بلاگ

درمورد تاریخچه کمپرسور چه می دانید؟

آپدیت شده در: 10 شهریور 1400
امتیاز شما به این مقاله:

تاریخچه کمپرسور، موضوعی است که در مورد آن در صحبت خواهیم کرد، اگر علاقه مند به این موضوع هستید با ما همراه باشید. کمپرسور به ماشینی اطلاق می شود که از آن برای افزایش فشار سیالات تراکم پذیر مانند گازها و بخارات استفاده می شود.

کمپرسور در رفاه زندگی بشری و گسترش صنایع از آن چنان اهمیتی برخوردار بوده است که به نحوی امروز اصطلاحاً آن را اسب بارکش صنایع می نامند.

به طوری که امروز حضور آنان در همه جای جوامع بشری به شدت به چشم می‌خورد که عمده ترین آن ها عبارتند از وسایل خانگی (مانند یخچال، فریزر، کولر گازی و جاروبرقی) تجهیزات پزشکی (مانند دریل های دندانپزشکی و هوای مورد استفاده در بیمارستان ها) صنایع هوایی ( مانند تامین هوای فشرده برای موتور توربین ) و صنایع ( مانند تامین هوای فشرده برای سیستم های پنوماتیکی میان گازها، ذخیره سازی گاز و … )

شرایط بهره برداری از کمپرسور ها در صنایع از آن چنان دامنه وسیعی برخوردار است که امروزه انواع مختلف کمپرسورها در ظرفیت های مختلف و فشار مکش بسیار کم در حد خلاء تا افشار دهش بسیار زیاد معمولاً بیشتر از ۶ هزار بار به کار گرفته می شود. در ادامه با ما همراه باشید تا شما با تاریخچه کمپرسور و انواع آن آشنا کنیم.

تاریخچه کمپرسور

تاریخچه کمپرسوردر مورد تاریخچه کمپرسور باد می توان گفت بسیاری از پیشرفت های تکنولوژی امروز اقتباس تکامل یافته ای از دستاوردهای مراحل نخستین زندگی بشر می باشد. به عنوان مثال اولین مورد استفاده از هوای فشرده مربوط به زمانی است که انسان نخستین با دمیدن به کنده‌های نیم سوز که بر اثر صاعقه به وجود آمده بودند، آتش را روشن نگه داشت.

هوای مورد نیاز برای دمیدن را شش‌های وی که کمپرسور خدادادی و با مشخصات شگفت انگیز است تامین می کرد. که شش‌ های انسان عادی قادر است ۱۰۰ لیتر در دقیقه آیا ۶ متر مکعب در ساعت با فشاری معادل ۰.۲ الی ۰.۸ بار تامین کند. در صورت سالم بودن این کمپرسور اولیه انسانی به نحو شایسته و بدون رقیب و بی وقفه کار کرده و هزینه‌ های نگهداری و تعمیرات آن در حد صفر می‌ باشد.

اهمیت کیفی کمپرسور طبیعی در روشن کردن اولین آتش است. به این خاطر که اگر شش های انسان در انجام این امر مهم قاصر بود بدون شک تمدن امروزی بشری مسیر دیگری را طی می‌کرد. اما در ۳۰۰۰ سال قبل قبل از میلاد حضرت مسیح زمانی که بشر فلزاتی از قبیل طلا، مس، قلع و سرب را که به صورت خالص در طبیعت وجود داشت کشف کرد.

 همچنین پس از گذشت چندین دهه هنگامی که برای احیای اکسیده این فلزات که در واقع اولین مواد خام برای استفاده فلز کاران جهت مصنوعات فلزی آن روز بود. احتیاج به عمل ذوب و تولید هوای فشرده برای ایجاد حرارت مورد نیاز را داشت. در این هنگام کمپرسور انسانی یعنی شش‌ های او دیگر قادر به تامین هوای مورد نیاز نبودن برای رفع این مشکل و ایجاد دمای حدود یک هزار درجه سانتیگراد از کمپرسور قوی‌ تر دیگری که آن هم به دست طبیعت ساخته شده بود استفاده کرد.

اختراع اولین کمپرسور مکانیکی

اختراع اولین کمپرسور مکانیکیباید توجه داشت که اختراع دمی (اولین کمپرسور مکانیکی) را باید به عنوان تولدی تازه برای تولید هوای فشرده به حساب آورد. این وسیله و دستگاه هایی که توسط چرخ دورآبی کار می‌ کردند تا ۲۰۰ سال بعد بدون وقفه مورد استفاده قرار گرفتند.

در خصوص تاریخچه کمپرسور که حدود سال های ۱۷۰۰ میلادی حجم کوره های ذوب فلزات رو به افزایش بود و دستگاه های دمی موجود در آن زمان از عهده انجام کارهای مربوط به گداخت این کوره ها بر نمی آورد تا سرانجام در سال ۱۷۶۷ میلادی برای اولین بار جان اسمیتون سیلندر هوایی را اختراع کرد این دستگاه هرچند بسیار ابتدایی بود ولی به هر صورت برای کوره های موجود مورد استفاده قرار گرفت. به این خاطر که ساخت سیلندر دقیق و خوب برای تولید هوای فشرده در آن زمان امکان‌ پذیر نبود.

وضعیت کار به همین منوال ادامه داشت تا اینکه در سال ۱۷۷۶ میلادی جان ویلکینسون دستگاه ماشین تراشی برای ساختن توپ اختراع کرد که توسط آن می شد سیلندرهای دقیقی از فولاد ریخته شده را تراشید.

اولین دستگاه کمپرسور دقیق توسط ویلسون ساخته و در کارگاهش نصب شد.

این کمپرسور مکانیکی فقط قادر بود هوای فشرده با فشاری برابر با 1 بار تولید کند و تراکم بیش از آن امکان پذیر نبود. چرا که در صورت افزایش فشار دمای کمپرسور زیاد شده و بندها و تسمه های چرمی که به سوپاپ های چوبی اتصال داشتند تاب حرارت را نیاورده و از بین می رفتند.

اولین انتقال عظیم و موفق هوای فشرده هنگام تسریع در ساختمان تونل مون سینس در کوه های آلپ سوئیس صورت گرفت این تونل پس از تکمیل دارای دو ریل و طولی تقریبا برابر با ۱۴ کیلومتر بود و عملیات احداث تونل در سال ۱۸۵۷ با استفاده از چکش های دستی شروع شد ولی با سرعتی که کار حفاری پیش می‌رفت ساختن این تونل ۳۰ سال به طول می‌ انجامید.

بنابراین از روی ضرورت و اجبار مدیران راه‌ آهن تصمیم گرفتند چکش های بادی که با هوای فشرده با فشار ۶ اتمسفر کار می‌ کردند استفاده کند و در این مدت نیز چکش های بادی توسط مهندس ارشد تونل جرمن سومیلر طراحی شد تا در این مورد، مورد استفاده قرار گیرد.

باید توجه داشت که مشکلات و گرفتاری هایی که در کار این کمپرسورها و چکش های مربوطه به وجود آمد. باعث پیشرفت های فراوانی در زمینه ساختمان کمپرسورها و چکش های بعدی شد و فن حفاری تونل گامی بزرگ به سوی تکامل برداشت. لازم به ذکر است که هر دو کمپرسور از نوع خنک شونده آبی بودند. که یعنی آب برای خنک کردن هوای داخل سیلندر ها استفاده می شد.

این طرح ظاهراً قدیمی، سعی و کوشش بود که در جهت تکامل و پیشرفت و توسعه دمی‌های هوایی قبلی صورت گرفته بود. زیرا مهندسین و طراحان از به وجود آمدن یک دیواره حرارتی بین سیلندرها، سوپاپ‌ها، شیرها و دریچه‌ها که به صورت مشکل غیر قابل حلی جلوه‌گ ر بود بیم داشت. خوشبختانه دردسر های جدی و متعدد این سوپاپ ها و دریچه ها که به صورت ظاهر شدن فواره آب در آن ها به سرعت بروز کرد و باعث به وجود آمدن تکنیک های جدید و ماندنی به‌صورت پیستون های آبی شد.

همچنین مشکلات موجود در اولین کوشش برای استفاده از این چکش های سنگ شکن در حدی بود که برای بهره‌برداری از این 9 دریل، ۵۴ عدد از آن در کارگاه در دست تعمیر بودند. هنگامی که دو گروه حفاری به یکدیگر رسیدند تقریباً از ۷ هزار متر لوله برای انتقال هوای فشرده ای که از دهانه‌ ها تا قسمت اصلی حفاری کشیده شده بود، استفاده می شد.

این اقدام نشان داد که نیروی هوای فشرده تا مسافت‌های دور نیز قابل انتقال و استفاده می باشد اخبار مربوط به حفر تونل در روزنامه‌ ها و مجلات صنعتی چاپ شد و مورد توجه اکثر مردم و مهندسین و دانشمندان در سراسر جهان قرار گرفت. همه این‌ ها شروع و راه جدیدی برای پیشرفت این ابزار و گامی به سوی اینده بود.

با استفاده از ابزارها و وسایل بادی قدرت و شعاع عمل دست بشر بدون آنکه از میزان حساسیت، دقت و انعطاف پذیری غیر قابل رقابت آن کاسته شود به مقدار قابل ملاحظه ای توسعه یافته و پیشرفت کرد. این ضروری ترین مسئله ای است که در انجام کار باید صورت بگیرد.

ابزارهای هوایی کم و جمع و جور با دوام مطمئن و دقیق می‌ باشد کار کردن با آن ها برای افراد ایجاد خستگی نکرده و دارای ایمنی بالا هستند. هوای فشرده برای کنترل و نظارت، تنظیم از راه دور و نزدیک و انجام فرمان های متناوب و زمان دار و گاهی نیز همراه، همزمان و هماهنگ با سیستم های هیدرولیکی، الکتریکی و الکترونیکی برای انجام مقاصد موردنظر در خدمت بشر درآمده است.

با گسترش چشمگیری که در نیمه دوم قرن نوزدهم برای صنایع وقوع پیوست تولید انبوه محصولات و ضرورت دستیابی به دبی و فشار بالاتر و محدودیت‌ هایی که کمپرسور های تناوبی در دبی زیاد دارند باعث شد تا صنعتگران مجبور شوند در فکر طراحی و ساخت انواع جدیدتری از کمپرسور ها باشند.

مراحل ساخت اولین کمپرسور باد

مراحل ساخت اولین کمپرسور بادساختن کمپرسورهای باد چهارسال طول کشید و در دو دهانه تونل نصب شد .در طول این مدت نیز چکش های بادی، توسط مهندس ارشد تونل ها جرمن سومیلر(Germain Sommeiller) طراحی شد تا مورد استفاده قرارگیرد .

باید توجه داشت که مشکلات و گرفتاری هایی که در کار این” کمپرسورها “و چکش های مربوطه به وجود آمد ، باعث پیشرفت های فراوانی در زمینه ساختمان کمپرسورها وچکش ها ی بعدی شد و فن حفاری تونل گامی بزرگ به سوی تکامل برداشت . لازم به توضیح است که هردو کمپرسور ازنوع خنک شونده آبی بودند ، که آب برای خنک کردن هوای داخل سیلندرها استفاده می شد.

این طرح ظاهرا قدیمی، سعی و کوششی بود که درجهت تکامل و پیشرفت وتوسعه دمی های هوایی قبلی صورت گرفته بود. زیرا مهندسین و طراحان از بوجود آمدن یک دیواره حرارتی بین سیلندرها، سوپاپ ها ، شیرها و دریچه ها که به صورت مشکل غیرقابل حلی جلوه گر می شد ، بیم داشتند.

خوشبختانه دردسرهای جدی و متعدد این سوپاپ ها و دریچه ها که به صورت ظاهرشدن فواره آب درآن ها به سرعت بروز کرد، باعث به وجود آمدن تکنیک ها ی جدید و ماندنی به صورت پیستون های آبی شد .همچنین مشکلات موجود در اولین کوشش برای استفاده ازاین چکش های سنگ شکن در حدی بود که برای بهره برداری از ٩ دریل ، ۵۴ عدد از آن در کارگاه در دست تعمیر بودند.

هنگامی که دوگروه حفاری به یکدیگر رسیدند ، تقریبًا از ٧٠٠٠ متر لوله برای انتقال هوای فشرده ای که از دهانه ها تا قسمت اصلی حفاری کشیده شده بود ، استفاده می شد. این اقدام نشان داد که نیروی هوای فشرده تامسافت های دور نیز قابل انتقال واستفاده می باشد

اخبار مربوط به حفر تونل مونت سنیس در روزنامه ها ومجلات صنعتی چاپ شد و مورد توجه اکثر مردم و مهندسین و دانشمندان درسراسر جهان قرار گرفت.

بحث و ابراز عقیده و دادن راهکارهای لازم درباره امکانات ایجاد و ساخت شبکه های انتقال نیروی هوای فشرده و تغذیه واستفاده صنایع و تجارت از این نیرو، رونق گرفت. در سال ١٨٧۵ در نزدیکی منطقه ای صنعتی واقع درجنوب سوئد ، بزرگترین کارخانه هیدروالکتریک (تولید نیروی برق از آب ) به قدرت اولیه ٣۶٠٠kw و قابل توسعه تا ١٣٠٠٠٠kw برای تأمین نیروی لازم و به حرکت درآوردن کمپرسور های تولید هوای فشرده ایجاد شد.

ولی این پروژه موفقیت اقتصادی مطلوبی را در پی نداشت. با استفاده از ابزارها و وسایل بادی ، قدرت و شعاع عمل دست بشر، بدون آن که ازمیزان حساسیت، دقت وانعطاف پذیری غیرقابل رقابتش کاسته شود به مقدار قابل ملاحظه ای توسعه یافته و پیشرفت کرده است و این ضروری ترین مسئله ای است که درانجام کار باید صورت بگیرد .ابزارهای هوائی کم وزن، جمع و جور ، بادوام ، مطمئن و دقیق اند .کارکردن با آن ها برای فرد ایجاد خستگی نکرده و دارای ایمنی بالایی می باشند.

هوای فشرده برای کنترل و نظارت، تنظیم از راه دور و نزدیک و انجام فرمان های متناوب و زماندار وگاهی نیز همراه و همزمان و هماهنگ با سیستم های هیدرولیکی ، الکتریکی و الکترونیکی برای انجام مقاصد مورد نظر، درخدمت بشر در آمده است.

باگسترش چشمگیری که در نیمه دوم قرن نوزدهم برای صنایع به وقوع پیوست ، تولید انبوه محصولات وضرورت دستیابی به دبی و فشار بالاتر و محدودیت هائی که کمپرسور های تناوبی در دبی زیاد دارند باعث شد تا صنعتگران مجبور شوند در فکر طراحی و ساخت انواع جدیدتری از کمپرسورها باشند.

هر چند که کمپرسورهای باد تناوبی ازنظر قابلیت دستیابی به فشار بالا و راندمان هنوز هم مناسب ترین کمپرسورهای باد می باشند ولی بالا بودن قیمت اولیه، محدودیت دستیابی به دبی زیاد، پائین بودن قابلیت اعتماد، توقف های ناخواسته همراه با بالابودن هزینه های تعمیرات عملا باعث گردید تا این کمپرسور ها قادر به تأمین تمامی نیازهای صنایعی که با رشدی شتابان درحال گسترش بودند نباشد.

به همین خاطر از اواخر دهه ١٨۶٠ نسل جدیدی از کمپرسورهای باد که درحین دارا بودن بسیاری از ویژگی های مطلوب کمپرسور های باد تناوبی ، قادر به تراکم و جابجا کردن حجم وسیعتری ازگاز بودند ابداع گردید که به لحاظ ماهیت رفتار ظاهری به کمپرسور دورانی ( Rotary) معروف شدند.

کمپرسورهای باد گوشواره ای را (Lobe) می توان اولین نمونه از کمپرسورهای باد دورانی دانست که تولید آن ازدهه ١٨۶٠ شروع گردید . در اواخر قرن نوزدهم شرکت Roots نمونه ای از دمنده فوق را که دارای گوشوارهائی به قطر۵/۷ متر بودند برای تهویه معادن بکار گرفت که قادر بود١٧۴٠۰۰ مترمکعب درساعت هوا را جهت تهویه به داخل تونل های معدنی بفرستد. قابلیت های این دمنده آن چنان بالا بود که بنام شرکت سازنده(Roots) معروف گردید و هنوز هم در بسیاری از مراجع علمی کمپرسورهای باد گوشواره ای بنام Roots نامیده می شوند .

ساخت اولین کمپرسور هوا تیغه لغزنده ( Sliding Vane )

ساخت اولین کمپرسور هوا  تیغه لغزنده ( Sliding Vane )اولین کمپرسور هوا تیغه لغزنده (Sliding Vane) درسال ١٨٩٠ در آمریکا ساخته شد که بصورت خشک (Dry) طراحی شده بودند . پائین بودن راندمان و مشکل گرم کردن جزء معایب اساسی این پمپ باد بوده تا اینکه درسال ١٩۴٧ با تزریق روغن که نقش آب بند کننده وخنک کاری کمپرسور را بعهده داشت، کارایی ، عمرمفید و قابلیت های این کمپرسور هوا به مقدار چشمگیری افزایش داده شد

امروزه نسل جدیدی از کمپرسورهای باد دورانی به صورت روغن کاری شونده (Lubricated) درصد بالایی از بازار فروش کمپرسورهای باد رابه خود اختصاص داده است .

هرچند که کمپرسورهای دورانی درمقایسه با کمپرسورهای تناوبی ازقابلیت بالاتری در امر متراکم کردن گازها با دبی بیشتر برخوردار بودند ولی با این وجود قادر به تأمین تمامی نیازهای صنایع روبه گسترش که هر ساله ازنظر ظرفیت توسعه می یافتند نبودند.

کمپرسورهای باد گریز ازمرکز را می توان پاسخ مناسبی برای مشکل ظرفیت کمپرسورها دانست . اولین پمپ باد گریز ازمرکز درسال ١٨٩٩ توسط یک مهندس فرانسوی بنام Rateau با ظرفیت ٢٠٠٠ مترمکعب درساعت و با نسبت تراکم۱ :۶/۱ (فشار خروجی۲۶/۱بار مطلق) ساخته شد. درسال ١٩٠٣ کمپرسور باد گریز ازمرکز ۵ مرحله ای با نسبت تراکم کلی۵:۱ طراحی و بکار گرفته شد. تولید کمپرسور گریز از مرکز باظرفیت و فشار خروجی بالاتر دائمًا در دستور کارشرکت های سازنده قرارگرفته، به نحوی که امروزه این پمپ باد درظرفیت بیش از ١٢۵٠٠٠٠مترمکعب درساعت ساخته می شود.

فشار قابل دسترسی دراین دسته از کمپرسور های هوا ازطریق افزایش تعداد طبقات تا ١۶ طبقه به بیش از ٧٠٠ بار نیز رسانیده شد. کمپرسورهای باد گریز ازمرکز ذاتًا ازنوع خشک و کمپرسور بدون روغن (oil free) بوده و بعلت بالابودن قابلیت اعتماد آن، دوره های بهره برداری بدون توقف آن به بیش از سه سال نیز می رسد.

اهمیت کیفی کمپرسور باد

اهمیت کیفی کمپرسور باداهمیت کیفی کمپرسور باد طبیعی که توسط جان اسمیتون ساخته شد در روشن کردن اولین آتش است. چرا که اگر شش های انسان توانایی انجام این امر را داشتند، بدون شک تمدن امروزی بشر مسیر دیگری را طی می کرد. امادر سه هزار سال قبل ازمیلاد حضرت مسیح، زمانی که بشر فلزاتی ازقبیل، طلا، مس، قلع و سرب راکه بصورت خالص در طبیعت وجود داشتند را کشف کرد.

پس از گذشت مدتی، جهت احیاء اکسید این فلزات که در واقع اولین مواد خام مورد استفاده فلزکاران برای تولید مصنوعات فلزی محسوب می شد، عمل ذوب صورت می گرفت که برای تولید حرارت مورد نیاز عمل ذوب به ایجاد هوای فشرده نیاز بود. دراین هنگام کمپرسور باد انسانی یعنی شش ها دیگر قادر به تأمین هوای مورد نیاز نبودند. برای رفع این مشکل و ایجاد دمای حدود هزار درجه سانتی گراد از کمپرسور قوی تر دیگری که آن هم به دست طبیعت ساخته شده بود، استفاده می کردند.

اختراع دمی (اولین کمپرسور باد مکانیکی) را می توان به عنوان تولدی تازه برای تولید هوای فشرده به حساب آورد. این وسیله و دستگاه هایی که توسط چرخ دوار آبی کار می کردند، تا دویست سال بعد بدون وقفه مورد استفاده قرارگرفتند. درحدود سال ١٧٠٠ میلادی حجم کور ه های ذوب فلزات روبه افزایش گذاشت.

ولی دستگاه های دمی که در آن زمان موجود بودند از عهده انجام کارهای مربوط به گداخت این کوره ها بر نمی آمدند. سرانجام درسال ١٧۶٢ میلادی جان اسمیتون (John Smeaton) برای اولین بار سیلندر هوایی را اختراع کرد. این دستگاه هرچند از ساختار ابتدائی برخوردار بود اما به دلیل اینکه در آن زمان ساخت یک سیلندر دقیق و خوب برای تولید هوای فشرده امکان پذیر نبود تنها دستگاه موجود بود که می توانستند برای کوره های ذوب فلزات از آن استفاده کنند.

وضعیت کار به همین منوال ادامه داشت تااینکه درسال ١٧٧۶ میلادی جان ویلکینسون (JohnWilkinson) دستگاه ماشین تراشی برای ساختن توپ اختراع کرد که توسط آن می شد سیلندرهای دقیقی ازفولاد ریختگی را تراشید. ویلکینسون این دستگاه را در کارگاهش نصب کرد. این کمپرسور باد مکانیکی فقط قادر به تولید هوای فشرده ای با فشاری برابر یک بار بود و تراکم بیش ازآن را نمی توانست تولید کند.

چرا که در صورت افزایش فشار، دمای کمپرسور افزایش پیدا کرده و بندها و تسمه های چرمی که به سوپاپ های چوبی اتصال داشتند تاب حرارت را نیاورده و از بین می رفتند. اولین انتقال عظیم و موفق هوای فشرده هنگام تسریع در ساختمان تونل مونت سنیس (Mt.Ce Nis) درکوه های آلپ سویس صورت گرفت. عملیات احداث تونل درسال ١٨۵٧ بااستفاده از چکش های دستی شروع شد.

ولی باسرعتی که کارحفاری پیش می رفت، ساختن این تونل سی سال به طول می انجامید. بنابراین از روی ضرورت و اجبار مدیران راه آهن تصمیم گرفتند ازچکش های بادی که با هوای فشرده بافشار ۶ اتمسفر کار می کردند استفاده کنند. این تونل پس از تکمیل دارای دو ریل و طولی برابر ۶/۱۳کیلومتر بود.

کاربرد های کمپرسور

کاربرد های کمپرسورهر دستگاهی که با کاهش حجم گازها، فشار آن‌ ها را افزایش دهد را کمپرسور نامند. از این رو با توجه به نوع کارکرد این وسایل در بسیاری از جهات و صنایع قابل استفاده هستند. از کمپرسور ها برای فشرده کردن گازها استفاده می شود. به طور کلی کمپرسور ها با صرف انرژی مکانیکی، سیال را با سرعت به درون خود مکیده و از فشار آن می‌ کاهد.

به این خاطر دمای گازی که فشرده شده نیر افزایش می‌ یابد. معمولا گاز پرفشار خروجی کمپرسورها را از یک سیستم خنک کننده عبور می دهد تا دمای گاز کاهش یابد و باعث صدمه نشود. ساخت و طراحی مدل‌های گوناگون کمپرسور باعث شده است تا برای تمامی مصارف صنعتی و عمومی مورد استفاده قرار گیرد. بعضی از حوزه های کاربرد کمپرسور به صورت زیر می‌ باشد:

  • تولیدی : صنایع خودروسازی، صنایع ماشین ابزار و ازهمه مهم‌تر صنایع تولید وسایل کار و لوازم خانگی
  • فرآوری: مانند صنایع شیمیایی ، پتروشیمی، معدن، غذایی، نساجی، کاغذی
  • حمل و نقل: مانند حمل و نقل دریایی، ریلی و سازه های صنعتی متحرک
  • تاسیساتی: مخصوصا صنعت گاز
  • صنایع دفاعی

انواع کمپرسور باد

انواع کمپرسور بادتولید کمپرسور باد در ایران بسته به کاربرد و استفاده‌ های مختلف کمپرسور ها دارای انواع و طرح‌ های مختلفی هستند. از این رو بر پایه ویژگی‌ های گوناگون طبقه بندی می‌ شود. از رایج ترین نوع دسته بندی نحوه انتقال انرژی از کمپرسور به سیال است. که به شرح زیر است:

نتیجه گیری

حال که از تاریخچه کمپرسور ها مطلع شدیم به میزان اهمیت و کارایی آن‌ ها بیشتر از قبل واقف هستیم. کمپرسور ها باعث شدند تا نفوذ و گستره کاربردی بشر بدون از دست دادن دقت و ظرافت کاری خود افزایش یابد. از این رو است که این ابزارآلات در طرح و انواع مختلفی طراحی و ساخته شده است.

همچنان هم با توجه به پیشرفت لحظه به لحظه بشر بیشتر از گذشته نیاز ما به این گونه ابزار آلات ملموس‌ تر و قابل درک‌ تر می‌ باشد. این به این خاطر است که انسان نسبت به قبل دیگر کمتر از قوای بدنی خود استفاده می‌ کند و نیاز دارد تا این کمبود نیرو و انرژی را توسط وسایل دست ساز خود جبران کند.

اینگونه است که بشریت نسبت به گذشته خود نیاز بیشتر و وسیع‌ تری به سازه‌ های خود پیدا کرده است. این به این معنی است که انسان همواره نیاز به وسایل و ابزار آلاتی دارد تا کار او را سریع‌ تر و راحت‌ تر انجام دهد. با توجه به کاربرد همه جانبه و کلی کمپرسورها، آن‌ ها تبدیل به عصای دست بشریت شده است.

به همین خاطر است که لقب اسب بارکش بخار را به این وسایل می‌ دهند. پس می‌توان با شناخت و انتخاب درست این وسیله در راهبرد فعالیت‌ های روزانه و یا حتی فنی خود از آن بهره برد و کارهای خود را اسان کرد. اگر شما نیز اطلاعاتی درمورد تاریخچه کمپرسور و یا خود این دستگاه دارید می توانید در قسمت نظرات با ما در سایت ایران کمپرسور با سایر افراد به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول

ساخت اولین کمپرسور چقدر طول کشید؟

ساختن کمپرسورهای باد چهارسال طول کشید و در دو دهانه تونل نصب شد .در طول این مدت نیز چکش های بادی، توسط مهندس ارشد تونل ها جرمن سومیلر(Germain Sommeiller) طراحی شد تا مورد استفاده قرارگیرد.

دانستن تاریخچه کمپرسور چه اهمیتی دارد؟

حال که از تاریخچه کمپرسور ها مطلع شدیم به میزان اهمیت و کارایی آن‌ ها بیشتر از قبل واقف هستیم. کمپرسور ها باعث شدند تا نفوذ و گستره کاربردی بشر بدون از دست دادن دقت و ظرافت کاری خود افزایش یابد. از این رو است که این ابزارآلات در طرح و انواع مختلفی طراحی و ساخته شده است.

من متخصص و پژوهشگر در زمینه هوای فشرده و انواع کمپرسور باد هستم و سعی می کنم تا جدیدترین و کارامدترین اطلاعات را در خصوص صنعت هوای فشرده با شما به اشتراک بگذارم.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫11 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا