کمپرسور

مهم ترین نکات درمورد روغن کمپرسور باد

آپدیت شده در: 24 خرداد 1402

استفاده از روغن مناسب در کمپرسور باد یکی از عوامل مهم در طول عمر کمپرسور می باشد. روغن کمپرسور به عنوان یکی از قطعات کمپرسور و نیازهای این موتور مکانیکی در انواع مختلف آن شناخته می‌ شود. یکی از مواردی که در کنار خرید کمپرسور باد اهمیت دارد، روغن مناسب پمپ باد می باشد. در هنگام خرید روغن برای کمپرسور باد باید نکاتی را مورد بررسی قرار داد تا بتوان روغنی را خریداری کرد که باعث بهبود کارکرد کمپرسور و افزایش طول عمر آن شود.

مطالبی که می تواند به شما در ارتباط با انتخاب روغن مناسب کمپرسور باد شما را یاری برساند، استفاده از جنس مرغوب روغن و دانستن میزان روغن مخصوص کمپرسور باد می باشد که در این مقاله سعی بر این کرده ایم شما را با روغن مخصوص کمپرسور باد و کاربرد روغن پمپ باد به طور کامل آشنا کنیم. همچنین در یک ویدیو آموزشی به طور مفصل درمورد تعویض روغن کمپرسور باد توضیحات داده شده است.

چرا روغن مخصوص کمپرسور باد مهم است؟

اهمیت روغن کمپرسور باد

همانطور که می‌ دانید یک کمپرسور از قطعات مکانیکی متصل به هم و متفاوتی تشکیل شده است که با همکاری یک دیگر فشار مورد نیاز را تامین می کنند. اتصال و چرخش پیوسته به هم قطعات مکانیکی در نهایت می‌ تواند باعث ساییدگی و خوردگی در آن ها شود. به همین جهت برای جلوگیری از این موضوع از روغن در کمپرسور استفاده می‌ شود. پس استفاده از روغن پمپ باد اهمیت زیادی دارد. استفاده از انواع روغن پمپ باد باعث روانکاری قطعات و نرم کار کردن آن ها در انواع کمپرسور باد صنعتی مانند پمپ باد ۵۰۰ لیتری می شود.

روغن کمپرسور باد تفاوت هایی نسبت به دیگر روغن ها، دارند. پس باید هنگام خرید روغن کمپرسور باد از سلامت و کیفیت روغن کمپرسور مطمئن شوید تا موقع استفاده از آن برای کمپرسور باد خود، به مشکل نخوردید. اگر شما هم می‌ خواهید درباره روغن کمپرسور و خرید روغن کمپرسور باد اطلاعات کسب کنید تا ادامه این مقاله با ایران کمپرسور همراه شوید.

مقدار روغن پمپ باد ۵۰ لیتری

از مقدار روغن پمپ باد ۵۰ لیتری جهت اعمال روان کاری  و خنک سازی چرخ دهندهای داخل پمپ باد استفاده می شود و البته مقدار روغن پمپ باد ۲۵۰ لیتری به صورت پاشش يا میزان روغن قبلی که در پمپ باد وجود دارد تعیین می شود که به چه مقدار باید از روغن در داخل آن ها استفاده شود. از این رو در چرخه ها به این صورت است كه درون پوسته داخلی پمپ باد، روغن موجود توسط ميل لنگ و چرخش آن لنگ ها بالا می آید.

با توجه به فشار کاری پمپ باد 50 لیتری بسته به ضخامت مخزن 4 میل که توان الکتروموتور مشخص می کند که میزان روغن پمپ باد ۵۰ لیتری بسته به این مشخصه تعیین می شود.

زمان تعویض روغن کمپرسور باد

تعویض روغن کمپرسور باد

دفترچه راهنمای اکثر کمپرسور های باد نوشته شده است که به صورت مرتب روغن آن را عوض کنید. اما این موضوع که هر چند وقت یکبار باید روغن را عوض کنید به نحوه کار شما با دستگاه بستگی دارد. اگر طولانی مدت از کمپرسور باد استفاده می کنید بسته به توصیه سازنده یا حداکثر هر ۳۰۰ ساعت کارکرد دستگاه باید روغن آن را عوض کنید.

اما اگر از کمپرسور کم استفاده می کنید حداقل سالی یکبار یا هر ۵۰۰ ساعت کارکرد روغن دستگاه را عوض کنید.

توجه داشته باشید که هنگام خرید روغن مناسب کمپرسور باد مطمئن شوید که زمان تعویض روغن دستگاه فرا رسیده است یا خیر؟ گذر زمان ممکن است بر روی روغن دستگاه شما تاثیر بگذارد. همچنین یکی از دیگر بخش های کمپرسورهای هوا، مخزن پمپ باد می باشد که در این مخزن هوا ذخیره می شود. این قطه حیاتی در کمپرسور را می توانید از ایران کمپرسور خریداری کنید.

نحوه تعویض روغن کمپرسور باد

شاید به دنبال تعمیر پمپ باد خود باشید! در ویدیو زیر با فرایند تعویض روغن کمپرسور باد آشنا خواهید شد. همچنین اطلاعات دیگری مثل معرفی روغن مناسب برای کمپرسور باد، میزان روغن مخصوص کمپرسور باد (مقدار روغن کمپرسور باد) و برندهای برتر روغن مناسب کمپرسور باد بیان شده است.

در ویدیو بالا متوجه شدید که پمپ باد چند لیتر روغن میگیرد. در ادامه هم به طور دقیق با نحوه تعویض آشنا شدید. اما بازهم اگر تمایل به دیدن ویدیو ندارید در ادامه مقاله برای شما بیان شده است. کارهایی که جهت تعویض روغن پمپ باد باید انجام دهید شامل موارد زیر می باشند.

  • قبل از اینکه روغن کمپرسور را تخلیه کنید بهتر است به مدت نیم ساعت با دستگاه کار کنید تا روغن داخل آن گرم شده و راحت تر از دستگاه خارج شود.
  • درپوش مخزن روغن را که معمولا در زیر مخزن است بردارید تا هوا داخل مخزن روغن وارد شود.
  • پیچ تخلیه روغن را باز کنید تا تمام روغن های کثیف و قدیمی بیرون بیاید و هوا جایگزین آن شود. جهت کثیف نشدن کارگاه ظرفی را در زیر شیر تخلیه قرار دهید.
  • پس از تخلیه کامل روغن درون دستگاه پیچ تخلیه روغن را ببندید و از بسته شدن کامل آن اطمینان حاصل کنید.
  • به آرامی و با دقت روغن با کیفیت مخصوص کمپرسور باد یا همان روغنی که تولید کننده کمپرسور به شما پیشنهاد کرده را در مخزن بریزید. تا زمانی که نشانگر روغن کمپرسور عدد درست را نمایش دهد به ریختن روغن در آن ادامه دهید.
  • و در آخر دریچه روغن را محکم ببندید. دریچه روغن و پیچ تخلیه را تمیز کنید و دستگاه را روشن کنید چند دقیقه صبر کنید و مطمین شوید که پیچ تخلیه و دریچه روغن نشتی ندارد. اگر با نشتی در کمپرسور هوا روبرو شدید، به مقاله مربوطه مراجعه کنید.

میزان روغن کمپرسور باد چقدر باید باشد؟

مقدار روغن کمپرسور باد با مشاهده سطح روغن در روغن نمای هواساز کمپرسور قابل اندازه گیری است. روغن باید تا نصف شیشه روغن نما باشد. کم بودن روغن از این مقدار باعث می شود که روغن کاری سطح سیلندر به خوبی صورت نگیرد.

دقت کنید نباید روغن بیشتر از این مقدار باشد. در این صورت روغن اضافی از لوله روغن ریز نشت پیدا خواهد کرد.

پمپ باد چند لیتر روغن میگیرد؟

خب شاید سوال پرتکراری در این میان وجود داشته باشد. به نظر شما پمپ باد چند لیتر روغن میگیرد؟ پمپ های باد که کاربردهای زیادی در صنعت دارند، مقداری روغن نیاز دارند که در متن زیر به این جواب خواهید رسید.

کمپرسور باد 1 گالن یا به عبارتی 4 لیتر روغن در خود جای می دهد!

روغن مناسب پمپ باد

چه زمانی می توانیم یک روغن مناسب پمپ باد انتخاب کنیم؟ فاکتورهای زیادی در انتخاب روغن با کیفیت و روغن مناسب برای کمپرسور باد وجود دارد که در ادامه به این موارد خواهیم پرداخت.

ویژگی روغن مناسب کمپرسور

همانطور که می دانید کمپرسور چیست، احتمالا از کاربرد و ویژگی های خود کمپرسور آشنا هستید اما اطلاعاتی از استاندارد روغن کمپرسور ندارید. به همین دلیل به بیان این ویژگی ها می پردازیم. از جمله ویژگی های استاندارد روغن کمپرسور شامل موارد زیر می باشد.

استاندارد روغن کمپرسور

  • حفظ کردن دما در حد معین
  • انجام روانکاری مناسب قطعات کمپرسور
  • حفاظت در برابر خوردگی قطعات
  • جلوگیری از مخلوط شدن فراورده با سیال کمپرسور و جلوگیری از فرایندهای شیمیایی
  • از دست ندادن خاصیت خود به مرور زمان
  • حفظ کردن خاصیت روان کنندگی در دمای پایین
  • حفظ کردن نقش خود در فشار بالا

روغنی که جهت روانکاری کمپرسور های پیستونی و کمپرسور اسکرو مورد استفاده قرار می گیرد باید از کابردهای مهم دیگری نیز برخوردار باشد که در ادامه به توضیح آن ها می پردازیم.

روغن کمپرسور باد اسکرو

ویژگی روغن کمپرسور اسکرو

در کمپرسور اسکرو روغنی، استفاده از روغن مناسب بسیار حائز اهمیت است و دلیل آن کاربرد های زیاد روغن در این کمپرسور می باشد. تعدادی از کاربرد های مهم روغن در کمپرسور اسکرو به شرح زیر است:

  • روغن کاری قطعات متحرک
  • پر کردن فضای ما بین روتور ها و به دام انداختن هوا
  • جلوگیری از سایش زودرس قطعات
  • کمک به خنک کردن هوای فشرده

در هنگام استفاده از کمپرسور باد اسکرو به نوع روغن، ساعات کارکرد کمپرسور، شرایط دمایی و تعمیر و نگهداری دوره ای توجه کنید. کارکرد کمپرسور اسکرو اویل فری در مقایسه با کمپرسور اسکرو روغنی به دلیل مزایای زیست محیطی و خلوص بیشتر محصول، بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد.

روغن پمپ باد پیستونی

میزان استهکاک در کمپرسور باد پیستونی بالا می باشد و جهت افزایش طول عمر و جلوگیری از سایش زود هنگام قطعات در این کمپرسور نیاز است که از روغن پمپ باد پیستونی با کیفیت استفاده شود. روغن مناسب کمپرسور پیستونی باید داری ویژگی های زیر باشد.

  • دارای خاصیت مقاومت در مقابل اکسیداسیون عالی
  • دارای مقاومت مناسب و بسیار زیاد در مقابل زنگ زدگی
  • دارای خاصیت ضد سایش مناسب و مطلوب
  • قابلیت سازگاری با روغن‌های معدنی
  • شاخص گرانروی بالا

تفاوت روغن موتور و روغن مناسب کمپرسور باد در چیست؟

مواد افزوده شده به روغن موتور باعث جلوگیری از زنگ ضدگی، خوردگی موتور و سود مندی های دیگر می شود، در صورتی که استفاده از همین مواد در روغن مخصوص کمپرسور باد باعث ایجاد حالات نامطلوب در کمپرسور می شود.

بنابراین روغن مطلوب جهت استفاده در کمپرسور روغنی می باشد که فاقد این مواد باشد.

روغن های کمپرسور از آنجا که روغن های غیر شوینده هستند برای استفاده در کمپرسور های باد ایده آل هستند. تولید کنندگان کمپرسور به کاربران هشدار می دهند که برای تأمین انرژی کمپرسور های خود، از تکیه بر روغن موتور خودرو یا سایر روغن های نامناسب استفاده نکنند.

جهت خرید روغن کمپرسور حتما از سازنده یا فروشنده آن مشاوره بگیرید تا بتوانید روغن مخصوص کمپرسور باد خود را تهیه نمایید.

تفاوت روغن کمپرسور باد مصنوعی در مقابل روغن کمپرسور استاندارد

روغن استاندارد یا معدنی عموما در کمپرسور هایی استفاده می شود که میزان استفاده از آن ها کم می باشد. روغن های معدنی به نسبت روغن های مصنوعی از قیمت پایین تری برخوردار می باشند و برای کاربرد های سبک طراحی شده اند. در کاربرد هایی که استفاده از کمپرسور به مراتب بیشتر است.

بهترین گزینه استفاده از روغن کمپرسور سنتتیک یا مصنوعی می باشد به عبارتی روغن  synthetic در مصارف حرفه ای تر استفاده می شود.

روغن های سنتتیک قابلیت تحمل دمای بالای زیادی را دارا می باشند، بنابراین در شرایطی که دمای کمپرسور به شدت بالا می رود از این روغن می توان جهت انتقال حرارت نیز استفاده نمود. همچنین روغن های ساختگی یا مصنوعی توانایی کار در دما های پایین را دارا می باشند و دراین دما ها کمترین تغییر حالت شیمیایی و فیزیکی را دارند.

مشخصات روغن کمپرسور

مشخصات روغن کمپرسور با کیفیت بالا چیست؟ روغن های کمپرسور یکی از مهم ترین و جداشندنی ترین بخش های این دستگاه های قدرتمند هستند که اگر روغن مناسب پمپ باد شما از کیفیت بالایی برخوردار باشد، می توانید به افزایش عمر دستگاه خود بیافزایید.

نتیجه گیری

همان طور که در مطالب بالا گفته شد روغن کمپرسور باد یکی از عواملی است که در افزایش طول عمر کمپرسور اثر می گذارد. به همین علت در هنگام خرید روغن باید آن را از نظر موارد کیفی مورد بررسی قرار داد و یا به موارد ذکر شده توسط فروشنده کمپرسور یا دفترچه راهنما توجه کرد تا بتوان روغنی را خریداری کرد که باعث افزایش طول عمر و کارکرد بهتر کمپرسور شود. تیم مجرب ایران کمپرسور در هنگام خریداری کمپرسور و روغن آن به مشتریان خود مشاوره می دهد تا بتوانند بهترین روغن را خریداری نمایند.

سوالات متداول

میزان روغن مخصوص کمپرسور باد چقدر باید باشد؟

میزان روغن مخصوص کمپرسور باد با مشاهده سطح روغن در روغن نمای هواساز کمپرسور قابل اندازه گیری است. روغن باید تا نصف شیشه روغن نما باشد.

کاربرد های مهم روغن در کمپرسور اسکرو چیست؟

روغن کاری قطعات متحرک – جلوگیری از سایش زودرس قطعات – کمک به خنک کردن هوای فشرده و…

من متخصص و پژوهشگر در زمینه هوای فشرده و انواع کمپرسور باد هستم و سعی می کنم تا جدیدترین و کارامدترین اطلاعات را در خصوص صنعت هوای فشرده با شما به اشتراک بگذارم.

نمایش بیشتر

‫12 دیدگاه ها

  1. کمپرسور من دو پستون هست شیشه نما ندار من از روغن طلایی ۴۰ استفاده کردم اول خوب بود. الان هر چی روشنش کنم از ۴۵درجه بیشتر نمیره چکارش کنم خوب بشه راهنمای کنید ممنون میشم الان بدنه موتور خیلی روغنی هست بنظر شما واشر سوزانده یا نه رنگ پستون زده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا