کمپرسور

مخزن پمپ باد دارای چه قسمت هایی می باشد؟

5/5 - (1 امتیاز)

مخزن پمپ باد یکی از مهم‌ ترین قسمت های هر کمپرسور و پمپ بادی است که وظیفه ذخیره و تأمین هوای فشره کمپرسور را دارد. این قسمت به دلیل دارا بودن سطح تماس گسترده که با هوای محیط، باعث خنک شدن هوایی که در آن فشرده شده است می‌ شود. بعد از آن بخشی از رطوبت موجود در هوا را به شکل قطرات مایع آب خارج می‌ کند.

از دیگر ویژگی های مخزن پمپ باد می‌ توان به این یاد کرد که این قسمت نوسانات فشار را که در هوا به وجود می‌ آید را پایین آورده و در نتیجه جریان هوا را آرام کرده و باعث می‌شود فشار هوا ثابت نگه داشته شود. به همین دلیل است که مخازن پمپ باد را در اندازه ها، و ضخامت های مختلف طراحی و تولید می‌کنند. در ادامه مقاله به معرفی و بررسی اجزای مختلفی که منبع پمپ باد دارد و نکات مهم در رابطه با آن پرداختیم.

همچنین اگر نیاز به توضیحات اجمالی در مورد کمپرسور می خواهید، در مقاله ای تحت عنوان کمپرسور چیست خدمت شما ارائه شده است.

مخزن پمپ باد چیست

اجزای مختلف پمپ باد

کمپرسورها وسیله ای هستند برای تولید و تامین مخزن باد هوای فشرده مورد نیاز برای ابزارهای بادی مختلف. خود این ابزار های مختلف در انواع و حجم های متفاوتی هستند. یکی از نکته های مهم و حائز اهمیت آن است که این دستگاه ها در حجم های متفاوتی هستند از این رو برای داشتن حجمی مناسب از مخزن هوای فشرده متناسب و به اندازه ی نیاز شخصی خود انتخاب کنید.

اگر کمپرسور انتخابی و یا تانک باد مورد نظر با میزان کار ابزار بادی تطابق نداشته باشد. موجب فشار دائمی به قسمت موتور، استهلاک و مصرف انرژی بالایی خواهد شد. معمولا بعداز مدتی استفاده مقداری از رطوبت هوا در هنگام ذخیره سازی وارد مخزن می شود، که این رطوبت به صورت دوره ای نیاز به تخلیه از طریق پیچ تخیله مخصوص و تعبیه شده در زیر مخزن کمپرسور را دارد.

لوله فلزی یا پلاستیکی ویژه‌ی انتقال هوای فشرده

لوله‌ ها و اتصالات با توجه به این که پر مصرف ترین جز این ساختار به حساب می آیند به توجه زیادی نیاز دارند از طرفی هم اغلب افت فشار و نشتی هنگام انتقال هوای فشرده در این قسمت ها اتفاق می‌ افتد.

انتخاب قطر و طول این وسیله باید متناسب با کار مورد نظر باشد که میزان افت فشار را به حداقل برسد.

به‌ طور کلی معمولا از شیلنگ‌ های کوتاه‌تر از ۸ متر برای مصــارف عمومی استفاده می شود. برای فواصل بیشتر بهتر است تا لوله‌کشی با لوله‌ های فلزی انجام شود تا هم دچار افت فشار نشویم و هم طول عمر آن بیشتر باشد. اتصال بین لوله‌ ها و شیلنگ‌ ها توسط قطعاتی خاصی به نام های کوپلینگ و فیتینگ انجام می‌ شود. عملکرد مطلوب این اتصالات بسیار حائز اهمیت است و در راندمان کاری بسیار مؤثر است.

فیلتر رطوبت

هوای فرستاده شده از مخزن پمپ باد همیشه دارای رطوبت است. البته باید توجه داشت که رطوبت بزرگ‌ ترین عامل خرابی ابزار بادی است و فیلتر رطوبت از انتقال رطوب همراه با هوا به درون ابزار بادی جلوگیری می‌ کند. پس از این رو وجود این فیلتر بسیار حائز اهمیت است. پس همیشه سعی کنید مخزن باد فیلتر رطوبت را تخلیه نمایید.

واحد فشار شکن

هوای فشرده شده خروجی از منبع پمپ باد هوا درست قبل از ورود به ابزار بادی باید دارای فشار مشخصی باشد. تنظیم و اندازه کردن این فشار بر عهده فشار شکن است. ابزارهای بادی معمولا با فشار هوای 90 پاسکال بیشتری راندمان و کارایی را دارند.

واحد روغن

همان طور که از اسم این واحد پیداست وظیفه‌ این بخش در کمپرسور هوا تزریق روغن بین قطعات به منظور روان کردن حرکت، عامل کاهش خوردگی و کم شدن اصطکاک بین قطعات ابزار و ماشین‌های مکانیکی که از امور واجب و ضروری در کارکرد و راندمان این قطعات است.

قطعات کمپرسور بدون وجود روان کننده‌ روغن به سرعت دچار فرسودگی و خرابی خواهند شد. روش روغن‌کاری و روان کنندگی در سیستم این گونه است که روغن بین قطعات متحرک کمپرسور در حال چرخش می باشد تا عمل روانکاری انجام شود.در صورتی که دستگاه کم روغن یا بدون روغن باشد ،قسمت مکانیکی کمپرسور، قفل می کند و اصطلاحا گیرپاژ می شود.پس به روغن کمپرسور باد بسیار حساس باشید.

سوپاپ اطمینان مخزن پمپ باد

این قسمت در صورت افزایش بیش از مجاز فشار داخل منبع پمپ باد سوپاپ اطمینان را باز کرده و با خروج فشار اضافی از دریچه خود باعث جلوگیری از انفجار مخزن می گردد.

اتودرین مخزن پمپ باد

اتودرین یک شیر برقی اتوماتیک می باشد که در خارج مخزن کمپرسور مورد استفاده قرار می گیرد. هوای فشرده شده توسط کمپرسور دارای مقداری قطرات آب می باشد که این میزان آب معمولا در داخل مخزن کمپرسور اسکرو انباشته می شود و به این منظور این که باعث زنگ زدگی داخلی نشود شیر تخلیه دستی یا شیر تخلیه اتوماتیک اتودرین در زیر مخزن استفاده می شود. اتودرین با دو پیچ قابل تنظیم می باشد که هر چند وقت یکبار و چه مدت شیر مخزن را باز و وصل کند تا این قطرات اب تخلیه شود.

مانومتر منبع پمپ باد

مانومتر وسیله است برای اندازه گیری فشار داخلی مخزن کمپرسور می باشد. درست کارکردن مانومترهای مخزن باد حتما باید کنترل شود.

نکاتی طلایی در رابطه با منبع پمپ باد

مخازن کمپرسور باد به خاطر ذخیره و تأمین هوای فشرده استفاده می شوند. این تجهیزات به علت سطح تماس گسترده ای که با هوای محیط اطراف خود دارند، باعث خنک شدن هوای فشرده می شود.

از طرفی بخشی از رطوبت موجود در هوا را به شکل قطرات مایع آب خارج می کند. البته نوسانات فشار را که در شبکه هوا بوجود آمده را پایین می اورد به این علت که جریان هوا را آرام نموده و همچنین فشار شبکه هوا را ثابت نگه می دارند. از این رو مخازن کمپرسور ها در ضخامت و فشارهای مختلف طراحی و تولید می شوند.

مخازن ذخیره هوا برای هر سیستم هوای فشرده ضروری می باشد از این جهت که هم نوسانات فشاری را کم می کند و هم به موتور کمتر فشار می اورد.

مزایا مخزن هوای فشرده

  • هوای فشرده در زمان های اوج مصرف بدون اینکه نیاز به استفاده از کمپرسورهای بزرگتری باشد وارد مدار می شود.
  • تعداد سیکل های بارگذاری و روشن و خاموش که باعث کارکرد بهینه کمپرسورهای اسکرو شده را کاهش می دهد و همچنین تعداد دفعات روشن و خاموش شدن موتور نیز به مراتب کمتر می شود.
  • کاهش تعداد نوسانات بار و جلوگیری بیش از حد روشن و خاموش کردن کمپرسور در طول دوره استفاده از آن.
  • سرد کردن هوای فشرده و جداسازی رطوبت هوای تولید شده از روغن.

نگهداری از مخزن پمپ باد

  • آزمایش درست کار کردن عملکرد سوپاپ اطمینان کمپرسور باد و مانومتر
  • استفاده کردن از رطوبت گیر و واترترپ(تله آبگیر)
  • رنگ آمیزی و زدن زده زنگ برای جلوگیری از پوسیده شدن توسط رطوبت موجود در هوا به مرور زمان
  • نگهداری مخزن در محیطی مناسب به دور از نور مستقیم خورشید
  • بازدید از مخزن توسط کارشناسان هر یک سال یکبار
  • آچارکشی مناسب پس از باز و بست کردن دریچه منهول

انواع تست مخزن پمپ باد

  • تست هیدرو استاتیک
  • تست X-RAY
  • تست PT
  • تست UT
  • تست VT

نتیجه گیری

امروزه اکثر افراد از کاربرد و استفاده همه جانبه کمپرسورها همه مطلع هستند. از این بابت مسئله ای که پیش می‌ آید نحوه استفاده و نگه داری آن است. این مسئله از این جهت حائز اهمیت می شود که هم باعث بالا بردن راندمان آن می شود و هم طول عمر مفید آن را افزایش می دهد.

از این رو علاوه بر اطلاع کافی از کمپرسور خریداری شده برای استفاده باید اطلاعات کافی از نحوه نگه داری و استفاده از آن را هم یاد داشته باشیم. حال با شناخت نحوه کار کردن و جزیئات هر قسمت می توانیم بهتر از قبل از این ابزار نگه داری کنیم. در این مقاله تلاش کردیم تا با مخزن پمپ باد بیشتر آشنا شوید.

یکی از قسمت های با اهمیت کمپرسورها مخزن آن ها است. از بابت با اهمیت است که در افت و یا حتی افزایش فشار موتور ان را متعادل می کند از این رو دیگر به وسایل متصل فشار وارد نمی شود. از طرف دیگر اگر تعداد وسایل زیادی به کمپرسور متصل باشد به موتور کمپرسور فشاری وارد نمی شود.

مخزن دارای ابعاد و انواع مختلف است اما اکثر ان ها از قسمت های مشخصی درست شده است. با شناخت کافی از اجزای ان و انواع ان می توان مخزنی متناسب با نوع کار خود انتخاب کرد.

سوالات متداول

نگهداری مناسب از مخزن پمپ باد چگونه است؟

 آزمایش درست کار کردن عملکرد سوپاپ اطمینان و مانومتر – استفاده کردن از رطوبت گیر و واترترپ (تله آبگیر) – نگهداری مخزن در محیطی مناسب به دور از نور مستقیم خورشید

انواع تست های منبع پمپ باد کدامند؟

تست هیدرو استاتیک – تست X-RAY – تست PT و…

من متخصص و پژوهشگر در زمینه هوای فشرده و انواع کمپرسور باد هستم و سعی می کنم تا جدیدترین و کارامدترین اطلاعات را در خصوص صنعت هوای فشرده با شما به اشتراک بگذارم.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫11 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا