بلاگ

کمپرسور دینامیکی چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

آپدیت شده در: 09 شهریور 1400
3.6/5 - (8 امتیاز)

به نظر شما کمپرسور دینامیکی چیست؟ چه زمان استفاده از این کمپرسور الزامی است؟ گونه ­ای از وسایل که امروزه در تمامی زندگی ما نقش دارند، کمپرسورها یا فشرده­ کننده­ ها هستند که در اندازه های مختلف و با روش کار متنوع موجود هستند و مورد استفاده قرار می ­گیرند.

برای اطلاع از قیمت کمپرسور باد می توانید کلیک کنید.

به عنوان مثال کمپرسورها در وسایلی کوچکی مانند جاروبرقی­ ها تا وسایل و سیستم­ های بزرگی نظیر نیروگاه­ های سیکل گازی و یا نیروگاه­ های سیکل ترکیبی مورد استفاده قرار می­ گیرند. همچنین اگر می خواهید انواع کمپرسور باد را مشاهده کنید، می توانید به سایت ایران کمپرسور مراجعه کنید.

به سبب همین گستردگی در این مقاله به بررسی کمپرسور پرداخته شده که در ذیل آن گونه ­ای از کمپرسورها، به نام کمپرسور دینامیکی بررسی و مزایا و معایب آن آورده شده ­است.

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید کمپرسور باد

کمپرسور چیست؟

بشر به سبب نیازهای گوناگون خود که در گذشته ذکر شد نیازمند دستگاهی شد که بتواند سیال را فشرده کند و فشار آن را تغییر دهد. برای رفع این نیاز، کمپرسورها ساخته شدند. کمپرسورها دستگاهی هستند که به طور مکانیکی و با استفاده از مکانیزم‌ هایی خاص سیال ورودی خود را بسته به مکانیزم و ساختارش در یک تا چند مرحله متراکم می‌ کنند. اساس این است که، دستگاه‌ با کاهش حجم سیال، باعث افزایش فشار سیال شود.

این کمپرسورها، عموما با استفاده از انرژی مکانیکی، سیال ورودی را فشرده می‌ کنند. سپس از سیال خروجی با مشخصات مطلوب، برای رفع امورات استفاده می­ شود. طبیعی است که با تغییر در یک پارامتر ماده سایر پارامتر ها هم دچار تغییر جزئی یا کلی شوند. در صورتی که می خواهید مطالب بیشتری درمورد کمپرسور چیست بدانید، کافیست دیگر مقاله ایران کمپرسور را مطالعه کنید.

همان­گونه که ذکر شد کمپرسورها دارای انواع گوناگونی هستند، اما از لحاظ شیوه­ کاری به دو دسته­ ی دینامیکی و جابه‌جایی مثبت تقسیم می‌ شوند. هر کدام از این دسته­ ها دارای زیر شاخه ­های مستقلی است که در بخش مربوطه اعلام خواهد شد.

همانطور که پیش‌تر گفته شد، کمپرسورها کاربردهای زیادی دارند. از کاربردهای کوچک خانگی مانند جارو برقی­ ها، اسباب بازی کودکان تا انواع کاربردهای صنعتی مانند استفاده در جک‌ ها پنوماتیک، گان‌ های بادی. در این طیف گسترده انتخاب کمپرسور مناسب برای استفاده امری دشوار است که فقط با داشتن شناخت نسبی نسبت به انواع این کمپرسورها امکان پذیر است. در ادامه به سوالی درمورد کمپرسور دینامیکی چیست پاسخ می دهیم.

کمپرسور باد صنعتی

کمپرسور دینامیکی چیست؟

کمپرسورهای دینامیکی در دو مدل شعاعی و کمپرسورهای محوری ساخته می­شوند. مدل کمپرسور دینامیکی محوری عموما کمپرسورهای توربینی یا کمپرسورهای توربینی شعاعی نامیده می‌شوند و مدل ­های شعاعی نیز عموما کمپرسورهای گریز از مرکز نام دارند. در مقابل کمپرسورهای جابجایی مثبت که با جریان ثابت کار می‌کنند، کمپرسورهای دینامیکی با فشار ثابتی کار می‌کنند. عملکرد کمپرسور دینامیک تحت تأثیر شرایط بیرونی قرار دارد، به عنوان مثال ایجاد تغییری جزئی در فشار ورودی باعث تغییر زیادی در ظرفیت می‌شود.

انواع کمپرسورهای دینامیکی

پس از گذر از پاسخی که درمورد کمپرسور دینامیکی چیست داده ایم، نوبت به انواع آن می رسد. گفته شد که کمپرسورهای دینامیکی دارای دو مدل هستند. در زیر به بررسی این دو مدل خواهیم پرداخت.

  • گریز از مرکز
  • محوری

کمپرسور گریز از مرکز

کمپرسورهای گریز از مرکز یا سانتریفیوژ، از انواع کمپرسورهای دینامیکی هستند. در این کمپرسورها همانگونه که از نامشان مشخص است با استفاده از نیروی گریز از مرکز، سیال را فشرده میسازند. شیوه کار این کمپرسور به این گونه است که فشار سیال با عبور از ایمپلر، دچار افزایش فشار میشوند. بعد از ایمپلر این سیال تغییر فشارداده شده، وارد یک پخش‌کننده می‌شود و با کاهش سرعت این سیال، فشار استاتیک آن افزایش می‌یابد، در ادامه سیال یک وارد جمع‌کننده می‌شود.

این کمپرسورها خود به دو دسته تک محوره و گیربکسی تقسیم میشوند. این کمپرسورها به جز کمپرسورهای گریز از مرکز یا سانتریفیوژ با نام کمپرسور توربو نیز شناخته میشوند. لازم به ذکر است که در اینگونه از کمپرسورها سه فرایند مکش، تراکم و تخلیه در آن واحد و به صورت همزمان انجام میشود که برای سایر کمپرسورها اینگونه نیست.

نکته دیگر پیرامون این دسته از کمپرسورها، قابل تنظیم بودن فشار سیال خروجی در انتهای مسیر است که با استفاده از تغییر سرعت پروانه انجام میشود.

این دسته از کمپرسورهای دارای چهار بخش اصلی هستند که این چهار بخش، به ترتیب عبارتند از:

  • ورودی
  • پروانه
  • پخش کننده (دیفیوزر)
  • جمع کننده (نازل)

کمپرسور محوری

این دسته از کمپرسورها، دارای جریان محوری هستند. شیوه کار این نوع از کمپرسور­ها بر پایه حرکت دادن سیال(انتقال) به وسیله پروانه­ های چرخان نصب شده روی رتور است. بیشترین کاربرد این دسته از کمپرسورها در توربین­ های گازی می­ باشد. در داخل کمپرسور، جریان گاز در جهت محوری (Axial) می­باشد و به غیر از پروانه­ های  نصب شده روی روتور (پروانه متحرک) که وظیفه انتقال انرژی از رتور به سیال را عهده­ دار می­ باشند و با محور می ­چرخند یک سری پره ­ی ثابت دیگر نیز بر روی بدنه کمپرسور نصب شده­ است که به آن­ ها پره­ های راهنما گفته می­ شود.

این پره­ ها به غیر از جهت دادن به سیال، برای انتقال از یک مرحله به مرحله دیگر وظیفه تبدیل انرژی جنبشی به انرژی فشاری مورد استفاده قرار می ­گیرند. در این نوع از کمپرسورها، افزایش فشار به این شکل صورت می­گیرد که گاز به صورت آهسته از فضای باز (گسترده) به فضای تنگ­تری هل داده می­ شود و موجب کم شدن حجم سیال و افزایش فشار آن می شود.

مزایای کمپرسور دینامیکی

علت ساخت دستگاه ­های مختلف برای انجام یک­ کار، تفاوت در بعضی از پارامترهای مورد اهمیت برای ماست. این پارامترها نظیر هزینه تولید، هزینه تعمیر و نگه­داری، زمان ساخت، بازدهی، توان خروجی، مصرف انرژی، اصطحلاک و غیره است. در زیر به بررسی مزایای کمپرسورهای دینامیکی در مواجه با سایر کمپرسورها پرداخته­ ایم.

  • هزینه تعمیر و نگه­داری کمتر
  • قطعات کم
  • کم بودن اصطحلاک
  • با دوام­تر
  • ارتعاش کمتر
  • نداشتن نیاز به فنداسیون و پی سازی
  • بازدهی بالاتر نسبت به کمپرسورهای جابه­جایی مثبت
  • مناسب برای مصارف صنعتی و نیازمند فشار بالا

بخوانید: علت دیر پر شدن پمپ باد

معایب کمپرسور دینامیکی

طبیعی است که هر ساخته ­ی دست بشر دارای نقص هم هست. کمپرسورها هم از این قاعده مستثنی نیستند. در زیر نگاهی گذرا به معایب کمپرسورهای دینامیکی انداخته شده ­است.

  • هزینه اولیه بالا
  • عدم پوشش ظرفیت­های پایین مشابه ظرفیت خانگی
  • داشتن صفحه فرمان پیچیده
  • داشتن دقت بالا
  • حساس بودن دستگاه

نتیجه گیری

می­ دانید که کمپرسورها به طور مستقیم و غیر مستقیم در خیلی از امور نقش دارند و دور شدن و گریز کردن از آن‌ ها کاری سخت، دشوار و یا نا ممکن است. این امر نیازمند اختراع و ساخت دستگاه‌ هایی است که برای انجام کار خود نیاز به تغییر فشار هوای پیرامون­ نباش و یا به شیوه‌ ای دیگری کار کنند. به این دلیل که این کمپرسورها در گوشا گوش زندگی ما حضور دارند، آشنایی و شناخت آن‌ ها مفید است. همچنین شما میتوانید در مورد کمپرسور اسکرال مقاله را مطالعه نمایید.

انتخاب از بین دسته­ های متنوع کمپرسورها امری مشکل و دشوار است و برای انتخاب خوب و صحیح لازم است که نسبت به انواع کمپرسورها شناخت نسبی داشته ­باشیم. در ابتدا این مقاله به معرفی کمپرسور پرداخته­ شد و در ادامه آن پاسخی به سوال کمپرسور دینامیکی چیست پرداختیم و انواع آن یعنی کمپرسورهای گریز از مرکز و محوری پرداخته­ شد و در ادامه مزایا و معایب و ویژگی های این دسته از کمپرسورها ذکر شد.

کمپرسور دینامیکی چیست و چه انواعی دارد؟

کمپرسور دینامیکی با تفاوت های جزئی نسبت به سایر کمپرسور ها می باشد که دو نوع محوری و گریز از مرکز دارد.

مزایا کمپرسور دینامیکی چیست؟

هزینه تعمیر پایین – ارتعاش کمتر – بازدهی بالا و …

من متخصص و پژوهشگر در زمینه هوای فشرده و انواع کمپرسور باد هستم و سعی می کنم تا جدیدترین و کارامدترین اطلاعات را در خصوص صنعت هوای فشرده با شما به اشتراک بگذارم.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫11 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا