بلاگ

شیوه تعویض روغن کمپرسور یخچال

آپدیت شده در: 08 شهریور 1400
5/5 - (1 امتیاز)

ممکن است برای شما هم اتفاق بیوفتند! شما مجبور به تعویض روغن کمپرسور یخچال خود شوید. کمپرسور باد اصلی ترین و مهم ترین جز یک یخچال می‌باشد که فرایند کار آن با فرایند کار یخچال رابطه مستقیم دارد. کمپرسور باد یخچال وظیفه ایجاد سرمای مورد نیاز در فضای یخچال را دارد. پس به نوعی اگر این قطعه خراب شود یا از کار بیافتد، یخچال به کل از کار می‌افتد. در این مقاله قصد داریم تا به‌ طور کامل شما را با اجزا، انواع و مراحل تعویض روغن کمپرسور یخچال آشنا کنیم.

اگر کمپرسور شما نیاز به تعمیر داشت نگران نباشید! مقاله تعمیر پمپ باد با ارائه تمام علل خراب شدن کمپرسور و راه کار های حل آن را برای شما بیان کرده است.

یکی از راه های افزایش بهره وری و طول عمر کمپرسور باد یخچال، تعویض به موقع و استاندارد روغن کمپرسور باد یخچال است. یکی از مواردی که باید آن را بشناسید روغن کمپرسور می باشد که تمام نکات لازم در مقاله روغن کمپرسور نوشته شده است. جهت آشنایی بیشتر با روغن موتور یخچال با این مقاله از ایران کمپرسور همراه باشید.

آشنایی با کمپرسور یخچال

اجزای تشکیل دهنده یخچال را می توان به سه دسته کلی اجزای مکانیکی، اجزای الکتریکی و گاز (مبرد) تقسیم نمود. از جمله اجزای الکتریکی یخچال می توان به ترموستات، فانوسک دارای گاز، لوله بلو، فنر ها، اهرم ها، لوله مویی و موتور الکتریکی اشاره کرد که وظیفه حرکت دادن بخش مکانیکی را عهده دار می باشند.

مواردی همچون کمپرسور، محفظه تولید یخ (اواپراتور)، درایر و رادیاتور خنک‌کننده (کاندنسور) جزو اجزای مکانیکی یخچال محسوب می‌شوند.

کمپرسور یخچال قلب تپنده یخچال به شمار می رود چرا که سبب گردش گاز تبریدی پیرامون سیستم و به همراه آن ایجاد سرمای مورد نیاز یخچال می شود. در حقیقت اگر برای کمپرسور یخچال مشکلی پیش آید، تمام عملکرد یخچال مختل خواهد شد. پس دقت در استفاده و تنظیم کمپرسور باد یخچال عمری بسیار مهم است.

کمپرسور یخچال

کمپرسور یخچال از چه اجزایی تشکیل شده است؟

کمپرسور از اجزای مختلفی ساخته شده است، برخی کمپرسور ها ممکن است اجزای متفاوتی نسبت به دیگر کمپرسور ها داشته باشد. اما همه کمپرسور ها سه قطعه مهم و اصلی دارد که در همه انواع کمپرسور باد وجود دارد.

با چرخش میل‌ لنگ، پیستون عملکردی مشابه تلمبه دارد و با باز و بسته شدن سوپاپ ها، گاز در داخل لوله ها و سیلندر به جریان در می آید. گاز به طور مداوم از لوله برگشت، مکیده می شود و با فشار زیاد به لوله رفت می رود. این موضوع سبب ایجاد سرما می شود چرا که گاز سرما ساز به طور متناوب در سیستم حرکت می نماید.

جهت روانکاری و خنک کردن بخش‌ های مکانیکی و الکتریکی یخچال‌ های معمولی از روغن استفاده می کنند. در حقیقت روغن در موتور های یخچال نقش بسیار مهمی دارد، به همین منظور باید حتماً از روغن‌ های مناسب و با کیفیتی به منظور خنک کردن اجزا استفاده شود.

چند نوع روغن در کمپرسور یخچال استفاده می شود؟

کمپرسور یخچال به عنوان قلب تپنده بخچال به شمار می رود به گونه ای که در صورت خرابی آن، یخچال نیز خراب می شود. این دستگاه وظیفه تبدیل گاز به مایع و ایجاد سرمای مورد نیاز فضای داخل یخچال را عهده دار می باشد.

جهت اینکه کمپرسور از طول عمر بیشتری برخوردار باشد باید روغن آن را هر 6 ماه یک بار عوض نمایید. در حقیقت روغن موتور یخچال جهت روانکاری و جلوگیری از خراب شدن قطعات آن به کار می رود. به طور کلی از روغن های زیر در کمپرسور یخچال استفاده می شود. همچنین اگر برای شما جالب است می توانید اطلاعات بیشتری درمورد انواع موتور کمپرسور بدست اوردید. روغن کمپرسور یخچال در دو نوع زیر استفاده می شود:

  • روغن های معدنی
  • روغن‌ های مصنوعی

که اگر گاز یا مبرد مورد استفاده در یخچال از نوع گاز های قدیمی نظیر R۱۱، R۱۲ و R۲۲ باشد، استفاده از روغن‌ های معدنی مانند ۴GS و ۳GS توصیه می شود و اگر گاز های جدید مانند R۱۳۴، R۴۰۷ و R۴۱۰ در داخل یخچال بهره گرفته شود، از روغن‌ های مصنوعی استفاده می شود. از جمله پارامتر هایی که در انتخاب روغن مناسب کمپرسور باید مدنظر قرار دهید شامل نقطه ریزش روغن، نقطه اشتعال روغن و .. می شود.

روغن‌ های معدنی

از جمله روغن‌ های معدنی که به عنوان روغن کمپرسور یخچال استفاده می شود، می‌توان به نفتنیک، پارافین و ترکیبات آروماتیک اشاره نمود. لازم به ذکر می باشد که ترکیبات آروماتیک یا خوش‌ بو در زمره‌ ی مواد پلیمری قرار می گیرند و پارافین هم نوعی روغن جامد با تنش‌ پذیری و نقطه ذوب پایین است که به آن پلیمر با وزن مولکولی کم یا الیگومر نیز گفته می شود.

در این بین نفتنیک در صنایع تبرید کاربرد بسیاری دارد. چنانچه گاز یا مبرد مورد استفاده در یخچال از نوع گاز های قدیمی نظیر R۱۱، R۱۲ و R۲۲ باشد، استفاده از روغن‌ های معدنی مانند ۴GS و ۳GS توصیه می شود.

روغن‌ های مصنوعی

روغن های مصنوعی شامل مواردی مثل آلکیل بنزن، روغن‌ های آلی و گلیکول هستند که در این میان از آلکیل بنزن و روغن‌ های آلی در صنعت تبرید استفاده می شود که می توانید نمونه های درایر تبریدی را در سایت ایران کمپرسور مشاهده کنید. استفاده‌ ی عمده روغن‌ های مصنوعی برای زمانی است که از گاز های جدید مانند R۱۳۴، R۴۰۷ و R۴۱۰ در داخل یخچال بهره گرفته شود.

پارامتر های روغن مناسب کمپرسور یخچال

در کمپرسور پیستونی و کمپرسور های اسکرال (مارپیچی) و تیغه ای (ون) از روغن های کمپرسور VLD استفاده می شود. از جمله ویژگی های بارز این نوع روغن می توان به آزاد سازی سریع هوا بدون ایجاد کف در سیستم اشاره کرد.

همچنین در تولید و عرضه نیز پیشتاز است چراکه در گرید های ۳۲، ۴۶، ۶۸، ۱۰۰، ۱۵۰ مورد استفاده قرار می گیرد. عموماً روغن های معدنی از قسمت مناسب تر و کاربرد روان تر برخوردار می باشند اما روغن های سینتیک عمر بیشتر داشته و در خنک سازی دستگاه کاربرد بهتری دارد اگر در قیمت گران تر می باشد. در ادامه پارامتر هایی که باید در انتخاب روغن مناسب کمپرسور مورد توجه قرار گیرند را توضیح داده ایم.

نقطه احتراق روغن

حداقل دمایی که روغن با گرم شدن تحت شرایط مشخص احتراق داشته و در آن جرقه صورت می گیرد.

فشار بخار روغن

به معنای فشاری است که پس از گرم کردن روغن تا دمای بخار بالا می‌ رود. هر چه بخار روغن از فشار بیشتری برخوردار باشد در دمای کمتری به جوش می آید و فرار تر خواهد بود.

نقطه اشتعال روغن

حداقل درجه حرارتی می باشد که اگر روغن با شرایط استاندارد گرم شود مقدار بخار حاصل تا حدی بالا می رود که روغن در معرض شعله ور شدن و سوختن قرار می گیرد. نقطه اشتعال تمامی روغن های نفتی با افزایش فشار افزایش می یابد.

نقطه ریزش روغن

یکی از خواص و ویژگی های فیزیکی روغن به شمار می رود که سیالیت آن را در دمای کم نشان می دهند.

علت روغن ریزی موتور یخچال

از متداول ترین سوالات مشتریان و کاربران در رابطه با تعویض روغن کمپرسور یخچال، چرایی و علت تعویض روغن کمپرسور می باشد. از مهم ترین دلایل تعویض روغن کمپرسور یخچال این می باشد که به مرور زمان پس از شروع کار یخچال، ذرات هوا و آلودگی ها هرچند کوچک، سبب فرسایش و پایین آمدن کارایی و کارکرد کمپرسور می شود.

به همین علت لازم است پیش از وقوع هر گونه مشکلات اساسی دیگر به تعویض روغن و جایگزینی آن با روغن های کمپرسور مناسب یخچال بپردازیم، به همین جهت توصیه می شود هر ۶ ماه روغن کمپرسور را تعویض نمایید.

چه زمانی باید روغن کمپرسور یخچال تعویض شود؟

  • تغییر رنگ روغن: اگر متوجه شدید روغن کمپرسور سیاه شده و یا رنگ آن به طوسی و یا سبز تغییر کرده حتما باید روغن تعویض شود.
  • کیپ شدن مدار گاز: در برخی از موارد که خوردگی لوله ها سبب مسدود شدن و کیپی مدار پیش می شود حتما برای افزایش عمر کمپرسور، روغن را تعویض نمایید.
  • کم شدن روغن: اگر نشتی در مدار گاز یخچال یا کولر گازی پیش آید و روغن به بیرون نشت پیدا کرد به جای اضافه کردن روغن، تمام روغن را تعویض کنید.
  • رسیدن هوا و رطوبت به روغن: زمانی که سیکل به هر دلیلی باز شود و هوا وارد کمپرسور شود این ترکیب روغن با اکسیژن سبب فاسد شدن روغن می شود، به همین جهت بهترین کار این است که روغن کمپرسور را تعویض کنید. در یخچال هایی که تریزون (صفحه خنک کننده) سوراخ می شود به هیج عنوان ریسک نکنید و پس از شست و شوی مدار گاز، روغن کمپرسور را تعویض کنید.

آموزش مراحل تعویض روغن کمپرسور یخچال

مراحل تعویض روغن کمپرسور باد یخچال به صورت زیر است. فقط توجه داشته باشید که موارد زیر را درست انجام دهید تا مشکلی به وجود نیاید. اگر هم که در تعویض کمپرسور باد یخچال باز هم مشکل داشتید می‌توانید این موضوع را با تیم پشتیبانی ایران کمپرسور در میان بگذارید.

  • در ابتدا پمپ خلا را به شیره مکش کمپرسور وصل کنید.
  • انتهای لوله ای آزاد را وارد ظرف روغن جدید کرده.
  • پمپ خلاء را روشن نمایید.
  • سطح روغن را در کمپرسور بررسی کنید و دقت داشته باشید روغنی که به کمپرسور وارد می کنید به همان اندازه ای باشد که از آن کم شده است.
  • مقدار روغن شارژ شده را اندازه گیری کنید.
  • کمپرسور را تخلیه کنید.
  • شیر قطع کن کمپرسور را باز کنید.
  • و در مرحله آخر کمپرسور یخچال را روشن کنید.

نتیجه گیری

موتور یخچال از مهم ترین قطعات یخچال به شمار می رود که وظیفه تبدیل گاز به مایع و سرماسازی یخچال را بر عهده دارد. جهت اینکه موتور از عمر بیشتری برخوردار باشد باید روغن آن را هر چند ماه یک بار عوض کنید. برای تعویض روغن موتور یخچال اول از همه باید در هنگام خرید پارامتر های گفته شده را مورد بررسی قرار دهید تا بتوانید روغن مناسب را خریداری نمایید و سپس تعویض روغن را به شخصی متخصص واگذار کنید تا کمپرسور دچار مشکل نشود.

در این مقاله سعی بر این کردیم تا شما را با نکات مفیدی پیرامون انواع روغن کمپرسور یخچال و نحوه تعویض آن آشنا کنیم. امیدواریم با مطالعه این مطلب توانسته باشیم ابهامات شما را در زمینه کمپرسور یخچال و روغن مورد استفاده در آن برطرف کنیم. با مراجعه به سایت ایران کمپرسور می‌توانید از دیگر مقالات این سایت مانند معرفی پمپ خلاء بازدید نمایید. شما می توانید نظرات خود را با ما و سایر افراد در قسمت نظرات به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول

چه زمانی باید روغن کمپرسور یخچال تعویض شود؟

اگر متوجه شدید روغن کمپرسور سیاه شده و یا رنگ آن به طوسی و یا سبز تغییر کرده حتما باید روغن تعویض شود. دلایل دیگر در مقاله به مراتب برایتان بیان شده است.

چند نوع روغن در کمپرسور یخچال استفاده می شود؟

روغن های معدنی – روغن‌ های مصنوعی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫12 دیدگاه ها

  1. سلام وقت بخیر
    جناب من با موتور یخچال 2 مدل پمپ باد درست کردم و فوق العاده عالی شده فقط یک موضوع ذهنم را درگیر کرده ممنون میشم پاسخ خلاصه و کلی بگید البته ببخشید پیش روی میکنم
    وقتی موتور یخچال را داریم به مخزن وصل میکنیم توجه کرده باشید دارای روغن هست بعضی ها میگنوباید کامل روغن خالی بشه و روغن نباشه بهتر هست ولی بعضی ها برعکس این موضوع را میگن حالا ایا روغن باید باشه یا نه و اگر جواب اره هست چقدر روغن باید داشته باشه چه جوری از میزان روعن اطلاع پیدا کنیم و چه جوری بفهمبم باید روغنش عوض شود؟
    ببخشید خیلی سوال شد اما همش بحث روغن هست از پاسخی که میدید سپاس گذارم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا