کمپرسور

همه چیز در مورد کاسه نمد کمپرسور

امتیاز شما به این مقاله:

در تمامی سیستم های هیدرولیکی از جمله کمپرسور که در آن قطعات مختلفی وجود دارد که یکی از آن ها کاسه نمد است. از کاسه نمود به منظور جلوگیری از روغن ریزی شفت ها، یاتاقان ها و محافظت از این قطعات در برابر آلودگی و گرد و غبار استفاده می کنند. این قطعه می تواند به صورت استاتیک یا داینامیک به کار رود. اگر می خواهید با کاسه نمد کمپرسور بیشتر آشنا شوید تا پایان با ما همراه باشید.

کاسه نمد کمپرسور چیست؟

کاسه نمد کمپرسور (Radial shaft seal) قطعه ای است که به منظور محکم نمودن میل لنگ و همچنین آب بندی خروجی آن از بدنه کارتر در کمپرسورهای اتصال مستقیم مورد استفاده قرار می گیرد. عملکرد صحیح کاسه نمد موجب آب بندی کمپرسور و در نهایت عملکرد مطلوب کمپرسور می شود. به عبارتی این قطعه برای درزبندی شفت دوار و پوسته حاوی سیال به کار می رود و از نشت سیال به خارج از پوسته جلوگیری می کند. این قطعه مانع نشت سیالات در قطعات کمپرسور می گردد. به طور کلی می توان گفت که کاسه نمد کمپرسور یا کاسه نمد کربن مانعی نفوذ ناپذیر میان بدنه کمپرسور و میل لنگ است.

3 جزء تشکیل دهنده کاسه نمد

3 جزء تشکیل دهنده کاسه نمدکاسه نمد کمپرسور از اجزای مختلفی تشکیل شده که در زیر به آن ها اشاره می کنیم.

1. لبه آب بند

لبه آب بند متشکل از الاستومری منعطف است و طراحی آن به نحوی انجام شده که حتی با وجود تغییرات فشار سیال و ارتعاشات موتور آب بندی آن هیچ گونه آسیبی نمی بیند. در این قسمت جهت بهبود تماس شفت با کاسه نمد از یک فنر استفاده شده است.

2. مرز آب بند

مرز آب بند دارای سطح مقطعی به صورت Wedge است و به سطح شفت به منظور آب بندی فشار وارد می کند.

3. لبه گردگیر

این بخش از ورود گرد و غبار جلوگیری می کند و دقیقا مانند یک مرزبند بدون فنر عمل می نماید.

قطر خارجی کاسه نمد موجب شده که این قطعه به خوبی در محل خود جای گیرد و مانع از عبور سیال از آن ناحیه شود. به منظور افزایش استحکام این قطعه یک جداره فلزی نصب شده است.

طرز کار کاسه نمد

طرز کار کاسه نمد کربن کمپرسور بسیار ساده است. لبه کاسه نمد بر روی قسمت دوار که معمولا شفت است قرار می گیرد و در محفظه نگهدارنده جداره به صورت فشرده جفت می گردد و موجب می شود که کاسه نمد در جای خود فیکس شود.

به منظور رسیدن حرارت زیاد به لبه کاسه نمد کربن کمپرسور آن را روغن کاری می کنند.

به بیانی دیگر می توان گفت که کاسه نمد توسط تعمیر پمپ باد در محل تماس لبه و سطح شفت مانع از نشتی می شود. جهت پمپ و جهت پروفایل فشاری دارای نسبت مستقیم با یکدیگر هستند. از طریق طراحی هندسی لبه پروفیل فشاری کنترل می گردد و گرادیان فشاری بزرگ تری را در بخش روغنی لبه به وجود می آورد.

لازم به ذکر است که اشاره کنیم این گرادیان فشاری فقط یک جنبه از نحوه عملکرد کاسه نمد به شمار می رود.

جنبه دیگر وجود لایه ای از فیلم روغنی میان لبه کاسه نمد و سطح شفت است. جنبه سوم مختص شده به ایجاد ناهمواری ها بر روی لبه کاسه نمد. نحوه قرار گیری این ناهمواری ها به گونه ای است که سیال را به سمت روغنی پمپ باد ماشین می کشاند.

کاربرد کاسه نمد کمپرسور

کاربرد کاسه نمد کمپرسورکاسه نمد به یکی از مهم ترین قطعات در طراحی سیستم آب بندی شفت های چرخان تبدیل شده است و امکان استفاده از آن در تجهیزات کم سرعت تا چرخش پر سرعت و در دماهای زیر انجماد تا بالاتر از 500 درجه فارنهایت وجود دارد. از جمله مهم ترین کاربردهای کاسه نمدها می توان به استفاده در تجهیزات داخلی، نیروگاه ها، ماشین آلات، تجهیزات پیشران دریایی، پمپ های صنعتی، تجهیزات لایروبی، توربین های جزر و مد، کمپرسور باد صنعتی و … اشاره نمود.

 با استفاده از کمپرسور کاسه نمد و سایر مدل ها می توان یک سیستم کاربردی و مقرون به صرفه متناسب با کاربرد تهیه نمود. برای این که کاسه نمد عملکرد مناسبی داشته باشد نیاز است که نصب مکانیکی آن به درستی انجام شود. نصب مکانیکی اصولی این قطعه موجب می شود که کاسه نمد آب بندی را به خوبی انجام دهد.

به عبارتی عمده ترین دلیل عدم آب بندی مناسب کاسه نمدها بیرون زدگی قسمت های جفت شده است.

10 نکته مهم در انتخاب کاسه نمد مناسب

نکات مهم در انتخاب کاسه نمد مناسببرای انتخاب کاسه نمد کربن کمپرسور باید به مواردی دقت نمود که در زیر به آن ها اشاره می کنیم.

  1. دمای کارکرد و درجه حرارت سیستمی
  2. نوع کاربرد و مصرف
  3. جنس و نوع کاسه نمد
  4. مقدار آب بندی
  5. مقدار فشار شعاعی وارده
  6. نوع روان کننده یا سیال
  7. قدرت تحمل و سختی شفت
  8. نوع پرداخت کاری سطح بالایی شفت
  9. همترازی محور شفت و حفره
  10. سرعت چرخش شفت

چگونه می توان تشخیص داد یک کاسه نمد با کیفیت است یا خیر؟

کیفیت کاسه نمد کربن کمپرسور بسیار حائز اهمیت است و با کارایی و طول عمر آن رابطه مستقیمی دارد. برای این که تشخیص دهید که کاسه نمد با کیفیت و نسوز است یا معمولی کافی است که کمی آن را بکشید. در صورتی که سطح کاسه نمد به حالت اولیه خود باز گردد و دچار تغییر شکل نشود جنس آن مرغوب و از نوع نسوز است. این در حالی است که کاسه نمدهای معمولی دچار تغییر شکل شده و حالت خود را از دست می دهد. کاسه نمدهای با کیفیت دوام و طول عمر بالاتری دارند و کیفیت و کارایی خود را برای مدت بیشتری حفظ می کنند.

دوام و عمر مفید کاسه نمد

دوام و عمر مفید کاسه نمداستفاده از کاسه نمد برای آب بندی شفت ها در هنگام چرخش یک راه حل کلاسیک است. جهت اطمینان از اینکه کاسه نمد در طول عمر خود بدون نشت عمل می کند تنها کیفیت بالای آن مد نظر نیست. در واقع عوامل دیگری نیز بر میزان طول عمر مفید کاسه نمد مؤثر هستند که از جمله آن ها می توان به دما، هندسه و ترکیب کاسه نمد، نوع روانکار یا سیال، مدت انقضا، ناهمترازی شفت و … اشاره نمود.

قیمت کاسه نمد کمپرسور

قیمت کاسه نمد کمپرسور یکی از مواردی است که هنگام خرید آن مطرح می شود. قیمت این قطعه به عوامل مختلفی بستگی دارد و توسط برندهای مختلفی تولید می شود. با توجه به نوسانات قیمت ارز و بازار نمی توان قیمت ثابت و دقیقی را برای آن اعلام نمود. از جمله فاکتورهای تعیین کننده قیمت کاسه نمد می توان به موارد زیر اشاره نمود.

  • برند و شرکت تولید کننده محصول
  • نوع کاربرد کاسه نمد
  • گارانتی و خدمات پس از فروش
  • قطر هوزینگ
  • قطر شفت
  • عمق منفذ و سوراخ محصول
  • میزان مقاومت شفت
  • نوع حرکت و سرعت شفت
  • میزان فشار و بار شعاعی
  • مقدار سازگاری کاسه نمد و قطر شفت به منظور فیت شدن

علاوه بر تمامی موارد ذکر شده عوامل اقتصادی، فرهنگی، سیاسی، فنی و … می توانند بر قیمت این محصول تاثیر بگذارند.

سخن پایانی

همانطور که اشاره شد کاسه نمد کمپرسور یکی از قطعات اصلی در سیستم های هیدرولیکی است. از این رو کیفیت و جنس این قطعه در عملکرد صحیح آن تاثیر گذار و بسیار مهم است. در نتیجه لازم است که این قطعه از یک برند معتبر تهیه شود که محصولات خود را به همراه گارانتی و خدمات پس از فروش ارائه می دهد. علاوه بر برند نمایندگی و یا فروشگاه عرضه کاسه نمد نیز خیلی حائز اهمیت است. بهتر است جهت اطمینان از اصل بودن محصول آن را از یک مرکز معتبر تهیه کنید.

یکی از معتبرترین فروشگاه هایی که می توانید برای خرید کاسه نمد کربن کمپرسور به آن مراجعه کنید ایران کمپرسور است که به صورت تخصصی در زمینه فروش انواع لوازم یدکی کمپرسور باد و تجهیزات جانبی آن فعالیت دارد. برای آشنایی با محصولات این مجموعه و تجربه خریدی عالی و رضایت بخش به شما پیشنهاد می کنیم که به آدرس این وب سایت مراجعه کنید. کارشناسان ایران کمپرسور همواره پاسخگوی سوالات شما هستند تا بتوانید بهترین محصول را با قیمتی مقرون به صرفه تهیه کنید.

سوالات متداول

نکات مهم در انتخاب کاسه نمد مناسب کدامند؟

نوع کاربرد و مصرف – جنس و نوع کاسه نمد – مقدار آب بندی – نوع روان کننده یا سیال – همترازی محور شفت و حفره و…

فاکتورهای تعیین کننده در قیمت کاسه نمد چیست؟

نوع کاربرد کاسه نمد – قطر هوزینگ – عمق منفذ و سوراخ محصول – میزان فشار و بار شعاعی. اطلاعات بیشتر در مقاله بیان شده است.

من متخصص و پژوهشگر در زمینه هوای فشرده و انواع کمپرسور باد هستم و سعی می کنم تا جدیدترین و کارامدترین اطلاعات را در خصوص صنعت هوای فشرده با شما به اشتراک بگذارم.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫11 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا