کمپرسور

اهمیت لوله کشی کمپرسور باد + انواع لوله و اتصالات

5/5 - (1 امتیاز)

سیستم تهویه یکی از اصلی‌ ترین بخش‌ های هر سازه‌ای به شمار می‌ آید. داشتن سیستم تهویه با عملکرد مناسب نیازمند رعایت اصول و قوانین لوله کشی کمپرسور باد است. کمپرسور باد اصلی اساس یک سیستم تهویه خوب است. در این میان داشتن یک کمپرسور باکیفیت که لوله کشی آن هم اصولی انجام شده باشد، حرف اول را در حفظ استانداردهای اولیه در سیستم تهویه محل کار یا زندگی شما می زند. با خرید کمپرسور باد ایرانی از ایران کمپرسور، از تولیدات داخلی باکیفیت حمایت کنید.

اٌبهت لوله کشی کمپرسور باد

لوله کشی مناسب کمپرسور باد را می‌ توان به رگ‌ ها و عروق قلب در بدن انسان تشبیه کرد. همان طور که در بدن انسان بسیار مهم است که رگ‌ ها به‌ خوبی عمل کنند و انتقال خون بدون مشکل انجام شود و در صورت گرفتگی رگ‌ ها قلب آسیب می‌ بینید یا حتی از کار می‌ افتد، در کمپرسور باد نیز این چنین حالتی وجود دارد.

در صورتی که لوله‌ های مناسبی برای لوله کشی کمپرسور استفاده نکرده باشید و یا لوله کشی را به خوبی انجام نداده باشید، سبب می‌ شود تا فرایند تهویه به خوبی اتفاق نیفتاده و به کمپرسور باد آسیب وارد شود و حتی در مواردی آن را از کار بیندازد.

به همین دلیل لوله کشی سیستم تهویه به‌ خصوص اتصالات قطعات کمپرسور از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. باید دقت داشته باشید که در سیستم تهویه بهتر است که شما از همان ابتدا تأسیسات خود را به بهترین شکل انتخاب، طراحی و اجرا کنید، زیرا هزینه تعمیرات و زمانی که اصلاح و تعمیر از شما می‌ گیرد، بسیار زیاد است و همچنین پروسه سخت و طاقت فرسایی دارد.

علاوه بر این موضوع بسیاری از مشکلات به وجود آمده برای تأسیسات تهویه مانند نشتی بسیار خطرناک است و می‌ تواند منجر به حوادث ناگواری شود و برای شما هزینه‌ های سنگینی داشته باشد.

همچنین افت فشار این سیستم کارایی و بازده آن را کاهش می‌ دهد و اگر شما سیستم ایمن و با عملکرد مناسب طراحی کنید، در هزینه‌ های قبوض انرژی نیز صرفه جویی کرده و متحمل هزینه‌ های سنگین نمی‌ شوید.

انواع لوله و اتصالات در کمپرسور

انواع لوله و اتصالات در کمپرسورلوله کشی مناسب کمپرسور باد همان طور که در بالا اشاره شده، باید با حساسیت زیادی انجام شود تا عملکرد سیستم شما و بازده آن بالا باشد. لوله‌ ها و اتصالاتی که در این حوزه به کار گرفته می‌ شوند، انواع متفاوتی دارند که هر نوع دارای ویژگی‌ های خاص خود است و بسته به کارایی و شرایطی که می‌ خواهید از آن‌ ها استفاده کنید، باید نوع لوله مناسب را انتخاب نمایید.

1. لوله‌ های پلاستیکی

یکی از انواع متداولی است که در این حوزه مورد استفاده قرار می‌ گیرد. لوله‌ های پلاستیکی به خاطر متریال به کار رفته در ساخت آن‌ها دچار خوردگی نمی‌ شوند. لوله پلاستیکی دارای مزیت دیگری نیز است و آن قابلیت نداشتن خطر انسداد است.

از متداول‌ ترین انواع لوله‌ های پلاستیکی می‌ توان به PE و ABS اشاره کرد.

این ویژگی باعث می‌ شود تا سیال به صورت روان و راحت از درون لوله عبور کند. قیمت مناسب دیگر ویژگی این لوله‌ های پلاستیکی است.

2. لوله‌ های فلزی

لوله های فلزی در لوله کشی کمپرسور باددیگر متریالی است که برای لوله کشی مناسب کمپرسور باد از آن می‌ توان استفاده کرد. این لوله‌ ها دارای مقاومت بالایی در برابر فشار و ضربه هستند که باعث شده انتخاب قابل اطمینانی باشند.

لوله‌ های استیل سیاه، گالوانیزه و مسی مهم‌ ترین انواع لوله‌های فلزی هستند که در این صنعت به طور متداول مورد استفاده قرار می‌ گیرند. در طراحی این نوع لوله‌ ها تلاش کرده‌ اند که قسمت درونی لوله صاف و صیقلی باشد تا برای انتقال هوای فشرده مناسب باشد و در حین انتقال اختلال و مشکلی به وجود نیاید.

همچنین این متریال‌ ها را به گونه‌ ای طراحی کرده‌ اند که دچار خوردگی نشوند. تنها مشکل لوله‌ های فلزی، وزن بالای آن‌ ها است.

3. لوله کشی پمپ باد

برای همگان واضح است که لوله و همچنین اتصالات آن در لوله کشی کمپرسور باد عضوی جدانشدنی هستند. انجام اصولی و استاندارد این کار، عمر بالا و بازدهی سیستم تهویه و تأسیسات شما را تضمین می‌کند و به همین دلیل است که نحوه انجام لوله کشی پمپ باد و همچنین رعایت اصول و قوانین آن بسیار حائز اهمیت است.

برای انجام لوله کشی پمپ باد، یک سری شیوه نامه و آیین‌ نامه‌ های استانداری تعیین شده است که رعایت آن‌ ها برای همه تأسیسات اجباری است. از آنجایی که افراد معمولی که در این حوزه فعالیت نمی‌ کنند از این آیین نامه‌ ها و اصول آگاه نیستند، شما باید برای انجام این کار به متخصص مربوطه و فردی مسلط به ضوابط انجام لوله کشی کمپرسور باد مراجعه کنید.

در لوله کشی پمپ باد باید آینده نگری داشت. یعنی لوله گذاری‌ ها را به نحوی انجام دهید که اگر در آینده قرار بود آن را گسترش دهید، جا برای قرار دادن لوله‌ ها و مسیرهای جدید وجود داشته باشد. اگر مسیرهایی برای گسترش لوله تعبیه نشود، در صورتی که در آینده نیاز به گسترش لوله کشی داشته باشید، مجبور به طراحی دوباره مسیرها و انجام مجدد لوله کشی‌ ها می‌ شوید.

بسته به این که در چه شرایط آب هوایی، قصد پیاده سازی تأسیسات را دارید و یا برای چه منظوری می‌ خواهید از این تأسیسات استفاده کنید، باید متریال مناسب را انتخاب کنید. برای گرفتن مشاوره و راهنمای خرید کمپرسور باد انواع تجهیزات مورد نیاز می‌ توانید به سایت ایران کمپرسور مراجعه کنید تا خرید مطمئن داشته باشید.

رٌموز لوله کشی کمپرسور

نکات مهم در لوله کشی کمپرسور باددر خصوص لوله کشی مناسب کمپرسور باد برای رسیدن به بازده مناسب باید نکاتی را مد نظر داشت. اگر شما در سیستم تهویه خود خشک کن یا مکنده هوا ندارید لازم است که حتماً از فیلتر درون لوله ها استفاده کنید.

از آنجایی که اگر در سیستم لوله کشی خود از خشک کن استفاده نکنید، آب زیادی در لوله‌ های شما جمع می‌ شود، برای خروج این آب لازم است از فیلتر کمپرسور استفاده کنید. فیلترها نصب آسانی دارند و به راحتی می‌ توانند آب را جذب کنند.

دیگر موضوعی که در لوله کشی بسیار کاربردی و حائز اهمیت است، استفاده از دریچه توپی و جمع کننده‌ ها است. به هر حال در هر سیستمی، ممکن است زمانی برای بخشی از سیستم مشکلی به وجود بیاید.

در چنین شرایطی لازم است تا آن بخش از لوله کشی یا سیستم را از دیگر بخش‌ ها جدا کنید تا بتوانید آن را تعمیر کرده یا مشکل آن را برطرف نمایید. برای این کار می‌ توانید از دریچه توپی استفاده کنید.

دریچه توپی این امکان را به شما می‌ دهد، تا قسمت مورد نظر را از سایر بخش‌ ها جدا کنید. جمع کننده‌ ها نیز در عملیات نصب کمک بسیار زیادی به شما می‌ کنند.

با استفاده از آن‌ ها کار نصب بسیار سریع‌ تر پیش می‌ رود و صرفه جویی زیادی در وقت شما می‌ شود.

نکته دیگر این است که تا حد ممکن کمتر از زانو استفاده کنید. استفاده زیاد از زانوها منجر به افت فشار می‌ شود به همین دلیل باید به شکلی سیستم تأسیسات خود را طراحی کنید که تا حد امکان نیازی به استفاده از زانو نباشد.

نتیجه‌ گیری

لوله کشی کمپرسور باد در سیستم تأسیسات کار تخصصی است که نیاز به مهارت و آگاهی نسبت به شیوه‌ نامه‌ ها و استانداردهای این کار دارد، به همین دلیل برای انجام درست و اصولی آن پروژه بهتر است به متخصصین مراجعه کنید.

سوالات متداول

دریچه توپی چه نقشی در لوله کشی کمپرسور باد دارد؟

دریچه توپی این امکان را به شما می‌ دهد، تا قسمت مورد نظر را از سایر بخش‌ ها جدا کنید. جمع کننده‌ ها نیز در عملیات نصب کمک بسیار زیادی به شما می‌ کنند.

مهم‌ ترین انواع لوله‌ های فلزی کدامند؟

لوله‌ های استیل سیاه – گالوانیزه – مسی

من متخصص و پژوهشگر در زمینه هوای فشرده و انواع کمپرسور باد هستم و سعی می کنم تا جدیدترین و کارامدترین اطلاعات را در خصوص صنعت هوای فشرده با شما به اشتراک بگذارم.

نمایش بیشتر

‫11 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا