کمپرسور

مهم ترین تفاوت پمپ و کمپرسور | از ساختار تا کارکرد!

5/5 - (1 امتیاز)

انواع مختلف دستگاه های پمپ و کمپرسور در بازار موجود می باشد. از این رو کمپرسورها تجهیزاتی هستند که به کمک انرژی برق، هوا را به درون پمپ می کشند، سپس این هوا را فشرده کرده و در مرحله بعد به داخل کندانسور وارد می کنند. در واقع کمپرسورها انواع مختلفی دارند که شما می توانید برای خرید کمپرسور باد به سایت ایران کمپرسور مراجعه کنید.

تفاوت این دو ابزار پرکاربرد را می توان از جهات مختلفی نظیر ساختار، عملکرد، قیمت و غیره مورد بررسی قرار داد. مهم ترین تفاوت پمپ و کمپرسور این است که کمپرسور به منظور فشرده کردن گازها و انتقال آن به کار برده می شود، اما پمپ برای انتقال انواع سیلات (هم مایع و هم گاز) استفاده می گردد. با ما همراه باشید، تا در ادامه چند تفاوت پمپ و کمپرسور را مورد بررسی قرار دهیم.

پمپ چیست؟

پمپ چیستپمپ ها درواقع ابزاری هستند که برای انتقال دادن مایعات از یک نقطه به نقطه دیگر به کار برده می شوند، پمپ ها این قابلیت را دارند که سرعت ثابتی در انتقال مایعات به وجود آورده و حتی برای پاشیدن سیالات استفاده شوند.

کمپرسور چیست؟

پمپ  چیستکمپرسورها تجهیزاتی هستند که به کمک انرژی برق، هوا را به درون پمپ می کشند، سپس این هوا را فشرده کرده و در مرحله بعد به داخل کندانسور وارد می کنند. در واقع کمپرسورها انواع مختلفی دارند که کمپرسورهای دینامیکی و جابجایی مثبت از این جمله هستند. انواع دینامیکی خود شامل دو گروه کمپرسورهای محوری و گریز از مرکز می باشند. کمپرسور جابجایی مثبت هم در دو گروه روتاری و رفت و برگشتی تقسیم بندی می شوند.

در واقع وظیفه این ابزار این است که انرژی دستگاه های مختلف صنعتی را تأمین کند.

مهم ترین تفاوت پمپ و کمپرسور از نظر ساختار

مهم ترین تفاوت های پمپ و کمپرسور از نظر ساختارهمان طور که در بالا ذکر شد، این دو وسیله بسیار باهم تفاوت دارند، عمده ترین تفاوت پمپ و کمپرسور در ساختار این دو دستگاه می باشد، کمپرسور با گاز سروکار دارد، در حالی که پمپ برای انتقال سیالات به کار می رود، از این رو این دو وسیله از نظر قطعاتی که در ساختار آن ها استفاده شده است، با هم تفاوت های بسیاری دارند.

در کمپرسور گازها در اثر کمپرس، فشرده شده و دمای بسیار بالایی دارند، لذا لازم است جنس قطعات آن طوری باشد که در برابر دمای بالای این گازها مقاومت و استحکام کافی داشته باشد و دچار استهلاک و فرسودگی نشود، اما در تعمیر پمپ باد قطعات دستگاه تنها با مایعات سروکار دارند، پس قطعا جنس متفاوتی خواهند داشت.

دیگر تفاوت کمپرسور و پمپ این است که کمپرسور برای روان کار کردن قطعات نیاز دارد که هر چند وقت یک بار روغن کاری شود، در صورتی که در پمپ مایعات می توانند، نقش روان کننده و خنک کننده را ایفا کنند، در نتیجه پمپ نیازی به روغن کاری ندارد. این دو دستگاه از نظر نوع قطعاتی که در ساخت آن ها به کار رفته است نیز باهم فرق دارند، قطعات اصلی و مهم پمپ شامل محفظه، موتور، پروانه و شفت می باشد، در حالی که قطعات کمپرسور همچون بخش تخلیه، موتور، مخزن، فیلتر ورودی و شیرها تشکیل شده است.

ویدیو فرق و تفاوت پمپ و کمپرسور

دیگر فرق پمپ و کمپرسور از نظر ساختار این است که پمپ فشار مایعات را تغییر نمی دهد، ولی در کمپرسور تغییر فشار حتما اعمال می شود، همچنین پمپ ها قابلیت ذخیره کردن مایعات را ندارند، در صورتی که در کمپرسورها یک مخزن کمپرسور ویژه برای این کار تعبیه شده است. تفاوت دیگر این دستگاه ها این است که پمپ میزان حجم مایعات را تغییر نمی دهد، اما کمپرسور باعث کاهش حجم می شود؛ همچنین شیوه آب بندی این تجهیزات نیز بسیار متفاوت است، زیرا شیوه های نشت مایعات با گازها بسیار باهم فرق دارد.

فرق پمپ و کمپرسور از جهت نرخ

فرق پمپ و کمپرسور از نظر قیمت این است که کمپرسورها برای انجام کمپرس و فشرده کردن گازها به قطعات و تجهیزات پیشرفته تری احتیاج دارند، پس طبیعی است که نرخ گران تری داشته باشند، پمپ ها معمولا دارای ساختار ساده تری هستند، لذا قیمت نسبتا ارزانی دارند.

لازم به ذکر است که قیمت انواع مختلف پمپ و کمپرسور با توجه به فاکتورهایی نظیر کیفیت وسیله و نوع موتوری که در ساخت آن ها استفاده شده، متفاوت است، بالطبع محصولات باکیفیت تر نرخی بالاتر دارند. برند سازنده دستگاه و نحوه عملکرد نیز بر قیمت تمام شده پمپ و کمپرسور مؤثر است. همان طور که می دانید، برندهای معتبر و مشهور تجهیزات تولیدی خود را با نرخی گران تر به فروش می رسانند.

فرق کمپرسور و پمپ از جهت کارکرد

فرق کمپرسور و پمپ از جهت کارکردفرق کمپرسور و پمپ از نظر نحوه کارکرد این است که پمپ ها برای انتقال سیالات هم به حالت گاز و هم به حالت مایع استفاده می شوند، اما کمپرسور تنها برای انتقال گازها کاربرد دارد. پمپ ها به راحتی قادرند که سرعت انتقال سیالات را افزایش داده و به محل مورد نظر منتقل کنند، اما کمپرسورها نخست گازها را متراکم و فشرده می کنند، سپس آن را در داخل مخزن خود ذخیره می نمایند و در نهایت گاز فشرده شده را پمپاژ می کنند.

فرق پمپ و کمپرسور از نظر انرژی مصرفی این است که کمپرسورها اصولا انرژی بیشتری استفاده می کنند، زیرا همان طور که قبلا هم اشاره شد، کمپرسورها گازها را فشرده و کمپرس می کنند و برای این کار احتیاج به درصد بالاتری انرژی دارند، اما پمپ ها عملیات انتقال سیالات را بدون فشرده سازی انجام می دهند، به همین دلیل میزان مصرف انرژی در کمپرسور بیشتر از پمپ است.

تفاوت کلی و جامع کمپرسور و پمپ

تفاوت کلی و جامع کمپرسور و پمپدیگر تفاوت پمپ و کمپرسور عبارتند از:

  • عملکرد پمپ به نحوی است که میزان انرژی جنبشی سیالات (هم گازها و هم مایعات) را افزایش می دهد و در حقیقت با این کار موجب بالا رفتن فشار سیالات می گردد، اما کمپرسور فضای بین گازها را کاهش می دهد، یعنی آن ها را متراکم تر و فشرده تر می کند، درنتیجه مقدار انرژی پتانسیلی ذخیره شده در بین مولکول های گاز را بالا می برد. این تفاوت پمپ و کمپرسور سبب شده که دو دستگاه مذکور از نظر کاربرد بسیار باهم متفاوت باشند.
  • در پمپ سیالاتی که انتقال داده می شوند، در پایان بدون این که حجم آن ها دچار تغییر شود، از دستگاه خارج می شوند، در صورتی که در موتور کمپرسور، حجم گازها پس از وارد شدن به وسیله، به شدت کاهش پیدا می کند و در نهایت یک گاز فشرده شده و کم حجم از کمپرسور خارج می گردد.
  • دیگر تفاوت پمپ و کمپرسور این است که در دستگاه پمپ احتیاجی به تغییر دادن فشار سیالات نمی باشد، ولی در کمپرسور باید این تغییر فشار حتما انجام شود.
  • پمپ قابلیت ذخیره نمودن سیالات را ندارد، در حالی که کمپرسور قادر است گازها را در مخزن خود ذخیره کند و در مواقع لازم پمپاژ نماید.

آیا می توان به جای پمپ از کمپرسور استفاده کرد؟

آیا می توان به جای پمپ از کمپرسور استفاده کردبه دنبال انجام عملیات کمپرس کردن گازها در این وسیله، گرمای بسیار زیادی به وجود می آید و دمای گازها بالاتر می رود. قسمتی از انرژی مورد استفاده در کمپرسور برای فشرده سازی گازها مصرف می شود و بخشی دیگر هم برای بالا بردن دمای گاز به کار می رود. پمپ ها و کمپرسورها جزء تجهیزات پرکاربرد در صنعت هستند، اما قابلیت کار کردن به جای همدیگر را ندارند.

کمپرسورها تجهیزات کاربردی و مفیدی هستند که فقط برای متراکم کردن هوا یا گاز کاربرد دارند.

تفاوت پمپ و کمپرسور از جنبه های مختلف باعث شده که امکان استفاده از این دو وسیله به جای همدیگر وجود نداشته باشد، زیرا قطعات به کار رفته در ساختار کمپرسور و شیوه ساخت این وسیله به گونه ای است که فقط برای فشره سازی و انتقال گازها طراحی شده است، پس چنانچه برای پمپاژ مایعات استفاده شود، ماندگاری و طول عمر دستگاه به شدت کاهش پیدا می کند و ظرف مدت کوتاهی مستهلک می گردد.

انتقال مایعات با کمپرسور دینامیکی باعث می شود که فشار مایع انتقالی افزایش پیدا کند، اما قطعات کمپرسور و آب بندی وسیله صدمه می بیند و در مدت زمان کوتاهی خراب می شود. در طرف مقابل هم اگر از پمپ برای فشرده سازی و انتقال گازها استفاده شود، عملیات کمپرس کردن به نحو مطلوبی انجام نمی شود.

سخن پایانی

تفاوت پمپ و کمپرسور از جمله ملزومات ضروری در صنایع گوناگون هستند که از نظر قیمت، کارایی و بسیاری جهات دیگر باهم تفاوت دارند. امروزه با رواج خرید اینترنتی، این تجهیزات به صورت آنلاین نیز عرضه می شوند و خریداران مجبور نیستند، برای تهیه این وسایل به مراکز خرید مراجعه کنند و وقت خود را تلف نمایند. سایت ایران کمپرسور یکی از مراکز فروش معتبر اینترنتی است که انواع دستگاه های کمپرسور را با بهترین درجه کیفی و قیمت های مقرون به صرفه عرضه می کند.

سوالات متداول

آیا می توان به جای پمپ از کمپرسور استفاده کرد؟

به دنبال انجام عملیات کمپرس کردن گازها در این وسیله، گرمای بسیار زیادی به وجود می آید و دمای گازها بالاتر می رود. اگر می خواهید به جواب سؤال خود برسید، وارد مقاله شوید.

چه تفاوت های ساختاری بین کمپرسور و پمپ وجود دارد؟

عمده ترین تفاوت پمپ و کمپرسور در ساختار این دو دستگاه می باشد، کمپرسور با گاز سروکار دارد، در حالی که پمپ برای انتقال سیالات به کار می رود، از این رو این دو وسیله از نظر قطعاتی که در ساختار آن ها استفاده شده است، با هم تفاوت های بسیاری دارند.

من متخصص و پژوهشگر در زمینه هوای فشرده و انواع کمپرسور باد هستم و سعی می کنم تا جدیدترین و کارامدترین اطلاعات را در خصوص صنعت هوای فشرده با شما به اشتراک بگذارم.

نمایش بیشتر

‫11 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا