کمپرسور

اتو درین چیست؟ معرفی انواع شیر تخلیه مخزن

4.4/5 - (5 امتیاز)

اتو درین که به آن شیر تخلیه مخزن هم می گویند، در دستگاه های مختلفی نقش اساسی را ایفا می کند که در این مقاله متوجه آن خواهید شد. آیا می دانید تمام قسمت‌ های دستگاه کمپرسور نسبت به آب و رطوبت حساس هستند؟ اتودرین ابزاری کاملاً اتوماتیک برای تخلیه آب کمپرسور است که در قسمت خروجی مخزن کمپرسور باد قرار دارد.

زمانی که هوا داخل کمپرسور جمع می‌ شود رطوبت حاصل از آن در انتهای دستگاه قرار می‌ گیرد و ممکن است وارد سیستم دستگاه شود و مشکلاتی همچون ایجاد رسوب، زنگ زدگی و… را به همراه داشته باشد. در حالی که با حضور شیر تخلیه مخزن دیگر نگرانی بابت رطوبت نخواهید داشت و شیر تخلیه به‌ صورت اتوماتیک باز می‌ شود تا مسیر آب به بیرون منتقل شود.

این شیر دارای تایمر برقی است و به نام شیر برقی تایمردار نیز شناخته می‌ شود. تایمر در کنار شیر اتو درین قرار دارد که به محض باز شدن شیر، آب با فشار هوای کمپرسور به بیرون منتقل می‌ شود. اگر قصد خرید اتو درین را دارید، می توانید نگاهی به محصولات اتودرین کمپرسورباد در فروشگاه اینترنتی ایران کمپرسور بیاندازید.

برای آگاهی بیشتر و نحوه کار با این شیر در ادامه همراه ما باشید.

اتو درین چیست؟

اتو درین چیست؟

اتو درین یا تخلیه خودکار برای دستگاه های مختلف مانند مخازن کمپرسور، خشک کن و فیلترهای موجود در کمپرسور باد (فیلتر کمپرسور) استفاده می‌ شود که به حفظ سلامتی و عملکرد دستگاه بسیار کمک می‌ کند. این شیر اتوماتیک برقی برای انواع کمپرسور باد صنعتی و خانگی قابل نصب است و فعالیت یکسانی را انجام می‌ دهد.

تایمر این دستگاه بر اساس تکنولوژی ADV طراحی شده است که برای دستگاه‌ های بزرگ‌ تر از ADV بدون تلفات و مشکل استفاده می‌ شود. اهداف اجرای شیر تخلیه آب کمپرسور شامل تمیز نگه‌ داشتن بخش‌ های بیرونی، چک کردن گیج‌ ها و شیرهای موجود طراحی شده است که به پیدا کردن مشکلات جزئی و رفع آن ها کمک می‌ کند.

نقش شیر تخلیه مخزن در کمپرسور باد چیست؟

نقش اتو درین در کمپرسور باد بسیار حیاتی است و باعث افزایش عمر این دستگاه می‌ شود. هنگامی که عملیات‌ هایی همچون خنک کردن هوای فشرده، متراکم سازی بخارات هوا و روغن انجام می‌ شود قسمت‌ های جداسازی رطوبت، فیلترها و گیرنده‌ های هوا به فعالیت خود رسیدگی می‌ کنند.

در این حین، شیر تخلیه آب کمپرسور تنظیم شده، در تعمیر و نگهداری این قسمت‌ ها تاثیر مثبتی می گذارد. در واقع، با کمک اتو درین تأسیسات و نگهداری قسمت‌ های مربوط به زهکشی و تخلیه با اطمینان کامل انجام می‌ شود و نیازی به استفاده از دریچه دسترسی نخواهد بود.

خیلی‌ ها تصور می‌ کنند کمپرسور باد بدون وجود اتو درین هیچ مشکلی برایش پیش نمی‌ آید و تنها در مواقعی دچار نشتی و یا سوراخ شدن مخزن می‌ شود که این مشکل براحتی قابل رفع است.

اما بر اساس مشاهدات، زمانی که مخزن کمپرسور دچار مشکل می شود و نشتی پیدا می کند، احتمال پاره شدن ورق مخزن نیز وجود دارد که در پی آن، مشکلات بسیار جدی تر به اپراتور و خود کمپرسور وارد می‌ شود. در حالی که با حضور شیر تخلیه آب کمپرسور دیگر نگرانی بابت این موضوع نخواهید داشت.

انواع اتو درین؛ از نیمه تا تمام اتوماتیک

انواع اتو درین؛ از نیمه تا تمام اتوماتیک  

امروزه شاهد انواع تخلیه اتوماتیک هستیم که هر کدام طراحی و عملکرد خاص خودش را دارد و به آسانی توسط دستگاه کمپرسور را تخلیه و به بیرون هدایت می‌ کند و باعث می‌ شود دیگر نیازی نباشد این کار را به‌ صورت دستی انجام دهید.

شیرهای فوماتیک از پرکاربردترین شیرهای موجود در صنعت است که به سمت سیستم کنترل کمپرسور نصب می‌ شود و عملکرد تخلیه را به‌ صورت اتوماتیک به اجرا در می‌ آورد و ادامه با چند مدل رایج این شیر آشنا می‌ شوید.

نیمه اتوماتیک و دستی

تخلیه مخزن نیمه اتوماتیک همانطور که از نامش مشخص است، به‌ صورت نیمه اتوماتیک کار می‌ کند و از یک شیر 2/2 NO تشکیل می‌ شود. نحوه استفاده از این شیر به گونه ای است هنگام پر شدن مخزن، فیلتر را باید فشار دهید تا عملیات تخلیه صورت گیرد. این دستگاه به دو صورت دستی و نیمه اتوماتیک قابل استفاده است.

تمام اتوماتیک

این مدل مخزن تخلیه همان اتو درین است که به‌ صورت کاملاً خودکار تخلیه مخزن کمپرسور را انجام می‌ دهد و امروزه به‌ عنوان یکی از ضروری‌ ترین دستگاه‌ های مورد استفاده برای کمپرسورها شناخته می‌ شود.

آشنایی صفر تا صد با کمپرسور: کمپرسور چیست؟

تخلیه کم جریان

این دستگاه برای کمپرسورهایی که به‌ دلیل ظرفیت مخزن نمی‌ توانند از تخلیه اتوماتیک استفاده کنند، طراحی شده است. با کمک آن می‌ توانید به پاکسازی آلاینده‌ ها بپردازید و در صورتی قابل نصب است که تا به حال از دستگاه اتوماتیک یا نیمه اتوماتیک استفاده نکرده باشید.

نحوه استفاده از اتودرین کمپرسور؛ عدم نیاز به کنترل دستی

نحوه استفاده از اتودرین کمپرسور

هر یک از مدل‌ های تایمر اتو درین به‌ صورت خودکار کار می‌ کند، به این معناست که به مداخله دست نیازی ندارد یا مداخله دست آن کم است. اما مهم‌ ترین چالش این است که مدل انتخابی باید با تجهیزات دستگاه سازگاری کامل داشته باشد و نیازهای عملیاتی دستگاه را برآورده کند. سپس براحتی طی چند مرحله کوتاه گفته شده در زیر، شیر برقی اتو درین قابل استفاده است:

  • قبل از هر کاری باید کمپرسور را خاموش کنید. برای خاموش کردن آن تنها لازم است سوئیچ دستگاه را بچرخانید. برای اطمینان بیشتر دو شاخه آن را از برق بیرون بکشید، در این شرایط هیچ گونه نگرانی نخواهید داشت.
  • حال نوبت به رساندن فشار داخلی مخزن به PSI 10 می‌ رسد. برای اجرای این هدف تنها کافی است حلقه روی سوپاپ مخزن را فشار دهید. با فشار دادن این حلقه، فشار هوا کاهش پیدا می‌کند. این کار را تا جایی ادامه دهید که هوا داخل مخزن کاملاً تمام شود. حین انجام این کار نهایت دقت را داشته باشید و نکات ایمنی مانند استفاده از محافظ چشم را حتماً در نظر بگیرید.
  • در مرحله آخر، شیر درین را می‌ توانید در زیر مخزن کمپرسور جستجو کنید. سپس با باز کردن آن شاهد خروج آب خواهید بود. برای خروج راحت‌ تر، کمپرسور را کمی به سمت سطح زمین متمایل کنید. بعد از استخراج کامل، فراموش نکنید شیر اتودرین کمپرسور باد را ببندید.

نصب شیر برقی اتو درین؛ بسیار ساده و قابل اجرا

نصب شیر برقی اتو درین

اجرای این شیر بسیار ساده است؛ طوری که به راحتی می‌ توانید خودتان آن را باز و در محل مورد نظر نصب کنید. اما قبل از باز کردن شیر دستی و جایگزین آن با شیر برقی اتو درین، از خالی بودن مخزن مطمئن شوید. اگر مشاهده کردید شیر دچار نشتی شده است قبل از نصب شیر اتوماتیک، از یک واشر نصب کنید یا با کمک نوار تفلون ناحیه نشتی را مسدود کنید.

یکی دیگر از نکات نصب شیر تخلیه مخزن، کالیبره کردن تایمر آن است. این کار تنها با کمک دستورالعمل خود شیر قابل اجراست. معمولاً تنظیمات تایمر بسیار ساده است و با کمک صفحه نمایشگر می‌ توانید زمان، روز، ساعت و دقیقه آن را مشخص کنید.

حتی مشخص کردن مدت زمان کار کردن تخلیه کن با استفاده از تایمر قابل انجام است. سپس بعد از انجام تنظیمات لازم، می‌ توانید استارت تخلیه را بزنید. بر اساس مشاهدات، برای کمپرسورهایی که در ساعات روز بسیار کار می‌ کنند، استفاده از اتو درین بیشتر از دو بار پیشنهاد می‌ شود.

نکات مهم استفاده از اتودرین مکانیکی

نکات مهم استفاده از اتودرین مکانیکی

  • بهتر است قبل از استفاده از شیر برقی رطوبت، با نحوه کار کردن آن آشنا شوید.
  • چند ثانیه بعد از تخلیه کامل، کمپرسور را روشن کنید و حتماً قبل از شروع، از تنظیمات دقیق آن مطمئن شوید.
  • هرگز نمی‌ توانید هنگام باز بودن درین از کمپرسور استفاده کنید.
  • استفاده مرتب از شیر تخلیه مخزن، رطوبت هوای فشرده داخل دستگاه را کاهش می‌ دهد.

خرید اتودرین

این روزها فروشگاه‌ های مختلفی برای خرید اتو درین در بازار حضور دارند که هر کدام محصولات و خدمات متفاوتی را ارائه می‌دهند. اما فروشگاهی ایده آلی است که محصول با کیفیت و مناسبی به شما تحویل دهد و با ارائه گارانتی و خدمات پس فروش آن، به خوبی بتوانید اطمینان مشتریان را کسب کند. یکی از این فروشگاه ها، فروشگاه ایران کمپرسور می باشد که می توانید در قسمت محصولات، علاوه بر خرید اتودرین کمپرسورباد محصولات دیگری مثل کمپرسور و لوازم یکی آن را تهیه کنید.

قیمت اتودرین

قیمت شیر برقی تایمردار کمپرسور چقدر است؟ قیمت اتو درین با توجه به مدل و برند آن مشخص می‌شود. معمولاً قیمت مدل‌های اتوماتیک نسبت به دستی بیشتر است. اما با کاربردهای خاص و متفاوت‌ تر از دستی ارائه می‌ شوند.

همچنین نوع برند محصول روی عملکرد آن بسیار تاثیرگذار است و هر کدام از برندها در بازار جایگاه ویژه‌ ای دارند. بنابراین بهتر است برای خرید شیر تخلیه مخزن از مشاورین حرفه‌ای در این زمینه کمک بگیرید و با مشورت با آنها بهترین مدل را برای دستگاه کمپرسور خود خریداری کنید.

نتیجه گیری

تخیله مخزن اتوماتیک کمپرسور، وسیله ای کاربردی است که مانع تجمع رطوبت و آسیب دیدگی دستگاه می شود؛ طور که بدون نیاز به دخالت دست کار می کند. این وسیله برای انواع کمپرسورها قابل نصب است که به راحتی و بدون دغدغه عمر دستگاه را افزایش می دهد و از مخزن آن در برابر زنگ زدگی محافظت می کند.

توجه کنید، برای استفاده از این شیر مدل کمپرسور خود را در نظر بگیرید و به دستورالعمل های گفته شده در دفترچه راهنمای آن دقت کافی داشته باشید. ممنون از اینکه تا انتها همراه ایران کمپرسور بودید.

[faq-schema id=”8211″]

من متخصص و پژوهشگر در زمینه هوای فشرده و انواع کمپرسور باد هستم و سعی می کنم تا جدیدترین و کارامدترین اطلاعات را در خصوص صنعت هوای فشرده با شما به اشتراک بگذارم.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫11 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا