بلاگ

چند علت بوی یخچال و سریع ترین روش از بین بردن آن

آپدیت شده در: 01 اسفند 1402
امتیاز شما به این مقاله:

چرا یخچال بو می دهد؟ علت بوی بد یخچال چیست و چگونه می توان آن را از بین برد؟ این مشکل پرسش متداولی است که ممکن است شما هم آن را تجربه کرده باشید. بوی بد یخچال یکی از مشکلات رایجی است که اکثر افراد با آن مواجه می شوند. 

علت این بو گاهی به دلیل نگهداری انواعی از مواد غذایی از جمله سبزیجات، گوشت و خوراکی های مختلف است و گاهی نیز ممکن است به دلیل نقص فنی در یکی از اجزای دستگاه از جمله خراب بودن فن کندانسور، داغ بودن بیش از حد موتور یا کمپرسور یخچالی و… و عملکرد نادرست این قطعات باشد. 

این بوی بد به ویژه در مواردی که به دلیل فاسد شدن مواد غذایی باشد بسیار نامطبوع و ناخوشایند است. به همین دلیل لازم است تا در اولین فرصت برای رفع این مشکل اقدام نمود. اما پیش از آن باید علت ایجاد این بو را شناسایی کرد.

علت بوی بد یخچال

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که با باز کردن درب یخچال فریزر بوی نامطبوع و غیر قابل تحملی به مشامتان برسد. در این شرایط امکان استفاده از این دستگاه سرمایشی وجود ندارد و عدم رسیدگی به آن در بلند مدت می تواند بر بازدهی و طول عمر آن تاثیر منفی ایجاد کند. بنابراین، در صورت مواجه با این مشکل باید در اولین فرصت علت ایجاد آن را بررسی کنید.

1. مواد غذایی فاسد شده یا تاریخ گذشته، مهم ترین علت بوی یخچال

غذا فاسد شده

هر یک از مواد غذایی دارای یک تاریخ انقضا هستند. گاهی ممکن است موادی را در یخچال نگهداری کنید که مدت زیادی از زمان استفاده آنها گذشته باشد. گاهی این مواد غذایی پشت وسایل دیگر قرار دارند و دیده نمی شوند. هر یک از این عوامل می تواند منجر به فاسد شدن مواد غذایی و در نهایت ایجاد بوی بد یخچال شود.

2. دمای نامناسب یخچال

تنظیم کردن دمای یخچال

گاهی علت بوی یخچال تنظیم نبودن دمای این دستگاه است. در دفترچه راهنمای هر یخچالی بهترین دما برای نگهداری انواع مواد غذایی ذکر شده است. با استفاده از این راهنما می توانید یخچال را در دمای مناسب تنظیم کنید تا دیگر نپرسید چرا یخچال سرد نمی کند؟

 دمای مناسب اکثر برندهای این دستگاه حدود 3-2 درجه سانتی گراد است. البته با توجه به شرایط اب و هوایی محل سکونت تان این بازه دمایی ممکن است کمی متفاوت باشد.

3. جنس نامرغوب پلاستیک داخل یخچال

ظروف پلاستیکی در یخچال

بدنه بیرونی یخچال ها از جنس فلز ساخته شده است. به دلیل اینکه این متریال عایق خوبی برای جذب بو نیست، داخل یخچال ها از جنس پلاستیک ساخته می شود. در مواردی که این پلاستیک از جنس مرغوبی نباشد، می تواند علت بوی بد یخچال باشد. به این دلیل که این پلاستیک نامرغوب هر بویی را جذب می کند، در بلند مدت باعث ایجاد بویی نامطبوع در این دستگاه می شود. به همین دلیل بهتر است در فواصل زمانی معین این قطعه را به خوبی تمیز کنید.

4. عدم استفاده از یخچال در مدت زمان طولانی

عدم استفاده از یخچال در مدت زمانی طولانی

استفاده نکردن از این دستگاه های سرمایش برای یک مدت طولانی یکی دیگر از دلایل ایجاد بوی بد آنهاست. این وضعیت به هر دلیلی که باشد باعث می شود تا هوای داخل یخچال برای یک تایم بلند مدت به حالت ساکن باقی بماند. در نتیجه بوی نامطبوعی در آن ایجاد شود.

5. عدم توجه به نظافت داخل یخچال

عدم توجه به نظافت یخچال

در یخچال ها انواع مواد غذایی از جمله میوه ها، گوشت، سبزیجات و مایعات مختلف نگهداری می شوند. هر یک از این مواد بویی خاص دارند و در صورتی که داخل یخچال ریخته شوند باید سریعا تمیز شوند. در غیر اینصورت به مرور زمان باعث ایجاد بوی بد و نامطبوع می شوند.

6. ریخته شدن مواد غذایی چرب و مایعات

ریختن مایعات و غذاهای چرب در یخچال از دلایل عمده ایجاد بوی بد است. انواع نوشیدنی ها از جمله شیر، شربت های دارویی، دمنوش ها و یا مواد غذایی آبکی و دارای چربی اگر در یخچال ریخته شوند و به موقع تمیز نشوند، بوی نامطبوعی ایجاد می کنند.

 7. نگهداری نامناسب مواد غذایی

علت بوی بد یخچال می تواند به نگهداری نامناسب مواد غذایی هم مرتبط شود. قرار دادن این مواد به صورت درباز و بدون روکش علاوه بر اینکه بو و طعم آنها را عوض می کند، باعث ایجاد ترکیبی از بوهای مختلف در یخچال می شود که ماندگاری آنها بویی خاص و غیر قابل تحمل ایجاد خواهد کرد. گاهی نیز بسته بندی غیر استاندارد مواد غذایی آماده چون رب گوجه فرنگی، گوشت، مرغ و ماهی به دلیل ایجاد کپک در آنها باعث ایجاد این بوی نامطبوع می شود.

8. رطوبت بالا

در فضای داخل یخچال رطوبت بالایی وجود دارد. این فاکتور شرایط را برای رشد باکتری و فاسد شدن مواد غذایی فراهم می کند. در شرایطی که رطوبت داخل یخچال بیش از حد معمول شود، تکثیر بیشتر باکتری ها و به دنبال آن فاسد شدن مواد غذایی و بوی بد داخل آن را شاهد خواهید بود.

9. کثیف بودن کویل های موتور و کندانسور

کثیف بودن کویل های موتور و کندانسور

کثیف بودن کویل های کندانسور و موتور هم می تواند علت بوی یخچال باشد. در یخچال هایی که سینی تخلیه تعبیه نشده است، اصلی ترین دلیل ایجاد این بوی نامطبوع همین فاکتور است. کثیف بودن این کویل ها علاوه بر ایجاد بوی بد، کارایی دستگاه را پایین آورده و گاهی ممکن است بویی شبیه سوختگی به مشام تان برسد.

10. معیوب شدن قطره چکان

قطره چکان یکی از اجزای یخچال هاست که در جذب رطوبت و سرد کردن هوای داخل آن نقش دارد. خراب شدن این قطعه هم می تواند علت بوی بد یخچال باشد. در این صورت به دلیل بالا رفتن رطوبت درون یخچال، شرایط برای رشد باکتری ها و فاسد شدن مواد غذایی فراهم می شود.

11. داغ شدن موتور

داغ شدن بیش از حد موتور

نقص فنی یخچال ها یکی دیگر از دلایل ایجاد بوی نامطبوع آنهاست. عملکرد ناصحیح موتور یکی از این نقص هاست که خود می تواند دلایل مختلفی از جمله خراب بودن فن رله استارت، کارکرد زیاد موتور، کثیف بودن کندانسور و… داشته باشد. داغ شدن این قطعه باعث گرم شدن فضای داخل یخچال، فاسد شدن مواد غذایی و در نهایت بوی بد دستگاه می شود. این مشکل ممکن است برای انواع موتور یخچال رخ دهد و لازم است هرچه زودتر نسبت به تعمیر یا تعویض آن اقدام کنید

12. خراب شدن واشر یخچال

در مواردی که درب یخچال نشتی پیدا می کند و یا به درستی بسته نمی شود، بوی بدی در این دستگاه به مشام می رسد. در این شرایط گاز متان در اطراف درب حبس می شود و از آنجا که راهی برای خروج پیدا نمی کند، بویی ناخوشایند را ایجاد می کند. در این وضعیت باید واشر را تعویض کنید.

13. مرطوب بودن سینی تخلیه

در یخچال های مجهز به سیستم برفک زدایی مهم ترین علت بوی بد یخچال عدم نظافت سینی تخلیه و مرطوب شدن آن به دلیل تجمع آب حاصل از سیکل برفک زدایی است. این فاکتور شرایط را برای رشد قارچ و باکتری و ایجاد بوی بد در پشت یخچال فراهم می کند

نکاتی جهت تمیزی یخچال و نگهداری از آن

یخچال بو می دهد و صاحب آن ماسک زده است

برای تمیز نگه داشتن یخچال باید نکاتی را به خاطر بسپارید و آن ها را رعایت کنید. به طور مثال، نحوه استفاده صحیح از یخچال را آموزش ببینید و دفترچه راهنمای محصول را کامل بخوانید؛ زیرا اطلاعاتی خوبی در این زمینه به شما ارائه می دهد. موارد زیر نکات مهمی هستند که اگر رعایت کنید، یخچالتان همیشه تمیز می ماند.

  • مواد غذایی را در ظروف در بسته نگهداری کنید.
  • بسته بندی مواد غذایی را با توجه به دسته مصرفی و به صورت جداگانه انجام دهید.
  • قسمت پشت، زیرین و درون یخچال را هر چند وقت یکبار تمیز کنید.
  • رای تمیز کردن قفسه ها یک برنامه زمانی تعیین کنید. در حین نظافت مواد غذایی داخل یخچال را چک کنید و در صورت خراب شدن آنها را خارج کنید.
  • برای مواد غذایی درون یخچال برچسب تاریخ مصرف تهیه کنید و مواد تاریخ گذشته را دور بریزید.
  • بیش از 72 ساعت یخچال را خاموش نگه ندارید.
  • در صورت ریخته شدن هر نوع ماده غذایی سریعا برای تمیز کردن اقدام کنید.

راهکارهای کاربردی از بین بردن بوی بد یخچال

راهکارهایی برای از بین بردن بو یخچال

بهترین راه حل های برای رفع بوی یخچال عبارت اند از:

  1. از شوینده ها و خوشبوکننده های یخچال برای شستشوی داخل آن استفاده کنید.
  2. طبقات و کشوهای یخچال را تمیز کنید. برای نظافت یک پارچه نرم و اسفنجی و محلولی از آب، جوش شیرین و کمی سرکه استفاده کنید.
  3. پس از نظافت، جهت به گردش درآمدن هوا درب یخچال را مدتی باز بگذارید.
  4. مواد غذایی فاسد شده را خارج کنید.
  5. دستگاه تهویه مطبوع در یخچال قرار دهید.
  6. یخ زدایی یخچال را فراموش نکنید.

همچنین استفاده از بوگیرهای مختلف داخل یخچال را فراموش نکنید! بوگیرهای خانگی یخچال شامل موارد زیر می شوند.

  • محلول آب و سرکه
  • محلول آب و جوش شیرین
  • آرد جو
  • سیب زمینی پوست کنده
  • کربن فعال در بالاترین قفسه یا کنار تهویه یخچال
  • چند اسلایس لیمو در طبقات مختلف یخچال
  • آغشته کردن لیمو یا پرتقال به میخک
  • دانه های قهوه
  • پنبه آغشته به عصاره وانیل

در پایان، ضرورت توجه به پیشگیری از ایجاد بوی بد یخچال

علت بوی بد یخچال عمدتا به استفاده نادرست و عدم توجه به تمیزی فضای داخل آن مربوط می شود. گرچه ممکن است نقص فنی در قطعات هم علت ایجاد این مشکل باشد، اما همین عامل هم به نحوه استفاده از دستگاه و رعایت اصول مراقبت از آن ارتباط پیدا می کند. با توجه به اهمیت یخچال فریزرها در نگهداری از موادغذایی و تامین سلامت، بهتر است نکات مراقبتی در زمینه نظافت فضای داخل آن و بهداشت مواد غذایی را جدی بگیرید.

اولین اهمیت پیشگیری از ایجاد بوی بد یخچال ها به حفظ کیفیت مواد غذایی و سلامت جسمی شما برمی گردد. با رعایت هر یک از نکات پیشگیری نیازی به تعمیر این دستگاه نخواهید داشت؛ بازدهی یخچال افزایش پیدا می کند و می توانید از عملکرد مطلوب آن در مدت طولانی تری بهره مند شوید. 

با توجه به اینکه یکی از مهمترین دلایل خرابی یخچال، کمپرسور آن است، شما می توانید برای خرید آن از ایران کمپرسور اقدام کنید.

من متخصص و پژوهشگر در زمینه هوای فشرده و انواع کمپرسور باد هستم و سعی می کنم تا جدیدترین و کارامدترین اطلاعات را در خصوص صنعت هوای فشرده با شما به اشتراک بگذارم.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا