کمپرسور

عوامل موثر در بهینه سازی کمپرسور در فصل تابستان

4.8/5 - (9 امتیاز)

با شروع فصل تابستان و گرم شدن همزمان هوا، بسیاری از دستگاه های صنعتی ممکن است با مشکلاتی مواجه شوند. کمپرسور باد هم به عنوان یک دستگاه صنعتی، در فصل تابستان امکان دارد با مشکلاتی روبه رو شود. درک اهمیت محافظت از کمپرسور باد در فصل تابستان بسیار مهم است چرا که با شروع فصل گرما، افزایش دما هوا می‌تواند بر روی فعالیت کمپرسور شما تاثیر منفی بگذارد. تا انتها این مقاله همراه ما باشید تا به معرفی چند روش برای بهینه سازی کمپرسور در فصل تابستان اشاره کنیم. با انجام این روش ها نه تنها از آسیب رسیدن به کمپرسور خود جلوگیری می‌کنید، بلکه باعث افزایش راندمان و بهره وری کمپرسور می‌شوید.

گرمای هوا چگونه بر نحوه فعالیت کمپرسور تاثیر می‌گذارد؟

گرمای هوا چگونه بر نحوه فعالیت کمپرسور تاثیر می‌گذارد؟

قبل از اینکه به سراغ بهینه سازی کمپرسور در فصل تابستان برویم، بهتر است ابتدا بدانیم که گرمای هوا چه تاثیری بر نحوه کار کمپرسور ما می‌گذارد. از تاثیرات گرمای هوا بر نحوه کار کمپرسور می‌توان به موارد زیر اشاره کرد :

نرخ جریان پایین

با افزایش دما، هوا از چگالی کمتری برخوردار می‌شود، یعنی هنگام فعالیت کمپرسور، هوای کمتری از ورودی ها وارد کمپرسور می‌شود. با کاهش حجم هوای ورودی، کمپرسور مجبور است بیشتر کار کند که این کار می‌تواند بر روی انواع موتور کمپرسور تاثیر بگذارد.

افزایش خروجی آب

هوای گرم، بخار آب بیشتری را در خود جای می‌دهد. این گویای آن است که هوای خروجی از کمپرسور باد، دارای رطوبت بیشتری نسبت به فصول دیگر سال است و استفاده از میکروفیلتر و خشک کن خوب در این فصل از سال بسیار اهمیت دارد.

افزایش گردوغبار

گرم شدن هوا، باعث افزایش گرد و غبار و ذرات معلق در هوا می‌شود. در این زمان ممکن است گرد و غبار بیشتری همراه با هوا، از خارج به داخل کمپرسور وارد شود. پس داشتن یک فیلتر خوب در این موقع از سال می‌تواند مفید باشد.

این نکات مهم ترین موارد تاثیرگذار بر روند فعالیت کمپرسور باد است. با این حال اکنون به معرفی روش های موثر در بهینه سازی کمپرسور باد در فصل تابستان می‌پردازیم.

عوامل موثر در بهینه سازی کمپرسور باد در فصل تابستان چیست؟

عوامل موثر در بهینه سازی کمپرسور باد در فصل تابستان

بررسی روغن کمپرسور به طور منظم

روغن کمپرسور باد علاوه بر داشتن خاصیت روانکاری، خاصیت خنک کردن موتور کمپرسور را هم بر عهده دارد. استفاده از روغن تازه در فصل تابستان، می‌تواند باعث عملکرد بهتر موتور در گرمای این فصل شود. توصیه می‌شود قبل از شروع فصل تابستان، یکبار روغن کمپرسور باد را تعویض کنید تا با استفاده از روغن تازه، موتور کمپرسور بتواند بهتر کار کند و با توجه به گرمای هوا به علاوه گرمای خود موتور ، از روغن سوزی موتور جلوگیری شود.

فیلتر کمپرسور را به طور منظم بررسی کنید

گفتیم که در فصل تابستان، ممکن است با افزایش میزان گرد و غبار همراه با هوای فشرده مواجه شویم. به همین دلیل انتظار می‌رود منافذ فیلتر کمپرسور در این ایام زود به زود پر شوند. بررسی و تمیز کردن فیلتر کمپرسور به طور منظم در فصل تابستان، سبب افزایش بهره وری کمپرسور شده و از افزایش فشار بر روی موتور جلوگیری شود.

از تمیز کردن کولر غافل نشوید

یکی از مهم ترین نکات در بهینه سازی کمپرسور باد در فصل تابستان ، بکارگیری از کولر برای خنک کردن کمپرسور است. استفاده از کولر در فصل تابستان می‌تواند تاثیر زیادی در روند کار کمپرسور باد و افزایش بهره وری آن در این موقع از سال داشته باشد. هنگام استفاده از کولر، محیط و قطعات کمپرسور خنک می‌شود و می‌توانند بهتر کار کنند. از تمیز کردن کولر در فصل تابستان غافل نشوید. این کار سبب افزایش کارایی و خنک سازی بهتر کولر کمپرسور باد می‌شود.

از خشک کن خوب استفاده کنید

تمیز کردن فیلتر کمپرسور باد در تابستان

اگر یادتان باشد، گفتیم که در فصل تابستان رطوبت بیشتری همراه هوای فشرده از کمپرسور باد خارج می‌شود، پس در این زمان خشک کن یا میکروفیلتر می‎‌تواند نقش بسزایی را در گرفتن رطوبت هوای فشرده ایفا کند. توصیه می‌شود برای این کار حتما از میکروفیلتر های خوب و قوی استفاده نمایید. پیشنهاد ما استفاده از میکروفیلتر کمپرسورباد مدل سرمایشb60 است. این محصول به خوبی جلوی رطوبت همراه هوای خروجی را گرفته و تقریبا هوا خروجی کمپرسور را به یک هوای قابل تنفس تبدیل می‌کند.

این مورد را هم به خاطر داشته باشید که باید میکروفیلتر کمپرسور را در فصل تابستان زود به زود بررسی و تمیز کنید، این کار به دلیل افزایش حجم رطوبت همراه با هوای فشرده کمپرسور می‌باشد.

تهویه اتاق کمپرسور باد

اگر از کمپرسور باد در یک اتاق یا یک محیط بسته استفاده می‌کنید، حتما به فکر تهویه هوای اتاق باشید. در فصل تابستان، دمای اتاق هم به دلیل گرمای هوا و هم به دلیل انتشار گرما از طرف خود کمپرسور، به شدت بالا می‌رود و باعث اذیت افراد حاضر در آن مکان و افزایش فشار بر روی کمپرسور باد می‌شود. تهویه مناسب هوا از گرم شدن هوا اتاق جلوگیری می‌کند و مشکلی برای افراد حاضر و همچنین کمپرسور باد به وجود نمی‌آورد.

نتیجه گیری

با عمل به تمامی دستورات بیان شده و انجام منظم آن، می‌توانید بهترین بهره وری را از کمپرسور خود داشته باشید و علاوه بر آسیب نرسیدن به کمپرسور، توانستید سبب افزایش طول عمر کمپرسور خود شوید. نگهداری کمپرسور در هر فصلی از سال متفاوت است، ما اصول نگهداری و بهینه سازی کمپرسور در فصل تابستان را بیان کردیم، اما نگهداری کمپرسور در فصل بهار یا زمستان، اصول مربوط به خود را دارد.

امیدواریم با مطالعه این مقاله توانسته باشید اصول بهینه سازی کمپرسور را آموخته باشید. این مقاله توسط سایت ایران کمپرسور، تولید شده است. فروشگاه اینترنتی ایران کمپرسور، مرجع بزرگ خرید کمپرسور باد ایرانی ، قطعات مخصوص و لوازم یدکی کمپرسور در ایران می‌باشد که شما می‌توانید با مراجعه به سایت این فروشگاه، از محصولات آن بازدید نمایید و در صورت نیاز ، هرکدام را خریداری نمایید. مشاورین ایران کمپرسور، آماده ارائه مشاوره در مورد کمپرسور می‌باشند.

من متخصص و پژوهشگر در زمینه هوای فشرده و انواع کمپرسور باد هستم و سعی می کنم تا جدیدترین و کارامدترین اطلاعات را در خصوص صنعت هوای فشرده با شما به اشتراک بگذارم.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫11 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا