بلاگ

بررسی علت کار نکردن ماشین لباسشویی بعد از آبگیری

آپدیت شده در: 07 آبان 1402
امتیاز شما به این مقاله:

شاید این مشکل برای شما هم پیش آمده باشد زمانی که ماشین لباسشویی تا مرحله آبگیری به درستی کار می کند اما بعد از اتمام آن از کار می افتد. احتمالا اولین چیزی که به ذهنتان می رسد این است که با نمایندگی ماشین لباسشویی خود تماس بگیرید؛ اما قبل از این کار بهتر است علت کار نکردن ماشین لباسشویی بعد از آبگیری را بررسی کنید.

گاهی با دانستن چند ترفند ساده می توان آن را حل کرده و از بروز مشکلات بزرگتر در آینده جلوگیری نمایید. اما اگر از لحاظ فنی با قطعات اصلی لباسشویی آشنایی ندارید و حتی نمی دانید خازن چیست، بهتر است مشکل را با متخصصان این حوزه در میان بگذارید.

دلایل مختلف کار نکردن ماشین لباسشویی بعد از آبگیری

ماشین لباسشویی یکی از ضروری ترین دستگاه های داخل منزل است که خرابی آن مشکلات زیادی را ایجاد می کند. علل مختلفی برای خرابی دستگاه لباسشویی وجود دارد که یکی از رایج ترین آن، کار نکردن ماشین بعد از عملیات آبگیری است. برای حل این مشکل نیاز داریم با علل بروز آن آشنا شویم تا با تشخیص درست و به موقع، بتوانیم مسئله را حل کنیم. در ادامه دلایل متفاوتی برای کار نکردن ماشین لباسشویی آورده شده است که با مطالعه آن ها می توانید به تنهایی بخش زیادی از خرابی های دستگاه تان را رفع کنید.

1. پارگی تسمه یا قرارگیری نادرست آن

پارگی تسمه - علت کار نکردن ماشین لباسشویی بعد از آبگیریپارگی یا قرار نگرفتن تسمه در جای درست، می تواند علت کار نکردن ماشین لباسشویی بعد از آبگیری باشد. از این رو اگر بعد از آبگیری مشاهده کردید که ماشین لباس شویی دیگر کار نمی کند بهتر است قبل از هر اقدامی تسمه ماشین را چک کنید. برای این کار درب پشتی لباسشویی را باز کنید و وضعیت تسمه را بررسی کنید. اگر تسمه مورد نظر از حالت خود خارج شده بود باید آن را بردارید و دوباره جا بیندازید. اما اگر مشاهده کردید که تسمه پاره شده است نیاز است آن را تعویض و تسمه ای با همان مشخصات خریداری کنید.

2. مشکلات برد دستگاه

بعد از مطمئن شدن از سالم بودن تسمه، خرابی در برد دستگاه می تواند علت کار نکردن لباسشویی بعد از آبگیری باشد. در این مرحله، برد را از دستگاه جدا کنید اگر می توانید آن را عیب یابی و تعمیر کنید در غیر این صورت به افراد متخصص در این زمینه یا نمایندگان وسیله خود مراجعه کنید. در نظر داشته باشید گاهی ممکن است سوکت روی برد در محل اتصال خود شل یا از جا درآمده باشد که با یک جایگذاری ساده می توانید مشکل را حل کنید.

3. گرفتگی فیلترها

اگر فیلترهای وروی آب ه وسیله آشغال و رسوبات مسدود شوند، ممکن است شاهد کار نکردن ماشین لباسشویی بعد از آبگیری باشید. برای جلوگیری از این گونه مشکل لازم است به طور مرتب فیلترها را چک و در صورت نیاز پاکسازی کنید.

4. خرابی المنت، بهانه برای روشن نشدن ماشین لباسشویی

خرابی المنت - علت کار نکردن ماشین لباسشویی بعد از آبگیریممکن است خرابی المنت یا سنسور المنت، علت کار نکردن ماشین لباسشویی بعد از آبگیری باشد. حتی گاهی خرابی المنت دستگاه باعث طولانی شدن زمان آبگیری شود. در این صورت بهتر است از یک متخصص کمک بگیرید تا المنت را بررسی کند در صورتی که المنت با برق گرم شود، سالم است در غیر این صورت باید عوض شود.

5. خرابی هیدروستات علل بهم ریختن دل و روده لباسشویی

هیدروستات یک قطعه مهم و پرکاربرد در لباسشویی است که وظیفه اندازه گیری سطح آب داخل دیگ را بر عهده دارد. جالب است بدانید این قطعه کوچک اگر دچار خرابی شود مشکلات زیادی را برای دستگاه به وجود می آورد. از همین جهت در هنگام بررسی علت کار نکردن ماشین لباسشویی بعد از آبگیری حتما باید هیدروستات را چک کنیم. چون ممکن است پلاتین های هیدروستات دچار مشکل شده باشد و در نهایت منجر به کار نکردن دستگاه شود.

برای این که بخواهید درستی هیدروستات را بررسی کنید باید در لوله ورودی آن بدمید تا ببنید پلاتین ها کار می کنند یا نه. در صورتی که پلاتین ها از کار افتاده باشند هیدروستات را باید تعویض کنید.

6. نقص فنی شیر الکتریکی

شیر الکتریکی یا شیر برقی، یکی از مهمترین قطعات ماشین لباسشویی است. این قطعه وظیفه دارد آب را وارد دستگاه کند؛ بنابراین خراب شدن این شیر ممکن است علت کار نکردن ماشین لباسشویی بعد از آبگیری باشد. در حقیقت خراب شدن این قطعه ممکن سات باعث عدم آبگیری یا کامل نبودن آبگیری شود.

7. قطعی سیم رابط موتور تایمر و هیدروستات

قطعی سیم رابط موتور تایمر و هیدروستاتاگر در پایان آبگیری، دستگاه لباسشویی از کار افتاد، یکی از احتمالاتی که وجود دارد خرابی سیم رابط بین هیدروستات و موتور تایمر است. برای بررسی این سیم باید از یک اهم متر استفاده کنید اگر جریان در سیم برقرار نباشد باید آن را تعویض کنید.

8.گرفتگی جاپودری

برخی از افراد این تصور را دارند که اگر جاپودری را با مواد شوبنده زیادی پر کنند، شستشو بهتر انجام می شود؛ اما این کار ممکن است باعث گرفتگی سورخ های جاپودری شود. در نتیجه آب از آن ها به راحتی عبور نکرده و شستشو انجام نمی شود.

همچنین تمیز نکردن جاپودری باعث رسوب مواد به مرور زمان می شود؛ بنابراین پس از هر بار شست و شو، ماشین لباسشویی را تمیز کنید.

9. خرابی موتور، از ایراد کلکتور موتور تا کم شدن ذغال ها

خرابی موتور - یکی از علل اصلی کار نکردن لباسشویی بعد از آبگیرییکی از دلایلی که می تواند علت کار نکردن لباسشویی بعد از آبگیری باشد خرابی موتور آن ها است. مهم ترین و شایع ترین علت خرابی موتور کم شدن ذغال های آن است. اگر اندازه این ذغال ها به نصف یا کمتر رسیده باشد باید حتما برای فعالیت دوباره موتور، تعویض شود. اما اگر از صحت ذغال ها اطمینان حاصل کردید ممکن است ایراد از کلکتور موتور باشد که در این حالت مجبورید کل موتور را عوض کنید.

دقت داشته باشید سوکت های متصل شده به موتور ممکن است مانند سوکت های برد دچار مشکل شده باشند که شما می توانید این مسئله را به راحتی حل کنید.

برای دسترسی به موتور باید درب پشت دستگاه را باز کنید و تسمه را از محل خود جدا کنید تا به موتور برسید و سپس در وهله اول ذغال های موتور را چک کنید. نکته ای که وجود دارد این است که اگر دستگاه شما جدید باشد اصلا تسمه ای در آن وجود ندارد و در صورت بروز چنین مشکلی باید کیت الکترونیکی که موتور متصل است عوض شود.

10. مشکل در فشار آب

گاهی اوقات مشکل کار نکردن ماشین لباسشویی، پایین بودن فشار آب است که این اتفاق بیشتر در ساختمان های چند طبقه به چشم می خورد. ماشین لباسشویی برای شروع فرآیند شستشو، به مقدار مشخصی آب نیاز دارد. اگر فشار آب کم باشد، این مقدار تامین نمی شود و مشکلات زیادی رخ می دهد.

نتیجه گیری

تشخیص علت کار نکردن ماشین لباسشویی بعد از آبگیری می تواند برای خانم ها خیلی آزار دهنده باشد چون باید مدتی را منتظر بمانند تا متخصص دستگاه برای تعمیر آن اقدام کند. اما اگر بتوان اطلاعات کلی در مورد مشکلات رایج لباسشویی و علت کار نکردن آن بعد از آبگیری کسب کرد، بسیاری از مواقع بدون نیاز به نمایندگی یا تکنسین تعمیرات، مسئله حل می شود. مجموعه ایران کمپرسور در این مقاله در تلاش بوده که بتواند اطلاعات کافی در این زمینه به شما بدهد.

سوالات متداول

علت کار نکردن ماشین لباسشویی بعد از آبگیری چیست؟

این اتفاق به دلایلی مانند خرابی موتور، خرابی برد دستگاه، گرفتگی فیلترها، خرابی هیدروستات، فشار آب پایین و… رخ می دهد.

چرا پایان آبگیری لباسشویی خراب می شود؟

اگر در پایان آبگیری، دستگاه لباسشویی از کار افتاد یکی از احتمالاتی که وجود دارد خرابی سیم رابط بین هیدروستات و موتور تایمر است. برای بررسی این سیم باید از یک اهم متر استفاده کنید اگر جریان در سیم برقرار نباشد باید آن را تعویض کنید.

من متخصص و پژوهشگر در زمینه هوای فشرده و انواع کمپرسور باد هستم و سعی می کنم تا جدیدترین و کارامدترین اطلاعات را در خصوص صنعت هوای فشرده با شما به اشتراک بگذارم.

نمایش بیشتر

‫8 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا