظت از روتورها
  • انتقال چرخش روتور male به روتور female
  • خنک کاری

البته ایرند کمپرسور روغنی در حقیقت مخلوطی از هوا و روغن را فشرده می کند. در این کمپرسورها بخشی برای جدا کردن هوا از روغن طراحی می شود.

ایرندهای بدون روغن

نوع دیگری از ایرندهای کمپرسور وجود دارد که در آنها از روغن استفاده نمی شود. روتورهای این نوع ایرند، فلزی نیستند و جنس پلی سرامیکی دارند. با توجه به این موضوع اولین مورد استفاده روغن یعنی کاهش اصطکاک و روانکاری و البته محافظت از روتورها، از بین می رود. البته چرخ دنده‌ها و قطعات به وسیله روغن روان می‌شوند اما هوای فشرده شده با روغن تماس پیدا نمی کند.

برای خنک‌ کاری کمپرسور هم از روش های خاصی استفاده می شود. طراحی دقیق این نوع کمپرسور نیاز به روغن برای پر کردن لقی را نیز برطرف می‌کند.

مزیت استفاده از این ایرند، عدم تماس روغن با هواست. این کمپرسورها به بخشی برای جدا کردن هوا، از مخلوط هوا و روغن نیازی ندارند.

سایر دسته بندی های ایرند کمپرسور

ایرند کمپرسور را می توان از جهات دیگری نیز تقسیم بندی کرد، مثلاً قدرت موتور الکتریکی یا حجم هوای فشرده تولید شده توسط کمپرسور یا فشار هوای خروجی و …

در هنگام انتخاب کمپرسور حتما به تناسب نیازهای خود با ظرفیت ایرند توجه کنید. علاوه بر این به یاد داشته باشید که استفاده از کمپرسورهایی با ظرفیت ایرند بالا، سبب می شود تا دور کمتری مورد نیاز باشد و این یعنی استهلاک کمتر کمپرسور.

کاربرد ایرند کامپرسور چیست؟

ایرند کمپرسور

ایرند کمپرسور در موارد زیر کاربرد دارد:

  • خودروسازی
  • صنایع دارویی
  • صنایع غذایی
  • کشاورزی
  • نساجی
  • چاپ
  • بسته بندی
  • معدن

عوامل موثر بر قیمت ایرند کمپرسور

چند نکته مهم در مورد نحوه تعیین قیمت ایرند کمپرسور وجود دارد:

ویژگی ‌های ایرند کمپرسور

قیمت ایرند کمپرسور تا حد زیادی به ویژگی‌های آن بستگی دارد. برای مثال قیمت بیشتر یک ایرند کمپرسور با ظرفیت ۵۰۰۰ لیتر، از هواداری با حجم ۲۰۰۰ لیتر، کاملا طبیعی است. یا مثلاً قیمت کمپرسورها با توجه به فشار هوای خروجی آنها تغییر خواهد کرد.

ساختار کمپرسور

عامل بعدی که روی قیمت ایرند کمپرسور تاثیرگذار است، ساختار آن است. طبیعتاً قیمت ایرند کمپرسور روغنی با نوع بدون روغن آن متفاوت خواهد بود.

برند

برند ایرند کمپرسور عاملی است که تاثیر نسبتا زیادی روی قیمت این قطعه دارد. برندهای متعددی در حوزه تولید و عرضه ایرند کمپرسور فعالیت می کنند و طبیعتاً برخی از آن ها به دلایلی مثل سابقه بیشتر، کیفیت بالاتر مواد اولیه، تکنولوژی ساخت پیشرفته و البته مطمئن بودن محصولات خود، ایرندهای خود را با قیمت بالاتری به بازار عرضه می کنند. از جمله برند های مطرح و رایج این حوزه می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • روتورکمپ
  • ارزن
  • ترمونیکا

جمع بندی

ایرند کمپرسور چیست؟ ایرند کمپرسور یکی از قطعات حساس در کمپرسور اسکرو است که وظیفه خنک سازی کمپرسور را بر عهده دارد. این قطعه بخش های مختلفی دارد و در دو نوع روغنی و بدون روغن وجود دارد. ایرند کمپرسور در خودروسازی، صنایع دارویی، معدن و… کاربرد زیادی دارد. ایران کمپرسور ارائه دهنده انواع کمپرسور و قطعات آن است تا خیال شما را از تهیه یک محصول با کیفیت راحت کند.

من متخصص و پژوهشگر در زمینه هوای فشرده و انواع کمپرسور باد هستم و سعی می کنم تا جدیدترین و کارامدترین اطلاعات را در خصوص صنعت هوای فشرده با شما به اشتراک بگذارم.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا