کمپرسور

انواع موتور یخچال (معرفی برندهای برتر)

آپدیت شده در: 22 دی 1402
امتیاز شما به این مقاله:

کمپرسور یا موتور اصلی ترین قطعه یخچال است که در متراکم کردن گاز، گردش آن در لوله های کندانسور و مدار دستگاه و در نهایت ایجاد سرما نقش دارد. پاسخ به سوالاتی چون چرا یخچال سرد نمی کند یا سرمایش کافی ندارد به نقصان عملکرد این قطعه مربوط می شود. در واقع هر آسیبی به این قطعه باعث گرم شدن یخچال می شود. در این شرایط باید برای تعمیر یا تعویض آن اقدام کرد.

با توجه به تولید انواع موتور یخچال در مدل ها و برندهای مختلف، انتخاب یک موتور خوب و مناسب کار را برای مصرف کنندگان دشوار می سازد. از آنجا که تعویض موتور با قطعه ای نامطلوب می تواند مهم ترین عملکرد یخچال یعنی سرمایش آن را تحت تاثیر قرار دهد، کسب اطلاعاتی در زمینه ویژگی های فنی انواع موتورها و بهترین برندهای تولید کننده این کمپرسورهای برودتی ضروری به نظر می رسد.

انواع موتور یخچال

موتور یا کمپرسورهای یخچال با توان الکتریکی و گاز مبرد مختلفی طراحی و به بازار عرضه می شوند. این قطعات در دو مدل معمولی و اینورتر در بازار وجود دارند.

کمپرسورهای معمولی قطعاتی گنبدی شکل و مشکی رنگ هستند که با برق مستقیم کار می کنند. این مدل در اغلب یخچال های خانگی و فروشگاهی کاربرد دارد. هزینه خرید کمتری نسبت به سایر انواع کمپرسورهای یخچال دارند. به همین دلیل همیشه با تقاضای خرید بیشتری همراه هستند.

کمپرسورهای اینورتر از فناوری پیشرفته تری نسبت به نوع قبلی برخوردارند. سر و صدای کمتر، هزینه خرید بیشتر، مصرف برق پایین تر و طول عمر بالاتر از دیگر ویژگی های این قطعات است.

فاکتورهای متمایز کننده موتورهای یخچال

کمپرسور یخچال

با توجه به اینکه نحوه کارکرد موتور یخچال ها یکسان است، چه فاکتورهایی باعث ایجاد تنوع و تمایز این قطعات می شود؟ در پاسخ می توان به چند عامل زیر اشاره کرد:

برند

برند یکی از فاکتورهای متمایز کننده انواع موتور یخچال است. برندهای معتبر موتورهایی با کیفیت و طول عمر بالاتر روانه بازار می کنند. پشتیبانی، ارائه خدمات فنی و تامین قطعات پس از خرید از دیگر ویژگی های یک برند معتبر تولید کننده این دستگاه است. عدم وجود هر یک از این ویژگی ها منتج به تولیدی محصولی با ارزش خرید پایین می شود.

قدرت

قدرت موتور یخچال ها با توجه به میزان فشار وارد شده به این دستگاه ها و ابعاد و فضای داخلی آنها متفاوت است. یخچال هایی که فشار بیشتری به آنها وارد می شود، باید موتورهایی با قدرت بیشتر داشته باشند. به تناسب بزرگ شدن ابعاد و فضای داخلی این دستگاه های سرمایشی قدرت سرما سازی بیشتر نیاز است که باید از طریق توان بالاتر موتور تامین شود.

انواع کمپرسور یخچال از نظر قدرت

قدرت کمپرسورهای یخچال با توجه به حجم داخلی و میزان سرما سازی آن تعیین می شود. به عنوان مثال، برای یخچال های ساید بای ساید کمپرسورهایی با قدرت بالاتر طراحی می شود. قدرت این قطعه در یخچال های مختلف در سه گروه زیر قرار می گیرد:

  •  HP 1/4
  •  HP 1/5
  •  HP 1/6
  •  HP 1/8

کاربری

انواع موتور یخچال ها با توجه به نوع کاربری شان نیز متمایز می شوند. یخچال های خانگی و صنعتی هر یک از اجزایی با ویژگی های فنی متفاوت تشکیل شده اند. هر مصرف کننده با توجه به نیاز خود دستگاهی با کارکرد مناسب را خریداری می کند.

هزینه طراحی

تنوع در موتور یخچال ها به هزینه طراحی تولید این قطعه نیز مربوط می شود. یخچال هایی با قیمت بالاتر و تقاضای بیشتر در بازار با موتورهای بهتری طراحی می شوند. قطعا این موتورها هزینه طراحی بالاتری نیز دارند.

بهترین برندهای موتور (کمپرسور) یخچال

انواع موتور یخچال در بازار در برندهای مختلفی قابل جستجو است؛ اما همه آنها بهترین نیستند. کشورهای دانمارک، فرانسه، چین، اسپانیا، آلمان، هند و اسلواکی بهترین سازندگان این قطعات هستند. برخی از برندهای تولید کمپرسور یخچال شامل موارد زیر هستند:

ایران کمپرسور

پمپ باد ایران کمپرسور

ایران کمپرسور تولید کننده انواع کمپرسور باد است و از دیرباز با ارائه محصولات با کیفیت سعی در جلب رضایت مشتریان خود داشته است. این مجموعه علاوه بر تولید انواع کمپرسور یخچال، بهترین برندهای کمپرسور خارجی را نیز عرضه می کند.

LG

ال جی برندی است که انواع موتور یخچال با سرعت بالا و مصرف بهینه انرژی طراحی می کند. این برند تولید کننده موتورهای نوع اینورتر دیجیتال است. کمپرسورهای تولیدی این برند با ضمانت 10 ساله به فروش می رسند.

Panasonic

پاناسونیک برندی ژاپنی است که بهترین کمپرسورهای یخچال فریزر را در دنیا تولید می کند. کیفیت ساخت بالا، آلودگی صوتی کمتر و عملکردی قابل قبول از ویژگی های محصولات تولیدی این کمپانی است.

EPSON

اپسون برندی هندی است که موتورهایی با شرایط مشابه برند کوبر تولید می کند. این کمپانی در کنار تولید این قطعه، در تامین قطعات دیگر یخچال فریزرها نیز فعالیت دارد.

Embraco

کمپرسور امپراکو

موتور یخچال امبراکو ساخت کشور برزیل است. کیفیت و راندمان بالایی دارد. مجهز به گاز مبرد R134 A و R404A و روغن نوع مینرال، الکیل بنزن و پلی ال استر است.

SAMSUNG

یکی دیر از بهترین تولیدکننده های انواع موتور یخچال است. این کمپانی بیشترین ظرفیت تولید را در سطح دنیا به خود اختصاص داده است. بیشترین سهم انواع اینورتر دیجیتال موتورهای یخچال به این برند تعلق دارد. تولیدات این برند در مقایسه با کمپرسورهای یخچال فریزرهای معمولی بازدهی بیشتری دارد.

Kuber 

کوبر برندی هندی و از معروف ترین انواع موتور یخچال های صنعتی و فروشگاهی است. این برند قطعات یدکی موتورها را نیز تامین می کند.

Secop

سکاپ برندی آلمانی است که کمپرسورهای آن به دلیل بهره مندی از فناوری روز دنیا بسیار پرطرفدار هستند. بازار هدف محصولات این برند یخچال های نیمه صنعتی و سردخانه ای هستند. کمپرسورهای تولید شده در این شرکت مختص یخچال فریزرهایی با قدرت پایین و مصرف انرژی کم تا متوسط است. طراحی جمع و جور، سازگاری با انواع گاز مبرد، صدای اندک، و موتورهای پربازده و کم مصرف از ویژگی های شاخص موتورهای تولیدی این برند است. کمپرسورهای سکاپ قدرتی معادل 3/1 اسب بخار و برق مصرفی 220 ولت دارند.

Huayi

Huayi

 Huayi برندی اسپانیایی و متخصص در طراحی موتورهای هرمتیک و واحدهای خنک کننده است. این شرکت کمپرسورهایی برای فریزرها، یخ سازها و دستگاه های برودتی تولید می کند.

Danfoss

دانفوس برندی آلمانی و تولید کننده یکی از بهترین موتورهای یخچال است. انواع موتورهای این برند جهت کاربرد در یخچال هایی با گاز مبرد R22، R404A ،  R507Aو R407C و سیکل های تبرید با GWP پایین طراحی شده اند.

 تولیدات این برند در بازار ایران تقاضای بالایی دارند. برخی ویژگی های موتورهای این برند عبارت است از:

  • کیفیت و طول عمر بالا
  • بازدهی ایده آل در بازه های دمایی بالا و پایین
  • COP بالا
  • سر و صدای اندک
  • سازگار با اغلب گازهای مبرد

Unique Electricals And Refrigeration

برندی هندی است که در مقایسه با سایر برندهای تولید کننده محصولاتی با قیمت مقرون به صرفه تر عرضه می کند. ویژگی های فنی کمپرسورهای تولید شده در این برند عبارت است از:

  • سرعت 1500rpm
  • قدرت 1 وات
  • ولتاژ 240-220 ولت
  • توان موتور 10-5 وات
  • فرکانس 60-50 هرتز

Hitech

هایتک یکی دیگر از برندهای تولید کننده بهترین انواع موتور یخچال است. طراحی مناسب، تکنولوژی پیشرفته و مصرف بهینه انرژی از ویژگی های تولیدات این برند چینی است. موتورهای این برند دارای سیم پیچی مسی، برق مصرفی 220 ولت، قدرت 4/1 و روغن برودتی r134 هستند.

Necchi

Necchi برندی ایتالیایی است که کمپرسورهای آن کیفیت ساخت و طول عمر بالایی دارند. به دلیل استفاده از سیم پیچی مسی، خازن استارت و رله سیمی در طراحی، تولیدات این برند از ایمنی بالایی در برابر نوسانات برق برخوردارند.

Laxmi refrigeration

برندی هندی است که موتورهای آن در عین کیفیت بالا با قیمتی پایین به بازار عرضه می شوند. محصولات تولیدی این برند به طور ویژه برای یخچال های خانگی طراحی شده است. مشخصات فنی موتورهای این برند عبارت است از:

  •         سرعت 850 دور در دقیقه
  •         فرکانس 60-50 هرتز
  •         ولتاژ 420-220 ولت
  •         تک فاز

Siberia

سیبریا برندی چینی است که در زمینه تولید کمپرسورهای هرمتیکی فعالیت دارد. تولیدات این برند جهت کاربرد در آب سردکن ها، یخچال های ویترینی و کولرهای آبی طراحی شده است.

Robertshaw

کمپرسورهای تولیدی این برند علاوه بر استفاده  در یخچال فریزرها، در سیستم های تهویه مطبوع و کولرها هم کاربرد دارند. موتورهای برند رابرت شاو دارای بلبرینگ واحد و موتور کاملا محصور هستند. این قطعات با سرعت 1550-1300 دور در دقیقه و قدرت 16-2 وات به بازار عرضه می شوند.

jain refrigeration & air conditioning

کمپرسورهای تولید شده در این برند هندی با ویژگی کیفیت و قدرت بالا، مصرف پایین انرژی و توان تولیدی بالا شناخته می شوند. این برند کم صداترین انواع موتور یخچال را تولید می کند. سایر ویژگی های این برند عبات است از:

  • سرعت 1500 دور در دقیقه
  • فرکانس 60-50 هرتز
  • توان 10-5 وات

سخن آخر

موتورهای یخچال قلب تپینده این وسایل سرمایشی به شمار می روند و در صورت خرابی یخچال کار نخواهد کرد. ممکن است تنوع برندهای تولید کننده انواع موتور یخچال انتخاب را برای خریدار دشوار سازد. اما در نظر گرفتن چند ویژگی اصلی می تواند این چالش را حل کند. مصرف بهینه انرژی، طراحی با سیم کشی مسی، صدای پایین و توانایی حفظ دمای داخل یخچال ویژگی هایی هستند که یک موتور را محصولی ایده آل برای مصرف معرفی می کند.

قیمت، کیفیت و عملکرد نیز ویژگی های دیگری هستند که جهت خرید این قطعات مهم تلقی می شوند. فروشگاه ایران کمپرسور با عرضه بهترین برندهای کمپرسور یخچال پاسخگوی نیاز شما برای انتخاب محصولی ایده آل خواهد بود.

 

من متخصص و پژوهشگر در زمینه هوای فشرده و انواع کمپرسور باد هستم و سعی می کنم تا جدیدترین و کارامدترین اطلاعات را در خصوص صنعت هوای فشرده با شما به اشتراک بگذارم.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا