بلاگ

15 اصل عیب یابی اسپیلت را بشناسید! + رفع عیب کولرگازی

آپدیت شده در: 14 آبان 1402
امتیاز شما به این مقاله:

با فرا رسیدن فصل گرما، همه به فکر راه اندازی کولر در محل زندگی خود می افتند. ایران نیز از جمله کشورهای گرم و خشک است که هر ساله تابستان های داغی را سپری می کند. یکی از تجهیزات خنک کننده هوا، اسپیلت یا دستگاه تهویه کننده هوا است که در ایران با نام کولر گازی شناخته می شود.

کمپرسور باد حجم هوای فشرده را مکیده و هر حجمی از هوا را در یک نقطه خاص نگه می دارد ولی هر چقدر هوای فشرده بالا باشد به همان میزان باید حجم کمپرسور باد هم بالا باشد. از این رو با خرید کمپرسور باد می توانید علاوه بر بررسی نحوه کارکرد این دستگاه از تولیدات داخلی با کیفیت حمایت کنید.

اما در خصوص عیب یابی اسپیلت که جزء یک مهارت مهمی خواهد بود که تداوم هوای خنک و مطبوع را تضمین می کند. اگر شما هم در منزل خود از اسپیلت استفاده می کنید، آشنایی با نحوه عملکرد و عیب یابی کولر گازی اسپلیت بسیار مفید خواهد بود. با رفع مشکلات احتمالی و عیب یابی اسپیلت، دیگر سراسیمه به دنبال تعمیرکار خوب نمی گردید و در کمترین زمان ممکن رفع عیب کولر گازی خود را برطرف می کنید.

آشنایی با 15 اصل عیب یابی اسپیلت

مقایسه اسپیلت با کولر آبی

تصور کنید در هوای گرم تابستان، پس از چندین ماه اسپیلت خود را روشن کرده اید، اما کار نمی کند! در این شرایط آشنایی با روش های عیب یابی اسپیلت و رفع آن به کمک شما می آید. ممکن است اسپیلت شما در هر کدام از مراحل عملکرد خود دچار مشکل شود. در ادامه مشکلات رایج در رابطه با عیب یابی کولرگازی را با هم بررسی می کنیم.

1. روشن نشدن اسپیلت

در صورت روشن نشدن اسپیلت، ابتدا اتصال کابل برق را به پریز بررسی کنید. اگر اتصال برقرار بود، دقت کنید که ترموستات حتما روی حالت سرما باشد. در مرحله بعد، سلامت تمام سیم کشی خارجی را چک کنید که توسط جانوران جونده ای مانند موش قطع نشده باشند.

اگر هم چنان مشکل برطرف نشده بود، باید سیم کشی کلی ساختمان و فیوزها بررسی شود.

2. اشکال در عملکرد فن

اشکال در عملکرد فندر این صورت ابتدا باید مدارات داخلی سیستم را بررسی کرد. زیرا وجود قطعی در این مدارات، حتی در صورت روشن بودن فن مانع از برقراری جریان برق می شود. دلیل دیگر عمل نکردن فن، یخ زدگی سیم پیچ های داخلی اسپیلت است که عملکرد آن را مختل می کند. در این حالت حتما باید به متخصص مجرب در حوزه عیب یابی اسپیلت مراجعه کنید.

3. وجود کپک در تهویه کننده هوا

کپک ها نوعی قارچ هستند که در نواحی مرطوب رشد می کنند. دمای کاری تجهیزات اسپیلت نیز شرایط مساعدی را برای رشد کپک مهیا می کند. از آنجایی که تکثیر بیش از اندازه آن ها باعث ایجاد مشکلات مختلف در عملکرد اسپیلت و هم چنین سلامت ما می گذارد، باید در اسرع وقت برای تمیز کردن و از بین بردن آن ها اقدام کنید.

4. عدم دمیدن هوای خنک توسط اسپیلت

ممکن است اسپیلت شما به جای هوای گرم را به جای هوای خنک در محیط خانه پخش کند. جهت عیب یابی اسپیلت گام های زیر را انجام دهید.

  1. مطمئن شوید دمای ترموستات حداقل 5 درجه پایین تر از دمای محیط تنظیم شده است.
  2. اگر بعد از 15 الی 20 دقیقه تغییری در دمای محیط ایجاد نشد، با دقت کندانسور کولرگازی را تمیز کنید.
  3. از عبور جریان هوای کافی از سیم پیچ ها و فین ها مطمئن شوید.
  4. یکی دیگر از دلایل خنک نکردن هوا توسط اسپیلت، نشت گاز اسپیلت یا مبرد است که به صورت چشمی قابل مشاهده است.

5. شکستن ترموستات

ترموستات به عنوان یک واحد کنترلی استفاده می شود، که به شما اجازه می دهد دمای دلخواه خود را انتخاب کنید. هم چنین می توانید جریان هوا را از طریق ریموت یا دکمه کنترل کنید. در صورت شکسته شدن ترموستات، دیگر قادر به تنظیم دما نخواهید بود و ممکن است به اسپیلت آسیب جدی وارد شود.

6. چکه کردن آب از کولرگازی

چکه کردن آب از کولرگازیبه دلایل زیر ممکن است از کولرگازی شما آب چکه کند:

  • کم بودن گاز مبرد که باعث برفک روی اواپراتور شده و این برفک ها گرم شده و به صورت قطرات آب چکه می کند.
  • سوراخ بودن یا گرفتگی شلنگ
  • شکسته شدن حوضچه

7. ایجاد صداهای ناخوشایند از اسپیلت

  • ثابت نبودن کولرگازی در محل مورد نظر
  • کار نکردن فن
  • خراب شدن پروانه فن
  • خرابی بلوور فن
  • گیر کردن شی خارجی یا موجود زنده در فن
  • شل شدن پیچ های کمپرسور
  • ساییده شدن لوله ها به هم یا به بدنه

8. قطع شدن فیوز پس از روشن کردن اسپیلت

اگر کولر گازی روشن می شود ولی پس از مدتی فیوز قطع می شود و باد ملایم می وزد، مراحل زیر را دنبال کنید:

  • کویل های اواپراتور داخلی را چک کنید تا کثیف نباشد.
  • موتور فن دستگاه بیرونی را حتما بررسی کنید. ممکن است باعث افزایش فشار کمپرسور شده و نهایتا منجر به بالا رفتن آمپر و قطع فیوز گردد.
  • ممکن است برق ورودی نوسان داشته باشد و فیلتر کمپرسور از کار بیفتد یا اورلود کند.

9. سرد شدن بیش از اندازه با روشن کردن اسپیلت

سرد شدن بیش از اندازه با روشن کردن اسپیلتاگر میزان سرمای اتاق با دمایی که تنظیم کرده اید مطابقت ندارد، احتمالا ترموستات از محل خود خارج شده و یا معیوب شده است. در غیر این صورت، اشکال از بورد الکترونیکی است که با روشن شدن کولر بلافاصله فرمان کمپرسور را صادر می کند.

10. کار کردن بخش بیرونی اسپیلت با وجود خاموش بودن آن

اگر کولرگازی شما خاموش است ولی کندانسور هم چنان کار می کند، رله فرمان کمپرسور اتصالی کرده است. پس رله اور لود کولرگازی را بررسی کنید.

11. برق دار بودن بدنه اسپیلت

اگر بدنه کولر گازی شما برق دار است، ابتدا سیم های رابط را بررسی کنید. چون ممکن است لخت شده و به بدنه اتصال پیدا کرده باشد. وجود اتصالی در کلید ها یا ترموستات را چک کنید. سیم پیچ های موتور کمپرسور نیز ممکن است باعث نشتی برق به بدنه اسپیلت شوند.

12. کار نکردن دور تند کولر گازی

کار نکردن دور تند کولر گازیابتدا کلید چند وضعیتی را بررسی کنید. اگر حالت دور تند معیوب باشد، باید آن را تعمیر یا تعویض کنید. سپس سیم رابط بین دور تند موتور پروانه و کلید مربوز به آن را چک کنید. شاید اتصالات مربوط به آن کثیف یا شل شده باشد. آن ها را تمیز کرده و محکم کنید.

13. سرد نکردن اسپیلت با وجود اینکه فن و کمپرسور کار می کند.

اگر فن کولرگازی شما و کمپرسور آن کار می کند اما کولرگازی محیط را سرد نمی کند، برای عیب یابی اسپیلت موارد زیر را بررسی کنید:

  • خرابی ترموستات
  • معیوب بودن سیم های رابط ترموستات یا موتور
  • خرابی موتور

14. برفک زدن بخشی از اواپراتور

  • کم شدن گاز یا مبرد کولرگازی
  • کثیف شدن لوله های اسپیلت
  • کثیف شدن فیلتر یا صافی اواپراتور
  • خرابی لاستیک های لرزه گیر در کمپرسور
  • معیوب بودن کمپرسور

15. خاموش شدن کمپرسور اسپیلت بلافاصله بعد از روشن کردن آن

  • بالا بودن دمای کارکرد کمپرسور باد باعث اورلود شدن آن می شود.
  • نامناسب بودن محل نصب یونیت خارجی (نصب آن در معرض تابش مستقیم خورشید یا محلی که هوا جریان ندارد.)
  • تغییرات ولتاژ در برق شهری
  • خرابی خازن های درون کمپرسور

جمع بندی

آشنایی با نحوه عیب یابی اسپیلت به شما کمک می کند اشکال اصلی کولرگازی خود را به خوبی و در کمترین زمان شناسایی کنید. اگر بدون اطلاع اقدام به تماس با تعمیرکار کنید، ممکن است هزینه شما برای تعمیر کولرگازی چند برابر شود. از این رو ایران کمپرسور در این خصوص به شما توصیه می کند که با توجه به راهکارهای گفته شده جهت عیب یابی کولرگازی، ابتدا دلیل اصلی را پیدا کنید. احتمال اینکه خودتان بتوانید آن را تعمیر کنید زیاد است. ولی اگر عیب آن نیاز به مهارت های تخصصی داشت، با یک تعمیرکار متخصص در میان بگذارید.

همیشه پیشگیری بهتر از درمان است. توجه به محل مناسب نصب یونیت خارجی، تمیز نگه داشتن آن از کثیفی یا کپک، بررسی اتصالات کمپرسور و سیم های رابط کولر گازی از موارد اولیه برای کاهش هزینه های مربوط به تعمیر است. همواره به صدای کولرگازی خود نیز توجه داشته باشید تا در اولین مراحل اقدام به عیب یابی و تعمیر اسپیلت کنید.

من متخصص و پژوهشگر در زمینه هوای فشرده و انواع کمپرسور باد هستم و سعی می کنم تا جدیدترین و کارامدترین اطلاعات را در خصوص صنعت هوای فشرده با شما به اشتراک بگذارم.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫11 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا