کمپرسور

تفاوت کمپرسور روتاری با پیستونی چیست ؟

آپدیت شده در: 06 شهریور 1400
3.7/5 - (3 امتیاز)

به نظر شما کمپرسور روتاری بهتر است یا پیستونی؟ ابتدا با این سوالات مواجه می شویم که : تفاوت کمپرسور روتاری با پیستونی چیست؟ پمپ باد روتاری چیست؟ کمپرسور پیستونی چیست؟ در این مقاله به سوالات پاسخ داده ایم. جدای از این سوالات هم می توانید پس از خواندن مقاله و داستن تفاوت پمپ باد روتاری و پیستونی، به فکر خرید کمپرسور باد از ایران کمپرسور بیوفتید.

پمپ باد دستگاهی می باشد که در صنایع مورد استفاده قرار می گیرد. این دستگاه از لحاظ عملکرد، ابعاد و … با انواع مختلف ساخته و به بازار عرضه می شود که پمپ باد روتاری و پیستونی دو نوع از آن محسوب می شوند که هریک ویژگی های خاص خود را دارا می باشند به عنوان مثال از کمپرسور های پیستونی در فشار های بسیار بالا هم می توان استفاده نمود.

درصورتی که کمپرسور روتاری را برای مدت کوتاهی می توان مورد استفاده قرار داد. در ادامه مقاله به بررسی این دو کمپرسور پرداختیم تا برای خرید هر یک از این دو انتخاب بهتری داشته باشید. همچنین به اطلاعاتی مثل کمپرسور روتاری بهتر است یا پیستونی، کمپرسور روتاری چیست و فرق موتور پیستونی با روتاری صحبت نماییم. پس با ایران کمپرسور همراه باشید.

کمپرسور پیستونی چیست؟

کمپرسور پیستونی چیست؟همان طور که می دانید ماهیت کلی کمپرسور چیست، کمپرسورهای پیستونی هم نوعی از انواع این کمپرسور ها هستند. کمپرسور پیستونی محبوب­ ترین و رایج ­ترین نوع کمپرسورهای خنک‌ کننده می باشند. پیستون و سیلندر دو قطعه اصلی هستند که در این کمپرسورها مورد استفاده قرار گرفته اند.

قبل از این که به فرق کمپرسور روتاری و پیستونی بپردازیم باید درکی از عملکرد کمپرسور کولر گازی داشته باشیم. از این رو عملکرد آن همانند فرآیندی می باشد که در موتور خودروها رخ می‌ دهد. به‌ طور کلی، در زمان حرکت رو به پایین پیستون گاز مبرد وارد کمپرسور می‌شود و هنگامی که پیستون به سمت بالا می‌ رود شیر ورودی بسته‌ شده و گاز فشرده‌ شده از سوپاپ خروجی خارج می‌ شود.

تکرار این حرکت رفت و برگشتی پیستون به کمک میل لنگ کمپرسور سبب متراکم شدن گاز مبرد داخل آن و ایجاد خلأ شده که این امر موجب می‌شود گاز مبرد با مکش به درون سیلندری که خود از طریق شیر خروجی به کندانسور متصل است، وارد شود. کمپرسور پیستونی در دو نوع تولید می شود که شامل موارد زیر می باشد:

  1. تک مرحله ای
  2. دو مرحله ای

کمپرسور پیستونی تک مرحله‌ ای

 در این نوع دستگاه، کمپرسور با هر بار رفت و برگشت پیستون، مقداری از گاز مبرد که در محفظه کمپرسور وجود دارد را به داخل سیلندر می کشد، فشرده می کند و به سمت مخزن هل می دهد.

کمپرسور پیستونی تک مرحله‌ ای، رایج‌ ترین مدل کمپرسور برای استفاده در منزل و محل کار می باشد.

هنگامی که حجم فشار داخل مخزن به سطح مشخصی می‌ رسد، کمپرسور متوقف می‌ شود و در زمانی که کولر از هوای ذخیره شده برای خنک کردن خانه استفاده می‌ کند، کمپرسور مجدداً شروع به ایجاد فشرده‌ سازی گاز می‌ کند و چرخه تکرار می‌ شود.

کمپرسور پیستونی دو مرحله‌ ای

کمپرسورهای دو مرحله دارای دو پیستون می باشند. در این مدل کمپرسور پیستونی، فشرده‌ سازی اولیه انجام می‌ شود و از طریق یک سوپاپ اطمینان به پیستون دوم فشار وارد می‌ کند و آن را به مخزن می‌ فرستد. این کمپرسور ها معمولاً از نوع مدل های تجاری سنگین محسوب می شوند که می توانند حجم بیشتری از هوا را در مقیاس PSI (فشار حاصل از نیروی یک پوندی بر سطح یک اینچ مربعی) ارائه دهند.

مزایای کمپرسور پیستونی

مزایای کمپرسور پیستونی

  • عملکرد خوب در فشار بالا
  • راندمان بالا و افزایش کارایی کولر گازی
  • تعمیر و نگهداری آسان، به واسطه رایج بودن این سیستم و جدا شدن ساده اجزاء آن
  • دارای تنوع ظرفیتی بالایی و از یخچال‌ های خانگی معمولی تا دستگاه‌ های خنک‌ کننده صنعتی را شامل می‌ شوند.

معایب کمپرسور پیستونی

  • ساختار پیچیده و نگهداری دشوار
  • لرزش به علت یکنواخت نبودن حرکت مبرد
  • ابعاد بزرگ و نسبت ‘ظرفیت به وزن’ پایین در مقایسه با سایر کمپرسورها
  • هوایی که تولید می کند از دمای بالایی برخوردار می باشد.
  • حساس به ورود مبرد به صورت مایع: در صورت ورود مایع به محفظه تراکم، سر و صدا تولید شده و سبب وارد شدن آسیب به کمپرسور می شود.
  • بازدهی انرژی پایین: کمپرسور پیستونی به علت مقاومت شیرها در تخلیه و مکش، نشت بین سیلندر و پیستون‌ ها، دارای بازدهی انرژی پایینی می باشند.

بیشتر بخوانید: تعمیر پمپ باد

کمپرسور روتاری چیست؟

کمپرسور روتاری چیست؟کمپرسور روتاری دارای مکانیزم جابه‌ جایی مثبت و از نوع چرخشی محسوب می شوند. معمولا در مکان هایی که نیاز به حجم فشار و هوا بالا می باشد از کمپرسور های روتاری به جای پیستونی استفاده می شود. اگر مایل هستید تا اطلاعات بیشتری در این مورد بدست آورید می توانید به مقاله موتور روتاری چیست، مراجعه فرمایید.

در این نوع کمپرسور ها با گردش ۳۶۰ درجه ای تیغه ها عمل مکش و کمپرس ماده مبرد انجام می گیرد، بدین صورت که وقتی گاز از دریچه ورودی وارد کمپرسور می شود ، در اثر چرخش تیغه ها و برخورد پره ها با گاز، با فشار به سوی لوله های خروجی هدایت می شود.

مزایای پمپ باد روتاری

  • نصب آسان
  • طراحی ساده
  • تولید صدای کمتر
  • قطعات متحرک کم
  • هزینه ابتدایی کم تا متوسط
  • کمتر بودن دمای هوای تولید شده
  • محبوب ترین کمپرسورهای طراحی شده در کارخانجات
  • طراحی دو مرحله ای که کارایی خوبی را فراهم می کند

معایب پمپ باد روتاری

  • سرعت های چرخشی بالا
  • با شرایط کثیف مشکل دارد.
  • احتمال عمر کمتر نسبت به دیگر طراحی ها
  • طراحی های تک مرحله ای کارایی کمتری دارند.
  • طراحی های دو مرحله ای و بدون روغن هزینه اولیه بالاتری دارد.
  • نوع طراحی این نوع کمپرسورها باعث انتقال روغن در هوای خروجی می شود.

نکات و تفاوت کمپرسور روتاری با پیستونی چیست؟

نکات و تفاوت کمپرسور روتاری با پیستونی چیست؟ممکن است در هنگام خرید بین انتخاب کمپرسور روتاری یا پیستونی به مشکل بخورید چرا که این دو نوع کمپرسور از لحاظ کارکرد و ویژگی هایی که دارا می باشند با یک دیگر تفاوت دارند. از این رو تفاوت کمپرسور پیستونی و روتاری می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نحوه نگهداری میله ها و پیستون ها
  • میزان صرف هزینه برای خرید و نگهداری آن ها
  • میزان تولید سر و صدا

کمپرسور روتاری بهتر است یا پیستونی؟

در واقع نمی توان گفت که کمپرسور روتاری بهتر است یا پیستونی چرا که هریک از این کمپرسور ها دارای مزیت ها و معایبی می باشد و در مناطق خاصی مورد استفاده قرار می گیرند. شما ابتدا باید منطقه جغرافیایی که در آن منطقه نیاز به کمپرسور دارید را در نظر بگیرید و سپس مدل مناسب را انتخاب کنید.

نتیجه گیری

همان طور که در مطالب بالا ذکر شد کمپرسور های روتاری و پیستونی از انواع کمپرسور می باشند که به هریک نقاط قوت و ضعف خود را دارا می باشند. کمپرسور روتاری در مکان هایی که نیاز به فشار بالا می باشد مورد استفاده قرار می گیرد در صورتی که کمپرسور پیستونی در کولر گازی به کار می رود. کمپرسور روتاری دارای مکانیزم جابجایی مثبت و چرخشی می باشد، اما کمپرسور پیستونی به صورت رفت و برگشتی عمل می کند.

در این مقاله از سوالی در ارتباط با کمپرسور روتاری بهتر است یا پیستونی گرفته تا فرق موتور پیستونی با روتاری صحبت کردیم که امیدواریم برایتان مفید واقع شده باشد.

تیم مجرب ایران کمپرسور توصیه می کند حتما در هنگام خرید کمپرسور، حتما به کارکرد کمپرسورها و ویژگی های آن ها توجه نمایید تا بتوانید کمپرسوری که مورد نیازتان می باشد را با بهترین کارایی و کیفیت خریداری نمایید. شما می توانید نظرات خود را با ما و سایر افراد در قسمت نظرات به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول

مهم ترین نکات در ارتباط با تفاوت کمپرسور پیستونی و روتاری چیست؟

نحوه نگهداری میله ها و پیستون ها – میزان صرف هزینه برای خرید و نگهداری آن ها – میزان تولید سر و صدا

زمانی که نیاز به فشار بالا داشته باشیم، کمپرسور روتاری بهتر است یا پیستونی؟

در واقع نمی توان گفت که کمپرسور روتاری بهتر است یا پیستونی چرا که هریک از این کمپرسور ها دارای مزیت ها و معایبی می باشد و در مناطق خاصی مورد استفاده قرار می گیرند. اطلاعات بیشتر در مقاله بیان شده است.

نمایش بیشتر

‫11 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا